افزایش برگشت مهاجران افغانستانی از ایران
 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۳۰    ۱۳۹۹/۶/۱۴ کد خبر: 164676 منبع: پرینت

در روزهای پسین اخراج مهاجران افغانستانی از ایران افزایش یافته است.
بر بنیاد آمارهای این ریاست مهاجرین در هرات، روزانه بیش از دو هزار مهاجر افغانستانی تنها از راه مرز اسلام قلعه وارد کشور می شوند.

احمد جاوید نادم، رییس امور مهاجران و عودت کنندگان هرات، گفت: «کسانی که بگونه اخراج به وطن میایند، کسانی هستند که آمار آنان نسبت به ماه های شروع کرونا افزایش چشمگیری را نشان می دهد. اگر میانگین حساب کنیم بین سی و پنچ تا چهل درصد افزایش یافته است.»
بر بنیاد آمارهای ریاست امور مهاجران و عودت کنندگان هرات، در سال روان نزدیک به ۳۰۰ هزار مهاجر افغانستانی تنها از طریق مرز اسلام قلعه از ایران وارد کشور شده اند.

به گزارش طلوع، در همین حال شماری از خانواده های اخراج شده از ایران از بدرفتاری نظامیان ایرانی شکایت دارند. آنان از حکومت می خواهند که برای شان زمینه کار را فراهم بسازد تا مجبور نشوند برای کار به ایران بروند.
این خانواده پنج نفری که باشنده گان ولسوالی بهارک ولایت تخار هستند دو روز می شود که از ایران اخراج شده و در هرات به سر می برند. آنان می گویند که به علت جنگ و بیکاری تمام دار و ندار شان را فروختند و به ایران رفتند اما نرسیده به مقصد نظامیان ایرانی آنان را دستگیر کردند و به افغانستان اخراج کردند.

امان الله، مهاجر اخراج شده از ایران، گفت: «از دولت خود خواهش می کنیم که یک کار و بار برای ما پیدا کند به خاطر این طفل ها تا به کشورهای دیگر نرویم.»
عبدالشکور، مهاجر اخراج شده از ایران، گفت: «در افغانستان زندگی بسیار سخت است. ما از دولت می خواهیم که برای ما زمینه کار را فراهم کند.»

این خانواده ادعا می کند که پولیس ایران پس از بازداشت آنان را لت و کوب کرده و چند شبانه روز گرسنه نگهداشته است.
رحیمه، مهاجر اخراج شده از ایران، گفت: «راه قاچاقی بسیار مشکل بود.»
فیض النسا، مهاجر اخراج شده از ایران، گفت: «می خواستیم ایران برویم. از شیراز ما را دستگیر کرد. شش روز ما زندانی بودیم. بدون آب چیزی برای ما نمیداد.»

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مهاجران
بازگشت
نظرات بینندگان:

>>>   مهاجرین برای افغانستان و پاکستان و ایران یک تجارت شده است.
در ایران و پاکستان از چهل سال بدینطرف از اداره کمیساریات ملل متحد،بنام مهاجرین افغان پول میگیرند.
در افغانستان ار چهل سال بدینسو بنام عودت مهاجرین از پاکستان و ایران ،از ملل متحد پول میگیرند،اما هنوز هم سه میلیون مهاجر افغان در پاکستان و دو میلیون در ایران موجود است.
از اول هم این آمار غلط بود و حالا هم این آمار مهاجرین در پاکستان و ایران غلط است و تعداد عودت کنندگان نیز غلط است.
آیا فکر میکنید که نمایندگان ملل متحد درین چهل سال گذشته خیمه به خیمه در پاکستان و ایران گشته اند و یک و دو و سه و بالاخره پنج میلیون گفته این مهاجرین را حساب کردند؟
دروغ،دروغ،دروغ!
اگر همین افشا گری های من نمیبود،حالا وقت ملل متحد چندین صد ملیارد دالر دیگر،برای مبارزه با کرونا در افریقا،از کشور های جهان بودجه میگرفت.
مثلی که اروپا یک و نیم تریلیون ایرو و امریکا سه تریلیون دالر گزفتند و رهبران کشور ها و اعضای پارلمان و دیگر مقامات عالی رتبه شان در جیب های خود زدند.

>>>   نه به ایران ، نه به پاکستان ، با توکل به خدا بر گردید به وطن و زندگی را ولو با مشکلات دوباره آغاز کنید.

