تاجیک ها نه از بیرون که از درون سوختند!
همان طور که تعصبات بیجا، زیاده خواهی های بی مورد، کشمکش های بی پایه و اساس و نیز عدم پذیرش و درک متقابل در شرایط حساس برای قوم هزاره که پیشتر گفتیم و نوشتیم دردسرساز شد؛ تاجیک ها نیز از این تیر غیب بی نصیب نماندند 
تاریخ انتشار:   ۱۵:۳۱    ۱۳۹۴/۴/۶ کد خبر: 97936 منبع: پرینت

قوم تاجیک به عنوان یکی از کم جنجال ترین، صلح طلب ترین، بزرگ ترین و فرهنگی ترین اقوام کهن و اصیل افغانستان می بایست این روزها در مدار اقتدار، علم اندوزی و ثروت آفرینی برای ملت باشد اما چنین رقم نخورد.

همان طور که تعصبات بیجا، زیاده خواهی های بی مورد، کشمکش های بی پایه و اساس و نیز عدم پذیرش و درک متقابل در شرایط حساس برای قوم هزاره که پیشتر گفتیم و نوشتیم دردسرساز شد؛ تاجیک ها نیز از این تیر غیب بی نصیب نماندند.

در واقع گله از بیگانه چه سود که هر چه بر سر مرکزگرایی قومیتی و نیز قومگرایی مرکزی آمده است خودمان آورده ایم که اگر چنین نمی بود اقوام دیگر بر تاجیک ها مسلط نمی شدند، تاجیک ها برای تساط بر دیگر اقوام از یکدیگر سبقت نمی جستند و جنگ داخلی پل ورود طالبان و سربازان ناتو نمی شد.

همچون اقوام هزاره، همچون اقوام ازبک، همچون اقوام سادات و همچون اقوام هندو سیک ها، اقوام تاجیک نیز فرصت مغتنمی در اختیار داشتند تا با بکارگیری حداکثر توان و ظرفیت خود، سهمی فعال در آبادانی و حکومتداری افغانستان داشته باشند اما پشتون ها عرصه را بر دیگران تنگ کرده بودند.

اینک نیز اختلافات از پرده بیرون افتاده ی سران حزب جمعیت اسلامی بعنوان بزرگترین حزب تاجیک ها در افغانستان یا احزاب دیگر به مرحله نگران کننده ای رسیده و مردم ملکی این تبار را در چند راهی و سردرگمی قرار داده است.

بدین ترتیب است که بازمانده های حامی مارشال فهیم، تندروهای حزب جمعیت، هواداران عطامحمد نور، سرسپردگان عبدالله و نیز پیروان ربانی در چند سوی لبه پرتگاه ایستاده اند و کاری از پیش نمی برند.

غرض از واگویی چنین مسایلی نه دامن زدن به اختلافات قومی قبیله ای و نه ارجحیت دادن نژادی بر نژاد دیگر است صرفا با پذیرش یک مساله در صدد رفع آن و نه پاک کردن صورت مساله برآمده ایم.

کد (8)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   تاجیک ها ساکنان اصلی افغانستان هست

>>>   وهم باید اذعان کرد که کسانیکه بنام قوم تاجک صاحب مقام شده انداز جمله ...حکومتی ها بوده اند
( ر )

>>>   تاروزی که حرف ازقوم ونژادباشدافغانستان خوب نمیشودوپشتونها خودخواه هستن ونمیخواهن دیگراقوام درسهم سیاسی کشورمداخله کنن وخودشان هم لیاقت بازسازی وابادانی کشورراندارن ...مثل یک عده مسلمان وانسان واقعی وعدالت خواه بخواهن میتوانن درسهم سیاسی کشورشرکت داشته باشن ودرابادانی کشورخودمداخله داشته باشن ویک مسلمان واقعی به همه انسانها وزیردستان خودرحم میکندوهیچ گاه حاصرنمیشودبخاطرقدرت ومال دنیادست به کشت وکشتاربزنن من خودم تاجیک هستم وقتی میبینم نه طالبان صلح میکنن نه دست ازجنگ برمیدارن باخودم میگم چرامابایدبخاطریه عده ادم نادان نه پیشرفت داشته باشیم نه امنیت هرات راازافغانستان. جداکنید هرات راازلفغانستان جداکنید مادرعرض پنج سال انشاالله هرات راپاریس خواهیم ساخت.... اقای اسماعیل خان هرات راجداکن ماهیچ فرهنگ مشترکی باطالبان نداریم چرابایدنسل درنسل مابخاطرانهاازعلم بی بهره باشن این حق مانیست میفهمید
... خدابرطالب

>>>   ... ماباطالبان هیچ فرهنگ مشترکی نداریم ماهمه سربازتوایم اسماعیل خان فقط اراده کن ببین که به یاری خداهرات راچطورجداکنیم

