از پروان دیگر چه خبر؟
در حال حاضر برای رییس اجرایی و معاونانش و وزیر خارجه و والی بلخ و رهبران احزاب، کاری مهمتر و حساس تر از رسیدگی به باغ و املاک فرمانده جهادی پروان وجود ندارد یا این مهمانان ناخوانده، موافق توزیع اسلحه میان مردم ملکی هستند؟ 
تاریخ انتشار:   ۲۲:۴۴    ۱۳۹۴/۴/۱۱ کد خبر: 98328 منبع: پرینت

ولایت پروان در چند کیلومتری کابل این روزها یکی از خبرساز ترین ولایات افغانستان نه بخاطر ناامنی که بخاطر وقوع یک مساله کوچک بزرگنمایی شده و کاستن و کوچک جلوه دادن یک مساله بزرگ است.

نفس حمله هوایی ناتو بر یک انبار مهمات و اسلحه بدون کمترین تلفات انسانی و بدون سطحی ترین جراحات وارده چیزی نیست که فرماندهان جهادی و مسوولان کنونی حکومت را از مسایل حاد مردم ملکی فارغ سازد و میهمان چندروزه ی جان احمد بایان نماید بلکه...

بلکه زوایای پنهان و آشکار دیگری از این حادثه در پروان وجود دارد که برخی سعی در کم و زیاد کردن و اصلاحات سلیقه ای خود در تبعات و آثار آن بر افکار عمومی دارند؛ تا جاییکه در این مقال بگنجد به تعدادی از آن ها اشاره می کنیم:

اولا اینکه با وجود سازمان بی مصرف و بلامنفعتی به نام دی دی آر (DDR) که سالیان قبل از سوی جامعه جهانی برای قلع و قمع و امحای اسلحه و مهمات و جنگ افزارهای مجاهدان و مردم ملکی از انبارهای بزرگ ایجاد شده بود؛ این انبار بزرگ چگونه تاکنون باقی مانده است؟

به عبارت دیگر، آیا این نهاد غربی نیز همچون دیگر نهادها، گزارش ناقص و غیرواقعی از عملکرد خود ارائه داده است؟ بر این مبنا نمی توان به هیچ یک از اقدامات مشابه نهادهای مشابه خوشبین بود. شایان ذکر است که اظهار هرگونه بی اطلاعی دی دی آر از وجود چنین انبار بزرگی در چندکیلومتری کابل با وجود دوربین های فضایی پیشرفته غیرقابل قبول و کذب محض است.

دوما اینکه، قرار بر این بود که حملات هوایی بدون سرنشین ناتو کاملا منتفی و در شرایط بحرانی منوط به درخواست کمک از سوی اردوی ملی باشد اما در انحدام انبار تسلیحات و ابزارآلات جان احمد بایان، نیروهای امنیت خودی غافلگیر شده اند!

به عبارت دیگر، اطلاعاتی که بدست ارتش ملی و فرماندهان امنیه داخلی نمی رسد چگونه و از چه کانالی به دست نیروهای ایتلاف بین المللی آتلانتیک شمالی به سرکردگی امریکا می رسد که در صورت لزوم و در وقت صلاحدید، به اختیار خود از آن استفاده می کنند؟!

سوما، بهرحال چنین اتفاقی روی داده است و به کسی آسیب جانی و روانی نرسیده است و در نوع خود یک عمل قبیح و ضد انسانی و غیرقابل اغماض شمرده نمی شود؛ پس رهبران جهادی و مسوولین که پیاده و سواره کار خلق را مانده و به پروان شتافته اند از جان جان احمد بایان چه می خواهند؟

به عبارت دیگر، آیا در حال حاضر برای رییس اجرایی و معاونانش و وزیر خارجه و والی بلخ و رهبران احزاب، کاری مهمتر و حساس تر از رسیدگی به باغ و املاک فرمانده جهادی پروان وجود ندارد یا این مهمانان ناخوانده، موافق توزیع اسلحه میان مردم ملکی هستند؟

اعتراض ها و انتقادات عبدالله، محقق، محمد خان، ربانی، عطامحمد نور، اسدالله خالد و دیگران از دو حالت خارج نیست: یا اینان مسلح شدن مردم ملکی را مخالف اصول پذیرفته شده و قانون اساسی نمی دانند یا اینان خود دارای انبار مهمات و تسلیحات جنگی هستند.

