چه کسانی از مرگ ملاعمر نادیده سود می برند؟
با طرح ادعای کشته شدن ملاعمر که ریشه ی آن در رسانه های پاکستانی است، باید منتظر واکنش طالبان بود و اینکه اعضای این گروه راه پیوستن به داعش را در پیش خواهند گرفت یا نه؟ یا به بیان دیگر آمریکا که چند سال است تلاش می کند گروه داعش را جایگزین گروه طالبان در افغانستان کند، به هدف خود خواهد رسید یا خیر؟ 
تاریخ انتشار:   ۱۵:۵۱    ۱۳۹۴/۵/۷ کد خبر: 99879 منبع: پرینت

در حالی‌که قرار است دور دوم مذاکرات مستقیم میان نمایندگان دولت کابل و گروه طالبان تا چند روز دیگر برگزار شود، گزارش‌های مربوط به بالا گرفتن اختلافات در رده‌ رهبری طالبان و مرگ احتمالی ملا عمر رهبر این گروه، تدریجا توجه رسانه‌ها را جلب می‌کند.

هرچند تاکنون بارها خبر مرگ ملا محمد عمر رهبر طالبان منتشر گردیده، اما هیاهوی ایجاد شده در برهه کنونی به سوالی مهم برای کارشناسان و تحلیل‌گران تبدیل شده است که چی کسی جانشین او خواهد شد، این روند جانشینی چگونه صورت خواهد گرفت و تاثیر آن بر توانایی جنگی طالبان و روند مذاکره با دولت افغانستان چه خواهد بود؟

و چرا اکنون که داعش در افغانستان سربلند کرده، موضوع مرگ ملاعمر آن هم در دو سال پیش، باید مطرح شود. زمانی که عده زیادی از فرماندهان و جنگجویان طالبان به رهبر نامریی شان اخطار داده اند که اگر خود را نشان ندهد به گروه دولت اسلامی عراق و شام یا همان داعش خواهند پیوست.

بدون شک با طرح چنین ادعایی که البته ریشه ی آن در رسانه های پاکستانی است، باید منتظر واکنش طالبان بود و اینکه اعضای این گروه راه پیوستن به داعش را در پیش خواهند گرفت یا نه؟ یا به بیان دیگر آمریکا که چند سال است تلاش می کند گروه داعش را جایگزین گروه طالبان در افغانستان کند، به هدف خود خواهد رسید یا خیر؟

تجربه نشان داده که همه ی کارهای آمریکا حساب و کتاب دارد. آنها حتی از چندی قبل رهبر جایگزین ملا عمر را نیز بنام محاذ فدایی انتخاب کرده اند. هرچند که برخی کارشناسان مسایل سیاسی مدعی هستند سه گروه مدعی جانشینی ملاعمر هستند: ملا محمد یعقوب، پسر ملا عمر، ملا اختر محمد منصور، معاون ملا عمر، و طیب آقا رییس دفتر سیاسی طالبان در قطر. هرچند شاید عبدالقیوم ذاکر، زندانی اسبق گوانتانامو، ملا باز محمد، از قدرتمندترین فرماندهان طالبان در جنوب‌غرب افغانستان و منصور دادالله برادر ملا دادالله از فرماندهان مشهور طالبان را جزو نامزدان این پست بتوان قرار داد.

اما مسلم آن است که محاذ فدایی گزینه ی مدنظر غرب برای جایگزینی ملاعمر به عنوان رهبر جدید طالبان می باشد زیرا وی و جریان تحت اختیارش اخیرا به گروه داعش پیوسته اند. به همین دلیل هم پاکستان با فشار آوردن به طالبان قصد دارد یک بخش از آنها که مهره های سوخته محسوب می شوند را وارد روند مذاکره با دولت کابل کند و بقیه را تحت حمایت این رهبر پاکستانی به داعش پیوند بزند.

به هر حال پاسخ این سوال که چه کسانی از مرگ ملاعمر سود خواهند برد، این می شود که در درجه ی اول آمریکا است که به هدف خود یعنی جایگزین کردن مهره های داعشی خود به جای داعش یک بازی طولانی مدت دیگر را در کشور ما شروع خواهد کرد و سپس ایادی آمریکا یعنی پاکستان و عربستان سعودی که اسلام آباد از شر طالبان مسلح در وزیرستان رها می شود و عربستان به ترویج تفکرات و عقاید وهابیت می رسد.

در این میان خبری هم از طرح و برنامه ی دولت وحدت ملی به ریاست عین و غین، برای جلوگیری از بروز مشکلات جدید در این رابطه در کشور نیست که نیست.

