جلریز، نشانه‌ ای از فروپاشی سیاسی
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۲۸    ۱۳۹۴/۴/۱۳ کد خبر: 98352 منبع: پرینت

جلریز، بدخشان و نورستان نیست.

جلریز دروازه کابل است. تنها پنجاه‌ و‌ هفت کیلومتر با مرکز اقتدار سیاسی کشور فاصله دارد. چند روز است که صدها طالب و مخالف مسلح، پاسگاه های امنیتی شاهراه کابل‌، بامیان را به صورت گسترده و همه‌جانبه مورد حمله قرار داده‌اند. این حمله روز چهارشنبه هفته گذشته آغاز شده است. تا‌کنون هیچ چیزی به درستی روشن نیست نه آمار دقیقی از تلفات و قربانیان نظامی و غیر‌نظامی در دست است و نه از اقدامات حکومت برای مهار و سرکوب تروریست‌ها و نه وضعیت منطقه درگیری. رییس شورای ولایتی میدان‌وردک، تلفات نیروهای پولیس محلی را 30 تن ذکر کرده است.

طالبان با تار‌و‌مار‌کردن نیروهای پولیس محلی، دوازده پسته امنیتی را تصرف کرده‌اند. در مورد این رویداد، به اختصار چند موضوع قابل تامل است:
نخست: گفته می‌شود نیروهایی‌ که در درّه میدان مورد حمله قرار گرفته بودند، از مقام‌های مسوول درخواست نیروی کمکی کرده‌اند اما از سوی وزارت‌های داخله و دفاع هیچ اقدامی صورت نگرفته است. نیروهای محاصره‌ شده در برخی از پاسگاه‌ها حتی با افراد و شخصیت‌های گوناگون تماس گرفته و از همه انتظار داشته‌اند که برای آنها کمک فرستاده شود. وقتی در جرم بدخشان نیروهای ارتش ملی، به ناانسانی‌ترین شکل ممکن و با اهانت و تحقیر سر بریده شدند.

این توجیه مطرح شد که به دلیل دور‌افتاده‌بودن این ولسوالی، وزارت دفاع نتوانسته است که برای رهایی سربازان و افسران ارتش، کاری انجام دهد. اکنون نهادهای امنیتی کشور‌ باید به این پرسش پاسخ دهند که چرا در چندقدمی پایتخت برای نجات سربازانی که در محاصره دشمن گیر افتاده بودند، هیچ اقدامی نکرده‌اند؟ گفته می‌شود که در جریان سه روز درگیری، ارتش ملی کشور تنها برای حفظ ساختمان ولسوالی جلریز تعداد بسیاری معدودی نیرو فرستاده است.

پرسش این است که چرا و چگونه نهادهای امنیتی کشور به این درخواست‌ها پاسخ مثبت نداده‌اند و اگر برای کمک‌رسانی اقدام لازم صورت گرفته است، چرا برای نجات جان ده‌ها تن از سربازان پولیس محلی، موفق نبوده است؟ آیا به‌راستی وزارت‌ امور داخله و وزارت دفاع کشور، توانایی برخورد به‌ موقع با تهدیدهای نظامی در حوالی پایتخت کشور را ندارند؟ چه کسی و یا چه کسانی مسوول به‌وجود‌آوردن این وضعیت‌اند؟

دوم: انتظار می‌رود که نمایندگان مردم در مجلس ‌به صورت فوری و جدی به این موضوع رسیدگی کنند. غفلت از وضعیت نیروهای امنیتی و سهل‌انگاری در مورد سرنوشت آنها، بازی با آتش است. ممکن است منافع کسان‌ زیادی در این کشور از طریق بازی با آتش تامین شود؛ اما این بازی‌ها فرجامی غیر از تباهی و بربادی این آب و خاک ندارد. نمایندگان برای یک‌بار هم که شده، فارغ از نزاع‌ها و جهت‌گیری‌های قومی و قبیله‌ای و از سر مسوولیت قانونی و اخلاقی، در برابر سرنوشت کشور و به احترام خون‌های نیروهای امنیتی، با مرگ آنها مماشات نکنند. رویدادهای مانند آنچه در جلریز اتفاق افتاده است، نشانه‌هایی از فروپاشی سیاسی است. تکرار اینگونه حوادث، روحیه و توان رزمی نیروهای امنیتی را تحلیل خواهد برد و در صورتی که بی‌اعتمادی در میان این نیروها راه باز کند، نه از تاک‌ نشانی خواهد ماند و نه از تاک‌نشان.

سوم: وقتی با رویداد‌ دردناکی مانند آنچه در جلریز اتفاق افتاد، مواجه می‌شویم، به صورت طبیعی بخشی از واکنش‌ها از سر خشم و احساسات است. قابل درک است که کشتار ده‌ها نیروی امنیتی در کمربند امنیتی مرکز کشور، احساس و عاطفه هرانسانی را آتش می‌زند اما این امر توجیهی برای رفتارها و برخوردهای ناعقلانی نمی‌شود به این دلیل ساده که دستاورد رفتارهای ناعقلانی و محاسبه‌نشده، غیر از وخامت اوضاع چیزی دیگری بوده نمی‌تواند. هیچ تردیدی نیست که دسیسه‌های پیدا و پنهان زیادی در جریان است. روزهای دشوارتر از این در انتظار ما است. خشم و هیاهو درخور بیمِ موج‌های خشونت و گرداب‌های مرگ نیست. روزی نیست که عاطفه انسانی در این سرزمین در خون شناور نباشد و‌ روزی نیست که در این سرزمین نیروهای امنیتی جان‌های‌شان را از دست ندهند. هیچ تفاوتی هم نمی‌کند که چه کسانی و در کدام جای این کشور، با شهامت و سرسختی یک سرباز جنگیده‌‌ و در نهایت جان داده‌اند.

