توافق هسته ای آمریکا و ایران به نفع افغانستان؟
توافق هسته ای میان ایران و آمریکا رویداد دلچسبی است چرا که مشاهده می شود که بعد از یک دوره طولانی اداره آمریکا به یک عمل دیپلماتیک تن در می دهد 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۴۳    ۱۳۹۴/۴/۲۸ کد خبر: 99253 منبع: پرینت

پس از ماه ها تنش و کشمکش و چانه زنی ها بر سر میز مذاکره بین ایران و کشورهای غربی برای پایان دادن و یافتن راه حل برای پرونده هسته ای ایران بالاخره میان آمریکا و ایران تفاهمنامه امضا شد. بعد از این تحریم ها از ایران برداشته می شود. استقبال ها در ساعات اولیه این توافق بسیار گسترده بود حتی باراک اوبا ما نیز مطرح کرد که هر نوع طرحی که باعث ضربه زدن به این توافقنامه شود را وتو خواهد کرد. ازطرفی دیگر در یک اقدام بی پیشینه رهبر مذهبی جمهوری اسلامی ایران هم با نگاهی خوشبینانه نسبت به این توافق و ایجاد باب های مراوده با آمریکا سخن گفت.
نزدیک شدن ایران و آمریکا تا چه اندازه می تواند باعث فروکش شدن مخالفت های ایران و آمریکا در افغانستان باشد؟ این توافق بر وضعیت افغانستان چه تاثیری خواهد گذاشت؟

اکبر اوریا پژوهشگر مسایل سیاسی در برنامه «راه حل» گفت: آنچه در سیزده سال اخیر به یک معضل پر تلاطم و پر تشنج در مناسبات بین المللی عرض اندام کرد، بعد از افشای فعالیت های مخفی دولت اسلامی ایران درجهت غنی سازی اورانیوم و گسترش سانترفیوژها از طرف مخالفان داخلی ایران در عرصه بین المللی از نطنز شروع شد. در طول این سال ها این موضوع به یک چالش بین المللی تبدیل شد.

وی توافق هسته ای میان ایران و آمریکا را مثبت ارزیابی کرده و افزود: توافق هسته ای میان ایران و آمریکا رویداد دلچسبی است چرا که مشاهده می شود که بعداز یک دوره طولانی اداره آمریکا به یک عمل دیپولوماتیک تن در می دهد.

اوریا اظهار کرد که این توافق هنوز کاملاً قطعی نشده و توضیح داد: آنچه چند روز قبل در وین رخ داد به معنای توافق قطعی میان ایران و آمریکا نیست. بلکه توافقی به خاطر گذراندن موارد لازم برای ایجاد یک تفاهم نهایی است. آیت الله خامنه ای خط های قرمز خود را دارد. یعنی مبارزه علیه استکبار جهانی در ایران خاتمه پیدا نمی کند که این یک نقطه بسیار ضعیف صحبت میان آنها و قابل نگرانی است. در آمریکا هم چنین مخالفت هایی وجود دارد. راستی ها وارثین امپریالیسم جهانخوار در در آمریکا که امروز اکثریت کنگره آمریکا را تشکیل می دهند هنوز این موافقتنامه را مورد تایید قرار ندادند. مشروط هم ساخته اند.

این پژوهشگر سیاسی دلیل تمایل اوباما برای توافق هسته ای با ایران را چنین گفت: اوباما می خواهد حزب دموکرات، برای پیروزی در انتخابات آینده دستاوردی تاریخی و با اهمیت داشته باشد. چنانچه گفته بود جنگ را در افغانستان خاتمه می دهد که نتوانست این کار را کند و ناکام ماند. گفته بود که روابط را با ایران عادی می سازد که تا هنوز موفق به این کار نشده است. تصور می شود که اوباما می خواهد یک کارنامه دلچسب برای انتخابات آینده برای رای دهندگان انتخابات به وجود آورد.

وی در خصوص تاثیرات این توافق بر افغانستان اظهار کرد: با توافق هسته ای میان ایران و آمریکا در هر دو کشور گروه های افراطی باختند. اعتدال پسندها در هر دو کشور برنده شدند و ایران را از یک ابهام بزرگ بیرون کشیدند. قبلاً آمریکا در مقابل ایران فقط یک گزینه داشت و آن هم حمله نظامی بود. از طرف دیگر افغانستان که یک مکان برای حمله به ایران انتخاب شده بود از این خطر بزرگ نجات یافت. یعنی توافق هسته ای آمریکا و ایران به نفع افغانستان هم هست.برای شانگهای هم این موضوع بسیار خوب شده است. چرا که شانگهای از یک منطقه پر تلاطم و پر تشنج رهایی پیدا می کند و به سوی منطقه ای که در آن آرامش و تفاهم در حرکت است تبدیل می شود.

