کاشت شرشم و اهمیت اقتصاد آن
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۳۶    ۱۳۹۴/۴/۹ کد خبر: 98132 منبع: پرینت

شرشم از دسته گیاهان ساقه علفی است که بیشتر در وادی های مناطق دره های معتدل و مرطوب در دو طرف هندوکش در اول ماه سوم فصل تابستان کشت و حاصل آن در ما ه آخر عقرب برداشته می شود.

نام تجارتی شرشم کانولا است که از دانه های این گیاه روغنی به نام روغن شرشم بدست می آید. روغن شرشم در مقایسه روغن آفتاب گردان، جواری و سایبین بدون کلسترل می باشد. شرشم از ده ها قرن قبل در آسیای میانه منجمله در افغانستان کشت می گردد و از تیل آن در سوخت فیتله چراغ برای روشنان نمودن منازل استفاده می شود.

سوخت دوده آن گاز گوگرد دی اکسید تولید نمی کند مقدار دود کمتری نیزدارد. روغن شرشم از دسته سوخت های بیودیزل است. همچنین یک سرویس به صورت آزمایشی با زیست دیزل تولیدی از روغن گیاه شرشم را افتاده است. اکنون اکثریت کشورهای جهان برای پخت و پز خوراکی از روغن صحی از دستگاه فیلتر شده شرشم استفاده می کنند.

اکنون اکثریت کشورهای جهان روغن شرشم را به عنوان پخت و پز خوراکه از ار این روغن بدون کلسترل از فیلترشده صححی استفاده می کنند. حدود 15 درصد کلی روغن نباتی را در جهان روغن کا نولا (شرشم) بخود اختصاص داده است. مهمترین کشورهای تولید کننده شرشم انگلستنان، آلمان، فرانسه، آمریکا، کانادا، هند، چین و پاکستان می باشند اما مهمترین عرضه کننده این دانه شرشم به بازار جهانی کانادا است.

شرایط آب و هوای نواحی کوهستان افغانستان برای کشت و برداشت شرشم مساعد است و می توان دلیل سازگاری آن را هوای معتدل و مرطوب نواحی دو طرف هندوکش جای مناسب برای کشت دو فصل شرشم باشد. مصرف تولیدات انواع روغن نباتی به روش سنتی جدی پرهیز شود که باعث تکلیف امراض کبد، معده، جلد و غیره می شود.

داکتر یارمحمد حیدرزاده


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   ضمن تشکر از دکتر حیدر زاده
یکی از محصولاتی که ایران به مقدار زیاد(ده ها هزار تن) وارد می کند دانه های روغنی مثل سویا، کلزا، کانولا و ... است. اگر تولید افغانستان در این محصولات به حدی برسد که بتواند علاوه بر رفع نیاز داخلی خود افغانستان به صادرات دانه های روغنی بپردازد می تواند بخش زیادی از آن را به ایران صادر کند و از این راه درآمد به دست آورد. البته چون هزینه حمل و نقل از طریق جاده زیاد است و افغانستان راه آبی هم ندارد باید از طریق راه آهن و قطار آن ها را به ایران یا سایر کشورها صادر کنید. اگر از راهی غیر از راه آهن بخواهید صادر کنید محصولتان گرانتر در می آید و برای کشورهای دیگر به صرفه نخواهد بود و از شما نخواهند خرید.
اشکان

>>>   داکتر صاحب مضمون خیلی عالی است و هم این مطلب در شریط فعلی افغانستان جای گذین خشخشال

>>>   باتیید از نظر اشکان پیشنهاد من خدمت شما داکتر صاحب این است که یک کاپی ازنوشته های خود را همیشه به آدرس به وزازت زراعت نیز ارسال نمایید.

>>>   نکات تحریری جناب خیلی جالب ومفید است امید مسولان دولت ونهاد ها انرا در اولویت خود قرار دهند تاوضعیت فلاکت بار ما بهتر شود.
صالح کابل


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است