دولت برای دیپلماتهایش ارزش قائل نیست
من عبدالخالق فراهی هستم.در یک و نیم سال گذشته شب و روز بسیار دشواری را سپری کردم. من از دولتم و جامعه بین المللی می خواهم تا آخرین تلاش های خود را برای نجات من انجام دهند. 
تاریخ انتشار:   ۲۳:۳۴    ۱۳۸۹/۲/۱۲ کد خبر: 9991 منبع: پرینت

به گزارش بخش سیاسی شبکه اطلاع رسانی افغانستان ( afghanpaper )، پس از گذشت 19 ماه از ربوده شدن سفیر افغانستان در پاکستان یعنی محترم عبدالخالق فراهی، تصاویری ویدئویی از وی منتشر شد.

این ویدیو که از سوی یک گروه ناشناخته منتشر شده است، بیانگر آن است که برای اولین بار یک گروه مسئولیت ربودن محترم فراهی را بر عهده گرفته است.
محترم عبدالخالق فراهی اول میزان سال 1387 خورشیدی، پس از آنکه راننده اش کشته شد، توسط افراد مسلح ناشناس در منطقه حیات آباد پیشاور ربوده شد، و تلاش جناب اسپنتا وزیر خارجه زمان، برای ردیابی عاملان این اتفاق به جایی نرسید. حتی دولت پاکستان و نهادهای امنیتی نیز همکاری آنچنانی با هیات ارسالی افغانستان به پاکستان در این زمینه انجام نداد.

این موضوع برای دولت افغانستان یک ضعف بزرگ به شمار می آید، چرا که دیگر کشورها برای دیپلماتهای خود آن چنان ارزش و احترامی قائل هستند، که در صورت بروز هر مشکلی برای آنان تمام تلاش خود را می نمایند، تا مصونیت امنیتی آنها را فراهم نمایند.

به طور مثال آزادی دیپلمات دستگیر شده ایرانی طی همین روزهای اخیر است که نیروهای امنیتی ایران وی را از دست ربایندگان مسلح در خاک پاکستان آزاد نمودند. اگر قرار بود نیروهای امنیتی و اطلاعاتی ایران نیز مثال مقامات کشور ما منتظر آزادی خود به خودی دیپلماتشان بمانند، معلوم نبود که تاکنون چند تن دیگر از دیپلماتهایشان ربوده می شد.

متاسفانه دیپلماتهای افغانستان در برخی از کشورها از جمله پاکستان مصونیت امنیتی ندارد، و این قضیه سبب میشود تا دیگر مسئولین نیز دلگرمی آن چنانی به کار خود نشان ندهند، و دولت نیز تا کنون کار مثبتی در این زمینه انجام نداده است.

در این ویدیو نشر یافته، سه مرد مسلح با کلاشنیکوف در حالی که ماسک به صورت دارند، پشت سر آقای فراهی که ریشش به سفیدی گراییده، حضور دارند.که آقای فراهی متنی را که در دست دارد می خواند: "من عبدالخالق فراهی هستم. شنوندگان عزیز شما می دانید که من یک و نیم سال پیش از سوی مجاهدین در پیشاور دستگیر شدم. در یک و نیم سال گذشته شب و روز بسیار دشواری را سپری کردم. من از دولتم و جامعه بین المللی می خواهم تا آخرین تلاش های خود را برای نجات من انجام دهند. این ها مرا متهم به کار برای دولت دست نشانده آمریکا در افغانستان کرده اند."

پس از پایان گفته های آقای فراهی یکی از مردان مسلح در حالی که هنوز در پشت او ایستاده است، می گوید: علت اینکه این مسئله در اختیار رسانه ها قرار می گیرد، عدم دریافت پاسخ مثبت از سوی دولت افغانستان و همچنین طولانی شدن بیش از حد زمان مذاکرات می باشد.

