نه پاکستان خواهان صلح است و نه افغانستان
واقعیت امر این است که نه دولت پاکستان خواهان صلح است و نه دولت افغانستان و این بازی را هر دو کشور مشترک به پیش می برند 
تاریخ انتشار:   ۰۱:۳۶    ۱۳۹۴/۴/۹ کد خبر: 98108 منبع: پرینت

صلح در افغانستان به معمایی پیچیده تبدیل شده است. از طرفی مذاکرات متعدد غیر رسمی صلح و از طرفی وعده های رییس جمهور مردم را امیدوار به صلح و آتش بس کرده است. از طرفی بر افروخته شدن آتش جنگ و رسمی نشدن مذاکرات آنها را ناامید ساخته است. گفته می شود پاکستان بر خلاف گفته هایش قادر نیست که رهبران اصلی طالبان را به میز مذاکره حاضر کند و از آنها بخواهد که با دولت افغانستان صلح کنند و مذاکرات صلحی که تا به حال در کشورهای مختلف برگزار شده با افرادی از طالبان بوده که قدرت تصمیم گیری ندارند. آیا پاکستان درصدد فریب افغانستان است؟ آیا حکومت چنین موضوعی را درک نمی کند؟

وحید مژده تحلیلگر مسایل سیاسی در برنامه «خط کابل» گفت: در این اواخر اتفاقاتی در افغانستان افتاد که سبب شد دولت وحدت ملی تحت فشار قرار بگیرد. بر اساس توافقی که دولت وحدت ملی با پاکستان دارد، به نظر می رسد که پاکستانی ها درصدد شدند که دولت وحدت ملی را از این مشکل بیرون کنند. مشکل افغانستان فعالیت های گسترده طالبان است که دولت را در حالت تدافعی قرار داده است. پاکستان متعهد شده بود که در مدت کوتاهی طالبان را به میز مذاکره می کشاند. در این طور مواقع پاکستانی ها تعدادی از طالبان را که تحت کنترل خودشان است به نام مذاکره کننده در کشوری جمع می کنند و ادعا می کنند که مذاکره آغاز شده است.

وی در حکومت اراده ای برای صلح با طالبان نمی بیند و می گوید: اگر دولت افغانستان واقعاً خواهان صلح است، به جای افرادی که با طالبان ارتباطی هم ندارند و با آنها مذاکره می کنند، از دفتر قطر افرادی را به مذاکره بیاورند و از پاکستان بخواهند کسانی را که ما نام می بریم را به میز مذاکره حاضر کند اما واقعیت امر این است که نه دولت پاکستان خواهان صلح است و نه دولت افغانستان و این بازی را هر دو کشور مشترک به پیش می برند. بنابراین گمان می رود که دولت در صلح هیچگونه صداقتی ندارد و با پاکستان تفاهم کرده است تا کسانی را به میز مذاکره بیاورند که فقط نامشان طالب است و از رهبران اصلی و تصمیم گیرنده نیستند.

مژده معتقد است افرادی که تا به حال با افغان ها مذاکرده کرده اند افراد عادی هستند و این مذاکرات به جا نمی رسد و افزود: افرادی از طالبان که در حال حاضر به طور غیر رسمی مذاکره می کنند باید ذکر کنند که مربوط به کدام کمیسیون هستند چرا که طالبان در تشکیلات خود کمیسیون دارند. ملاعمر گفته است که فقط کمیسیون سیاسی می تواند وارد مذاکرات صلح شود. کسانی که در این مذاکرات غیر رسمی شرکت کرده اند، ادعا می کنند که نماینده های رسمی طالبان برای مذاکره هستند. اگر واقعاً اینطور است باید آن را نشان دهند و دستور دهند آتش بس در جنگ اعلام شود اما چرا اینکار نمی شود؟ چرا که دولت افغانستان فقط می خواهد وقت گذرانی کند، همانطور که کرزی سیزده سال این وقت گذرانی را کرد.

به باور این تحلیلیگر سیاسی، متاسفانه طالبان و تمویل کنندگان آن درصدد یافتن وجه رسمی به طالبان هستند و افزود: یک مساله واقعاً عجیب است زمانیکه حکومت افغانستان به دست طالبان بود و نود وپنج درصد کشور به دست آنها بود هیچ کدام از کشورهای دنیا برای کنفرانس های بین المللی و منطقه ای آنها را دعوت نکرد اما حالا در این شرایط آنها را در کنفرانسی دعوت می کنند که در آن یکصد و پنجاه کشور شرکت دارند. آنها که یک دولت نیستند شرکت آنها در چنین کنفرانس مهمی به چه معنایی می تواند باشد؟ این می تواند نقطه ای عطف برای طالبان باشد چرا که شرکت آنها در این کنفرانس به این معنا است که آنها را دیگر به عنوان تروریست نمی شناسند.

وی در پایان گفت: هم اکنون پاکستان نه تنها برای صلح افغانستان کاری نمی کند بلکه گروه های را به نام طالبان و داعش تمویل می کند که بتواند اهداف خود را پیاده کند، به کنر برسد و به استخبارات هندوستان دست یابد.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   هدف تخریب و بآتش کشیدن افغانستان است این جنگ را تا نابودی کامل افغانستان ادامه میدهند مفاد دولت افغانستان و خارجیان در ادامه جنگ است 40 این تجربه را ثابت کرد

>>>   طالبان اشخاص ازادو مستقل نیستند از جمله غلامان خود فروخته شده بعربستان سعودی وامریکا وپاکستان اند یعنی خودفروخته استخبارات سه کشوری هستند که نامبرده شد وطالبان دربین خود به گروپ ها تقسیم شده اند وتجزیه شده اند یک گروپ شان بطرف داعش رفته ویک گروپ دیگر شان زیر اداره ملا عمر بی سواد رفته وگروپ سومی ان خواهان صلح وقطع جنگ اند واز صفوف طالبان جدا شده اند که همان گروپ صلح خواه شان در مذاکرات افراد دوت ما شرکت میکنند وتفاهم ومذاکره دارند .

>>>   جناب مژه صاحب بعداز گزشت زمان یک واقعیت عینی را گفت .
زره

>>>   ....ملت ماهم هنوزازخواب قومی ونژادی بیدارنشده است ازادی حق همه افغانهاست همه افغانهاحق انتخاب دارن مشکلات ماتنها زمانی حل میشودکه ریس جمهورمانژادپرست نباشدوهمه ملت متحدنشون همان اش وهمان کاسه است ملت اگربخواهن متحدشون ده هزارتروریست وسیاستمدا رنادان رابه یاری خدابه زودترین فرصط سرکوپ میکنیم تمام درملت ماازدست سیاستمداران نژادپرست وقدرت طلب هست


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است