افغانستان، قربانی روسیه و ایران است؟!
با وجودی که آمریکا خود دولت افغانستان را به وجود آورده است، ناگزیر است برای عبور و رفتن به آسیای مرکزی و بردن این جنگ به آن حوزه در اینجا جنگ را به وجود آورد. استراتژی نیروهایی که فعلاً در افغانستان می جنگند این نیست که شهرهای بزرگ و پایتخت را کنترل کنند، جنگ ها را بیشتر در مرزها و کرانه های ژیوپولتیک روسیه پیش می برند 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۱۹    ۱۳۹۴/۴/۹ کد خبر: 98112 منبع: پرینت

قریب یک سال است که صدای پای داعش در چند ولایت افغانستان شنیده می شود و گفته می شود گروه های داعشی در کشور در حال سربازگیری و جذب نیرو از میان طالبان هستند مع این موضوع نشان می دهد امکان دارد بار دیگر کشور ما به خاک و خون کشیده شود.

لذا بر مردم ما واجب است تا بدانند که داعش چگونه گروهی است و چه چیزهایی باعث می شود داعش در افغانستان نفوذ کند؟

آنچه مسلم است اینکه داعش گروهی افراطی است و عملکردهای شان خلاف آموزه های اسلام است. آنها فقط برای یک طیف خاص که می خواهند بر تمام دنیا حکومت کنند تربیت و ایجاد شده اند. این گروه تازه فعالیت های شان را در افغانستان شروع کرده اند و امکان دارد از این به بعد شاهد حرکات تروریستی شان باشیم.

درباره حامیان این گروه باید گفت: اسراییل و آمریکا در پشتیبانی از بازی داعش حضور دارند و می خواهند توسط این طیف جاهایی را که چاه های نفت دارد در اختیار داشته باشند. از طرفی دیگر می خواهند به نحوی اسلام را بدنام کنند. آمدن داعش به افغانستان، می تواند پلانی برای از بین بردن ایران باشد، بعد از ایران هم قصد این است که به طرف روسیه و چین بروند.

کارشناسان مسایل سیاسی بر این باورند که راه های نفوذ داعش در افغانستان همان مشکلات روزمره ی مردم است با این توضیح که داعش در افغانستان از چند مجرا می تواند وارد شود. یک، بیکاری جوانان. اتحادیه جوانان افغانستان اعلام کرده که پنجاه و دو درصد جوانان در کشور بیکار هستند و تعداد زیادی از جوانان کنکور زده می شوند چرا که دانشگاه های افغانستان توانایی پذیرش همه جوانان را ندارد. به این ترتیب امکان دارد بعضی از جوانان به خاطر فشارهای اقتصادی مجبورشوند به داعش روی بیاورند چرا که داعش از لحاظ مالی معاش خوبی به سربازان خود می دهد.

دوم، دولت افغانستان در سیزده سال گذشته و حال در مورد کودکان خیابانی هیچ تصمیم و برنامه ای ندارد. داعش در سوریه از کودکان خیابانی برای عملیات انتحاری خود استفاده می کند. این شرایط ممکن است در افغانستان نیز پیش بیاید. سوم، سطح آگاهی های مردم بسیار پایین است. مردم در بسیاری جهات با هم متحد نیستند و بر ضد نظام و کشور خود عمل می کنند.

اگر دولت این موضوع را جدی بگیرد جوانان می توانند با آموزه های دینی مفکوره داعشی را سرکوب کنند. از طرفی دیگر می توانند تظاهرات و راهپیمایی های صلح آمیز داشته باشند. در کنار نیروهای امنیتی کشور بایستند و به آنها روحیه بدهند. حکومت هم می تواند برای جلوگیری از پیوستن جوانان به داعش زمینه اشتغال را برای آنها مساعد کند.

در بُعد خارجی هم اهداف آمریکا از حمیات داعش این است که کشورهای اطراف روسیه از لحاظ اقتصادی عقب بماند و روسیه باید هزینه های سنگینی برای دفاع از موقعیت و حضور خود در این منطقه برای دفاع از حاکمیت هایی که در آنجا حضور دارند بپردازد. اگر بحران در این منطقه تشدید شود امکان اینکه آمریکایی ها در فرصت های بعدی متکی به نیروهای متحدشان گزینه های دیگری برای ایجاد حاکمیت های دست نشانده مطرح کنند به لحاظ تیوریک زمینه فراهم می شود.