اوریا ادامه داد: جنگ های نیابتی که میان آمریکا و ایران در افغانستان وجود داشت، برچیده می شود. موجودیت داعش هم مفهوم خود را در جهان عرب از دست می دهد. چرا که عربستان سعودی می گوید که اگرمن مطمین باشم که ایران دسترسی به سلاح هسته ای ندارد از این توافق استقبال می کنم. یعنی عربستان هم این توافقنامه را تایید کرده است. پس در دو نقطه اساسی پر تشنج مناسبات بین المللی که یکی جنوب آسیا و دیگری شرق میانه است، در این دو نقطه فضای تفاهم در حال برقرار شدن است. اینها همه سیگلنال ها و بشارت هایی است به سوی حرکات تیر آسای افغانستان برای رسیدن به صلح و ثبات داده می شود.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   (در یک اقدام بی پیشینه رهبر مذهبی جمهوری اسلامی ایران هم با نگاهی خوشبینانه نسبت به این توافق و ایجاد باب های مراوده با آمریکا سخن گفت). کجا رهبر انقلاب اسلامی ایران نگاه خوش بینانه به آمریکا داشته است؟ حتی رهبر انقلاب یک روز پس از این توافق هم در پاسخ به نامه رییس جمهور ایران اعلام کردند حواستان نسبت به نقض عهد طرف مقابل باشد و طرف مقابل قابل اعتماد نیست.

>>>   در روز اول عید رهبر ایران گفت سیاست ما با امریکا یا استکبار جهانی همانست که بود

>>>   با عرض سلام مسلمانان باىد بدانند امریکا ها کافر اند هىچ وقت توى عهد وا نمى اىستن عهد شکن مىکنن بخواترى که خداوند ج جرت نمىته براىشان اىن براى مسلمانان ک پند است از دوران محمد صلى علىه وعاوسلم اکر قران شرىف را با ترجمه خوانده باشد

>>>   توافق هسته ای ایران فایده وضررش مال خود ایران است به ما ربطی ندارد
دره صوفی

>>>   آقای دره صوفی راست می گوید توافق هسته ای هیچ ربطی به ایشان ندارد اما به افغانستان ربط دارد .

>>>   نظر دهنده سوم.. چند کلاس سواد داری؟

>>>   همینکه همسایه ما ومردمش منفعت میبرند کافی است !
وکارخوبی شد

>>>   " بعد از افشای فعالیت های مخفی دولت اسلامی ایران درجهت غنی سازی اورانیوم و گسترش سانترفیوژها از طرف مخالفان داخلی ایران در عرصه بین المللی از نطنز شروع شد." این فعالیتها به هیچ وجه از اول هم مخفی نبوده و طبق قانون آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیازی به این نیست که در مرحله ساخت سازه‌ها و قبل از شروع غنی‌سازی به آزانس اطلاعی داده بشه ولی سازمان مجاهدین خلق (منافقین) که به هیچ وجه مخالف داخلی نیستند، بلکه دشمنی آشکار هستند، با پرونده‌سازی و حمایت اسراییل این مشکل بزرگ را برای ایران بوجود آوردند.
محمد

>>>   اقای دره صوفی واقعیت را بیان کرده.درود بر دره صوفی

>>>   نتنها این توافق ربطی به افغانستان ندارد بلکه نشان از تعقییر سیاست های ایران و امریکا برای نزدیکی بیش از پیش نسبت به گذشته دارد.این توافق بدون دیدگاه مثبت رهبران دو کشور امکان امضا نداشت و و برخی موضع گیریها فقط جنبه تبلیغاتی دارد و نشان داد دو کشور خواهان پایان دادن به تنش هایی شده اند که تنها موجب سو استفاده برخی از کشورکهای عقب افتاده منطقه بوده.وقتی شعار ضد امریکایی از سوی ایرانیها و اقدامات ضد ایرانی از سوی امریکائیها به مصالحه و همکاری می انجامد با اجرای درست توافق و سود حاصل از ان امکان تعقییر سایر سیاست ها از جمله حمایت پرهزینه از فلاکت زدگان جهانی هم میشود.بخصوص اوارگان دیگر ممالک تعقییر در این سیاست ها و جایگیری منافع ملی به جای تفکرات اقلیتی اسلام گرایانه را درک میکنند که اینچنین مثل دره صوفی براشفته اند!!!

>>>   نتنها این توافق ربطی به افغانستان ندارد بلکه نشان از تعقییر سیاست های ایران و امریکا برای نزدیکی بیش از پیش نسبت به گذشته دارد.این توافق بدون دیدگاه مثبت رهبران دو کشور امکان امضا نداشت و و برخی موضع گیریها فقط جنبه تبلیغاتی دارد و نشان داد دو کشور خواهان پایان دادن به تنش هایی شده اند که تنها موجب سو استفاده برخی از کشورکهای عقب افتاده منطقه بوده.وقتی شعار ضد امریکایی از سوی ایرانیها و اقدامات ضد ایرانی از سوی امریکائیها به مصالحه و همکاری می انجامد با اجرای درست توافق و سود حاصل از ان امکان تعقییر سایر سیاست ها از جمله حمایت پرهزینه از فلاکت زدگان جهانی هم میشود.بخصوص اوارگان دیگر ممالک تعقییر در این سیاست ها و جایگیری منافع ملی به جای تفکرات اقلیتی اسلام گرایانه را درک میکنند که اینچنین مثل دره صوفی براشفته اند!!!