>>>   خداوند متعال در قرآن زمین را به عنوان جایگاهی که برای زندگی انسان آماده و مهیاء است معرفی می نماید. چون قوم تاجیک اولین قوم در این سرزمین خراسان اسلام را پذیرفتن و از قران پیروی کردندو از همین سبب مهمان نواز هستنتد و نژاد پرست نیستند برتری جوی هم نیستند و به عنوان یکی از صلح طلب ترین، بزرگ ترین و فرهنگی ترین اقوام کهن و اصیل افغانستان می باشند و خواهند بود.
افغانستانی

>>>   قوم تاجیک در طول زمان گذشته به اثبات رسانده که این قوم بزرگ کشور که اکثریت شان از تحصیلات عالی بر خوردار هستند خواهان حذف وجنگ با دیگر اقوام را نداشته وندارند واما اگر کسی حذف اانها را در مسایل سیاسی نظامی کشور داشته باشد در حقیقت حذف خود ان قوم است مردمان دری زبان وتاجیک زبان ما اشتراک تمام اقوام ساکن در کشور را در تمام مسایل دولتی یک اصل میدانند واحترام میکنند مردم دری زبان وتاجیک زبان ما یک پهلو ویک دل اند دوپهلو ودودل یعنی دورنگی را نمی خواهند دورنگی را نشانه از منافقت وشیطانت میدانند .

>>>   نوبت هزاره ها تمام شد حال در جان تاجکها شروع کردند، خدا خیر کند. اما اینها مذهب دیگر دارند
علی هراتی

>>>   اگر قوم شریف پشتون نمی بود ... این از قربانی های این قوم شریف پشتون است که هنوز افغانستانی در نقشه است . من نمی خواستم صحبت های از قوم بزنم این شما هستید که می گویید ما سوختیم . اگر قوم تاجیک ازبک هزاره خیانت نمی کردند در هیچ شرایط امریکا نمی توانست بر افغانستان حمله کند این از بی ننگی شما اقوام قدرت پرست بود. بازم ادعا سوختند . در این سالها فقط پشتونها قربانی جنگ می شود و بس. شما نوکران امریکا تا کی می خواهد به وطن فروشی ادامه دهید . پوزش می طلبم فقط من گفته و صحبت ها خود را به کسانی گفتم که طرف امریکا را گرفته اند .
حبیب الله یوسفزی

>>>   ضربهء را که پنجشیری های... بعد از شهادت مسعود بزرگ به تاجک ها وارد کردند هیچ اجنبی دیگری وارد نکرد ، همین ...محوریت و هسته مقاومت و مبارزه را که خونبهای هزاران جوان دلیر این قوم در طول سی سال بدست آمده بود ، به دالر و چوکی و بلند منزل معامله کردند ، به این ترتیپ بی اعتمادی و چند دسته شدن این قوم را فراهم کردند .

>>>   قوم شریف تاجیک اگر خودشان را متمدن و عسیل تر از دیگران میدانند پس چرا دنباله روی چندتا از سران پول دوست و چوکی طلب و کوتاه فکر هستید اگر در فکری آینده خود و اولاد وکشور تان هستید دنباله روی از کسانی کنید که صادق و روشنفکر و جهان دیده باشد از دره های تاریک پنجشیر و بدخشان و بامیان و دایکندی چیزی نمیشود یادگرفت من بعنوان یک پشتون به پشتون های خود افتخار میکنم که سرنوشت شان را در دست آدم های میدهد مسلی حمید کرزی اشرفغنی رییس جمهور مغز متفکر دوم جهان که فلان خوبی برای آینده کشورمان دارد رحمت الله نبیل و استانکزی

>>>   تاجیک ها بازمانده گان اعراب اند وبع هیج وجههقوم بومی این سرزمین نیستند ...خود کلمه تاجیک از تازی یعنی عرب گرفته شده.

>>>   واوا عجیب تحلیل واقعیبینانه ازتاجیک های عزیز هیچ باورم نه می اید که ... اگر تقلید از دیگران به مفهوم فرهنگی بودن باشد شاید تاجیک ها دران اول باشد...