کد (10)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   ملا عمر رفت جهنم واین درس بزرگ است برای تمام مزدوران که هنوز میخواهند مزدوز باشند ملا عمر حق نداشت در کجا زنذگی کند و حتا نتوانست مردن خودرا و جای دفن خوذرا انتخاب کند وفامیل بد بختش هنوز خبر ندارد کی مرده وکجا دفن شده این سرنوشت یک وطن فروش
سرنوشت حکمتیار و حقانی از این بسیار بدتر وسرنوشت دیکر جاسوسان ومزدوران از همین حالا معلوم است
بینام از وردک

>>>   خبر مرگ ملا محمد عمر رهبر طالبان اشرف غنی را راهی بیمارستان کرد
خبر آبگیری بند سلما مردم شهید پرور هرات را خوش حال و خندان رقصان کرد
نبی جاغوری

>>>   چقدر درد ناك است براي طالبان وحاميان شان ، وحتي براي دولت افغانستان ، اين قدر ظلم بالاي مردم ، مكتب سوزي ها قتل وبيو ماندان زنان ويتم ماندن اطفال ، هنوز نوكر بودن با اي اس اي را نمي دانند ، ودولت هم ملت را بازي مي دهد كه بنام پروسه صلح ، صلح باكي ؟ درمقابلت كيست ؟ ازبراي خدا اين ملت كي بيدارخواهد شد ، غيراز اي اس اي كسي نيست خوب همين سناريو ازطرف دولت مردان ما حمايت مي شود ازكرزي تا غ همه شان نوكر است كه بخاطر خوشي ارباب شان اين كشور ازبين رفت . ما دولت نداريم چند غلام است كه نمايش مي دهند .
درد مند كابلي

>>>   مرگ ملا عمر را به عربستان سعودی تسلیت میگم

>>>   افرین برین استخبارات وراز داری که توانسته مرگ یکی از مشهورترین ایجنت های خودرا بیشتر از دوسال نگهدارد!
درمورد ملا عمر سه سناریو از اول وجود داشت که زبان زد عام وخاص بود اول اینکه ملا عمری وجود ندارد او مانند عنقا یک داستان خیالی است دوم اینکه ملا عمر همان جنرال امام است که رهبری گروه طالب هارا بعده دارد وراستی هم او چند سال قبل به قتل رسید سوم اینکه ملای بی نام ونشان ومجهولی را یافته اند او را به صورت نمایشی به خارجی ها وداخلی ها نشان می دهند ودر پشت پرده خود حکمروای دارد اگر استخبارات افغانستان بی خبر بود وچیزی را نمیدانست حد اقل دو ویاچند استخبارات جهانی مانند سی ای ای وکا جی بی وMI6 و... اینها باید از موضوع خبر میشدند واگر واقعا اینها درین مورد چیزی را نمیدانند واز مرگ ملا صاحب اطلاع دارند هزار افرین بر ای اس ای که چنین مهارت بخرچ داده واین مسئله را بیشتر از دوسال مخفی نگهداشته است
چون متوفی قبلا جهان فانی را وداع نموده هر چه شده شده دیگر کسی نمیتواند از این مرگمرموز وخیالی مانند حیاتش استفاده ببرد ایشان زندگی شان هم خیالی وافسانهای بود ومرگ شان هم چنین شد
تبنگ چی

>>>   ملا عمری وجود نداشت که کشته و یا مردار شده باشد، بلکه رهبر واقعی گروه طالبان همان حامد کرزی است و معاون آن اشرف غنی احمد زی میباشد، که اکنون حامد کرزی بگونه رئیس جمهور پشت پرده در خدمت آی اس آی قرار دارد و از درون ارگ ریاست جمهوری و از وزیر اکبر خان گروه خونریز طالبان را رهبری نموده انتحارات و انفجارات را سازماندهی میکنند و برای تبدیل نمودن طالبان به داعش و کشتار سربازان عزیز ما در ولایات شمال با نصب اشرف غنی و تیم نابکار او دکترین جدیدی را روی کار آورده اند. او مردم به لحاظ خدا این دشمنان واقعی میهن عزیز را بشناسید و فریب اینها را نخورید.
مریم -کابل

>>>   من سال ها قبل چندین بار از همین طریق اظهار داشتم که ذر رهبری طالبان هیچگاه نه ملا عمری بود و نه طالبی هر عقل سلیمی میداند و باید بداند که هیچ گروه تروریستی بطور مستقل نمیتواند در ترتیب تنظیم و دیسپلین بهتر و بالا تر از ابر قدرت ها عمل نماید و بودجه و توانایی مالی اش هم بهتر از دولت ها باشد. نمایندگان نام نهاد هم هرگز نخواهد توانست یک کلمه یا عملی مستقلانه ای انجام دهد. اشرف غنی یکبار بسیار عاقلانه اظهار داشته بود ( باید با پاکستان مداکره کرد نه با طالبان) ولی افسوس که هرگز مانند دیگر سخنانش بقط در قالب حرف باقی ماند.
صبور مزار