این شخص که نقاب به صورت داشت، افزود: ما تا کنون مشغول مذاکره با دولت کرزی بودیم و درخواست های خود برای رهایی سفیر را به آنان ارائه کردیم. درخواستهای ما مشروع و به سود اسلام و مردم افغانستان است. یک هفته پیش از نشر این ویدیو ما مذاکرات خود را متوقف ساختیم، زیرا کرزی و دولتش در گفتگو ها از خود جدیت نشان ندادند و از پاسخ دادن به درخواست ما اجتناب کردند. دولت کرزی مذاکرات را به تاخیر انداخت و هیچ رحمی به این زندانی نشان نداد. در همین حال افراد دیگری نیز برای رهایی این زندانی به ما مراجعه کردند و ما به آنان نیز درخواست های خود را مطرح کردیم. ما به آنان گفتیم که اگر تقاضاهای ما پذیرفته شود ما این دیپلمات افغان را آزاد خواهیم کرد.

از سوی دیگر این تصاویر در حالی نشر یافته است که سال گذشته نواز شریف صدر اعظم سابق پاکستان در دیدار با هیئت امنیتی افغانستان بیان نموده بود، که پیدا نمودن عبدالخالق فراهی وظیفه دینی، اخلاقی و سیاسی ما بوده است ولی متاسفانه بر حسب ظاهر وی کشته شده است.

این مطلب نشانگر آن است که یا پاکستان در این زمینه صادق نبوده است، و یا دولت افغانستان برخی مسائل را از مردم پنهان نموده است. زیرا این شخص رباینده ، ادعا دارد که در این رابطه بارها با نیروهای دولتی افغانستان سعی در مذاکره داشته است. یعنی مقامات امنیتی افغانستان از زنده بودن این دیپلمات آگاهی داشتند، ولی بنا به دلایل نامعلومی از نشر آن خودداری کرده اند.

به هر صورت تامین امنیت جانی و سیاسی افرادی که برای دولت کار مینمایند، وظیفه حکومت است و اگر قرار باشد، اینگونه اتفاقات تکرار شود و دولت باز هم سکوت نماید، مردم فکرهای دیگری خواهند کرد و روابط پشت پرده دیگری افشاء خواهد شد.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   هنگامی که فراهی در پشاور قنصل بود قنصل گری افغانستان نسبت به افغانها کاملا بی رحمی نشان می داد، کارشکنی و ارتشاء به اوج خود رسیده بود.

>>>   در پشاور شایع است که وی تو سط یک گروه وابسته به جناح عبد الله حزب جمعیت به خاطر تحت فشار قرار دادن کرزی در آستانه کمپاین انتخابات ربوده شد. والله اعلم.
ظاهر از پشاور

>>>   امکان ندارد.
بابه گک
کابل

>>>   بدون شك و ترديد همه مردم و حتي شايد جهانيان به اين باور رسيده باشند كه دستگاه سركش آي اس آي درپس اين اختطاف سياسي است.شايد در خواست هاي اجيران شان يعني طالبان رها ساختن غلامان طالب افغاني و يا پاكستاني باشد كه آزاد كنند و دوباره به جبهه بفرستند چنانچه بارها اين عمل صورت گرفته و اقشا نشده است. امنيت و مصئونيت ديپلماتها وظيفه پاكستان است و آزاد ساختن اين ديپلمات حق مشروع افغانستان است كه بايد جدآ مطالبه كند، در صورت بسته بودن تمام مجرا هاي ديپلماتيك به عمل باا لمثل بايد دست بزند كه اين موضوع ارتباط به وحدت و يكپارچگي ملت افغان يعني دولت مقتدر دارد.
ناظر

