احزاب باید وارد سیستم انتخابات شوند
هر انتخاباتی در افغانستان دچار مشکل بوده و این مشکلات برای هر انتخابات بعدی ادامه داشته است چرا که اصلاحات در آن نیامده و مشکلات روی هم انبار شده است 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۳۲    ۱۳۹۴/۵/۲ کد خبر: 99524 منبع: پرینت

طبق تفاهمنامه سیاسی تشکیل حکومت وحدت ملی رهبران حکومت باید بی درنگ به اصلاحات انتخاباتی می پرداختند و انتخابات را در زمان خودش برگزار می کردند اما نه تنها این کار انجام نشده است بلکه اختلافات سران حکومت همچنان ادامه دارد. هنوز روشن نیست که چه کسانی و چرا مانع اصلاحات انتخاباتی می شوند. چرا اصلاحات اجرا نمی شود و چه کسانی مانع این روند هستند. تا چه وقت این وضعیت دوام خواهد داشت؟

ناهید فرید عضو مجلس نمایندگان در برنامه «فراخبر» گفت: اختلافات میان رهبران در این مدتی که گذشت چنان آنان را به خود مشغول داشت و از تمام کارها و اصلاحاتی که وعده داه بودند، بازداشت که حالا رهبران، خود اعتراف می کنند و می گویند ما در پروسه اصلاحات ناکام هستیم.

وی در خصوص علت عدم توانایی رهبران در اصلاحات اظهار کرد: یکی از نویسندگان متبحرعرصه سیاست می گوید اگر کشوری، منابع، نفت، توانایی و جمعیت کافی داشته باشد اما مدیران دلسوز نداشته باشد هیچگاه به توسعه نمی رسد. هیچگاه پیشرفت نمی کند. متاسفانه ما در چنین وضعیتی قرار داریم. هم اکنون ما نمی توانیم انتخاباتی با شش میلیون نفر برگزار کنیم. معادن زیر زمینی زیادی داریم اما مدیر دلسوز نداریم تا همه این توانایی ها و دارایی ها را مدیریت کند تا موفق شویم.

بانو فرید مخالف ادامه کار نورستانی برا کمیسیون انتخابات است و می گوید: افرادی مثل نورستانی انتخابات سال نود و سه را به جایی کشاندند که مردم دیگر علاقه ای ندارند به پای صندوق های رای بروند و رای بدهند. موافقان نورستانی در پارلمان گفتند که وی مطابق قانون هنوز رییس کمیسون است و باید به کار خود ادامه دهد. کدام قانون گفته است که یک رییس می تواند تقلب کند و با انتخاباتی بحرانی کشور را به بحران ببرد و همچنان به کار خود ادامه دهد. این هم در حالی است که آینده افغانستان هیچ اهمیتی برای وی ندارد.

وی وارد کردن احزاب را در سیستم انتخاباتی بخشی از اصلاحات دانسته و گفت: ما باید سیستم انتخاباتی را تغییر دهیم. این سیستم باید از سیستم تک روی غیر قابل انتقال به سیستم مختلط تبدیل شود یعنی هم گروهی باشد و هم برای افراد باشد. کم کم احزاب باید انتخابات حضور داشته باشند. اگر انتخابات فقط برای یک شخص باشد، وی رای بیاورد و پنج سال هم در حکومت باشد برایش مهم نیست که در آینده در قدرت باشد یا نه، در همان پنج سال به فکر منافع شخصی خود است اما وقتی حزب به قدرت می رسد می خواهد در قدرت بماند و به مرم پاسخگو باشد. اگر ما احزاب را وارد سیستم انتخاباتی کنیم بخشی از اصلاحات صورت می گیرد.

این نماینده مجلس در ارتباط با دلیل شدت بحران در انتخابات اخیر چنین گفت: هر انتخاباتی در افغانستان دچار مشکل بوده و این مشکلات برای هر انتخابات بعدی ادامه داشته است چرا که اصلاحات در آن نیامده و مشکلات روی هم انبار شده است. تغییری نیامده و اراده ای برای تغییر آن وجود نداشته است. انتخابات سال نود و سه بدترین بحرانی بود که در طول سال های گذشته داشتیم و اگر اصلاحات نیاید انتخابات بعدی بدتر از این هم خواهد شد.

