نیروهای نظامی از حق آزادی بیان محروم اند!
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۳۶    ۱۳۹۴/۴/۱۱ کد خبر: 98275 منبع: پرینت

این مکتوب که به فرماندهی قوای هوایی افغانستان منتسب است، تقریبا آزادی بیان را از نیروهای نظامی سلب کرده و آن را خلاف قانون دانسته است. به همین دلیل در آن، قسمی که مشاهده می کنید، رحمان رحمانی پیلوت لوای خاص 777 هوایی را به جرم نشر مطالب در صفحه فیسبوکش جهت تحقیقات معرفی كرده است.

این در حالی است که ماده 34 قانون اساسی به صراحت کامل آزادی بیان را از تعرض مصون دانسته و چنین حکم کرده است:
هر افغانستانی حق دارد فکر خود را به وسيله گفتار، نوشته، تصوير و يا وسايل ديگر، با رعايت احکام مندرج اين قانون اساسی اظهار نمايد. هر افغانستانی حق دارد مطابق به احکام قانون، به طبع و نشر مطالب، بدون ارايه قبلي آن به مقام های دولتی، بپردازد.

پرسشی که در پیوند به این موضوع مطرح می شود و باید پاسخ داده شود و به لحاض حقوقی به حقوق اساسی اتباع ارتباط می گیرد این است که آیا نیروهای نظامی از حق آزادی بیان مندرج ماده 34 قانون اساسی محروم هستند یا خیر. اگر محروم هستند باید معلوم شود که کدام قانون و یا مرجع تقنینی این حق را از این دسته از اتباع افغانستان سلب کرده است.

این بحث بسیار یک بحث جاندار است و بسیار جالب و بسیار لازم است که وزارت دفاع ملی را (به عنوان یک نهاد نمونه دولتی) با نظام رسانه ای، اتباع افغانستان و نهادهای حقوقی وارد یک گفتگو نماید.

نکته اساسی که در این بحث وجود دارد و باید موضوع توجه و دقت اصحاب حقوق، تقنین و رسانه ها و همچنین اداره های دولتی قرار گیرد مساله تناقض مقرره های اداره ها با حقوق اساسی اتباع است. برخی از اداره های دولتی بدون توجه به حقوق اساسی اتباع، به وضع مقرره های مبادرت ورزیده که در آن یک یا چند حقوق اساسی اتباع نقض گردیده است. در صورت پیش آمد این تناقض، مساله این است که کدام سند حقوقی معتبر خواهد بود؟ قانون اساسی یا مقرره اداره؟ سوالی دیگری که در همین خصوص مطرح می شود، عمل نقض حقوق اساسی در مقررات است که در نتیجه آن اتباع از حقوق اساسی خود محروم می گردند.

آیا محروم ساختن اتباع از حقوق اساسی در چنین حالاتی می تواند یک جرم تلقی شود یا خیر؟ اگر چنانچه جرم تلقی شود مجرم کیست و چگونه باید مورد تعقیب قرار گیرد.

در مجموع، به برکت رحمان رحمانی، یک بحث بسیار جالب و پیچیده به راه افتاده است که برای مدتی نهادهای حقوقی، مدنی و رسانه ای را حسابی سرگرم خواهد ساخت و پر از پرسش و پاسخ رسانه ای خواهد بود.


طاهر زاهدی


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   ازاول به مردم گفته شد که اردو غیر سیاسی , ادارات غیرسیاسی , مکاتب غیرسیاسی , جانبداری ازاعضای ناتوآزادی بیان بوده همه مخیراست اما وطندوستی خلاف توافق استراتزیک بوده تحت تعقیب و سرکوب قرارمیگیرد .ازجمله منسوبین دولی اردوی ملی است که بمثابه ... سرمایه دار فقط مانند کمپیوترتابع اجراولی بدون چراباشد . ...کدام عقل باورکند که اردو معاش ازامریکاگرفته خدمت به افغانستان کند آیاامریکااحمق است و ما هوشیار ؟ حال آزادی بیان اختفا میکند یعنی درآینده سازمانهای مخفی به سازماندهی سایردولت ها یا به ابتکارمظلومین اشد اسری بوجودخواهدآمدآنگاه آزادی بیان را درلفافه لازم و مطابق شرایط به تدریج تفهیم خواهدکرد . من پیرمردهفتادساله پایم لب گور شاید هیچیک حرکات بعدی را شاهد نخواهم بود ولی به دولت مردان اطمینان میدهم که لجام طورمطلق بدست شماوبزرگان شماشده نمیتواندچون پدرغریب را بکشی فراموش خواهدکرد امایک افغانی اش را بزوربگیری هرگزفراموش نمیکند و همچو ناراض ها آصیب بزرگ آزادی بیان تقلبی شماست که باید خودرا به حق و حقیقت نزدیک بسازندتاهلاک نگردند.
قره تاش


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است