فساد اداری از رده های بالا شروع می شود
رییس جمهور خود که شخص اول مملکت است نه تنها مطابق با قانون رفتار می کند بلکه به طور آشکارا آن را نقض می کند 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۰۸    ۱۳۹۴/۴/۷ کد خبر: 97999 منبع: پرینت

رییس جمهور از ابتدای تشکیل حکومت وحدت ملی شعارهای آتشینی را برای مبارزه با فساد در افغانستان دادند اما دیده می شود که این فساد روز به روز بدتر می شود. به طوریکه افغانستان در فساد، بعد از سومالی اولین کشور است. این فساد در لایه های مختلف نظامی و سیاسی و اقتصادی افغانستان بیداد می کند. این فسادها باعث شده است که مردم به طور کل به تمام ادرات افغانستان بی باور شوند.

انجینیر منور شاه بهادری عضو مجلس نمایندگان در برنامه «تحول» گفت: وقتی حکومت جدید تشکیل شد، دو رهبری که حکومت وحدت ملی را تشکیل دادند، هر روز شعاردادند که ما فساد را ریشه کن می کنیم، مردم هم به آنها امیدوار شدند اما از آن روزها تا به حال هیچ اتفاقی نیفتاد بلکه اوضاع بدتر هم شد.

وی ادامه داد: حالا رییس جمهور به نوعی تنها مانده است. چرا که تا به حال هرکاری کرده است خودکامه بوده و به حرف هیچ کس در این مدت اعتنایی نکرده است. نه به حرف رییس اجرایی گوش کرده است و نه به حرف معاونان. همه امور را خود به تنهایی و بعضاً در خفا انجام داده است.

بهادری در خصوص فساد در ادرات دولتی گفت: امروز فساد در ادارات دولتی بیداد می کند. به طور مثال قبلاً به اداره ای می رفتیم برای اینکه کار را راه بیندازند صد افغانی می گرفتند. حالا ده برابر آن را می گیرند و می گویند که قیمت ها بالا رفته است. وقتی در اداره ای می رویم آن اداره نمی گوید که کار شما درست است، به دنبال بهانه های مختلف هستند که از شماپول بگیرند می گویند برو و یک هفته بعد بیا و منتظرند که تو پیشنهاد پول بدهی. این فساد اداری در افغانستان نهادینه شده است.

این نماینده مجلس وظیفه نمایندگان دانست که در مقابل این فسادها بایستند و افزود: ما به عنوان نماینده های مجلس فقط می توانیم در برابر این فسادها صدا بلند کنیم اما متاسفانه برای صداهای ما ارزشی قایل نمی شوند روی آن هیچ برنامه ریزی خاصی انجام نمی دهند و به راحتی از کنار اعتراضات ما می گذرند. در پارلمان هم افرادی وجود دارند که فساد می کنند. آنها هم باید کشف شوند و مشخص شود که با چه کسانی هستند و از کجا حمایت می شوند. با کدام کشور خارجی در ارتباط هستند و یا برای کدام سیاستمدار درجه بالای دولت کار می کنند.

وی رییس جمهور را در این کشور پر از فساد نیز آلوده به فساد می بیند و می گوید: رییس جمهور خود که شخص اول مملکت است نه تنها مطابق با قانون رفتار می کند بلکه به طور آشکارا آن را نقض می کند. به طور مثال به شهری می رود و والی آن شهر را به جرم اینکه فساد کرده است برکنار می کند و دیگر روز آن را به عنوان معین در یک وزارت یعنی مقامی بالاتر، منصوب می کند. یا از وزیر مالیه پیشین که همه می دانند دستی بالا در فساد دارد و فسادی که وی انجام داده است هیچ کس در افغانستان نکرده است، تقدیر به عمل می آید.

بهادری در پایان گفت: امروز فساد در تمام بخش های دولت وجود دارد. همه در فساد دخیل هستند و این از رده های بالای دولت شروع می شود. به قولی اگر قرار باشد در شهر مست گیرند، باید هر آنچه که هست گیرند. امروز هر آنکه در سمت های بالای دولتی قرار دارند همه از گروههای خاص هستند همانهایی که ازنزدیکان رییس جمهور هستند. پس این فساد را باید چه کسانی از بین برند؟ باید همه ملت همصدا شوند و در برابر این فساد صدا بلند کنند.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   پارلمان هم از جمله رده های بالا است ! اگر وزیر داخله یا دفاع به خواست نامشروع وکلای کمیشن کار فرد مورد نظر شانرا تعیین نکرد آنوقت استیضاح !
کشور به صد گونه مشکلات دچار است این ها از ابتدا تاحال صرف در پی منافع شخصی خود هستند همه پلان مفکوره نظر وهمه چیز آنها صرف به نفع نامشروع شخصی خودشان ارتباط دارد در مورد مردم و وطن چیزی در ذهن شان خطور نمیکند
( ر )


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است