وی ادامه داد: افرادی که در تقلب انتخابات نود و سه دست داشتند باید مجازات شوند اگر این کار انجام نشوداین قصه همچنان ادامه پیدا می کند، حتی اگر ما تغییر در سیستم هم بیاوریم و کمیسیون با همان افراد قبلی باشد دوباره وضعیت تکرار می شود.

فرید دلیل عدم تمایل برخی افراد به اصلاحات را چنین بیان کرد: کسانی که نمی خواهند تذکره های الکترونیکی توزیع شود، کسانی هستند که شفافیت را در انتخابات و حکومت داری نمی خواهند. کسانی که طرفدار فساد اداری هستند، کسانی که نمی خواهند نفوس افغانستان معلوم شود، کسانی که نمی خواهند این مردم متوجه شوند که برای آینده خود چه می خواهند، کسانی که نمی خواهند اصلاحات بیاید و آنها تا هر زمان که می خواهند به فساد خود ادامه دهند.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   دموکراسی میگوید حکومت مزدور کردم اینها خود را چوپان مردم میدانند. از احزاب بمرگ میترسند چون خاین خایف است .کله شخی دارند که دزدی خود را بدون حریف بی جنجال ادامه دهند. چنانچه مجاهدین سابق به رهبری عبدالله در انتخابات جانبدار فدرالی یعنی خانخانی و ملوک الطوایفی بوده علاقه داشتند تا پچاهی سابق وندگیری خود را در ولایات مستقل شهزاده سگ باز کارخود را ادامه دهد.
بنابرین موجودیت حزب صاحب نظر مگر اینهاست . اشرف غنی معتقد بود که ریاستی متمرکز یعنی اداره رهبریت فردی بوده اکنون همان اندیشه رانعقیب دارد.
اگر اشرف غنی هم احزاب را در انتخابات مجاز داند دموکراسی مرکزیت راهم مبدل به توده ای خواهدکرد بازهم نمی پارد.
حال هریک قمار خود را زده منتظر پر سرخ اند. اما پربازی شان هر روز موجب خونریزی عامه است . از میان خونریزی زیاد تفکر استخراج خواهد شد که کمیسیون انتخابات معاش را حلال میکند متقلب طرفداران خود حکومت و تفنگسالاران تامفسدین صاحب سرمایه است که بااستفاده از فقر زندگی رای عامه را خریده هزاران برابر مفاد را زیر نظر میگیرند. پس سمت تحول بطرف انقلاب روان است . اینکه وارثین و گرپگانگیران میخواهند یا نمیخواهند ملت فرزند مخالف دزدان را روزی حمایت کرده نسل شان را جارو کرده روانه جهنم خواهد کرد.
وطندار

>>>   این شعار های میان تهی که گویا اینطور باید شود، اینطرر سورت گیرد.... کی و چه کسی اینها را عملی سازد؟
تازمانیکه مردم کشور ما هدف مناسب و عملی طبق نیاز جامعه خود را به جامعه پیشکش نکنند و خود هم در عملی شدن هدف قدم های اولیه را برندارد هیچ کاری صورت نخواهد گرفت.
غنی مسلمان زی

>>>   ناهید جان!
قبل ازین که احزاب شامل انتخابات شوند،باید تعداد آنها محدود شوند. نام خدا زیر هر سنگ را بالا کنی، در افغانستان یک حزب است.
این کار را حامد کرزی قصداً انجام داده بود که خودش در راس قدرت باشد.
در افغانستان هیچ معیاری برای تشکیل احزاب وجود ندارد. یک حزب اقلاً باید رای پنجصد هزار تا یک میلیون نفر را با خود داشته باشد. دارای اساسنامه و مرامنامه باشد، احزاب دارای وجوه مشترک،باید باهم اعتلاف کنند.