کد (8)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   این کار باید به وزارت محترم دفاع داخله وریاست امنیت ملی رادر جریان گذاشته میشد بعد دولت افغانستان خودش تصمیم میگرفت در این باره نیروهای خارجی هیچ نوع حمله بالای خانه کسی و یک فرمانده ... ندارد سوال اینجاست که افغانستان فعلا در محرض خطر است چرا خارجی ها دفاع ولایت ولسوالی را نمیکند اگر بخاطر کمک آمدند چرا نمیخواهند به افغانستان صلح بیاید . وقت طالب و گروه وحشی دیگری به اسم داعش آمده هزاران مردم بیگناه اردوی ملی . پولیس ملی . امنیت ملی ماره میکشند و روزانه همچون صدها نفر غیر نظامی را به خاک خون میکشناند انتحار انفجار مکتب مسجد آتش میزنند پل و پلچک میپرانند و هزاران جنایات دیگر میکنند چرا امریکا حقوق بشر ایشان صدای خود بلند نمیکنند چون این همه دست نشانده خود ایشان است . فرمانده جان احمد یک ...ضد طالبانی و داعش است نمیخواهد کشورش تسلیم جاسوس کند امریکا دید که تاهمچو مردم باشد ما به جنایات خود پی بورده نمیتوانیم شب بالای خانه فرمانده حمله کرده و تجهیزات ایشان از بین بورده ملت افغانستان باید بدانند دست از قوم گرایی بردارند اگر مسلمان هستیم وقت یک مسلمان بمیرد خداوند ج نمیگه پشتون یا تاجک . اوزبیک هزاره ایماق پشه ئیی وغیره ... بیا جواب بتی از ملیتت از زبانت چی کدی از اسلام بودند از اخلاق نیکویت ازاخوت برادری ات از اعمال نیکت که با یک برادر مسلمان چه قسم رفتار میکدی آیا به دستور بیگانه ها یا یک کشور کفر سرایشان میبریدی چیکدی جواب بدی اونجا تنها صدای اسلام شنیده میشود که پنج وقت نمازت کارنیکویت ترا خلاص میکند نه دیگر کار های که فعلا ماه روان هستیم باید دست با دست هم بدهیم به هیچ جنایات چی کفر باشد و چی مزدوران ایشان که طی هراسم آمده مردم عزیزماره به خاک خون میکشاند باید قوت غیرت حمت افغانی بودن خود به جهان نشان بدهیم و بگویم که افغانستان جای صلح است و مردم این کشور آزادی خواه است هیچ وقت به هیچ کشور خود نمفروشند به امید یک افغانستان متحد مستقل و آزاد خداوند هرکه به این وطن دست خیانت بالا میکند نیست نابود شان کند ..
برادر کوچک شما احمدی

>>>   مردم شریف پروان باید بدانند که این چند نفر اوباش که از نقات مختلف جمع شده و میخواهند که جنایات خود را یک بار دیګر به مردم نشان دهند و فرزندان شریف پروان را از تعلیم منع کرده وسلاح به دست ایشان بدهد و طمع مرک نمایند و خود ایشان چور و تالان پول دارای مردم و ملکیت مردم را کند بلخصوض...ناګفته نباید ګذاشت که چند دیپوی دیګری نیز وجود دارد که از بین بردن ان نیز اشد ضروری میباشد. و باید ګفت که چند پیش جان محمد و امان الله ګذر چندین لک دالر به خاطر نا امنی منطقه ودولت از نزد...به دست اورده اند

>>>   اینان می خواهند همیشه بکمک این سلاح برمردم حاکم باشند چون اگر این سلاح نباشد جای برای مفسدین غاصبین اختلاس گران تجار قومیت در حکومت نیست
( ر )

