طالبان، معصوم استانکزی را وزیر دفاع کردند!
اینکه در این مذاکرات چه گذشته و دولت کابل چه انتظاراتی از چنین مذاکرات پنهانی دارد، هنوز معلوم نیست و تا زمانی که جزییات این گفتگوها نشر نشود نمی توان درباره مفید بودن این گفتگوها اظهارنظر کرد ولی آنچه مسلم است اینکه حضور استانکزی به عنوان رییس این هیات بدون هدف خاص نبوده است 
تاریخ انتشار:   ۲۱:۵۳    ۱۳۹۴/۴/۱۲ کد خبر: 98333 منبع: پرینت

طی ده ماهی که از تشکیل دولت وحدت ملی می گذرد، تمام تلاش حکومت بر این بوده که مذاکرات و گفتگوها با طالبان مخفی و پنهانی بماند که ظاهرا این موضوع دو طرفه بوده و طالبان نیز تفهیم شده بودند که هر نوع مذاکره ای با دولت کابل و شورای صلح را تکذیب کنند.

اما از آنجایی که ماه پشت ابر نمی ماند، اطلاعات محرمانه ای نشان می دهد که مقامات دولتی افغانستان ماه ثور سال جاری با نمایندگان طالبان در ارومچی چین نشستهای مفصلی داشته اند که از حسب اتفاق در تعیین وزیر دفاع جدید یعنی جناب معصوم استانکزی نیز بی تاثیر نبوده است.

آنگونه که این اطلاعات محرمانه نشان می دهد نشست رسمى مذاکرات بین طالبان و هیات افغانستان بعد از جلسات دو جانبه با چین و پاکستان در روز بیستم مى رسماً آغاز شده و از ساعت 7:30 تا 12:00 هم به طول انجامیده است.

نمایندگان حاضر در این نشست: از جانب چین کونگ یو ان یو رییس بخش آسیایى وزارت خارجه، هوانگ ژیلیان معاون بخش آسیایی، ژاولى ژیان ریس مدیریت امور آسیایى، تانک ژین سکرتر دوم بخش آسیایى، لیو پینگ دبیر سوم و مسوول میز افغانستان. از جانب پاکستان جنرال سجاد رسول مسول isi و مسوول رهبرى طالبان در مذاکرات، لیاقت افضل مسول بخش طالبان در isi، کرنل گلزار خان مشهور به عزیز رحمان یا کرنل گل و فیروز محمد از وزارت خارجه بخش افغانستان بوده اند.

اما از جانب دولت افغانستان معصوم استانکزى رییس دارالانشای شوراى عالى صلح (که از فردای آن روز سرپرست وزارت دفاع شد)، محمد عاصم نماینده رییس اجرایی و فعلاً والى پروان و زیرک یوسفى کارمند ادارى شوراى عالى صلح حضور داشتند. از جانب طالبان نیز مولوى عبدالجلیل معاون اسبق وزارت خارجه رژیم طالبان، ملا حسن رحمانى والى سابق قندهار و معاون ادارى شوراى کویته و ملا عبدالرزاق وزیر داخله سابق طالبان همراه بوده اند.

اینکه در این مذاکرات چه گذشته و دولت کابل چه انتظاراتی از چنین مذاکرات پنهانی دارد، هنوز معلوم نیست و تا زمانی که جزییات این گفتگوها نشر نشود نمی توان درباره مفید بودن این گفتگوها اظهارنظر کرد ولی آنچه مسلم است اینکه حضور استانکزی به عنوان رییس این هیات بدون هدف خاص نبوده است.

دست اندرکاران مسایل سیاسی به خوبی می دانند که عملکرد جناب استانکزی در شورای عالی صلح با انتقاد شدید روبرو می باشد چرا که برخی ادعا کرده اند آن تعداد از مخالفان مسلحی که سلاح خود را تحویل داده و به شورای صلح به مذاکره پرداخته اند، از سوی این نهاد مورد حفاظت واقع نشده اند و باعث شده تا دیگر به این نهاد، اعتمادی نباشد.

از طرف دیگر استانکزی کسی است که بدون اطلاع با دولت مرکزی کابل در راس هیاتی (ماه ثور سال 91) به واشنگتن سفر کرد و در مورد روند انتقال امنیت و نیز سند راهبردی افغانستان و آمریکا با مقامات کاخ سفید به تبادل نظر پرداخت و یا به نوعی مقدمات امضا شدن پیمان استراتژیک کابل - واشنگتن را مهیا ساخت.

