مذاکرات را از حالا می شود پیشبینی کرد
تیم مذاکره کننده طالبان با رهبری قوی از اختیار تام برخوردار است و یکدستی و اجماع میان اعضای شان در مذاکرات به چشم خواهد آمد اما تیم شورای مصالحه دولت متشکل از بازیگران سیاسی و اختلاس گران اقتصادی و معامله گران جنگی تشکیل شده است 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۱۸    ۱۳۹۹/۶/۱۶ کد خبر: 164703 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper) هرچند آغاز مذاکرات صلح میان هیات انتصابی دولت افغانستان و هیات انتخابی طالبان هنوز به زمان مشخصی نرسیده است اما هردوطرف هیات های مذاکره کننده خود را انتخاب و معرفی کرده اند.

هیات دولت افغانستان را این افراد شامل می شوند:
هیات رهبری شورای مصالحه:
عبدالله عبدالله رییس شورا، عبدالسلام رحیمی معاون شورا، عنایت الله فرهمند معاون شورا، اسدالله سعادتی معاون شورا، زهره مطهری، عطاالرحمن سلیم، حاجی دین محمد، محمد اکرم خپلواک، معصوم استانکزی رییس هیات تیم مذاکره کننده، نورالحق علومی.
لیست اعضای شورای مصالحه دولت:
حامد کرزی، عبدالرب رسول سیاف، گلبدین حکمتیار، یونس قانونی، محمد کریم خلیلی، محمد محقق عبدالرشید دوستم، صلاح الدین ربانی، محمد اسماعیل خان، عطامحمد نور، حامد گیلانی، ذبیح الله مجددی، سید منصور نادری، عنایت الله شهرانی، انجینیر محمد خان، محمد حنیف اتمر، میررحمان رحمانی، فضل هادی مسلمیار، حمدالله محب، صادق مدبر، محمد اسماعیل غضنفر، مولوی خدایداد صالح، امرالله صالح، سرور دانش، نجیبه ایوبی، ماری اکرمی، ضیا گل رضایی، عالیه یلماز، فریده مومند، نسرین اوریاخیل، زرقفا یفتلی.

از لیست شورای مصالحه دولت، تا اکنون حامد کرزی، گلبدین حکمتیار، عبدالرشید دوستم و صلاح الدین ربانی انصراف داده اند. اما هنوز در میان این لیست افراد قدرتمندی مانند عبدالرب رسول سیاف حضور دارند که تا کنون موضع مشخصی نداشته و در این زمینه اظهار نظر نکرده اند.
اگر چنانچه سیاف و دو سه تن دیگر از لیست شورای مصالحه دولت انصراف بدهند، بطور یقین این هیات ضعیف در مقابل طالبان ضعیف تر ظاهر شده و از لحاظ علمی و اعتقادی تسلیم خواهد شد.

هیات بیست نفری طالبان را شیخ مولوی عبدالحکیم، قاضی‌القضات گروه طالبان و عالم برجسته دینی رهبری می کند.
مولوی عبدالحکیم از نزدیکان ملا اختر محمد منصور، یکی از رهبران ارشد طالبان است. وی از پشتون‌های درانی و از قوم اسحاق‌زی است. او پس از کشته‌شدن منصور، یکی از گزینه‌ها برای رهبری طالبان بوده است. این رهبر طالبان از مقام علمی بالایی برخوردار است و می تواند از لحاظ علمی مدافع خواسته های طالبان در بحث با هیات دولت افغانستان باشد.
شیرمحمد عباس استانکزی که از او به عنوان رییس هیات مذاکره کننده طالبان نام برده شده بود اینک به عنوان معاون هیات مذاکره کننده طالبان انتخاب شده است.
سیزده تن از اعضای بیست نفری تیم مذاکره کننده از اعضای شورای رهبری طالبان هستند.