>>>   اګر سیستم ها ،میکانیزم ها قوانین وپالیسی ها هر قدر هم اصلاح شوند مګر پس بدست همین انسانها وهمین افغانها ی مفسدطرفدار دوتیم عملی خواهند شد پس هما ن آش وهمان کاسه خواهند بود واین همه تلاشها جز فریب مردم عوام سود نخواهندداشت و نتیجه مثبت درپی نخواهند داشت

>>>   حرف خوب است که احزاب شامل انتخابات شوند و یکی از شیوه های مردم سالاری و جامعه سالاری دادن حق به احزاب سیاسی میباشد نه به قلدر ها و چارکلاه ها . زره

>>>   احزاب همیشه بهترین راه برای بهبود وضعیت کشور هاست

>>>   از گذشته ها عبرت گرفته شود هر ولسوالی باید حوزه اتخا باتی باشد تا اشتباه ولایت غزنی تکرار نگردد برای احزاب تعریف وجود دارند که مهم ان داشتن تر کیب ملی است احزاب بدون ترکیب ملی نباید راجستر گردد درین مورد هیچ نوع مصلحت جایز نیست اگر مقامات عدلی که وظیفه راجستر نمودن اجزاب را بدوش دارند جدی عمل نکند مملکت به احزاب غیر ملی هیچ ضرورت ندارند وانها به نمایندگی یک قوم اقدامات غرض الود را دامن میزند که همی اکنون مثالهای زیاد ان دیده میشود باید همزمان به اصلا حات انتخابات در مورد اجزاب راجستر شده ازنگاه ترکیب ملی ( اقوام) تجدید نظر شوند حتی یک کمیه باصلاحیت تعین گردد تا ازیک طرف تعدا احزاب ازبین بروند واز طرف دیگر احزای ضعیف وغیر فعال با یکجا شده با دیگران قویتر گردد .

>>>   خوب گپ است بشرطیکه احزاب داشته باشیم اکثریت این احزاب صرف مربوط ومدافع یک قوم است ویک ملک دارد که انها را هرپنج سال بعد بالای یک نفرکاندید میفروشد واین اگونه احزاب ملی نیست باید اول این احزاب ملی شود وبعد درسیتم انتخابات داخل شود

>>>   تنها احزاب چپ سیاسی که صداقت را ثابت ساختند، میتوانند کارکرد حکومت را مهار سازند.
دهی دانا

>>>   هرحزب که به اساس ملت گرایی فعالیت میکند بدون چون چرا طبق قانون باید لغوه شود.

>>>   ناهید جان!
شما هم شنیده اید که «علی آباد شهر است»!!! این احزاب و تنظیمهای افغانی با «وارد شدن در سیستم»!!! بیخ و بنیاد این کشور را کشیدند!!!
با وارد شدن انها در «سیستم انتخابات» بگفته مردم چنان «اندوخر» بر پا خواهد شد که شما و من و تمام سیستم اتنخابات و مملکت راه خود را گم خواهد نمود!!! بنابرین بهتر است از این تصورات و خیالات «کتابی» بگذرید!!!!!!!!!!

>>>   محترم زره!
حالا که اکثریت کامل احزاب و تنظیمها و رهبران شان خود از جمله بدترین «قلدرها و چارکلاه ها» هستند چطور میشه؟؟!!

>>>   عزيزدلم احزاب اصلا درافغانستان بدرد نميخورد بايد تمام احزاب از بين برود همين احزاب بود كه ما امروز بعضب هستيم بايد بدرجه اول قانون در يك مملكت باشد باز يك دوسه حزب اكر باشد فرق نميكند هرحزب از طرف يك مملكت حماية ميشود ووقت حماية شد جاسوسى هم سرشان ميكند در افغانستان حزب سوتكراسي بايد باشد كه هر كس كار قانوني نكرد ٣٢ دندانش شكستانده شود يعنى سوته كراسى حالا او كه خاين هم نبود به اين وطن خاين شده طرف عبدالله وأشرف خان مبينند ،حزب يعنى داره ودسته دزدى دسته جمع در ادارات دولتى وحمايه كردن يك ديگر ،مثل پرچمى ها ،خلقى ها جمعيت ها ،وتمام احزاب كه تا امروز در افغانستان در بازار أمده وناچل شده دوباره ازبين رفته واكثراانسان ها چشم سفيد دراين احزاب ميباشد٠،
مسافرجبرى

>>>   این خانم از جمله وکلایی است که آینده نگر است. هرچه ما می کشیم از عدم پاسخگویی است. حزب به مردم پاسخگوست وگرنه در قدرت نمی ماند. چه دیدگاه خوبی. چند تا مثل این وکیل میداشتیم مملکت آباد می شد.
سارا هرات


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است