اثبات دروغ های آمریکا درباره بازسازی افغانستان
عملکرد آمریکایی ها در چند سال اخیر کاملا برنامه ریزی شده بوده تا بعد از حضور 14 ساله ی آنها هنوز کشور ما دارای زیرساخت های کافی و مناسب نباشد و ما مجبور باشیم حضور طولانی خارجی ها را در کشور خود ناچارا بپذیریم بدون اینکه به خودکفایی رسیده باشیم یا توان مستقل شدن داشته باشیم 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۲۲    ۱۳۹۴/۵/۶ کد خبر: 99758 منبع: پرینت

اثبات دروغ های آمریکا و همپیمانان غربی اش در زمینه بازسازی کشور ما مطلبی است که دیگر این روزها احتیاج به دلیل و برهان ندارد زیرا هر انسان عاقلی با شنیدن میزان هزینه هایی که در افغانستان صرف شده و مقایسه بازسازی های انجام شده، پی به آن می برد. اما زمانی این ادعا شیرینی خاصی دارد که خود غربی ها به آن اعتراف کنند.

چندی پیش یکبار دیگر بازرس ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان اعلام کرد که سیاست‌های مالی آمریکا در سیزده سال گذشته در افغانستان معقول نبوده و میلیاردها دالر براساس این مدیریت ضعیف هدر رفته است.

بنا بر گزارش بازرس ویژه آمریکا تا پایان ساری جاری میلادی، آمریکا هزینه‌ای را که در بازسازی افغانستان از سال 2001 کرده است از هزینه کل «طرح مارشال» فراتر می‌رود. طرح مارشال طرحی است که آمریکا به‌منظور جلوگیری از نفوذ قدرت شوروی سابق پس از جنگ جهانی دوم به اروپا ارایه کرد که در آن آمریکا 13 میلیارد دالر طی 4 سال به اتحادیه اروپا کمک کرد.

بازرس ویژه برای بازسازی افغانستان ضمن بیان این مطلب گفت: از زمانی که به عنوان بازرس ویژه برای این امر انتخاب شدم با یک تیم 200 نفره از افراد نخبه به بررسی ارگان‌های آمریکایی برای شفاف‌سازی پول‌های جابه‌جا شده در این سازمان‌ها پرداخته ام تا فساد میان مقام های آمریکایی و افغانستانی را کاهش دهیم.

وی اعلام کرد: بسیاری از پول‌های هزینه شده در افغانستان عاقلانه بوده و بسیاری هم که حدود میلیاردها دالر بوده غیر معقولانه به مصرف رسیده است. ما مدرسه ساختیم که خراب شد، شفاخانه ساختیم که داکتری نیست که از آن استفاده کند، جاده ساختیم که از بین رفته است. ما پول زیادی را هزینه کردیم، بسیار سریع، در کشوری که بسیار کوچک است و چشم‌انداز خیلی روشنی هم ندارد.

آمریکا 34.4 میلیون دالر صرف کشت سویا در افغانستان کرده است که بی‌خردی مقامات آمریکایی را نشان می‌دهد اما باز هم ادعا می‌کنند که ما هرچیزی را که برای مردم افغانستان خوب است می‌دانیم. مقامات آمریکایی معتقدند که ایده کشت سویا بسیار عالی بود اما ما با باشندگان افغانستان صحبت نکردیم. آن‌ها هم کشت نکردند، دوست نداشتند، استفاده هم نکردند و در نهایت هم هیچ بازاری هم پیدا نکرد.

وی گفت: هراسی که امروز مطرح می باشد این است که نیروهای بین‌المللی تا پایان سال 2016 از افغانستان خارج می‌شوند و چشم‌اندازی که آمریکا در افغانستان پس از آن هزینه کند تیره‌تر می‌شود. به عنوان نمونه 20 میلیارد دالر صرف خط لوله افغانستان و 6 تا 8 میلیارد دالر برای اقدامات پیشگیرانه از وقوع سیل برای آینده در نظر گرفته شده است، اما اگر ما به‌طور ناگهانی بازسازی افغانستان را متوقف کنیم، این کشور را در معرض خطر بزرگی قرار داده‌ایم چرا که دولت کابل نمی‌تواند تمام هزینه بازسازی کشورش را تامین کند.