چهارده نفری که برای مذاکره با آمریکا معرفی شده بودند در لیست هیات جدید حضور دارند:
شیرمحمد عباس ستانکزی، مولوی ضیاء الرحمن مدنی، مولوی عبدالسلام حنفی، شیخ شهاب الدین دلاور، ملا عبداللطیف منصور، ملا عبدالمنان عمری، مولوی امیر خان متقی، ملا محمد فاضل مظلوم، ملا خیرالله خیرخواه، مولوی مطیع الحق، ملا محمد انس حقانی، ملا نورالله نوری، مولوی محمد نبی عمری و ملاعبدالحق وثیق.
ملا دکتر صالح، مولوی منیر سعادت، ملا جهانگیروال» و « مولوی عبید عابد و ملا قاضی سیدا جان نیز به لیست تیم مذاکره کننده طالبان اضافه شده اند.

گفته شده است که تیم مذاکره کننده طالبان اختیار تعیین برنامه‌های روزانه، تصمیم گیری در مورد استراتژی و حتی امضای توافق نامه‌ها با هیات شورای مصالحه دولت دارد.
ترکیب تیم مذاکره کننده طالبان و تفویض اختیار تام به آنان در مذاکرات بین الافغانی نشان دهنده قوت و قدرت طالبان است که برتری آنان را از حالا بر تیم مذاکره کننده شورای مصالحه دولت مشخص می کند.

هنوز معلوم نیست این مذاکرات بر چه اساس و پایه ای و در رابطه با چه موضوعاتی آغاز بکار می کند.
هیات دولت افغانستان و شورای مصالحه بر آتش بس فوری تاکید دارد و حفظ دستاوردهای جمهوریت و رعایت اصول قانون اساسی کنونی را اصل می شمارد اما هیات مذاکره کننده طالبان بر تطبیق شریعت اسلامی تاکید خواهد داشت.
اینکه کدام طرف از موضع اش در مذاکرات عقب نشینی خواهد کرد، آینده مشخص می کند. هرچند هیچ امیدی به تفاهم و پیدا شدن وجوه اشتراک میان تیم بدون اختیار شورای مصالحه دولت و تیم با اختیار طالبان نیست اما سردرگمی و پراکنده گویی و تفرق و نشخوار خزعبلات اعضای تیم شورای مصالحه دولت از حالا خودنمایی می کند.

تیم مذاکره کننده طالبان با رهبری قوی از اختیار تام برخوردار است و یکدستی و اجماع میان اعضای شان در مذاکرات به چشم خواهد آمد اما تیم شورای مصالحه دولت متشکل از بازیگران سیاسی و اختلاس گران اقتصادی و معامله گران جنگی تشکیل شده است. علاوه بر اینکه در راس شورای مصالحه، معامله گر خام سیاسی عبدالله قرار دارد و در راس تیم مذاکره کننده وی معصوم استانکزی جاسوس معلوم الحال آی اس آی انتخاب شده است.

در حقیقت همانگونه که طالبان در قسمت سیاسی و نظامی در مقابل دولت افغانستان تا کنون برتری خود را ثابت کرده اند، در زمینه مذاکرات از همین اکنون مشخص است که برتری و تاثیر گذاری آنان بر هیات دولت افغانستان نتیجه مذاکرات خواهد بود.
اما واقعیت قضیه این است که در حال حاضر منافع هر دوطرف مذاکره کننده در تداوم جنگ است و صلح صرفا جنبه شعاری دارد و اگر مذاکره ای باشد به هیچ نتیجه مثبتی نخواهد رسید.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مذاکرات
هیات
نظرات بینندگان:

>>>   کمپنی های سلاح سازی در جهان به آیت قرآن کریم که خداوند (ج) میفرماید،الجهاد فرض،یعنی جهاد یکی از جمله فرایض مسلمانان است،ایمان مطلق دارند و برای پیشبرد آن برایشان سلاح تهیه میکنند.
آدم های مسکین و فقیر و بیچاره که نان خوردن ندارند و پای لچ از هلمند تا کابل و مزار پای پیاده مارش میکنند،به این آیت که خداوند (ج) میفرماید،والصلخ خیر.یعنی صلح عبارت از خیر و خوبی برای بندگان خدا است،عقیده دارند.
این که درین جنجال ها و تناقض آیات مکی و مدنی قرآن کریم،کدام طرف برنده میشوند،آینده نشان خواهد داد.
اما قسمی که تاریخ بشریت نشان داده است،آسان ترین کار در جهان عبارت از جنگ انداختن است و مشکل ترین کار عبارت از برقراری صلح است.
زیرا برای برقراری صلح اول باید کاهش خشونت صورت بگیرد که این یک مرحله انتقالی برای صلح است.
معلوم نیست که این مرحله چقدر دوام میکند.
اگر در مذاکرات تصویب شود که این مرحله شش ماه باشد،امکان اًن میرود که شش ماه بعد یک شورای اهل حل و عقد،مثل دوران ربانی ایجاد شود و این مرحله کاهش خشونت به یک مدت نا محدود تمدید شود.

