دگزامتازون دارویی موثر در درمان کرونا
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۴۷    ۱۳۹۹/۳/۲۸ کد خبر: 163840 منبع: پرینت

براساس گزارش ها متخصصان انگلیسی ادعا دارند که داروی دگزامتازون جان بسیاری از مبتلایان به ویروس کرونا را نجات داده است.
این متخصصان تجویز مقدار (دُز) کم دگزامتازون را یک تحول بزرگ در درمان موارد وخیم کرونا نامیده‌اند.

پژوهشگران می گویند که اشخاصیکه که با دستگاه تنفس مصنوعی نفس می‌کشیدند، موارد مرگ را یک سوم و در کسانی که با اکسیژن کمکی نفس می‌کشیدند یک پنجم کاهش داده است.

گفته می شود که این دارو یکی از داروهای موجود است که در تلاش برای یافتن درمان کرونا، در کارآزمایی وسیع در سراسر دنیا امتحان می‌شوند تا روشن شود آیا می‌توانند بر کرونا موثر باشند یا نه.
پژوهشگران همچنان گفته اند که اگر این دارو در اوایل شیوع کرونا در بریتانیا استفاده شده بود ممکن بود جان پنج هزار نفر نجات داده شود.

در این کارآزمایی که با هدایت دانشگاه آکسفورد انجام شد به دو هزار بیمار بستری در بیمارستان دگزامتازون با دز کم داده شد و وضعیت آنها با چهار هزار نفر که این دارو را نگرفته بودند مقایسه شد.

خطر مرگ برای کسانی که زیر دستگاه تنفس مصنوعی بودند از ۴۰ به ۲۸ و برای کسانی که اکسیژن کمکی می‌گرفتند از ۲۵ به ۲۰ درصد کاهش یافت.
پروفسور پیتر هوربی ناظر ارشد این کارآزمایی گفت: “این اولین دارویی است که تا به حال نشان داده خطر مرگ را کاهش می‌دهد و این کاهش قابل‌ ملاحظه‌ است. این واقعا تحولی در درمان کرونا است.”

پروفسور مارتین لندری سرپژوهشگر این کارآزمایی می‌گوید این یافته‌ها نشان می‌دهد از هشت بیماری که کارشان به دستگاه تنفس مصنوعی می‌کشد، این دارو جان یک نفر را نجات می
“این دارو به وضوح مفید است. درمان تا ده روز ممکن است طول بکشد و برای هر بیمار حدود پنج پوند خرج برمی‌دارد. به عبارت دیگر می‌توان با حدود ۳۵ پوند جان بیماری را نجات داد و این دارو در تمام دنیا در دسترس است.”
‌دهد و در آنها که اکسیژن کمکی می‌گیرند از هر ۲۰ تا ۲۵ نفر جان یکی را نجات می‌دهد:

پروفسور لندری می‌گوید اگر نیاز باشد از همان ابتدای درمان در بیمارستان می‌توان این دارو را شروع کرد اما مردم نباید شروع به خرید و مصرف این دارو کنند چرا که به نظر نمی‌رسد دگزامتازون در موارد خفیف کرونا که تنفس فرد مشکل پیدا نمی‌کند سودی داشته باشد.

در بخش مراقبت‌های ویژه از این دارو به صورت وریدی استفاده می‌شود اما برای بیمارانی که خیلی بدحال نیستند می‌توان قرص آن را تجویز کرد.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
دگزامتازون
کرونا
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است