>>>   سلام بر همه!
در صورت که تمام وزارا افغانستان و خلاصه خود دولت افغانستان برای سازمان های جاسوسی مانند ( آی س آی ) و غیره کار کنند و معاش از آنها دریافت نمایند. پس این استقلالیت در برابر مردم و در برابر حریم افغانستان چیزی بی مفهومی جز نیست. چون امروز دولت دست نشانده خارجی ها است و هیچ گاه آروزی مردم ، هدف مردم ، مرام مردم توجه نگرده اند و صرف این را پیشه کرده که به چی شکل میشود برای خارجی ها خود را فروخت و مقدار پول را بدست بیارند. این مزدور ها چی کرده می توانند که بکنن.
ارین

>>>   برادرمحترم خودرا باایران برابرنکن دیپلومات های ما فقط دیپلومات هستند وایرانی ها...... ما فقط گپه یاد داریم

>>>   وزارت خارجه افغانستان نه تنها به فکر دیپلومات های ربوده شده اش نمی اندیشد بلکه به فکر دیپلومات های برحال خود نیز توجه نمیکند .
اول اینکه دولت افغانستان تمام تلاش خود را بکار ببرد تا اقای فراهی آزاد گردد .
اگر یک خارجی در افغانستان ربوده میشد دولت افغانستان از تمام امکانات خود برای رهائی اش استفاده میکرد .
ولی راجع به دیپلومات های بر سر حال.
خانم فرشته ندا مستشار سفارت افغانستان در برلین یک خانم تحصیل کرده و با سابقه کاری در وزارت خارجه اینک اماج توهین وسرزنش آقای عابد نجیب که 50 روز قبل از طرف اقای فهیم به مقام سرپرستی سفارت افغانستان در برلین مقرر شده است قرار گرفته و زمینه کاری را چنان بر این خانم تنگ نموده که وی برلین را به قصد کابل ترک نموده است .
گفته میشود خانم ندا اینک بیش از 40 روز میشود در کابل به سر میبرد وتا حال وزارت خارجه نتواسته این مشکل را حل کنند .
آقای نجیب از پشیبانی اقای فهیم چنان استفاده میکند که حاضر نیست از قدرت طلبی خود بکاهد و همیه را باید تسلیم خود سازد حتی بر کارمندان محلی نیز ترحم نکرده و از آنان در کار های شخصی خود نیز استفاده میکند .
وزارت خارجه افغانستان باید تسلیم خود خواهی های اقای نجیب نشده و خانم فرشته ندا را با تمام امتیاز های دیپلوماتیک به برلین بفرستد و اجازه ندهد این خانم مورد توهین و سر زنش قرار گیرد .
یکی از هکاران سابق سفارت در جمعی از دوستان گفته است که اقای عابد نجیب نام و عکس خانم مستشار بر حال سفارت افغانستان در برلین را از سایت انترنتی سفارت حذف نموده و چنین تصور میشود که آقای عابد نجیب خانم فرشته ندا را از وظیفه اش بر کنار کرده باشد اگر و اقعا چنان باشد وای بر حال اقای زلمی رسول وزیر خرجه افغانستان .
اکرم از هانور

