خبر مرگ ملا از مصیبتی هشدار می دهد!
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۰۷    ۱۳۹۴/۵/۱۰ کد خبر: 99976 منبع: پرینت

ترکیب این دو واژه (خبر و مرگ ) نفرینی از سر درد و رنج در زبان عامیانه مردم هرات است. هراتیان سال ها پیش چنین نفرینی برای ملای یک چشم قندهار فرستاده بودند و سال ها زمان به کار داشت تا "خبر مرگ اش" را از زبان حامیان و اطرافیان اش بشنوند.

خبر مرگ ملا محمد عمر آخوند امیرالمومنین طالبان در شرایط کنونی حامل چه پیامی است و آنان که این موجود رازآلود را از حضیض گمنامی به اوج شهرآشوبی برکشیدند از جار زدن این خبر چه در سر دارند؟

به رغم تصور رایج که اجابت نفرین در حق بدکاران، خبری مسرت بخش تلقی می شود؛ این طنز تلخ دیگری است که "خبرمرگ ملا" نیز با خود مصیبتی دیگر به همراه دارد!
نگاهی دقیق تر به صحنه منازعه و دهشت افکنی در افغانستان بهتر می تواند پیام این خبر دیر هنگام را صریح و عریان سازد:
- تغییر جغرافیای جنگ در افغانستان و امتداد یافتن ناآرامی ها به شمال کشور
- سر برآوردن گروه دولت اسلامی (داعش) و آغاز جلب و جذب نیرو توسط این گروه در افغانستان
- در محراق قرار گرفتن آسیای میانه برای امواج خشونت زای بنیادگرایی و دهشت افکنی

واقعیت های فوق در واقع پرونده شهرآشوبی ملا را به بایگانی طراحان ترور فرستاد تا جریان جایگزین با سهولت بیشتری بتواند در جبهات جدید پیشروی داشته باشد.
گروهی با هویت و گذشته طالبان نمی تواند در این میدان کارآیی چندانی داشته باشد زیرا:
- طالبان به رغم شعارهای تند و تیز دینی و مذهبی، هویتی قومی یافته اند؛ به نحوی که این گروه در جذب تندروهای مذهبی سایر اقوام توفیق و یا هم تمایل چندانی نداشته است.
- تغییر جغرافیای جنگ در افغانستان نیاز گروه جایگزین را به جنگندگان محلی که منسوب به سایر اقوام باشند محسوس ساخته است.
- گروه جایگزین از همان ابتدا با زنده کردن نام فراقومی افغانستان (خراسان) و کوبیدن بر طبل خلافت (جهان وطنی اسلامی) دامنه پایگاه یابی خود را از قومی به مذهبی وسعت داده است.

- چشم داشت دهشت افکنی جدید به جوامع آسیای میانه که هیچ پیوند تباری با ملا و گروه اش ندارند، بی نیازی به وی را در فاز جدید به میان آورده است.
- ظهور گروه جدید با مقابله و مقاومت گروه های پیشین مواجه می شود و این امر می تواند پیشروی نیروی جایگزین را کند سازد. از همین رو عامل سرعت بخش یا "خبرمرگ ملا" باید به کمک گروه جایگزین آید که با سهولت بتواند "بقیه السیف ملا" را با خود همراه کند.

با توجه به این شرح مفصل که به خلاصه ای از آن اشاره شد؛ "خبرمرگ ملا" از مصیبتی دیگر هشدار می دهد که احتیاط و تدبیر به مراتب بیشتر ما را می طلبد. به قول دوست شاعرم استاد سید ابوطالب مظفری:
به هر کرانه کمینی ز دیو دام گذار
به احتیاط به هر خاک تازه گام گذار

احمد بهزاد


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   دستگاه جاسوسی پاکستان 2 سال قبل و در پی مذاکرات پنهانی نمایندگی دولت افغانستان و طالبان و ناخشنودی پاکستانی ها از این نا فرمانی موجبات مرگ رهبر طالبان را فراهم آوردند و همان وقت ها رایزنی های را نیز با ملا منصور و چند رهبر در رده متوسط انجام دادند تا بالاخره بهترین گزینه را ملا منصور دانستند و در چند ماه آینده نیز رهبری نوی را معرفی خواهند کرد و یا هم با قبولیت در رهبری و حل اختلافات زیر نظر استخبارات پاکستان ملا منصور به حیث رهبری طالبان خواهد ماند،حالا دولت افغانستان و اشخاصی مانند ملا کرزی و ملا غنی باز هم در انتظار چراغ های سبز طالبان باشند و کشته شدن جوانان این سرزمین را شاهد باشد.
مولانا رفیق الله وطن خواه


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است