متاسفانه به خارجی ها وابسته هستیم
آمریکا هیچ گاه نخواسته است که در افغانستان یک دولت قوی و نیرومند وجود داشته باشد بلکه در جهت تحقق اهداف خود کار کرده و خواستار وجود یک حکومت ضعیف در کشور بوده است 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۳۹    ۱۳۹۴/۵/۸ کد خبر: 99935 منبع: پرینت

آمریکا و کشورهای متحد وی بیش از یک دهه است که در افغانستان حضور دارند.
حضور این کشورها در ابتدا با بهانه هایی چون ریشه کن ساختن لانه های تروریزم، مبارزه با افراطیت و ایجاد یک افغانستان با ثبات درکشور شکل گرفت اما پس از گذشت 14 سال حکومت خوب عقیم ماند، اقتصاد کشور همچنان شکننده و از طرفی دیگر نیز بی ثبات و نبود امنیت در کشور بیداد می کند.
در این میان اهمیت جغرافیایی و استراتژیکی کشور زیر سوال می رود که شاید افغانستان دیگر اهمیتی برای آمریکا و کشورهای متحد آن ندارد.

داکتر محمد آصف بکتاش در برنامه راه حل در رابطه با این موضوع گفت: افغانستان همچنان اهمیت جغرافیایی خود را در سیاست های قدرت های بزرگ جهان دارد وآمریکا هنوز از اهدافی که در خارج از افغانستان و در منطقه دارد دست برنداشته است واهداف بزرگی را تعقیب می کند.

وی افزود: مناسبات بین کشورها را قوت نظامی و قوت اقتصادی کشورها تعیین می کند و زمانی که سوال در زمینه مناسبات افغانستان و آمریکا پیش می آید به طور طبیعی به نفوذ آمریکا در افغانستان منتهی می شود.

بکتاش تاکید کرد که هنوز هم افغانستان به عنوان یک جغرافیا برای آمریکا اهمیت دارد زیرا برنامه های این کشور فراتر از افغانستان است و در کل آسیا است. به ویژه آن که قرار است اقتصاد آسیا تا 2025 به بزرگترین اقتصاد جهان تبدیل شود و بر همین اساس آمریکا نسبت به منابع زیر زمینی و منابع طبیعی قاره آسیا بی علاقه نیست.

وی گفت: آمریکا با شعارهای بسیار خوبی به این کشور آمد از جمله این که به کشت و تولید مواد مخدر در کشور پایان می بخشد، حکومتداری خوب را به وجود می آورد، به موجودیت تروریزم در منطقه پایان می بخشد، دموکراسی در افغانستان تحقق می یابد، حقوق بشرتامین می شود و حاکمیت قانون تامین می شود اما درعمل چیزی که شاهد هستیم هیچ کدام تحقق نیافته است بلکه بدترین حاکمیت دنیا را در افغانستان شاهد هستیم و به عنوان فاسد ترین دولت دنیا تشکیل شد.

بکتاش افزود: آنان خواستند در کشور نظام سرمایه داری را به وجود بیاورند، نظام سرمایه داری غیر قانونی که از طریق چپاول دارایی های عامه را دزدی کنند و از لحاظ اقتصادی مسلط شوند و به دلیل داشتن سرمایه بر کشور حکومت کنند.

وی با توجه به نیت ناپاک آمریکا در افغانستان اظهار داشت: آمریکا هیچ گاه نخواسته است که در افغانستان یک دولت قوی و نیرومند وجود داشته باشد بلکه در جهت تحقق اهداف خود کار کرده و خواستار وجود یک حکومت ضعیف در کشور بوده است.
افغانستانی ها به صلح و امنیت ضرورت دارند اما کسانی که در قدرت بودند بخاطر منافع خود کار کردند و امروز صاحب میلیاردها دالر شدند، القاب و عنوان گرفتند و ادعای جهاد می کنند، در حالی که دزدی کردند و جهاد کنندگان اصلی مردم افغانستان هستند که قربانی داده اند.

این تحلیلگر امور سیاسی در پایان افزود: متاسفانه ابراز فشاری وجود ندارد زیرا ما از لحاظ اقتصادی، سیاسی و نظامی به خارجی ها وابسطه هستیم و درصورتی که آنان کمک های خود را قطع کنند همین حکومتی که الان هست نیز دیگر وجود ندارد.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   بازی های استخباراتی سیاسی که در دور جهان معمولا برای کشور های طرح میشود، بر مبنای، شعور، عقل و فهم سیاستمداران و مردم اش طراحی میشود. هر چه سطح فهم و دانش مردم و سیاستمداران یک کشور بالا باشد به همان اندازه کشیدن نقشه های براندازی رژیم ها و یا کنترول یک کشور مشکل و پیچیده میشود چون سیاستمدارانش وجدان دارند و نژادی نه ملی فکر میکنند و تحصیل و درایت و شعور سیاسی دارند و با این بازی ها اگاه هستند و انرا خنثی میسازند و مردم اش نیز یک ملت واحد هستند، نه تکه تکه شده بر مبنای این و ان.
ولی وقتی نوبت کشیدن نقشه سیاسی برای افغانستان میرسد، انقدر کشیدن این نقشه ها ساده است که یک کودک هفت ساله میتواند برای این کشور و فریفتن سیاسیونی ان که اکثرا فروخته شده و به کرایه مانده شده اند، نقشه بکشد و عملی سازد.
برای افغانستان قصه خسته خمار را پلان کردند و عجبا که مردم بخاطر ان کشته شد و میشود ولی هنوز یک کتله احمق انرا واقعیت خوانده و از ان حمایت میکنند.
امدند ملا عمری کشیدند و فوجی به نام طالب. اولا ملای که هیچ فردی نه او را بطول کامل دید و نه صدایش را شنید، یک عکس سیاه و سفید بی معنا او شد مرجع هراس و ترس و تهدید یک ملت و کشور و یک سیاستمدارت نگفت که اگر ملایی است بیاید یک روز در ملای عام حاضر شود.

>>>   چون دولت مردان کشور ما بخاطر چوکی و قدرت عادت کرده اند که وابسته به خارجی ها باشند. بنآ بخاطر منفعت های شخصی خودشان سیاست های نادرست را پیش میگرند و فرصت را به استخبارات خارجی محیا میسازند و آنها اهداف دورنمای خودرا میخواهند بدست بیاورند . تا اکنون در هیچ مورد که به مردم افغانستان وعده داده اند عمل نکرده اند . امید وارهستیم دولت مردان ما در این زمینه متوجه شوند تا امریکا را وادار بسازند به گفته های خود عمل کنند ومردم را دیگر گمراه نکنند.
دغزنی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است