>>>   اینها برای دادن فاتحه بخانه آن جنگ سالار رفته بودند؟؟؟؟

>>>   جای واهمه وجودندارد... سابق دزدحرفوی بودندحال هم تشویش تطبیق قانون رادارند. 15 سال به اینطرف فساد مجاز بود حلال و حرام جمع کردندحضورهیچ خارجی جای تشویش نبودحال که قیدقیوداحساس کرده تشویش ازچوکی و عایدات بی حساب کتاب دارد.اگرداکتراشرف غنی هم ماننددوران کرزی فساد را مجاز داند تکام تشویش بکلی رفع شده امریکا را خودمقررمیکنند.دزدی آرزوی بمرگ شان بود سرخودشان را همین پولهای حرام میخورد.
وطندار

>>>   جالب است که سران حکومت ، بخاطر از بین رفتن یک دیپوی غیر قانونی مهمات ، سوگواری میکنند. در ابتدای حملهء آمریکا و متحدانش بر افغانستان در زمان حاکمیت طالبان، مگر همین عالیجنبان نبودند که با آمریکا همکاری میکردند. در آنوقت چرا در برابر حملات آمریکاو متحدین متجاوز شان حساسیت نشان نمیدادند. این گرد همایی و ابراز همدردی، یک مانور سیاسی است و برای بقای خود شان دست و پا میزنند. وگرنه اینها خوب میدانند که امریکا هر وقتی خواسته باشد در هر جایی از افغانستان با و یا بدون اطلاع قبلی "سران" حکومت به اصطلاح وحدت ملی، عملیات نظامی اش را انجام میدهد. توصیهء من به این دوستان سوگوار این است که هرچه زودتر پروان را ترک گفته و بر سر وظایف شان برگردند، نکند که این بار خودشان و بدرقه کنندگان ایشان، طعمهء راکت های رهبری شدهء امریکا و ناتو شوند که ملت افغانستان تا چندین دههء دیگر،خلاء ناشی از عدم موجودیت شان را پر کرده نخواهد توانست !حافظ وظیفهء تو دعا گفتن است و بسbدر بند آن مباش که نشنید، یا شنید
والسلام ، ختم کلام

>>>   داعش ظهور کرده وطالبان در برابر دولت سنگر گرفته ومردم مظلوم در غم لقمه نان اما قوماندانان... به سر دمداری اعضای ار شد دولت افغانستان در اخفا سلاح ومهمات نظامی رادر خفا دیپوزیت میکنند.سخن را ازینجا باید آغازید که انفجار یک دیپوی مهمات در ولایت پروان و به تعقیب آن برگزاری نشستی به اشتراک رییس اجرایی حکومت و برخی از شخصیت های سیاسی و... در منزل یکی از فرماندان های سابق در این ولایت، عکس العمل های تند و متفاوت را به همراه داشت.
وعطا محمد نور سرپرست ولایت بلخ، ...وزیر خارجه، امرالله صالح رییس سابق امنیت ملی، محمد علم ایزد یار معاون مجلس سنای افغانستان و برخی از چهره های سیاسی در منزل این فرمانده در ولایت پروان در عقب درهای بسته نشستی را برگزار وجناب عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه با عدهء کثیری ازین قماش طرفداری از دیپوی صلاح را بی شر مانه جانب دار شدند..اخیرا یکی ازین دیپوها در ولایت پر وان کشف وخنثی شد اما جنگ سالاران ر انهدام این دیپو خشمگین شدند وجناب عبدالله عبدالله با دیگران این عمل را که چرا سلاح کوت غیر قانونی شان انهدام شده و سرپرست ولایت بلخ عطامحمد نور با جنرال صالح قبلا وزیر امنیت دوران کرزی وعدهء از ... بادست وپاچه گی به شور آمدند. اگر بگوییم که:انهدام یکی از دیپوهای تفنگ سالاران فرصت طلب وخونخوار درولایت پروان پرده ازروی جنایات این فرصت طلبان برداشته شد .اگر صلاح ها در برابر طالب وداعش کار گرفته میشد چرا در دیگر ولایات که کمبود سلاح دارند این سلاح ها چرا به تقویهء دولت در دسترس دولت ودیپوهای رسمی دولت قرار نگرفته است.اگر این سلاح ها منهدم نمیشد بدون شک به خاطر خاک وخون کشیدن هموطنان مظلوم / غارت چور چپاول وغارتگری هسات.
بس است آیا خجالت نمیکشید وشرم ندارید تا کی آخر.چرا شما چشم تان از مرم خم نمیخورد وشرم وحیا ندارید؟دیگر از مردم ما چه میخواهید؟آیا همین ثروت فعلی که برای خود وهفت پشت تان اندوخته اید فعلا هم چوکی های بلند دولتی در اختیار شما هست برای شما بس نمیکند؟دیگر از مردم وطن چه میخواهید؟... بر شما باد
(حضرت ظریفی)