این همه تاوانی است که مردم افغانستان ناگزیر شده‌اند که برای ثبات سیاسی و برقراری امنیت پرداخت کنند. مرگ انتخاب ما نیست اما وقتی انتخابی غیر از مرگ نباشد، بی‌هیچ تردیدی این مرگ با‌ افتخار و شرافت‌مندانه خواهد بود. در زمانه‌ای که همه راه‌ها به مرگ ختم می‌شود، مرگ خود زندگی است. برای شهدای جلریز مفغرت و آرامش ابدی مسالت می‌کنیم و برای بازماندگان آنها اجر و شکیبایی تمنا داریم!

محمد جواد سلطانی


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   اندیشه بد شاه شجاع شما اشرف غنی ... باعث و حشت در کشور عزیز ما شده است. هروز پیر جوان کودک ما از دست تو شخص ... ظاهر مسلمان نما در جوش خون غط می زند.

>>>   عامله همه شدت جنگ طالب ها از افراد ارگ نشین غنی اتمر زاخیلوال و... است که توسط اینها طالبان زیر نام پشتون بودن اکمال تجهیز وحمایت میشوند
یما ازپلخمری

>>>   سلطان يا حاكم ریس جمهور مسلمان سايه خدا بر روى زمين بالای ملت مسلمان است. نه مسلمان نما ... پشت به خانه خدا... روی به طرف کمره و یا ویدو ؟ عوام فریبی و ظاهر نمایی در دین اسلام غنی داماد یهود ، بس است که هر روز کشور ما فاجعه اهنسانی رخ داده روان است

>>>   انشاالله که طالبان برگردند با یک هدف جدید با یک طیوری جدید از این وضع کرده همان حکومت طالبان خیلی خوب بود زن ها ایقدر بی سیرت نبودند بچه بازی وقماربازی خانه به خانه نبود عیاشی و دزدی به این حد نبود خدایا همان حکومت طالبان خوب بود

>>>   اشرف غنی و اتمر رهبری پروژه گذار داعش به آسیای میانه را بدوش دارند و جهت پیروزی و کامیابی این پروژه از هیچ نوع سعی و تلاش دریغ نخواهند ورزید ، از ایندو بیشتر انتظاری نیز نباید داشت ، ولی شرم و ننگی که عبدالله برای خود کمایی کرده است ، بیشتر از اشرف غنی و اتمر است ، زیرا به زبان چیزی و در دل چیز دیگری دارد ، انهدام خانه قوماندان جهادی در پروان بخشی از این پروژه غنی ، اتمر ، انگلیس وامریکا میباشد.

>>>   ...محترم حاشیه رویی میکنید این پروزه امریکایی
است که غنی به تحقق ان گماشته شده و دانش بدستور
خلیلی حامی و همکار تحقق این پلان هستند و این حادثه نو نیست قبلا در بدخشان -قندوز - سرپل -فاریاب بغلان و نورستان نیز چنینی شده ینا اغاز این فروپاشی ار انتخابات
شروع شده است منتها شما دیر فهمیدید
دوراندیش

>>>   به نظر چنین می رسد که پشتو ها علیه اقوام تاجیک و هزاره وازبک متحد شدند و طالبان از بیرون و اشرف از داخل به شدت این سه قوم را می کوبند اما چکنیم که این سه قوم هیچ خیالش نیست.
برادران و خواهران عزیز وقت آن رسیده است که از عزت و شرف ناموس خویش دفاع کنیم و نکذاریم که طالب صادراتی اشرف و مشرف وضعیت ما را این گونه قرار دهند.
ای برادران رئیس جمهور محبوب ما جناب عبدالله است ما با همکاری رئیس جمهور محبوب کشور جناب عبدالله دست و پای طالب صادراتی اشر و مشرف را باید خورد کنیم امروز جنگ های ناخواسته را بر ملت متدین و روزه دار ما تحمیل نموده اند در بدخشان در فراه و در ارزگان و در میدان ودر هرات و... جایجای کشور عزیز ما مع الأسف تحمیل نموده اند.
م - از بامیان

>>>   وقتي مهمات شان خلاص ميشود چرا اين سربازان اينقدر ... ميشوند كه مقابله كنند نميدانند كه كشته ميشوند آيا نميدانند اين هم دسيه است اين هم ترورست از كجا در آنجا رسيد معلومدار است كه توسط طياره هاي امريكاي مجهز ديسانت شده اند و كسيكه بايد كمك در خواست كند او هم پول خود را پيش از پيش گرفته است در اينجا كي سرش بريده ميشود عسكر بي فكر است كه فكري به حال خود و خانواده خود نميكند براي فاميل شان يك لگ افغان ميدهد آيا با آن يك لگ افغاني فاميل اش زندگي خود را پيش ميبند و يا آنها هيچ كسي را ندارند كه برايشان بفهماند كه ارزش زندگي ترا ندارد در اين جنگ پول و معامله در اينجا دوست دشمن معلوم نيست چرا هم كار را پول انجام ميدهد چي ميداني قمندان شما را فروخته باشد بد تراين دشمن از ترورست هم كرده رها كنيد اين كشور را كسي اداره هم كرده نميتواند نگاه هم كرده نميتواند بيغم در خانه ها خود بنشينيد بعداز چند سال بعد تمام قدرت مندان معامله گران فرار ميكند حيف زنده گي تان نكرده كه بخاطر پول از بين برويد هر كسيكه غر ميزند در غندي خير نشسته است فريب نخريد

>>>   این بار حکومت وحدت ملی فاجه به بار آورد
مردم از خشم قیام خواهد کرد
با ستمگری تا ستم سوزی مبارزه خواهیم کرد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است