البته روسیه یا چین کشورهای کوچکی نیستند. مسلماً قدرت های بازدارنده عظیمی هستند ولی اگر آمریکا بتواند این کار را کند ضربه سنگینی به روسیه زده است. همین که بتواند حکومت های دست نشانده ایجاد کند و ناامنی در این کشورها جریان داشته باشد بار سنگین اقتصادی بر دوش روسیه گذاشته است و فرصت را برای کارهای بعدی فراهم کرده است.

شکی در این نیست که داعش را آمریکایی ها ایجاد کرده اند اما ممکن است در برخی جاها از کنترل خارج شوند. آمریکایی ها در ایجاد داعش نقش داشتند و این نیرو فعلاً در افغانستان حضور دارد و برای آسیای مرکزی آمادگی می گیرد. با وجودی که آمریکا خود دولت افغانستان را به وجود آورده است، ناگزیر است برای عبور و رفتن به آسیای مرکزی و بردن این جنگ به آن حوزه در اینجا جنگ را به وجود آورند. استراتژی نیروهایی که فعلاً در افغانستان می جنگند این نیست که شهرهای بزرگ و پایتخت را کنترل کنند، جنگ ها را بیشتر در مرزها و کرانه های ژیوپولتیک روسیه پیش می برند.

به بیان دیگر هدف بزرگ آمریکا ایجاد یک سلطه در آسیای مرکزی و در واقع مهار کردن یک قدرت خیلی عظیم به نام روسیه به دلیل آن عدم فشاری که در اوکراین داشتند و از آن طرف هم مهار ایران است. اینکه افغانستان به میدان جنگ تبدیل می شود برای آمریکایی ها و برای حفظ آبروی آنها اهمیت ندارد. آمریکایی ها به دنبال آبرو نیستند. مهم این است که آنها بتوانند به اهداف خود برسند.

در این میان حکومت وحدت ملی ناتوان تر از این است که وارد چنین بازی هایی شود، چه برسد که برنده این میدان باشد. نه توانایی آن را دارد و نه می تواند تصمیم بگیرد. دولت از مانور دادن در این عرصه های بسیار بزرگ ناتوان است و در جایی دیگر برایشان تصمیم گرفته می شود و این آقایان در حکومت تصمیم گیرنده نیستند.

کد (10)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   تــــا حـــال قـــــربانی پاکستان وهــــنـــــد بود حالا روسیه وایران چند سال بعد چین وتاجکستان
( ر )

>>>   داعش در افغانستان ،پروپاگند خود دولت افغانستان است،بخاطر جلب کمک های بین المللی.زیرا از چندسال بدینسو در جامعه بین المللی، دیگر نامی از طالبان نمیگیرند.

>>>   در واقع دارید میگید داعش که ساخته امریکاست از خاک افغانستان برای ضربه زدن به ایران و روسیه استفاده میکند.حالا به نظر شما ایران و روسیه قربانی عدم استقلال افغانستان میشن یا افغانستان قربانی ایران یا روسیه؟البته به نظر من تفاوت زیادی ندارد که چه کسی قربانی کس دیگر میشه.چون این وسط همه ضرر میکنند.
محمد حسین

>>>   اما !اما ماباید دست بکارشویم باهند چین و روسیه همچنان صلاح ومشوره داشته باشیم وودر یک همنوائی حرکت نمائیم. فرصت هنوز موجود است تا وطن را نجات داد. انشا انشا ء لله وتعالی که دشمنان بوطن مئفق نخواهند شد. قلب آسیا را باید نگهداشت . افغانستان قلب آسیا است. انشا ء الله اگر اتفاق داشته باشیم مو ء فق خواهیم شد.
بااحترام رسولزی وطندوست

>>>   کاملا بجا و دقیق فرمودید : (در این میان حکومت وحدت ملی ناتوان تر از این است که وارد چنین بازی هایی شود، چه برسد که برنده این میدان باشد. نه توانایی آن را دارد و نه می تواند تصمیم بگیرد. دولت از مانور دادن در این عرصه های بسیار بزرگ ناتوان است و در جایی دیگر برایشان تصمیم گرفته می شود و این آقایان در حکومت تصمیم گیرنده نیستند. ) به همین منظور کار انتخابات را به اینجا کشاندند که باید یک حکومت ضعیف و دو دسته و بی اتفاق بنام وحدت ملی را ایجاد کنند تا بتوانند راحتتر پروژه خویش را عملی سازند .