>>>   متاسفانه پاکستان خودش همرای ربایندگان دست دارد چطور همکاری کند

>>>   خوددولت افغانستان وپاکستان باطلبان جنایت کارافغان شریک همة جرمهاهستند

>>>   عبد الخالق فراهی دیپلومات درپشاور
شش خصوصیات داشت
اول ازسال 1372 به اساس سفارش جنرال حمیدگل رئیس سازمان خاص پاکستان ازحکومت افغانستان به صفت جنرال قونسل درکویته پاکستان تعین گردید که همیشه نسبت به افغانستان پاکستان را ترجیح میداد .
دوم . باروابط نیک که با مولوی صاحب فضل الرحمن داشت همیشه از طالبان دفاع میکرد .
سوم با پسر اقای ایوب افریدی قاچاقبر کلان دنیا درمواد مخدر یکجا کارمی نمود ودرسال 1381 موتر دیپلوماتیک ان درکویته پاکستان که 85 کیلو ایروئین را انتقال میداد به درایوری عبد الجلیل کارمند محلی سفارت افغانستان دراسلام اباد دستگیر شد بیانگر این مدعا ما است وزارت امورخارجه وسلام افغانستان دراسلام اباد وشخص سفیر اقای ننگیالی طرزی درجریان است .
چهارم شخصی که نهایت ..... بوده که تمام مسوولین لیسه های مهاجرین خاصتا مدیران لیسه های مهاجرین..... درجریان قراردارند که ازان مکاتب متاسفانه به ..... که تمام مهاجرین درپاکستان خاصتا پشاور درجریان این قضیه هستند .
پنجم . ربطه میان طالبان واستخبارات تامین می نمود چون طالبان دربعضی موارد نمیتوانستند اسلام اباد بروند درمنزل عبدالخالق فراهی ازمناطق قبائیلی شب باش میداشتند که حکومت کابل درجریان ان قرارداشته است .
ششم . به هدایت حامد کرزی واستخبارات پاکستان عبد الخالق فراهی بطورمستقیم درمیان طالبان پرتاب گردید که به بسیاراسانی بتواند رابطه میان کرزی وطالبان را تامین کنند که دراین مدت یکنیم سال خوب درخشید . امروز نیاز است که ازاد صحنه سازی نمودن که ازاد شود وداخل افغانستان بیایند وسبب امدن گروه طالبان به داخل افغانستان بیایند .
هم وطنان باید به دقت مطالعه کنند وبدانند که این کاملا مهندسی شده ترتیب شده بود وتطبیق گردید نه اختطاف درمیان بود ونه ونه ..
اقبال از پاکستان

>>>   بابه گک محترم!
من گفتم در پشاور شایع است والله اعلم. متاسفانه شایعه وسیع وهمه گیر. باز هم متاسفانه بایدبگویم که از سياستمداران افغانی هچ چیزی بعید نيست .
ظاهر از پشاور

>>>   بسیارجالب است یکی ازخواننده گان نوتشته است که توسط داکترعبد الله درپاکستان اختطاف شده است وخنده دار هم است اگر داکتر عبد الله وتیم ان میتوانست در زمان مقاومت درپاکستان نفوس کنند طالبان را پاکستان 95 فیصد خاک افغانستان را اول توسط فوج نظامی شان بعدا ظاهرا طالبان را مسلت نمی کرد به هرصورت ظاهرجان زنده باشی اگر میگفتید که حاجی دین محمد انورالحق احدی شیرزی والی ننگرهار وغیره شاید کمی قابل قبول می بود . دروغ شاخدارگفتید اما واقعیت این است که تیم پسر ایوب افریدی که درقاچاق مواد مخدر همرای شان کارمیکرد برسری شش میلیون دالر تفاوت عبد الخالق فراهی را اختطاف نمودن که بعدا ها این موضوع واضح میگردد.
زمری ازکویته پاکستان

>>>   زمری از کویته پاکستان
عبدالله در زمان مقاومت چی میکرد؟....
بسیار خنده دار است
بابه گک
کابل

>>>   بجواب سوال محترم بابه گک:
جناب عبدالله خان در زمان مقاومت قنسول افتخاری تولید میکردند.

>>>   ظاهر جان !
دراسلام آباد هم این گپ همیشه سر زبانها بوده است که عبدالخالق فراهی تو سط یک باند وابسته به داکتر عبد الله به خاطر انتخابات ربوده شده بود.
مومن از اسلام آباد

>>>   عبدالله در زمان مقاومت عواید معدن لاجورد را جابجا میکرد و بریش مسعود و بقیه ملت میخندید.

>>>   بابه گک جان سوالت بسیار خنده دار است. کار عبدالله در زمان مقاومت خوردن و خوابیدن و دروغ شاخدارگفتن بود. البته تلفات هم وظیفه ملت.

>>>   قصه عبد الله چندان هم شایعه نیست!!!
انورالحق

>>>   دست عبدالخالق فراهی و دامن عبد الله جان!


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است