>>>   در ما ه مبا رک رمضا ن و روزه به دهن و نفس دروغ نبا ید بگو یم ایا حق و حقوق تما می قوم محترم و چنا نچه در بالا گفته شد کهن ترین و با تهذیب ترین فوم تا جیک را تنها پنجشیریها نخورد ؟ و از ۱۴ سال گذشته نمیخورد ؟ بعد از توافق بن در سال ۲۰۰۱ ما رشال فهیم ار پنجشیر وزیر دفا ع و معاون ریس جمهور کرزی عبد الله عبد الله وزیر پنجشیری وزیر خا رجه یو نس قا نونی پنجشیری وزیر داخله بعد وزیر معارف ور یس پا رلمان امر الله صا لح ریس عمو می امنیت ملی و دهها پنچرمین با نا مگذاری دگروال و جنرال در دستگاه داخل دولت از یک ولسوالی با نفو س یکصد هزارنفره حق دیگر تا جیکها چی شد ؟ اما از پشتو نها حا مد کرزی از قند هار حا جی عبد القدیر از ننگرهار اشرف غنی وزیر ما لیه از لوگر احدی از سروبی جمعه همدرد از بلخ عبد الحکیم تنیو ال از خو ست علی احمد جلالی از غزنی رسول امین از کنر در نظا م شا مل بودند با انهم یک ولسوالی حقوق همه مردم را خورد و غصب کرد و تحت حما یه قطعی ب ۵۲ آمریکا بالای مردم افغا نستان ۱۴ سا ل ملکی کرد و ایلا دا دنی نیست . شما بگو ید دروغ است ؟ با احترام
عدالتخواه گمنا م

>>>   در طول تاریخ همین قوم تا جک بودند که بر سر راه حکومت های پشتون ها سنگ اندازی کردند از بچه سقاو ، ...، عبد الله شیک پوش ، گرفته تا همین روز .
احمد از کابل

>>>   ...تاجیک تنها قوم افغانستان است که نژاد آریایی ایرانی دارد و این از زبان و تفاوت چهره این قوم با بقیه افغانها مشخص هست پشتونها قومیتی پاکستانی اند ازبک و هزاره از تداخل نژاد زردند و باقی اقوام هم ترک و هندی و عرب و غیره اند. این را من ایرانی که در رشته تاریخ درس خوانده ام میگویم و در ضمن تاجیکها تا مرز چین ساکن هستند چگونه است که عرب هستند در حالی که فارسی صحبت میکنند عرب کجا بود برادر ببست و پنج کشور در جهانند که عربی صحبت میکنند که بیستای انها در اصل عرب نبوده اند و بعد از اسلام عرب شده اند حالا چطور شده که یه گروه عربها فارس شده و تاجیک شده اند؟

>>>   به جواب آقای یوسفزی: ای کاش که نام افغانستان در نقشه نمی بود تا سر زمین ما همان خراسان بزرگ و متمدن باقی می ماند و همه ساکنین کشور خود را در آیینه ی تمام نمای این سر زمین می دیدند. از همان روزیکه افغانستان در قاموس نام کشور ها توسط استعمار انگلیس افزوده شد این وطن لحظه یی آرامش را ندید و در ضمن یک قوم بدوی را بالای سر نوشت سایر ملل با وقار کشور ما مسلط ساختند و تا هنوز که هنوز هست از تمدن و پیشرفت خبری نیست چون ... مخالف تمدن ؛ پیشرفت و آبادی کشور هست. امید پاسخ قناعت بخش داده باشم.
حمید بلخی

>>>   به حبیب الله یوسفزی !
اگر تاجیکها و دیگر اقوامی که شما از آنها اسم برده اید ، خیانت میکردند ، پس چرا این قدرت به حامد کرزی ، احدی ، وردک ، زاخیلوال ، اتمر ، نبیل ، فاورق وردک ، مجددی ، شیرمحمد کریمی ، استانکزی و غیره وغیره که از فضا به مردم کشور ما تحمیل شدند و قدرت سیاسی را به چنگال گرفتند ، توسط امریکا دو دست تحویل داده شد. اگر ما خیانت کردیم ، پس حالا باید تمام وزارتهای کلیدی ازتاجیکان ، هزاره ها و ازبکها میبود ، درحالیکه اگر ...مردانه اعتراف کنید ، در شرایط فعلی ریس جمهور پشتون ، ریس اجراییه پشتون ، وزیر دفاع پشتون ، مشاور امنیت ملی پشتون ، وزیر داخله پشتون ، ریس عمومی امنیت ملی پشتون ، پس این تاجیکان در کجای این نظام قرار دارند ؟ شما درطول تاریخ وطن را فروختید و مسوولیت آنرا به دوش دیگران انداختید. شاه شجاع ، عبدالرحمن مستبد ، نادر غدار ، ظاهر ، داود ، تره کی ، امین ، کارمل ، نجیب الله ، ملاعمر ، گل بی دین راکت یار ، حامد کرزی و حالا مغز متفکر آخر جهان اینها تاجیکان اند یا پشتونها ؟ که درطول تاریخ با انگلیسها ، روسها ، پاکستانی ها ، عربها وبالاخره امریکاییها معاملات پنهان و وطن فروشانه بسته اند.
کوه کن