>>>   افغانستان یک کشور بی در و پیکر شده و از اول که از ایران جدا شد تا به حال قتل جنگ و خونریزی و ناامنی اختطاف فقر ، اشغال تروریسم داشته است،یک روز انگلیسها یک روز روسها یک روز طالبها یک روز آمریکاییها...و امروز هم که داعش هم خود را مالک این زمین میداند نمیدانم آیا این زمین نفرین شده است یا خود وطنداران تقصیر دارند.البته نود فیصد مردم خود میدانند مسبب اصلی چیست؟ اگر در دلشان باز شود شما نمیتوانید امنیت کشور را تامین کنید بیخود تقصیر را گردن این و آن اندازید خودتان بی عرضه هستید...

>>>   ناحق نگفته اند که نه کل بانه نه کدو، ... هر دو!ضرب المثلی دیگری داریم که میگوید ...در بین خود جنگ دارند ولی سر فقیر بیچاره یکی هستند. تمام این کشورها فقط برای اهداف خود کار میکنند و بفکر ملت و مردم بیچاره ما نیستند.
رامین هراتی (کابل)

>>>   تقصیر رابه کردن دیکران نیندازید این که درافغانستان درراس دولت مزدوران امریکای است. ودرافغانستان دولت دست نشانده امریکا است شک نیست . از نظر امنیتی دولت مرز هارا کنترل نمیکند . وازطالب داعش وپاکستانی های تروریست حمایت میکند. این چه ربطی به ایران وروسیه دارد امریکا به افغانستان حمله کرد که دزدهاراازافغانستان بیرون کند .درحا ل حاضر بادزد ها شریک است.

>>>   با این اوصاف و ناکارامدی حکومت افغانستان امید ان می رود که افغانستان تجزیه شود و هر قسمت به کشوری متصل ,یعنی راه دیگری باقی نمانده ,در افغانستان نه اتحاد ملی وجود دارد نه دولت کارامد

>>>   بعد با این وضعیت اشکار کماکان اشرف غنی از عربستان حمایت می کنه و حاضره برای جنگ یمن سرباز بفرسته .....

>>>   در اصل این بار افغانستان، قربانی کرزی و برادران ناراضی کرزی شدند۰

>>>   ...ما باید از کشورهای حاشیه خلیج درس بگیریم و نگذاریم که داعش و امسال داعش به کشور وارد شود

>>>   تاجکستان از تاجکهای آنطرف مرز دفاع میکند!


>>>   ...سالها بر اساس تفکراتی ... اقلیتی انقد ربه امثال بیچارگانی مثل افغانی میدان دادیم که کم کم باورشالن شده خبری است.توافق بزرگ بین ایاران و امریکا اولین گام رفتن به سوی حفظ منافع است.هر بلایی هم سر افغانی بیاید حقش هست چون نمک می خورد و نمکدذان میشکند.باید افغانی که غیرقانونی در زاهندان هست هم فورا شناسایی و اخراج شود.چون در قاچاق نقش بسیار بالایی دارد.

>>>   رامین جان حالا که اینطوریه منم از این به بعد به تو مینا میگم تازه یه حرف ر هم صرفه جوئی میشه دل بخواهی که نیست هر کی هر اسمی خواست بذاره

>>>   کشورهای استعمارگر . هیچوقت در طول تاریخ خیر و صلاح مردم منطقه را نخواسته اند و همیشه با سیاست ایجاد جنگ و برادرکشی راه انداخته اند و بعد نیرو می آورند که به بهانه ایجاد امنیت . منابع کشور را ببرند. امریکا دلش به حال مردم عرب و افغان و ایران و تاجیک و... نمی سوزد . تفرقه می اندازد و حکومت می کند. بین ایران و اعراب تفرقه می اندازد ،تا سلاح بیشتری به اعراب بفروشد. بین برادران افغانی جنگ و تفرقه می اندازد تا به بهانه ایجاد صلح پایگاه دائمی در افغانستان بزند و منابع را ببرد. داعش را در عراق و سوریه به وجود آورده و به بهانه مقابله با داعش نفت عراق را دارد می برد.
راه نجات وحدت است . در مرحله اول مردم کشور . و در مرحله بعد مردم و دولت های منطقه باید علیه امریکا و انگلیس متحد شوند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است