>>>   ار مناسبات ایران با امریکا به حالت عادی برگردد، اولین کار که میشود پروزه پایپ لاین گاز و تیل که از ترکمنستان از طریق افغانستان بگذرد ناکام میشود، چون ایران سخت مخالف این پروژه است.
کابلی

>>>   ناظر دهنده سوم راست گفته ولی ایران فریب این آمرکیها را نخورده

>>>   به آقای دره صوفی :
قصه اول :
در پی توافق همه چیز به خوبی پیش می رود طرفین توافق همه با حسن نیت کارها را پیش می برند تحریم ها ی ایران برداشته می شود ایران که اقتصادی آماده جهش و زیر ساخت های اقتصادی آماده ای دارد در مسیر رشد اقتصادی قرار می گیرد . اوضاع اقتصادی مردم بهبود پیدا می کند در نتیجه این حرکت ملیون ها افغانستانی که در ایران ساکن هستند و نیروی های کاری فعالی هستند می توانند سالیانه میلیارد ها دلار از در آمد خود را به مملکت خود ارسال کنند . در این زمان افغانستان با استفاده از موقعیت اقتصادی خوبی که در غرب مرز هایش به وجود آمده است تجارت خود را با ایران گسترش می دهد و مرز نشینان این کشور از راه تجارت های خُرد با ایران اوضاع اقتصادی اشان بهبود پیدا می کند و خیال دولت افغانستان از بابت نامنی در این مناطق راحت می شود . در شرایطی که ایران و چین به گسترش روابط اقتصادی تا سقف 200 میلیارد دلار در بلند مدت توافق کرده اند طرفین به این نتیجه می رسند که بخشی از این تجارت از طریق افغانستان صورت بگیرد که این باعث کسب در آمد برای دولت افغانستان و رونق کسب و کار برای مردم می شود . در ضمن ایران و افغانستان به توافق می رسند که با سرمایه گذاری های مشترک یا یک جانبه فعالیت های اقتصادی مشترک را با هدف گذاری بازار های کشور های آسیای میانه صورت بدهند . ایران که دیگر از جانب تحریم ها تحت فشار نیست بندر چابهار را به سرعت گسترش می دهد و خط آهن چابهار - خراسان را به پایان می رساند و در عمل هرات را با خط ریلی به در یاهای آزاد متصل می کند . افغانستان برای اولین بار از بن بست اقتصادی نحات پیدا می کند و مستقیما می تواند به تجارت دریایی بپردازد . ضمن اینکه با گسترش روابط اقتصادی خود با هندوستان و ایران قادر می شود بین روابط یک طرفه خود با پاکستان توازن برقرار کند . همه این پیش بینی ها از نظر اجتماعی بر روی جامعه افغانستان تاثیرات عمیقی به جای می گذارند که می تواند کار را برای گروه های تروریست که از شرایط بیکاری و بی سوادی توده های مردم برای نیرو گیری استفاده می کنند مشکل کند .
قصه دوم :
به آمریکائی ها نمی توان اعتماد کرد یکبار دیگر این به مردم ایران ثابت می شود مدت زمانی بعد از توافق ایرانی ها متوجه می شوند طرف مقابل از آنها فقط پایبندی به مفاد توافق را می خواهد اما در مقابل حاضر نیست هیچ قدم مهمی که نشان دهنده پایان خصومت باشد بردارد ، در این زمان آمریکائی ها گستاخ تر از همیشه هر روز به بهانه ای ایرانی را تحت فشار قرار می دهند یک روز به بهانه دفاع از فلسطین یک روز به بهانه یمن و سوریه و یک روز به بهانه دفاع از حقوق بشر و دفاع از هم جنس بازان و سگ ها و گربه ها و غیره ، در نهایت کار باریک می شود و کار به نزاع و درگیری های محدود می کشد ، ایران به متحدین منطقه ای آمریکا بدبین است ، عربستان در فکر اتحادی نظامی برای حمله به ایران می افتد ، چین و روسیه که نمی خواهند آخرین خاک کاملا مستقل منطقه زیر نفوذ آمریکا قرار بگیرد از ایران حمایت می کنند اما کار چندانی نمی توانند انجام بدهند ایران تهدید می کند که تمام پایگاه های نظامی آمریکا را در منطقه هدف قرار می دهد رابطه دولت افغانستان با ایران تیره می شود بسیاری از مردم افغانستان در کنار ایران می ایستند و دولت خود را شماتت می کنند و اعلام می کنند با آمریکائی ها خواهند جنگید، یک گروه جدید تکفیری شکل می گیرد که بتواند جلو طرفداران ایران را در افغانستان سد کند و ....
قصه سوم :
قصه سوم وجود ندارد و به همین علت ناچار از توافق شدند .
آقای صوفی این قصه ها به همه ما مربوط است حتی اگر بخواهیم در روستای خود در مزرعه کوچک پدر امان شلغم بکاریم و چغندر پرورش بدهیم .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است