>>>   بروید به ترکیه و یونان با شیرینی و گل پذیرایی کند آنهایی که از ایران رفتند قدر ایران میدوند

>>>   تمام کسانی که قاچاقی میان ایران بعد وقتی دستگیر و اخراج میشن وقتی تو افغانستان با رسانه ها مصاحبه می کنند سریع مظلوم نمایی می کنند
فکر کنم دیگه تو افغانستان هم عادت کردن به این دروغ گفتن شش روز فقط آب دادن به ما
هر کی از ننش قهر میکنه تو افغانستان میخواد بیاد ایران بابا بسه دیگه همین تعداد مهاجر در ایران
آخه اگه ایران اخراج نکنه همه میان ایران حدتقل پنج میلیون افغانی تو ایران هست حداقل گفتم واقعا بس نیست؟
بابا ایران تحریم کامله حکومت افغانستان اگه پولهای کمک جهانی رو بالا نمیکشیدن دلشون واسه افغانستان میسوخت که نمیسوزه کار زیاد میشد

>>>   این همه سال و روزانه مهاجران افغان که از ایران اخراج میشند این همه باهاشون مصاحبه شده که کار نیست و... آیا حکومت افغانستان کر و کور هستش
خب چرا کاری نمیکنه واسه مردمش

>>>   شرمنده،معذرت می خوام از چه زمانی افرادی که غیر قانونی وارد می شدند مهاجر نام گرفتند؟؟؟این افراد محترم که در ایران قاچاقی زندگی می کردن مشکلی نداشتن حالا که گرفتنشون مشکل دارن وناراحتن؟؟؟بعدش این افرادی که اظهار نظر کردن از کجا معلوم که دروغ نگفته باشند ویا اصلا وجود نداشته باشند؟؟من نمی گم شرایط زندگی تو ایران ایده اله چون ایران تحریمه عوض تفرقه اندازی لطفاً اگاهانه ورود کنید تا موجب تفرقه اندازی بین دو کشور مسلمان نشه

>>>   رسانه های افغانستان خیلی با حالند بعد از اینکه از ایران اخراج میشند میان مثلا میشینند پای دردو دلشون ببینند چه مشکلاتی دارند
ولی قبلش مهم نیست واسشون
یارو قاچاقی اومده از برخورد نظامیان ایران گله هم داره بنده خدا برو خدا رو شکر کن که دستگیر میشی بعدش اخراج میشی
تو افغانستان به شش تا ایرانی که بدون ویزا اومدن شش سال حبس دادن
از ایران اگه کسی بیاد افغانستان اخراج نمیکنند زندانی میشه از شش ماه تا شش سال
در نتیجه نظامیان ایران خیلی جوانمرد هستند

>>>   ایران خود زیر بار تحریمها و مشکلات اقتصادی شدید قرار دارد و عده زیادی از مردمش از کوچکترین امکانات بی بهره اند.اصلا مگر ایران وظیفه دارد برای مردم افغانستان کار و زندگی فراهم کند؟ کشورهای اروپایی از پذیرش هزار نفر از شما نیز خودداری می کنند.آن وقت از کشور فقیر ایران انتظار دارید امکانات کشور سوئیس را برایتان فراهم کند.چه از جان ایران و ایرانی می خواهید؟ ما نه هم نژاد و نه همزبان شما هستیم.دست از سر ما بردارید.

>>>   چه به صورت مجاز و چه غیرمجاز دیگر به ایران نیایبد.از دست شما مردم حق نشناس افغانستان که نون ایران را می خورید و به دیگر کشورها خوش خدمتی می کنید خسته شده ایم.به ما چه ربطی دارد که اوضاع کشور شما خوب نیست؟چه گناهی کرده ایم که با شما همسایه شده ایم؟چهل سال خوردید و بردید دیگر بس است.

>>>   چيزى گفته نمى توانم چون دهان خودم پر آب است.

