از روز جهانی مبارزه با هپاتیت تجلیل شد
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۵۹    ۱۳۹۴/۵/۸ کد خبر: 99909 منبع: پرینت

از روز جهانی مبارزه با هیپاتیت در وزارت صحت عامه تجلیل به عمل آمد.

هیپاتیت، التهاب و تخریب سلول های جگر است که در کشور ما به نام زردی یاد می شود و در اثر عوامل مختلفی مثل ویروس ها، دواها، امراض ارثی و مصرف مشروبات الکلی و دیگر دخانیات به وجود می آید اما مهمترین این عوامل ویروس ها است.

وزارت صحت عامه روز جهانی هیپاتیت را به این منظور تجلیل نمود تا از یک سو سطح آگاهی مردم را راجع به جلوگیری از این بیماری بالا ببرد و از سوی دیگر فعالیت های اداره های ذیربط را در زمینه تشخیص، تداوی و پیشگیری آن هماهنگ سازد.

در سال 1393 مجموعا 19 واقعه هپاتیت ویروسی که 50 درصد آن معتادان زرقی اند از طریق بانک خون، مراکز آزمایش داوطلبانه و کاهش اضرار پروگرام ملی کنترل ایدز گزارش داده شده که شیوع هپاتیت در نفوس مجموعی در حدود 2 درصد را نشان می دهد در حالی که سروی سال 2012 دانشگاه جانزهاپکنز نشان می دهد که شیوع هپاتیت بین معتادان زرقی بیش از 8 درصد می باشد.

داکتر ناجیه طارق معاون عرضه خدمات صحی وزارت صحت عامه گفت: این وزارت مصمم است تا به کمک و همکاری شرکای صحی خود کنوانسیون شماره 67 سازمان صحی جهان سال 2014 را در جهت وقایه، تشخیص و تداوی هپاتیت ویروسی که 194 کشور آن را تصویب نموده، عملی نماید و فعالیت های خود را در استقامت های افزایش سطح آگاهی مردم در مورد هپاتیت، جمع آوری ارقام و معلومات برای تنظیم پروگرام و تصمیم گیری، تشخیص و وقایه هپاتیت در بین مردم و فراهم نمودن تسهیلات مراقبت و تداوی برای افرادی که به ویروس مصاب اند، تنظیم نمایند.

همچنان در این مراسم نماینده سازمان صحی جهان و نماینده وزارت مبارزه با مواد مخدر پیرامون موضوع صحبت نمود و بر همکاری های اداره های مربوطه شان با وزارت صحت عامه در راستای مبارزه با هپاتیت تاکید نمودند.

کد (14)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است