>>>   ﺗﺎﺟﯿﮏ ‏(ﺗﺎﺟﯿﮑﯽ : Тоҷик ‏) ﻧﺎﻣﯽ ﻋﻤﻮﻣﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺮ ﺍﻗﻮﺍﻡ ﺁﺭﯾﺎﯾﯽ ﺍﯾﺮﺍﻧﯽﺗﺒﺎﺭ ‏[ ۱۶‏] ﻭ ﻓﺎﺭﺳﯽﺯﺑﺎﻥ ﮐﻪ ﺍﺯ ﮐﻬﻦﺗﺮﯾﻦ ﺯﻣﺎﻥ ﺩﺭ ﺁﺳﯿﺎﯼ ﻣﺮﮐﺰﯼ ﻭ ﺍﻓﻐﺎﻧﺴﺘﺎﻥ ﺯﻧﺪﮔﯽﻣﯽﮐﺮﺩﻧﺪ ﺍﻃﻼﻕ ﻣﯽﺷﻮﺩ ﮐﻪ ﻭﻃﻦ ﺍﺟﺪﺍﺩﯼ ﺁﻥﻫﺎ ﺍﻓﻐﺎﻧﺴﺘﺎﻥ ، ﺗﺎﺟﯿﮑﺴﺘﺎﻥ ﻭ ﺟﻨﻮﺏ ﺍﺯﺑﮑﺴﺘﺎﻥ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ .ﺍﻣﺮﻭﺯﻩ ﺍﻓﺰﻭﻥ ﺑﺮ ﺍﯾﻦ ﻣﻨﺎﻃﻖ، ﺩﺭ ﺍﯾﺮﺍﻥ ، ﭘﺎﮐﺴﺘﺎﻥ ، ﺷﻤﺎﻝ ﻫﻨﺪﻭﺳﺘﺎﻥ ﻭ ﻧﺎﺣﯿﻪٔ ﺳﯿﻦ ﮐﯿﺎﻧﮓ ﭼﯿﻦ ﻧﯿﺰ ﺑﻪ ﺳﺮﻣﯽﺑﺮﻧﺪ .‏[ ۱۷ ‏]‏[ ۱۸ ‏]ﻣﺮﺩﻡ ﺗﺎﺟﯿﮏ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﺯﺑﺎﻥ ، ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻭ ﺗﺎﺭﯾﺦ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﻧﺰﺩﯾﮏ ﺑﻪ ﻓﺎﺭﺳﯽﺯﺑﺎﻧﺎﻥ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﻫﺴﺘﻨﺪ. ﺗﺎﺟﯿﮏﻫﺎﯼ ﭼﯿﻦ ،ﺑﺎ ﻭﺟﻮﺩ ﺍﯾﻦﮐﻪ ﺑﻪ ﻧﺎﻡ ﺗﺎﺟﯿﮏ ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﻣﯽﺷﻮﺩ ﺑﻪ ﺯﺑﺎﻥﻫﺎﯼ ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ ﺷﺮﻗﯽ ﺻﺤﺒﺖ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺗﺎﺟﯿﮏﻫﺎﯼ ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ ﻣﺘﻤﺎﯾﺰ ﻫﺴﺘﻨﺪ .‏[ ۱۹ ‏]‏[ ۲۰ ‏]ﻧﺎﻡﻫﺎﯼ ﺩﯾﮕﺮ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﺮﺩﻡ ﺗﺎﺟﯿﮏ، ﻓﺎﺭﺳﯽ، ﭘﺎﺭﺳﯿﻮﺍﻥ ﯾﺎ ﭘﺎﺭﺳﯿﺒﺎﻥ ﻭ ﺩﻫﻘﺎﻥ ‏( ﺑﻪ ﺗﺎﺟﯿﮑﯽ : Деҳқон ‏) ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ .‏[ ۲۱ ‏]ﺩﻫﻘﺎﻥ ﺩﺭ ﻗﺪﯾﻢ ﺑﻪ ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ ﺍﺻﯿﻞ ﺻﺎﺣﺐ ﻣﻠﮏ ﻭ ﺯﻣﯿﻦ ﺍﻋﻢ ﺍﺯ ﺩﻩﻧﺸﯿﻦ ﻭ ﺷﻬﺮﻧﺸﯿﻦ ﺍﻃﻼﻕ ﻣﯽﺷﺪﻩ ﻭ ﻣﻘﺎﺑﻞ ﺗﺎﺯﯼ ﻭ ﺑﺮﯼ ﭘﻨﺪﺍﺷﺘﻪ ﻣﯽﺷﺪﻩ ﮐﻪ ﭼﺎﺩﺭﻧﺸﯿﻦ ﻭ ﺑﺪﻭﯼﺑﻮﺩﻧﺪ .‏[ ۲۲‏]ﺧﺎﺳﺘﮕﺎﻩ ﻭﺍﮊﻩٔ ﺗﺎﺟﯿﮏ ﻭ ﮐﺎﺭﺑﺮﺩ ﺁﻥ ﺧﺎﺳﺘﮕﺎﻩ ﻭﺍﮊﻩٔ ﺗﺎﺟﯿﮏ ﻧﺎﻣﻌﻠﻮﻡ ﺍﺳﺖ . ﺷﺮﺡ ﻭ ﺑﯿﺎﻥ ﻣﻌﻨﺎﯼ ﺍﯾﻦ ﻭﺍﮊﻩ ﺗﺎﺭﯾﺨﯽ ﺩﺭ ﭼﻨﺪ ﻣﻘﺎﻟﻪٔ ﻋﻠﻤﯽ ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻭ ﺑﺮﺭﺳﯽ ﺷﺪﻩﺍﺳﺖ. ﺩﺭ ﺍﯾﻨﺠﺎ ﺩﯾﺪﮔﺎﻩﻫﺎﯼ ﭼﻨﺪ ﺗﻦ ﺍﺯ ﺩﺍﻧﺸﻤﻨﺪﺍﻥ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﻓﺸﺮﺩﻩ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺗﺎﺭﯾﺦ ﻭﺍﮊﻩٔ « ﺗﺎﺟﯿﮏ ‏» ﺩﺭﺝ ﺷﺪﻩﺍﺳﺖ :ﺗﺎﺟﯿﮏ ﻧﺎﻡ ﻗﺒﺎﯾﻞ ‏« ﺩﺍﻫﺎ ‏» ﺑﻮﺩﻩ، ﭘﺎﺭﺕﻫﺎ ﻭ ﺍﺷﮑﺎﻧﯿﺎﻥ « ﺩﺋﯽ ‏» ، ‏« ﺗﺎﺟﯿﮏ ‏» ﻭ ‏« ﺩﺟﯿﮏ ‏» ﺧﻮﺍﻧﺪﻩ ﻣﯽﺷﺪﻧﺪ .ﺗﺎﺟﯿﮏ ﻧﺎﻣﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺗﺮﮐﻬﺎ ﺑﺮ ﺍﯾﺮﺍﻧﯿﺎﻥ ﻧﻬﺎﺩﻧﺪ. ﺍﺯ ﺁﻧﺠﺎ ﮐﻪ ﺍﯾﺮﺍﻧﯿﺎﻥ ﭘﺎﺭﺳﯽ ﮐﻼﻫﯽ ﺗﺎﺝ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺑﺮ ﺳﺮﻣﯽﻧﻬﺎﺩﻧﺪ .ﺗﺎﺟﯿﮏ ﺍﺯ ‏«ﺗﺎﯼ ‏» ﺍﺳﺖ ﻭ ﻫﻤﺮﯾﺸﻪ ﺑﺎ ﮐﻠﻤﻪ ﯾﻮﻧﺎﻧﯽ‏« ﺗﮕﺎﺱ ‏» ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﯼ ﭘﯿﺸﻮﺍ ﻭ ‏«ﺩﺩﯾﮏ ‏». ﺗﺎﺟﯿﮏ ﺍﺯ ﺭﯾﺸﻪ ‏«ﺗﮋﯼ ‏» ﺩﺭ ﺯﺑﺎﻥ ﺳﮑﺎﯾﯽ ﺍﺳﺖ.ﺗﺎﺟﯿﮏ ﻫﻤﺮﯾﺸﻪﺍﺳﺖ ﺑﺎ ﻧﺎﻡ ﻣﺮﺩﻡ ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ ‏«ﺗﺎﺕ‏» .‏[ ۱۷ ‏](ﺭﺩ ﺷﺪﻩ ‏)ﺗﺎﺟﯿﮏ ﺻﻔﺖ ﻣﻨﺴﻮﺏ ﺍﺳﺖ ﺍﺯ ﻭﺍﮊﻩ ‏«ﺗﺎﺝ ‏» ، ﻧﺎﻡ ﯾﮏﻗﺒﯿﻠﻪ.ﺗﺎﺟﯿﮏ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﯽ ﺁﺭﯾﺎﯾﯽ ﻭ ﭘﺎﮎ ﻭ ﻧﺠﯿﺐ ﻭ ﺍﺻﯿﻞﺯﺍﺩﻩ ﻭ ﻣﯿﻬﻤﺎﻥﻧﻮﺍﺯ‏[ ۱۷