سپس چنین شخصی که در پرونده اش خدمت مستقیم به کاخ سفید، خیانت به حزب جمعیت، همکاری با قاچاقچیان مواد مخدر و عملکرد راضی کننده درباره صلح با طالبان (البته صلح مدنظر آمریکاییها) وجود دارد، از سوی جناب اشرف غنی به عنوان وزیر دفاع که حساس ترین پست در کابینه ی دولت است، منصوب می شود تا یکبار دیگر اثبات شود که در افغانستان کسی براساس صلاحیت های شخصی و تخصص کاری به سمتی منصوب نمی شود مگر اینکه پیش از این به غرب و مزدوران غرب خدمت ها کرده باشد.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   معصوم ستانکزی یک شخص وطن پرست وخوب وصادق به وطن است
نور

>>>   استانکزی چرا خدا پرست نیست که وطن پرست است ان هم معلوم نیست که کدام وطن هدف برادر نور است ولی از قیافه اقای استنکزی معلوم میشود که خیلی زرنگ است وقتیکه کاری را به نفع دشمن انجام میده باز چهره معصومانه اختیار میکند که گویی از ماجر اصلا خبر نبوده یک واقعه تصادفی بوده یک مثال ان ترور استاد....را نام برد.

>>>   نفراول isiدرافغانستان است استانکزی ... بیش نیست

>>>   حادثه دیروزوامروز ولسوالی جلریز ولایت میدان وردک به اثباط رسانید که طالبان ازطرف مقامات وزارت دفاع پشتبانی میشوند.

>>>   این یک واقعت است که دارای یک هدف بوده و امید است که هدف اش نابود ساختن جاسوسان و ان کسانی باشد که افغان نیستند ودر افغانستان زندهګی میکند

>>>   ... غنی این بار یکی از کوچی ها را برای پست وزارت دفاع معرفی کن معصوم استانکزی خو از نمایندگان رای اعتماد گرفته نتواست.
حبیب الله حسینی

>>>   کار نیک شد که انسان فاشیست و طرف دار طالب و طالبانیزم وزیر دفاع نه شد

>>>   معصوم ستانکزی یک شخص بی سواد بی تجربه ورتبه آن بسیار پاین میباشد توانای وزارت کردن راندارد بهتراین است که یک شخص مسلکی وسترجنرال باشد به این پوست کلیدی معرفی گردد.
(راسخ)

>>>   معصوم استانگزی یک شخص خاک فروش و قاتل استاد ربانی است

>>>   استانکزی حامل قتل عام هزاره های مظلوم در جلیز وردک بود و باید محاکمه علنی شود و اشرف غنی از ارگ اخراج شود

>>>   به نظر شما صرف پشقل دزد ها وامثال شان مسلکی است درافغانستان بسیار جنرالهای وجود دارد که مسلکی نیستند ودرچوروچپاول مقام اول رادارد جای افسوس است که سرشانه های شان پر ومغز شان خالی وپوچ است وهم باید گفته شود که جاسوس جاسوس است

>>>   این طالبان دشمن اسلام است چرا که این ملعون بیسواد است مزدوری پاکستان وعربستان وقطر وامریکا است دلش برای مردم افغانستان نمی سوزد چرا که ما میبینم این ها هروز مردومی افغانستان را قتل عام میکند مدرسه را خراب می کند به مردم حمله می کنند انسان ها میکوشند چطور می‌شود باین گروه صلح کرد این ها آدم نیست پستر از حیوانات است با دشمن بشریت صلح معنا دارد. اگر عقل کسی داره با این گروهک تروریستی صلح معنایی ندارد اگر مردومی افغانستان بسیج شود طالبان را خیلی زود بیرون می می کند طالبان در برابر مردم هیچ چیز نیست مگر. این که نگاه کنیم دولتی ملعون چه می کند این دولت باشد طالبان هم است باید این دولت. با طالبان. هردو سرنگون شود مردوم قیام کنند تا افغانستان آباد شود

>>>   معصوم ستانکزی وردگی است، حاجت به توضیحات ندارد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است