شاید ندانید که به ویروس کرونا آلوده هستید
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۱۹    ۱۳۹۹/۱/۱۱ کد خبر: 162825 منبع: پرینت

حالا که تلاش جهانیان برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا به شدت جریان دارد، بهتر است ما و شما نیز تلاش خود را بکنیم - البته برای حفظ صحت خود، خانواده و اطرافیان خود.
یکی از کارهای که می‌توانیم بکنیم این است که دید و وادید‌های خود را محدود سازیم.

در این گزارش معلوماتی که بر بنیاد اطلاعات سازمان صحی جهان و شماری دیگر از مراکز صحی و تحقیقاتی تهیه شده است، بیشتر بخوانید.
چرا مهم است که تماس با دیگران را محدود کنید؟
شاید ندانید که به ویروس کرونا آلوده استید. آمار نشان می‌دهد که از پنج تا چهارده روز را می‌گیرد تا نشانه‌های از مبتلا بودن شما به این بیماری در وجود شما دیده شوند.

نشانه‌های اصلی چه اند؟
در ۸۸٪ موارد تب
در ۶۸٪ موارد سرفۀ خشک
در ۳۸٪ موارد خستگی
در ۳۳٪ موارد سرفۀ تر
و در ۱۹٪ موارد مشکلات تنفسی

اما پیش از آنکه این علایم در وجود شما دیده شوند، ممکن است در ترانسپورت شهری، در جلسات و یاهم در نشست‌های دوستانه شخص دیگری را مبتلا ساخته باشید.
این ویروس جدید نسبت به ریزش معمولی خیلی زودتر سرایت می‌کند. هر شخص مبتلا می‌تواند دیگران را مبتلا سازد و ارقام مبتلایان به سرعت بالا برود.
اگر چنین شود در شفاخانه‌ها جا نخواهد ماند، امکانات صحی از جمله آکسیجن و ماسک‌های مخصوص در اختیار نخواهیم داشت و پرسونل صحی کافی نیز برای رسیدگی به بیماران در شفاخانه‌ها نخواهد بود.
اما اگر در خانه بمانیم، از مرگ شمار زیادی مردم جلوگیری کرده می‌توانیم.
با این کار سبب جلوگیری از سرایت سریع این ویروس به دیگران می‌شویم و در این‌صورت داکتران بهتر می‌توانند به بیماران رسیده‌گی کنند.

چرا این کار مهم است؟
هشتاد فیصد افراد مبتلا به این ویروس یا هیچ علایمی نشان نمی‌دهند و یا هم علایم سطحی در آنها دیده می‌شود و شماری زیاد مردم بدون آنکه بدانند دیگران را مبتلا می‌سازند.
خطر مرگ در نتیجه ابتلا به بیماری کووید-۱۹ میان افرادی که بالاتر از پنجاه سال سن دارند بالاتر است.
اما به این معنی نیست که این بیماری به جوانان خطرناک نیست.
برای افرادی با بیماری‌های مضمن، تکالیف قلبی، نفس تنگی، شکر و کسانی که قوۀ مقاومت وجود شان پایین است نیز این بیماری خطرناک است.
پس اگر هرگونه نشانه‌ای از کووید-۱۹ در وجود شما مشاهده می‌شود، از خانه بیرون نشوید.
اگر مشکل تنفسی به شما دست می‌دهد، سرفه می‌کنید یا تب بالاتر از ۳۸ درجه دارید به داکترتان یا یک مرکز صحی تلیفون کنید.

عبدالحمید حکیمی
خبرنگار رادیو آزادی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
کرونا
ویروس
نظرات بینندگان:

>>>   از برای خدا!
از یک ماه بدینطرف سه نفر در اثر ابتلا شدن به ویروس کرونا در افغانستان جان دادند،اما هنوز مردم نمیترسند و در شهر و بازار گردش میکنند.
کاشکی ویروس کرونا مثل بکتریا و ویروس ریزش میبود که سالانه میلیون نفر را در دنیا خلم هایشان را باد باد میکند و میکشد،خصوصاً آدم های پیر و مریض را که سیستم دفاعی بدن شان ضعیف است،تا شما میترسیدید و از خانه نمی برآمدید.

>>>   بیغم باشید.
ویروس کرونا آوازه شد.گفتند که ویروس کرونا شهر ها را قرنطین کرد.چرخه اقتصاد دنیا برهم خورد.قیمت نفت در بازار های جهانی از شصت دالر فی بیرل،به بیست دالر فی بیرل تنزیل یافت.زیرا اقتصاد که برهم خورد و مردم در شهر و بازار که رفت و آمد نداشتند.معلومدار ضرورت به نفت کمتر میشود و عرضه زیاد و تقاضاکم و در نتیجه نرخ آن پایین می آید.
در بازار و مارکیت های جهان نرخ سهام پایین آمد و دونالد ترامپ از دولت امریکا یک کمک دو تریلیون و چهارصد ملیارد دالری تقاضا کرد و عاجل در ظرف یک هفته هم مجلس نمایندگان قبول کرد و هم مجلس سنا و عاجل دونالد ترامپ امضا کرد و پول ها کشیده شد.
نمیدانم چطور عاجل دزد های مجلس نمایندگان و مجلس سنای امریکا،با رییس جمهور امریکا و باس های کمپنی های اقتصادی.یکجا دهن جوال را گرفتند و پول ها را کشیدند.
حالا ماه شعبان است و ماه دیگر رمضان.
تا ماه رمضان ویروس کرونا گم میشود و اقتصاد دوباره رونق میگیرد و طواف کعبه و مدینه دوباره آغاز میشود و نرخ نفت در بازار جهانی دوباره بالا میرود و دونالد ترامپ از بالا رفتن نرخ نفت دوباره سهم خود را میگیرد و بدینصورت هم دونالد ترامپ خوش و هم عرب ها و روس ها که قیمت نفت دوباره بالا میرود و هم مسلمانان و روزه داران که روزه خودرا بدون تشویش ویروس کرونا میگیرند و هم خدا خوش که قرنطین خانه اش ختم میشود و مسلمانان باز می آیند و دامن اش یعنی پرده مکه را گرفته و شکر گزاری میکنند و گریان میکنند که اگر تو نمیبودی،خدا داند که ویروس کرونا بالای ما چه حالت را می آورد؟
خبر ندارند که بیچاره خدا،دوماه خودش در خانه اش از ترس ویروس کرونا قرنطین شده بود.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است