>>>   قانونی به کدام آبرو شرکت خواهد کرد؟ کسی پیدا شود برایش بگوید بن نیست که همراه داکتر و مارشال ات امضاء کرده بیایی معاوین شوی. دوستم اگر شرکت کند ایشچی هم حق دارد اشتراک کند. بچه عطا خو مانند پدر اش طفل است. بچه منصور نماز خود را یاد ندارد

>>>   جناب شوخی دارید؟؟؟!!!!
کدام مذاکره کدام بین الافغانی بگویید بین الامریکایی و پاکستانی. بعد از اتخابات امریکا نتیجه را خواهید دید. آزادی طالبان بمنظور ادامه جنگ توسط امریکا بر مردم افغانستان تحمیل شد.

>>>   اگر اینها افغان بودن می‌آمدند در خاک خودمان پای میز مذاکره مینشستن وبرادر کوشی بس میکردند و از پنجاپیان دستورنمیگرفت و اعتراض میکرد بر راکت پرانی و حصار کشی و کشتار مردم بی گناه وهم زبان خودش میکرد و اگر غلام پنجاپیا نبود از اردو و ارتش افغانستان دربرابر ملیشه پاکستان دفاع میکرد اینها مادر ندارد کسی که از خاک خود دفاع نکند از ناموس خود دفاع نکرده خاک وطن یعنی ناموس، همین پنجاپیان باعث آمدن اجنوییان در خاک پاک ما بود و اگر عالم هستی ازراه علم و زبان قرآن کار می‌گرفت و نه از کار ابلیس که کارش کشتار و تفرقه اندازی است.
امیر مهاجر درایران

>>>   از این دروغها مردم در طول چهل سال جنگ امریکایی و پاکستانی در افغانستان بسیار شنیده اند تا یک فرد در افغانستان زنده بماند به طالب و پاکستان اعتماد نمیکند حالا خاموش اند و آمادگی دفاع میگیرند مطمن باشید که طالب در برابر مشتهای مرد و زن افغانستان روبرو میشود.

>>>   در گذشته ها در شمال یک چای فروش بوده در تجارت چای وتجارت مهارت کامل داشته یک صندوق چای را در بازار می اورده ان را سه جا تله ویا کوت می نموده ومیگفته که اولی ده افغانی ودومی پانزده افغانی وسومی بیست افغانی بازاری بیچاره که نمیدانست هرسه چای از یک صندوق است میگفته کاکا بیست افغانیگی را پانزده نمی دهی؟ چای فروش میگفته خیر است بچیمبه تو میدهم وقتی کوت بیست افغانیگی خلاص میشده باز از همان صندوق بالای ان می ریخت وتا اخیر بازار صندوق را خلاص مینمود حال خارجی ها هم مزدوران ویا هواخواهان خودرا چند پارچه ساخته وبالای هرکدام اسم وقیمت گذاشته وهمه را بجان هم می اندازند وباز درصورت ضرورت جلسه ای صلح ومصالحه برپا مینمایند وبدین قسم بالای زخم این ملت بیچاره نمک انداخته انهارا به مسخره میگیرند در حالی که این ملت سخت افسرده ومعلول ومعیوب وزخمی گردیده با اواز نحیف ولرزان وتن ضعیف به خارجی ها میگوید< افغانستان نیاز مندودلالان ازمند> وباز میگویند !
مارا زخیر تو امید نیست شرمرسان
یاهو
حاجی ولایت خان صافی از فرانسه