>>>   امریکا توانست در مدت کوتاهی صدام حسین بزرگترین قدرت مافیایی را بدام اندازد ولی از مرگ ملا صاحب اطلاع ندارد و برای سر او جایزه تعین میکند
صبور مزار

>>>   رهبر اصلی طالبان ISI پاکستان است با مرگ ملاعمر کدام تغیراتی نخواهد آمد م بغلانی

>>>   اداره استخبارات افغانستان بسیار قوی است؟؟؟
م

>>>   امیر الجاهلین این لکه ننگ به دامن اسلام اجیر پروزه طالبی توسط نظامیان کشور یهود ی جنوب اسیا یعنی پاکستان با حمایت شرکای جرمی جهانی ان موظف ازان به تباهی این وطن وخدشه دار نمودن انحراف افکار عامه نسبت اسلام استخدام شده بود وظیفه بادارشانرابیشرمانه را انجام وبیشتر کارایی نداشت زسوای عام وخاص شد استخبارات پاکستان در مقابل ده ملیون دالر جایزه امریکا اخذ واین جانی جاهل متجر رابه سرنوشت شومش رسانده شد..
صالحی

>>>   خیلی میتواند احتمال داشته باشد این تحلیل!

>>>   جانشین ملا عمر اشرف غنی ولی باز ناگفته نماند ملا عمر بهتر از اشرف غنی بود اون یک مرد گندهاری با غیرت بود غنی یک ...

>>>   این شاه شجاع دوم بتاریخ پیوست وعبرت شد برای دیگر وطن فروشان ومزدوران .
جناب حکمت یار وعبرت بیگیرد تا دیر نشده از پاکستانی ها دوری کند وبیاید به آغوش وطن بخدا زندان پلچرخی شرف دارد از کاخ در سلام آباد پاکستان . کو چه های مرغ فروشان و چند اول شرف دارد بر کاخ های اسلام آبد چون وطن خود ما است و هیچکس امر ونهی نمی کند میتوانی بدون اجازه راه بروی وبدون اجازه داد بزنی وبدون اجازه بمیری نه که مانند ملا عمر حتا مرگت هم بدون اجازه اعلام نشود و یک مجلس فاتحه خوانی هم نتوانی بیگیری
اگر غیرت افغانی داری تمام شما مانند حقانی و حکمت یار و... بیایید به آغوش وطن ودست از جنایت علیه مردم مظلوم خود تان بردارید اینها را بخاطر دلخوشی دیگران نکشید
بینام از وردک

>>>   حکومت ناکام واستخبارات بیکاره افغانستان تا آن اندازه غافل وبی خبراست که دوسال میشود ملای یک چشم بدنبال ملای یک پا رفته اما رئیس جمهور از او بخاطر اینکه در پیام عیدی اش از صلح گفته تشکر میکند !!! از مرده داخل قبر سپاسگذاری میکند !آیا امنیت ناملی همینقدر هم داخل گروپ طالبان نفوذ ندارد ؟ حقیقت همین است گاه گاهی استخبارات پاکستان افرادی را به اینها رابط میسازد که گویا برای شان اطلاع رسانی میکند وازینها پول میگیرد اخبار دروغی را برای شان میرساند واینها هم خوش هستند که اخبار گرفته اند حاصلش هم همینکه رئیس جمهور از مرده داخل قبر تشکر کند!
( ر )

>>>   ملاعمر زنده را کسی ندید تا مرده اش را کسی ببیند. او از ابتدا هم وجود نداشت. شخصیت فرضی بود که مدت زمان استفاده از آن توسط پاکستان به پایان رسید و چون پقانه ای ترقانده شد.

>>>   از هرحالت پاکستان سود میبرد مثلا چند همین یک ودوروز 336 ملیون دالــــــــــــــر سود برد !

>>>   درمورد مرګ ملاعمر باید از وکیله صاحب ولایت غزنی پرسید که چندی قبل ادعا داشت که ملاعمر درخانه شان مهمان است حالا باید ایشان درمورد مهمان شان به ملت مسلمان افغانستان وضاحت دهد
وکیل برحال ملت

>>>   یک دشمن خدا کم شد == رهبری ادم کشان راهی جهنم شد
این مرگ را به جهلستان وکاسه لسان شاد مان عرض شود

>>>   آی اس آی هم سود میبرد هم دیده هم اورا توسط منصور کشته !

>>>   از مرگ نام ملا عمر کسانی سود میبرند که ( چوکی های میراثی دارند - مفسیدین غارتگری مال بیت المال و عناصر که به عدالت ملی تن در نمی دیهند . من طرفداری یک حکومت ملی هستم نه طالبانی نه فاشیستی ونه شیونیستی .
زره


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است