>>>   در شرایطی که آمریکا ونوکرانش ملت ایران راتحریم نموده اند به چه دلیل باید هزینه حضور اتباع بیگانه رامتحمل شوند .؟
ایراندوست مشهد

>>>   اگر دزد یا مزاحمی بدون اجازه به خانه شماواردشود با او مقابله نمیکنید؟ پلیس ایران با قاچاقچیان واشرار مقابله میکند وملت ایران هم از پلیس حمایت کامل دارد. خراسانی گناباد

>>>   درجواب نظریه اول اگرکمیساریای ملل متحد پول میدهد همین پول را درافغانستان خرج کند که اتباعش به ایران نیایند -ایران تحریم امریکا ونوکرانش است به چه حق وقانون ومنطقی باید متحمل حضور اتباع بیگانه شود.
علیدوست تهران

>>>   باز هم شبکه اطلاع رسانی افغانستان خبر زرد و دروغ نش داد. وقتی یک ایرانی برای کار ضروری و با ویزای رسمی و قانونی به افغانستان می رود، هنگام خروج از مرز یک نیروی امنیتی کلی سئوال های عجیب و غریب می پرسد که برای چی به افغانستان آمدی؟ به کجا رفتی؟ با چه کسانی بودی و... به دنبال متهم کردن یک فردی است که به صورت قانونی وارد آن کشور شده است. اما شما به دروغ در پی اتهام وارد کردن به ایران و آنهم از زبان افرادی که کلا غیر قانونی وارد یک کشور شده اند. اقای شبکه اطلاع رسانی لطفا بفرمایید که اگر یک ایرانی به صورت قاچاقی وارد کشور شما شود برخورد پلیس افغان و دادگاه با او چگونه است؟ بس کنید این قدر دروغ نگویی. پولهایی که دولت عرعرستان سعودی به شما می دهد برای تفرقه انداختن بین دو تا همسایه است.

>>>   در اکثریت ممالک جهان دولتها فقط پالیسی ساز و مراقب اجرائی شدن قوانین نافذه کشور میباشند و سرمایه‌گذاری و کارآفرینی توسط سکتور خصوصی بوجود میاید. متاسفانه در افغانستان هر کسیکه چند قرانی حلال و اکثرا حرام بدست آورد در فکر فرار از وطن شد و همان پول را در دبی و دیگر ممالک سرمایه‌گذاری کردند و مردم خود شان را فراموش کردند، مگر این را باید بدانند که خداوند شاهد است و خیری از آن پولها نخواهند دید.
بنظر من مردم ما باید به جای رفتن به ایران و پاکستان و دیگر ممالک در وطن باقی ماننده و اگر زمین از خود ندارند در زمینهای دولتی و به کشت تریاک و بُته چرس شروع کنند و تولیدات خود را به ایران ، پاکستان و ممالک غربی توسط قاچاق بران مواد صادر کنند در اینصورت هم پول زیاد بدست میاورند و هم از ظلم و اهانت ایرانیها و پاکستانی ها خلاص میشوند.چنان که شاعر گوید، آب در کوزه و ما تشنه لبان می‌گردیم یار در خانه و ما دور جهان می گردیم.
نوابی

>>>   جناب اقای نوابی واقعا واست متاسفم... ایا پولی که از ساخت مواد به دست می آید حلال است؟؟؟ متاسفانه در کشور شما انسان های زیادی وجود دارند که به ایران حسادت می کنند، چرا؟؟ چون جنابان ارث نداشته ی پدرتان را ازما مطالبه می کنید و به ما می گویید که ما به شما ظلم می کنیم در صورتی که خودتان غیر قانونی امدید ایران و زندگی کردید و زمانی که پلیس ها اخراجتان کردند ما می شویم دیو دوسر جناب نوابی و ان اقایی که اب در دهانش است ونمی تواند سخن کند ...

>>>   خطاب به نظر دهنده اول
طبق اعلام خود کمیساریای پناه جویان سالانه بین 25_28 میلیون دلار به ایران بابت مهاجرین داده میشود

>>>   دوست عزیزی که گفته سازمان ملل سلی بیست پنچ ملیون دلار به ایران پول میده ایران سالی صد پناه ملیول خرج دانش اموز و داشجوی افغان میگنه

>>>   اقای نوابی هیچ جماعتی با توهین و حسادت به کشور های دیگر پیشرفت نکرده...عوض دشمن تراشی برای خودتان کمر همت برای ابادی وطن ببندید

>>>   واقعا خندیدم...چه دوغی؟؟چه کشکی؟؟؟؟مرد حسابی ایران تحریمه...یک قرص سرماخوردگی نمی تونن وارد کنه همه ر خودش ساخته ...سازمان ملل کجا بود؟؟؟یک دلار سازمان ملل به ایران پول نمی ده...


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است