>>>   اینکه امریکا و ناتو در افغانستان خواهان صلح است یک دروغ و نیرنگ و فریب غربیها است . چرا ناتو تنها ... را خلع سلاح میکند ؟؟چرا ناتو نوکران خود طالبان را کمک مالی و نظامی میکند ؟؟... بر ناتو

>>>   نا امنی شمال یک پروزه مهم نیروهای سازمان پیمان اتلانتیک شمالی ( ناتو ) است . ناتو نمیخواهد که شمال افغانستان ارام باشد . ناتو به کمک پاکستان در حال جابجای طالبان از جنوب به شمال است . به کمک پاکستان به این معنی است که پاکستان هم از این پروزه صاحب منفعت میشود .نا امنی شمال برای سازمان ناتو اهمیت استراتزیک دارد . اگر ناتو موفق به نا امنی شمال از جمله شهر مزارشریف حیرتان و مناطق سرحدی که کشور را به تاجکستان و ازبکستان وصل میکند شود . در این صورت سازمان ناتو به اهداف استراتزیک خود دست یافته است . یعنی نفوذ سازمان ناتو به کشورهای حوزه نفوذ روسیه مشل تاجکستان ازبکستان ترکمنستان قزاقستان ارمنستان قرقزستان محقق خواهد شد .بنا بر این ادامه نا امنی در شمال افغانستان از اهمیت بالای برای سازمان ناتو بر خوردار است .
سید محمد

>>>   مردم چرا متوجه نیستید
اصلا انبار اسلحه ای نبوده است
این طرح های امرایکا است که ما بجان هم اندازد
اگر بوده در اینهمه مدت چرا کسی متوجه نشده بود
زلمی

>>>   سلام عرض ادب خدمت همه هم وطنان عزیزم وبعد من به نظربرادرم احمدی موافقم ازبرادران مسلمانم خواهش میکنم که اوضاع فعلی افغانستان ره که چی میگزره بالای مردم فقیر وبیچاره نظامی وملکی افغانستان دقیق فکرکنن وایمانن و وجدانن ابراز نظر کنند.
برادری شما(نیازی)

>>>   کسیکه در چپتر دوم نظر مزدورانه ای خودرا ارائه نموده وملت شریف پروان را هدایت مینماید ونصیحت غلامانه دارد بداند که این ملت از خود شهامت وحمیت ودرایت و.... دارند راه خودرا که ازاد منشی واستقلال است تعیین کرده اند در طول تاریخ انقلاب ها وحرکات ملی را رهبری نموده وهمیش در مرکزیت رهبری قیام های ازادی خواهی وجود داشته اند اوباش کسانی اند که وطن ندارند ودین وایمان ندارند ما در ضمیر انهای که جهت تسلیت واحوال پرسی جان محمد خان امده اند شعور دیانت وازادیخواهی واستقلال را احساس میکنیم واین راد مردان چندین بار جلو تجاوز وتهاجم را گرفته ارمانهای چون شمارا به گور رهسپار نموده اند هم در تجاوز قشون سرخ وهم در لشکرکشی های متنوع ... وباز خبرت ومنطیق اندیشیدن شان در تجاوز اخیر مردانه به پا خواسته وگاهی مانند خودت حلقه ای غلامی بگوش وزنجیر اسارت را به پا نکرده اندطبعا بقایای رژیم منحط کمونیستی ویا تکنوکرات های بی دین وبی وطن با دیانت وازادیخواهی مخالف اند مانند کرگس های لاشخوار در گوشه ای میخزند وباز از خون وریم ملت تغذیه مینمایندوچند صباح اسوده حالی وعیاشی وخوشگذرانی خودرا از همه چیز مقدس میدانند ولی ملت ازاده وبا شهامت طور دیگری می اندیشند وزندگی ابرومند میخواهند ورهای از هربند وزنجیر را شعار خود ساخته اند دیگر به اواز های اسارت مابانه وقعی نداده به سوی شرافت ومردانگی راه خودرا ادامه میدهند
تبنگ چی