>>>   کاش حکومت افغانستان به دست تاجیک ها بیفتد شاید بدبختی ها تمام شود رابطه ایران هم با افغانستان بهتر میشود

>>>   راستش بگویم در طول تاریخ الی اکنون پاچاهی پشتون ها کرده ما بسیار بی انتفاق هستیم چی هزاره و چی تاجک حتای اسم کشور ما افغانستان مربوط پشتون ها میشود کاش اسم ان را تبدیل میکردیم یا هزارستان یا خراسان میبود. نووووش جان پشتون هااااااااااا

>>>   مارشال فهیم و دیگر همرزمانش در برابر تروریزم ، طالبان این نوکران پاکستانی ، القاعده و غیره کوه به کوه سالها مبارزه نمودند و مستحق وزارت ، رتبه مارشالی و دیگر امتیازات بودند ، ولی کرزی ها ، احدی ها ، جلالی ها ، زاخیلوال ها ، اتمر ها و دیگر کاسه لیسان امریکا چی کار کردند که به این همه ثروت و قدرت دست یافتند ، بدون شک که دل باداران امریکایی ، انگلیسی و پاکستانی خود را با خدمت گذاری صادقانه بدست گرفته اند.

>>>   یوسفزی نوکرپاکستانی امریکارابهانه نکن...هم امریکای بود چراتا وقتی احمدشاه مسعود زنده بودامریکاجرات نکردبه افغانستان حمله کنه شما امروز با امریکا نمیجنگین بلکه با اقوام دیگرمیجنگین ... های پاکستانی وعربستانی... ببین چطوری مردم شریف هرات خودراازافغانستان عقب مانده جداکنند ...

>>>   ناآرامی‌های نسبتا فراگیر کنونی در افغانستان به خاطر خروج نیروهای خارجی و ناتو از این کشور است. آشوب در کشور پس از دور اول انتخابات ای دوره ریاست جمهوری شروع شد. یکی از آثار آشوب وفقدان دولت مشروع در کشور عدم برگزاری انتخابات مجلس است.

>>>   برادران نجیب ... همه ای اقوام دارد اینطور نیست که یک قوم همه اش شریف است فلان قوم همه اش ناشریف پشتون هزاره تاجیک ندارد هرکه به ملت خدمت رسانی کرد وتفکرات ملی داشت به حقوق شهروندان خود احترام گذاشت قابل ستایش هست ازحلواحلوا گفتن دهان شیرین نمیشود ازاین حرف ها بیاییدبیرون ...
(محمدعلی صادقی ازدایکندی)

>>>   مردم هرات هیچ ربطی به پشتوهای... نداره ...

>>>   قوم تاجک نتیجه خودکامگی های ... و معامله های عبدالله را تجربه میکنند

>>>   یکی از نظردهنده ها مینویسد:(کاش حکومت بدست تاجک ها بیافتد!!!)حکومت امروزی پادشاهی نیست که تمام قدرت بدست پادشاه باشد و پادشاه به هیچ ارگانی مسوول نباشد و هر کاری که بخواهد بکند.در قدم اول پارلمان و نمایندگان مردم مسوولیت انتقاد و کنترول حکومت را دارند و با کوچکترین کجروی حکومت از چوکات قانون باید صدای خود را بلند کنند و خواستار جواب حکومت در زمینه باشند.در قدم دوم مردم افغانستان و هر فرد افغان صلاحیت دارد تا در صورت خلاف رفتاری حکومت به مراجع قانونی رسمآ شکایت کند.در قدم سوم رسانه های جمعی نه تنها وسیله خبررسانی و آگاه ساختن مردم را دارند بلکه میتواند با انتقاد از حکومت رفتار اعضای آن را کنترول کند.حکومت فعلی افغانستان، یک حکومت ایتلافی است و در حکومت های ایتلافی رضایت هر دو طرف ایتلاف شرط است و یکه تازی یک طرف دشوار و حتی ناممکن است.جنگهای داخلی افغانستان نشان داد که هیچ حزب، تنظیم، گروه ، قوم و ملیتی به تنهایی حکومت کرده نمیتواند و نتیجه یکه تازیها فقط جنگ، خونریزی و خانه خرابی است فقط با هم و با همکاری هم و احترام به حقوق همدیگر و مراعات قانون نتایج بهتر برای خود، مردم خود و کشور خود میتوان حاصل کرد نه با قومگرایی و نفاق.
بازمحمد پنجشیری

>>>   ... بر منافقين و تفرقه اندازان.
(وهاب از كشور هالند)

>>>   همخوطنان عزیز : درین اواخر شغل تیکه داری قوم رونق یافته وفضا را طوری نشان داده که ا فراد عادی اقوام متوجه اعمال تیکه دار خود نشود و بی اعتماد باشد بالا قوم دیگر که به اصطلاح امتیاز زیاد گرفته است شما درشهر بگردید وخوب تحقیق کنید که در زندگی اغا حسین کراجی وان محمد پنجشیری شاه محمد ازبک وخیال گل پشتون با امدن خلیلی محقق...کرزی واشرف غنی فهیم وعبداله ودیگران چه تغیر امده باور کنید زندی شان بد تر شده نه بهتر تیکه داران اقوام برای خود ونورچشمان ونزدیکان شان خوب خدمات را انجام داده اند ولی برای عوام که پنجاه فیصد زیر فقر زندگی میکنند شامل تمام اقوام میباشند پس نباید درمقابل یکدیر قرار گیریم فقط تیکه داران مشترکا ازصحنه دور بسازید انوقت شاید عدالت به میان ایند پس جنگ نکنید همه یکدست باشید تا دشمنان تانرا نابود سازید.