به‌گفته بازرس ویژه برای بازسازی افغانستان، طرح مبارزه با مواد مخدر آمریکا در کشور ما نیز یکی دیگر از بزرگ‌ترین ناکامی‌های آمریکا محسوب می‌شود. از سال 2001 و آغاز لشکرکشی آمریکا به افغانستان، هکتارها زمین زیر کشت مواد مخدر در افغانستان بیشتر شده، کشت تریاک بالا رفته و همچنین صادرات (قاچاق) آن نیز گسترده‌تر شده است. سیاست‌های مالی آمریکا در افغانستان معقولانه نبود؛ میلیاردها دالر هدر رفت.

هرچند که سخنان بازرس ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان درباره نامعقول بودن هزینه های خارجی صحیح می باشد، اما نباید فراموش کرد که این گفته ها نیز در راستای سیاست کلی کاخ سفید می باشد. اگر بطور دقیق تری نگاه کنیم درمی یابیم که وی نیز در آخر اینگونه نتیجه گیری می کند که آمریکا باید در افغانستان باقی بماند و مردم افغانستان چاره ای ندارند جز پذیرش این امر.

از طرف دیگر این گفته اثبات می شود که عملکرد آمریکاییها در چند سال اخیر کاملا برنامه ریزی شده بوده تا بعد از حضور 14 ساله ی آنها هنوز کشور ما دارای زیرساخت های کافی و مناسب نباشد و ما مجبور باشیم حضور طولانی خارجی ها را در کشور خود ناچارا بپذیریم.

کد (10)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   امريکا جای نمیخوابد که زير پاش آب جم بشه
غلام از هرات گذره

>>>   من آمریکایم هه
افغانی به مهمان نوازی و شجاعتش مغرور اند.
کم عقلی افغانی ها امروزه زبانزد دنیاشده است.
افغانی یعنی ویرانی، قوم پرستی، کم عقلی، مفت خوری، خرافی، مهاجران گدا، گدایی، آدم کش، خانه گلی، الاغ و قاطرسوار، مصرفگر، صادرکننده مدفوع اطراف خانه گلیشان، عقلش اسیرقومش، نماز وروزش برای تقرب به قومش، کشتن هموطنش سبب ورود به بهشتش، ایجاد ناامنی حاصل شجاعتش، بردگی خارجی ها ، توجه نکردن به کشور خود، دست نیاز به دیگران.
مهاجر افغان.

>>>   بیاد داشته باشید ، هیچ کس . هیچ کشور برای کشور های دیگر دایی مهربان تر از مادر نمیشه مگر اینکه منفعت در ان نباشد . زمان فعلی هر کس برای مطلب خود دلبری کـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــند .

>>>   آمریکا هرچه درست کند ماخودمان به زودترین وقت آنرا به ویرانه تبدیل میکنیم گلایه ازامریکا نکنیم وقتی ماخودمان بفکر کشورخودنیستیم توقع ازدیگرآن نداشته باشیم ازماست که برماست
شما همین سرگ کابل قندارهرات چندسال قبل دیده بودین حالا برید نگاه کنید یک عده برای سود جوی بیشتر ماشینکه بیست تن بارکند چهل تن بارمیکند تعدادی اینطوری به خودومردم ظلم میکند بیت المال را ازبین میبرد یکعده بادستورات بیگانگان بم میگذارد آنوقت آمریکا چکار میتواندانجام دهد
آمریکا به کارهای ما مات و مبهوت مانده که اینها چه بشری است ومغز اینها چطور کار میکند امیدوارم که ماخودمان به خودمان بیاییم وتوقع بیجا ازدیگران نداشته باشیم تاخودملت به خودکمک نکند کمک دیگران فایده ای ندارد

>>>   من به عنوان یک ایرانی در سفری که به برخی از ولایتهای شرقی، حنوب شرقی و شمال غربی افغانستان داشتم، آنچه را که از زیرساختهای اصلی نظیر جاده ها و تاسیسات آب و بند و نیروگاه های برقی دیدم مربوط به زمان حضور روسها بود.یکی از شاخص های توسعه یک کشور گسترش زیرساخت های اصلی به خصوص جاده و انرژی برق است. متاسفانه آمریکایی ها در افغانستان کمترین فعالیت را در این زمینه انجام داده اند. آمریکاییها کمکها ادعایی را برای توسعه پایگاه های خود هزینه کرده اند. بعد از سالها حضور آمریکاییها در افغانستان شاخصهای توسعه رشد چندانی نداشته است. اگر گسترش نا امنی را هم به آن اضافه نماییم حضور اشغالگران تاثیر مثبتی بر زندگی و رفاه مردم نداشته است.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است