>>>   این اسله که است که 80000 انسانی بیگناه در شهری کابل به شهادت رسیده.
زلمی

>>>   اصلا انبار مهماتی نبوده است
این ها همه تبلیغات است
خانه یک مجاهد را بمباردمان کردند در حالیکه قرار بوده دیگر عملیات هوایی نکنند خارجی ها
حالا هم داعش و طالبان را رها کردند خانه یک مجاهد ارام را بمبارد می کنند
صالح از پروان

>>>   کسانکه از حمله وحشیانه امریکاییها در ولایت پروان حمایت میکنید به شما پیشنهاد میکنم که بیشتر به مطالعه بپردازید و به تاریخ اشغالگری چند صد ساله امریکا و غرب در کشورهای مختلف جهان از جمله افغانستان کاملا اشنا شوید . اینکه شما از هر جنایت غربیها در افغانستان حمایت میکنید نشان میدهد که از علم سیاست کاملا بیگانه هستید و کاملا احساساتی عمل میکنید .به همه اگاهان امور سیاسی روشن است که حملات وحشیانه امریکا و ناتو در ولایت پروان برای ایجاد یک راه اکمالاتی برای تروریستهای کاخ سفید و انتقال تروریستها به شمال افغانستان است .
سید محمد

>>>   جای تعجب این جاست که نجبگان بخاطر پت کردن خیانت ملی خود اظهار میدارند که باید وزارت دفاع و امنیت ملی درجریان گذاشته میشد این به این مفهوم است که دزد را مطلع بسازید که خانه ات تلاشی میشود انوقت دزد تما شامیکند که خانه تلاشی شود و پرده ازخیانت بر ملا شود شوال اینجاست که جناب ... و امثال که درپست های دولتی کارنموده اند ازین دیپو اطلاع نداشته اند درحالیکه اگاهی کامل داشتن امروز خود را درکوچه حسن چپ میزنند شرم است به این جنابان ازیکطرف ازادرس ملت صحبت میکنند وازطرف دیگر درپی بیرانی این ملک به منافع شخصی دست بکار های نامشروع میزنند ...به قسم وجدان ناپاک که به بسیار بی شرمی خیانت ملی خود را طبریه میکنند

>>>   دراین وطن زورگویی واسطه بازی به حدی زیاد است که حتی سازمان ملل هم نمیتواند کاری بکند ولو یک قومندان فکر میکند که خود ریس جمهور باشد سرباز را توهین میکند دشنام مید هد این بی بندو باری خود سبب انارشی شده ومردم از دولت فاصله میدهد وبه پروسه های غیر رسمی می گرایند

>>>   خونخواران و مسلمان خورهای غربی پدر طالبان و داعش هستند

>>>   من خودم از پروان هستم این فرمانده را می شناسم
اصلا اسلحه ای در کار نبوده است
نمیدانم چرا خانه این مجاهد را بمبارد کردند

>>>   این ملاقاتهای خودنمایی رهبران به سودی مردم تمام نمیشود.
پنجشیری

>>>   نظـــــــــــــــدهنده دوم حقیقت را مانند آئینه انعکاس داده

>>>   این سلاح ها باید در مقابل داعش و طالب در شمال استفاده می شد، آمریکا و حلقاتی در ارگ که خواستار گسترش ناامنی به شمال هستند، می دانند که وجود اسلحه و شخصیت های مقاومتگر مانع گسترش فعالیت های داعش و طالب می گردند، همین خاطر این اسلحه ها را مهدم کردند.مردم بیدار باشید، اشرپ غنی دست نشانده ای آمریکا و انگلیس می خواهد که شمال ویران شود. انتقال داعش و طالب تحت نام کوچی هم جز همین برنامه است.
شهروند کابل..

