گفتگوهای صلح تاثیری ندارد
تا زمانی که تمویل کنندگان اصلی طالبان و داعش نخواهند که جنگ را در افغانستان ختم کنند، هیچگونه نشست، گفتگو و مذاکره ای نتیجه مثبت نمی دهد 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۰۲    ۱۳۹۴/۴/۱ کد خبر: 97614 منبع: پرینت

در این روزها ظاهراً تصویر تازه ای از طالبان در حال شکل گیری است. تصویری که هم با دهشت و وحشت گره خورده است و هم با گفتمان و تبادل نظر. طالبانی که تا دیروز زنان را برقع پوش کرده و دیدن روی آنها را حرام اعلام کرده بود هم اکنون روبه روی آنها می نشیند و درمورد صلح گفتگو می کند. عده ای معتقد هستند که طالبان، انسانهای قبلی نیستند و تغییر عقیده داده اند و عده ای دیگر معتقدند که ترس از داعش آنها را به سیاستمداران گفتگو کننده تبدیل کرده است. واقعیت ماجرا در این مسایل چیست؟

فاطمه عزیز عضو مجلس نمایندگان در برنامه «به روایتی دیگر» گفت: مردم افغانستان نیاز دارند، این مخالفان مسلح که هر روز مردم را می کشند، به میز مذاکره بنشینند و مردم بفهمند که این ها چه کسانی هستند و چه می خواهند.

وی ادامه داد: متاسفانه هنوز مشخص نیست که در افغانستان چند گروه طالبان وجود دارند. ممکن است چندین گروه شورشی زیر نام طالبان بجنگند و هر روز در نقاط مختلف افغانستان مردم را به خاک و خون بکشانند. امروز هم که داعش، مردم را به صورتی جدی تر و بدتر می کشد. بسیاری از آنها هم همان طالبان هستند که به داعش پیوسته اند.

بانو عزیز، در خصوص تمایل طالبان برای صلح اظهار کرد: حالا، هر روز گفتگوهای صلح با طالبان برگزار می شود. اگر واقعا این گفتگوها آغازی برای مذاکرات صلح است چرا تا زمانی که گفتگوها به نتیجه می رسد یک آتش بس اعلام نمی شود. حتی طالبان درخواست شورای علما را برای آتش بس در ماه رمضان رد کردند. طالبان گفتند که نه تنها در این ماه از جنگ دست نمی کشند بلکه آن را شدت نیز می بخشند. این نشان می دهد که از طرف مقابل هیچگونه آمادگی برای گفتگوها و مذاکرات وجود ندارد. این تمایل فقط از طرف دولت افغانستان و کشورهایی است که به حالت پروژه ای این برنامه را می خواهند برگزار کنند، است و مانند مشتی است که به هوا کوبیده می شود و تاثیری ندارد.

این نماینده مجلس در مورد هدف کشورهای برگزار کننده گفتگوهای صلح عنوان کرد: ای کاش حکومت وحدت ملی تعریف مشخصی از طالبان می داشت و یک استراتژی معین همگانی برای این گفتگوهایی که انجام می شود وجود داشت. مشکل جدی که در داخل حکومت وحدت ملی وجود دارد این است که رییس اجرایی یک نوع تعریف از مخالفان مسلح دارد و رییس جمهوری تعریفی کاملاً متفاوت از آن دارد. این پروژه گفتگوهای صلح، از طرف دیگر کشورها به راه انداخته می شود چرا که امکان دارد پروژه طالبان ختم شده و پروژه داعش جای آن را بگیرد. این کشورها خواستار پیدا کردن جایگاه سیاسی برای طالبان در افغانستان هستند.

وی ختم جنگ در افغانستان را تنها به دست کسانی می بیند که آن را حمایت می کنند و افزود: تا زمانی که تمویل کنندگان اصلی طالبان و داعش نخواهند که جنگ را در افغانستان ختم کنند، هیچگونه نشست، گفتگو و مذاکره ای نتیجه مثبت نمی دهد و هر روز از مردم افغانستان قربانی می گیرد. آن دست های بزرگ کار خود را می کنند و اهداف خود را به پیش می برند و حکومت افغانستان مشغول مسایلی است که هیچگونه دستاوردی برای مردم ندارد.

عزیز، در پایان افزود: هیچگونه باورمندی به روند گفتگوهای صلح و اینکه بتواند زمینه سازی برای ختم جنگ در افغانستان کند ندارم. متاسفانه جنگ در افغانستان دوام دار است. چرا که اگر با طالبان صلح کنیم و آنها دیگر نجنگند داعش یک گروه خطرناک تر هستند که جنگ را ادامه می دهند. بنابراین امیدوارم چهل کشوری که برای مبارزه با ترورزیم در افغانستان حضور دارند با صداقت عمل کنند. تا وقتی آنها صداقت به خرج ندهند و حکومت وحدت ملی هم یک سیاست مشخص برای مبارزه با جنگ در افغانستان نداشته باشد این جنگ پایان نمی یابد. چرا امروز سربازان ما می گویند، ما نیرو و انگیزه جنگ داریم اما به ما، فرمانده جنگ داده نمی شود. ما به دشمن نگاه می کنیم و آنها می آیند و ما را می کشند. این مساله بدان معنا است که دولت افغانستان و کشورهای خارجی که در افغانستان هستند به خاطر مبارزه با این جنگ تا هنوز به تفاهم نرسیده اند و ما بیهوده قربانی می دهیم.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   طالب وداعش هردو ارتش است که امریکا ومتحدانش درست کرده است تا مسلمان ها رانابود کند انها درکذشته برسرکشورهای اسلامی حمله مستقیم داشته وتلفات سنکین وشکست سنکین نصیب شان شده است به این نتیجه رسیده است که یک عده جاهل راازخودمان علیه خودمان مسلح کند وما همدیکررا بکوشیم تاامریکاومتحدانش هم مال ماراغارت کند وهم سرما حکومت کنددراین طرح سودی زیادی نصیب کشورهای کفر میشود تلفات جانی ومالی ندارد کارخانه های اسلحه سازی شان فعال میشودبیکاری درکشورشان کم میشود دالرهای زیاد نصیب شان میشود بهترین راراانتخاب کرده است

>>>   دلیل اصلی آن این است که باز رسی در هرات وجود نداره چرا قاچاق شود.بی تفاوتی خود والیصاحب وقوماندان صاحب امنیه است.چرا از قاچاق برها گله داشته باشیم وقتی دزدان داخلی ما شریک باشد شهروندان مظلوم هرات چه کند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است