>>>   این افغانستان مربوط به تمام اقوام وقبائیل این سرزمین میباشد این کشور های خارج است که با انداختن تفرقه مردم ما را به نام هزاره ، پشتون ازبک تاجگ وغیره بجانی هم انداختن اند وما بخبر ائم ومانند ... برجان یکدیگر افتاده ایم.
حسیب الله از کابل

>>>   هموطنان عزیز منهم افغانی هستم مهم نست ازکدام نژاد مهم اینکه افغانیم وبا افغانی بودنم افتخار مکنم وبه سفتى يک افغانی ازهمه رأساى دولت خاهش می کنم أله دست خارجی ها قرارنگرند نظارى مذدوران خارجی ازتون استفاده کنند کوشش کنید خودتان کشورتانرا کنترول کنید نه اوباما أقى ع وغ مردم را نااومد نکنید خاهش می کنم خودتان امنیت را بیاوريد

>>>   خدمت آقای یوسفزی عرض شود اینکه تو خیلی از دنیا بی خبری یا بقیه مردم را احمق فکر کردی ؟؟؟؟ دو صد سال در افغانستان حکومت میکنید تابحال غیر از بد بختی چه دست اورد داشتید؟؟؟ افغانستان مطلقی در دست شما بود اقوام دیگر حتی اختیار املاک شخصی خود راهم نداشتند چه رسد به اموال عمومی و دولتی ولی شما در طول دو صد سال بزرکترین دست اورد تان انتحاری و کاشت مواد مخدر بوده و هست و بس تو هیچگاه در پیش خودت فکر کردی که چند در صد انتحاریها ازقوم پشتون است چند در صد از باقی اقوام ؟ یا چند در صد مواد مخدر در مناطق پشتون کاشت میشود و چند در صد در مناطق باقی اقوام؟؟؟؟؟؟ چرا هر گره ترویستی که در دنیا به وجود می اید اول در مناطق پشتون نیشین جای پا پیدا میکنند چرا زمینه افراطیگری همیشه در مناطق پشتون نیشین محیاست ؟؟؟؟؟؟؟ در پاکستان هم همین قسم وزیرستان پیشاور مرانشا همه مناطق پشتون نیشین محل تروریست هاست چرا؟؟؟؟ بن لادن در کجای افغانستان پایگاه داشت ؟؟؟ اما در باره تاجک قوم تاجک وقت که بحکومت موقد دست پیدا کردند همه اقوام دیگر را حذف کردند این بزرکترین اشتبا هی تاریخی تاجکها بود جون بقیه اقوام را از خود راندند اگر زرنگ بودند باقی اقوام را در پهلویشان بجای حذف جا میداد حکومت تاجک تقریبا ابدی میشد من یک هزاره هستم بعد از مسئله غرب کابل دیگر هیچ وقت به تاجکها اعتماد نخواهم کرد پشتون را به همه بدیهایش به تاجک ترجیح میدهم این نظر تقریبا 90 در صد هزاره هاست ..
علی

>>>   این یک واقعیت است تازمانیکه منم منم درافغانستان وجودداردو زیاده خواهی ونادیده ګرفتن حقوق حقأ دیګراقوام ساکن دروطن هیچگاه موفق نخواهیم بود . وهم تازمانی که تفنگداران وزورگویان ازبین نرفته ان ملت حالش همین است .

>>>   تاجیکان در طول تاریخ نوکر پشتونها بوده با هیچ اقوام افغانستان صادقانه مراوده نداشته است و همیشه در پی فریب دیگران وبرخورد شیطان گونه داشته است.

>>>   اگر به تاریخ بشریت مراجعه شود کوچ کشی ها مهاجرت ها ساکنان سیاره زمین را ساخته اند هیچ قوم و قبیله و فرد یا افراد مانند سمارق نه روییده. و اگر فرضآ سمارق وار هم رویش کرده باشند تخم و نسل به روی کره زمین پراگنده شده و صد ها بار از جایی به جایی کوچیده اند. هیچ کسی را بر کسی و قومی
را به قومی برتری نیست.به جغرافیای بشری دنیا دقت کنید هیچ کشور طوریکه امروز است در گزشته طولانی تاریخ نبوده و در آینده هم به یقین چنین نخواهد
ماند .هیچ نژادی به تنهایی یک کشور و یا اقلیم را نه ساخته.قرآن مبارک هم از نگاه دینی همین بیان را دارد. ولی بحث و نزاع بالای زمین -آب و علف و نان موضوع حقوقی است فی مابین انسان ها.هر چه زمین عمر بیشتر کند زمینه ها برای زیست بشر محدود تر میشود که راه آن در آینده به حساب ملیونسال ها تسخیر سیاره های دیگر و قابل زیست ساختن برای بشر خواهد بود که سعی و کاوش بشری به کمک خدا و دانشو عقل ووسایل آنرا کارساز خواهد بود.در نگاه عمومی و دینی این همه هستی زمین از آن خداست و کیهان ها هم از خداست دانش بشر را می افزاید تا راه حل پیدا شود . در هر حال بشر مجبور است زیست باهمی را تحملکند
م.ش.فروغ کابل