>>>   اقایان تبنگ چی و سید محمد سلام ! وقتی که موضوع به قدرت رسانیدن فرماندهان مقاومت ، مطرح بود و با امریکای جهانخوار ، همسویی و همکاری داشتید، آن وقتها این سخنان را نمی گفتید حالا که یک دیپوی غیر قانونی اسلحه توسط متحد و دوست قبلی تان منهدم شده است این همه شور و غوغا کردن و این همه دم از شهامت و درایت و حمیت زدن برای چیست؟ شهامتت در حدی است که با نام مستعار تبنگچی مطلب مینویسی و از نوشتن نام اصلی ات هراس داری !

>>>   واسطه بازی وطن را به خرابی میکشانه و شکم به اصطلاح... هیچ سیر نموشه.

>>>   بــــه تبنگچـــــــی !اگــــر حکومت بتواند دزد هـــای پروان را مهارکند دزدی درتمام افغانستان 80 فیصد کاهش می یابد

>>>   چشم بد دور

>>>   بسیارخوب کار شدهرکس که کرده خداونداجدادش راببخشند

>>>   درشرایط که غربی ها مخواهد داعش را درافغانستان مسط کند مسلح کردن مردم یک امرضروری است تابتواند اقوام واقلیت های مذهبی از خود دربرابردشمن بشریت (داعش) که ساخته وپرداخته امریکا ومردوران آن در ارگ میباشد ازخود دفاع کند.

>>>   چیزیکه کاشته بود دروش کرد

>>>   شاید این انبار مهمات بخاطر آن بود تا مانند گذشته شما و خانم هایتانرا از شر طالب، داعش ، عرب و پاکستانی نجات دهد ورنه غرب آمدگی ها با بکس های خالی آمده و پر از میدان های هوایی و یا ارگ با چرخبال ها فرار میکنند.

سه طبقه از این وضعیت یا حمله بالای قوماندان خوشحال است اول جنایتکاران مخالف دولت ، دوم خسربره های طالب و جواسیس پاکستان و سوم دوستان نا آگاه ولو انباری هم اگر موجود بود این انبار اگر از حالا است و یا از گذشته ضررش به مردم ملکی و عوام نرسیده و قوماندان متذکره حامی مظلومین است کسی شاهد آزار و اذیت مردم از جانب ایشان نیست.
لطفآ به دست خود زمینه را برای مخالفین مساعد نسازید، لونا و اسکاد و طیارات جت افغانستان که از بین برده شد و یا تانک ها آنرا دوباره به ما کی داد ؟

با احترام
ارگونوال

>>>   جان محمد با نگهداری انبار اسلحه باید محاکمه شود و به مجارات
مناسب محکوم گردد.

۲-- حامیان او مانند عطا محمد نور -داکتر عبدالله و غیره هم مورد
پیگرد قانون قرار گیرند اگر چنین نه شود معنای آن اجازه دادن به تشکیل حکومت موازی است.
۳- آیا کشف یک یا دو میل نفنگ نزد یک فرد ممنوع و جرم است ام انبار اسلحه نزد شخص جایز و روا ؟ این در کدام کتاب و قانون است
این یک جنگ مخفی علیه حکومت و نظام است.اگر حکومت تشکیل شده غیر قانونی است ( بی شک که است به شمول عبدالله )
باید از طریق حرکات و جنبش های مدنی مخالفت شود تا قانون اساسی پایمال خواسته های شخصی و گروهی نه گردد.
سید الماس یاقوتی

>>>   کس که سلاح غیرقانونی نگاه میکند بدترازداعش است بسیارخوب کارشده که سلاح ومهمات این شخص را ازبین برده است

>>>   اگر ایشان محاکمه شوند یازنه های پاکستانی و عرب تان ولایات را یکی پی دیگر اشغال میکنند در غیر آن کوچی ها پروان را مانند بهسود به چراگاه حیوانات شان مبدل خواهد نمود.
انور


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است