>>>   در مسجد خدا-خدا ميكنيم
در مجلس سخنراني ظالمان چك-چك ميكنيم!
زبانمان نميداند از كدام ديانت مان ياد مي كند و دست مان نميداند براي چه كسي دست مي زند!
اين زبان و دست حرمت دارد قبل از اينكه چيزي را بر زبان بياوريم يا براي چيزي چك چك كنيم در مورد آن فكر كنيم. چه بسا بسياري از چيزها را كه بر زبان ميرانيم گناهي نابخشودني باشد و براي سخنراني كساني دست ميزنيم گناهي نابخشودني تر باشد.
مساجدمان پٌر از مردان مجرمي است هر روز گناه ميكنند بعد براي جلب توجه به مسجد پناه مي برند، شهر مان پٌر از آدمهاي گناهكاري است هر شب مجلس عيش نوش بر پا ميكنند و با دستان آلوده به گناه براي اربابان خويش دست مي زنند!!
خدا به چنين ملت ظالمي كه به خودشان رحم نمي كنند هرگز ترحم نخواهد كرد.
Gol Amiri

>>>   Shoja Mohseni
مولوى عبدالحكيم، رئيس تيم مذاكره كننده طالبان شد. كسى كه در تشكيلات طالبان، حرف نهايى را در مورد مطابقت يا مخالفت امور با شريعت مى زند. در يك سال گذشته نيز همه توافقات ميز مذاكره در قطر براى او فرستاده مى شد و اگر او تشخيص مى داد كه موضوعى خلاف شريعت است، از ميز مذاكره حذف مى گرديد.
طالبان با انتخاب مولوى حكيم به رياست تيم مذاكره گر خود نشان دادند كه همزمان براى مذاكره و مناظره روى شريعت و ارزش هاى جديد در ٢٠ سال اخير مى آيند.
كار خوبى است. جامعه اى كه مناظره نداشته باشد، جامعه ايستا است.
اين مناظره در درون متن دين، زبان مدرسه و نظام معنايى فقه اسلامى صورت مى گيرد. تركيب حزبى، دولتى و حقوق بشرى تيم مذاكره گر حكومت، با روح حاكم بر اين مناظره چندان سازگار نيست. از ابتدا اصرار همين بود كه تيم مذاكره بايستى بتواند از منظر فكر و فقه اسلامى طالبان را متقاعد سازد و از همين جهت بود كه پيشنهاد شد علماى مطرح و برازنده سني و شيعه در تركيب هيات مذاكره كننده و در شوراى عالى مصالحه حضور داشته باشند كه متاسفانه چنين

>>>   سلام علیلکم:
طالبان کرام خواهان تطبیق شریعت اسلامی وحکم قران اند.
ولی دولت منافق غنی وتیم مزدور و لشکر زمینی امریکا(بنجشچریهاواتحادشمال)مخالف تطبیق قانون خدا.
خداوندا تو به همه اقوام افغان هدایت کن.

>>>   از همین نام افغانی ات کاملا تنفر پیدا کرده ایم۰ در دنیا کسی حاظر نیست به حیث انسان به شما وحشی های مفسد و بیفرهنگ ببیند۰

>>>   ....های استعمار یکی رسمن به نمایندگی امریکا و دیگری غیر رسمی به نمایندگی پاکستان بر سرنوشت کشور ما معامله میکنند و اسمش را گذاشته اند مذاکرات بین اوغانی۰ از همین نام افغانی ات کاملا تنفر پیدا کرده ایم۰ در دنیا کسی حاظر نیست به حیث انسان به شما وحشی های مفسد و بیفرهنگ ببیند۰.....

>>>   خلاصه باید ګفت که یکطرف مذاکرات چند صابون کونک سیکولر و نا آشنا با دین و عنعنات مردم و طرف دیګر علمای مجاهد برخواسته از مردم و از مردم

>>>   چاکر ها و غلام های حلقه بگوش پاکستان را علمای مجاهد برخواسته از مردم خواندن منتهای غولگری بیفرهنگی بیخبری و وحشیگری یک انسان نما را نشان میدهد۰ ....بر حکومت ارگ و ....بر این غلام های حلقه بگوش پاکستان همچنان۰ .....زرد برادر ....

>>>   خلاصه باید ګفت که یکطرف مذاکرات چند صابون کونک سیکولر و نا آشنا با دین و عنعنات مردم و طرف دیګر علمای مجاهد برخواسته از مردم و از مردم


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است