>>>   من به عنوان یک برادر ایرانی شما به شما بگویم فتنه دشمن را بشناسید و بدانید اختلاف اندازی بین اقوام و مذاهب کار سرویس های جاسوسی آمریکا و انگلیس برای تجزیه بیشتر و اختلاف و کشتار بین مسلمانان و طرح ننگ خاورمیانه جدید است که به یاری خدا با هوشیاری اقوام مسلمان اعم از اقوام ایرانی(فارس ، کرد، لر ، تاجیک، مازنی ، گیلکی ، هزاره ،بلوچ ، پشتون) و ترک زبان( ترکیا ،ازبک ، ترکمن، قرقیز ، قزاق) و عرب زبان شکست خواهد خورد.

>>>   گذشته هاگذشته دوباره به افرادبالیاقت ووطن دوست که فکرپیشرفت کشوروفکرهمه اقوام باشدرای دهید از هرقومی که باشد وافرادنژادپرست وجاهل وتفرقه افکن راازپست های دولتی خارج کنیدوببینیدکسانی که درراس حکومت هستن طی مدت که خدمت کرده منفی بوده یامثبت وچه دست اوردی داشته ایالیاقت همان وظیفه راداردیاخیر اگر داشت پشتیبانش باشیداگرنتیجه منفی بوداوراباید دار زد ملت افغان بایددنبال راهی باشن تاهمه اقوام درارامش وامنیت زندگی کنن وهرکسی دست به خرابکاری زد او را دشمن همه ملت بدانن امروزه دنیادرتعامل هست ونمیشودکه فرض مثال امریکایهاهمه دنیارانابودکنن وخودشان دردنیابه تنهای زندگی کنن همه ملت هابایدباهم تعامل داشته باشن وامروزه این نیازهمه کشورهاست امروزه حرف ازقوم و نژاد کار به جای نخواهدبردامروزه صداقت واحترام گذاشتن به حقوق همه انسانهامیتواندفقرراازبین ببردوملتهاراازجنگ وخونریزی نجات دهدوبرادران عزیز اگرهمان راه قبل وگذشته تلخ رامیخواهید بروید سخت دراشتباهید اگرتمام قدرت دنیادردستان یک قوم باشدوبه دیگراقوام توجه جدی نشودجنگ دورازانتظارنیست پس مواظب حرف زدنتان باشیدنگوییدافغانستان فقط برای پشتونهاست ودیگران هیچن اینده خودو دیگران راخراب نکنیدگذشت زمان دیکتاتوری طالبان یک تاجیک

>>>   رهبران به اصطلاح تاجک بدون دزدی قتل و غارت دیگر چه صفتی دارند؟ انشاالله در اخر کار همچو ... دیوانه به جان هم خواهند اقتاد و روی تقسیم ثروت که به همه یکسان نرسیده است با چنگ و دندان یک دیگر را پاره می نماید.

>>>   خوب بنظر من این قوم عالی ترین استعداد را دارن اما چند دهه آخر خوبتر بگویم در این سال ها آخر نام نشان فارس (یعنی تاجک ) را بد نام کردند دلیلی اصلی اش امان مزدورن ملا ... است ..

>>>   هموطنای عزیز امروز ظلمی که به مردم رنج دیده افغانستان میشود از قومی به قوم دیگر نست طلم از جانب کسانی است که در راس قدرت قرار میگیره از رئیس دولت گرفته تایک نگهبان در یک اداره دولتی تا یک پلیس ترافیک و غیره......هرکس به فکر جب ومقام وجایی است که بدست آورده آن هم با واسته اگر هر قومی به باور اعتقاد وایمان خودشان پایبند بود مثلا هزاره ها که با درس گرفتن از امام حسین شهادت و آزاد مردن بهتر از زندگی با ذلت است.می توانستند در برابر امثال حکام ظالم گذشته به جای اینکه از خانه وآبادیشان به...وپا کستان بروند ایستادگی می کردند وجا خالی نمیدادند روز گار این نبود با تشکر

>>>   تاجیک ها کهن ترین قوم در افغانسان استند در ریشه سرزمین افغانستان خاک تاجیکان مهمان نواز ساکن به دیکر اقوام شریف افغانستان هستند.

>>>   درانسجام تاجیک هاتحت رهبری خردمندعالی و... نستو استاد عطا محمد نور رهبر بزرگ خراسان کبیر در رهای کشور ازشر شوم فاشت بکار است


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است