اراده ای برای انتخابات شفاف وجود ندارد
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۰۸    ۱۳۹۴/۴/۱ کد خبر: 97550 منبع: پرینت

نهادهای انتخاباتی می گویند: برگزاری انتخابات در شرایط فعلی افغانستان را به سوی بحران خواهد کشید. این نهادها خواستار تعیین تاریخ انتخابات از سوی رییس جمهور هستند. تعیین برگزاری انتخابات، بدون بحث معقول و روند اصلاحات انتخاباتی برای اصلاحات واقعی در روند انتخابات زیان آور خواهد بود.

صغرا سعادت سخنگوی بنیاد انتخاباتی شفاف افغانستان در برنامه «صلح» گفت: از ابتدای حکومت وحدت ملی، هیچ پیشرفتی برای اصلاحات نظام انتخاباتی نداشتیم. تنها پیشرفت در این حوزه فرمان رییس جمهور با نقایض بسیار در ترتیب افراد، طرزالعمل و یا صلاحیت هایی که در این فرمان گنجانده شده، بود. در پایان هم حتی یک جلسه کاری از جلسه کمیسیون اصلاحات برگزار نشد. یعنی ما پیشرفتی نداشتیم. از ابتدا مشخص بود که سران حکومت علاقه چندانی به آوردن اصلاحات بنیادی و ژرف نداشتند و امروز هم ندارند.

وی در انتقاد از رییس جمهور برای برگزار نکردن انتخابات گفت: انتخابات باید در ماه جوزا برگزار می شد اما انجام نگرفت و سر و صداهای مردم بالاگرفت، اعتراضات جامعه مدنی شدت گرفت و مشروعیت کار اعضای پارلمان زیر سوال رفت، حالا که این سرو صداها بلند شده تازه رییس جمهور اعلام کرده است که بعد از یک هفته کمیسیون اصلاح اعلام می شود و کار خود را آغاز می کند و از کمیسیون های انتخاباتی می خواهد طرح هایی را برای اصلاحات انتخابات بیاورند. این در حالی است که انگشت های اتهام تقلبهای انتخاباتی، به طرف همین کمیسیون های انتخابات است و آنها نمی توانند برای خلاف خود طرح اصلاح دهند.

سعادت ادامه داد: این نشان می دهد که رهبران حکومت وحدت ملی هیچ اراده ای برای آوردن اصلاحات انتخاباتی و هیچ اراده ای برای برگزاری انتخابات شفاف ندارند. رییس جمهور با حرف هایش نمی تواند مردم را قانع بسازد. عمل می تواند رضایت مردم را به همراه داشته باشد.

سخنگوی بنیاد انتخاباتی شفاف افغانستان وضعیت انتخابات را در افغانستان بحرانی خوانده و افزود: زمانی که کمیسیون مستقل انتخابات زمان برگزاری انتخابات پارلمانی را برای رییس جمهور روان کرد، رییس جمهور سکوت کرد، چرا؟ چرا سکوت کرد و اجازه نداد که کمیسیون کار خود را آغاز کند و از آن طرف کمیسیون اصلاحات کار خود را آغاز کند تا حداقل با دو یا سه ماه تعویق انتخابات برگزار می شد. حالا زمانی برای انتخابات مشخص نیست و فکر می کنم تا شش ماه یا هفت ماه آینده هم امکانی برای برگزاری انتخابات وجود ندارد.

وی پارلمان را هم در برگزار نشدن انتخابات مقصر می داند چرا که وظیفه مجلس فشار آوردن در برابر سهل انگاری های حکومت است، وی افزود: در این مدتی که گذشت اعضای پارلمان باید کمیسیون انتخابات را بازخواست می کردند که چرا تقویم انتخاباتی را نشر نکردند. حکومت را زیر فشار قرار می داد که نسبت به انتخابات حساس می بود و کارهای آن رابه پیش می برد و کار کمیسیون اصلاح انتخاباتی را آغاز می کرد.

سعادت معتقد است اعضای پارلمان نباید کار خود راتعطیل کنند و باید به کار خود ادامه دهند و گفت: در این مدتی که قرار است انتخابات پارلمانی برگزار نشود باید راه حلی نسبتاً قانونی و حقوقی برای ادامه کار و تمدید دوره کار اعضای پارلمان پیدا کنیم چرا که نبود قوه مقننه درکشور طبعاً مشکلات فراوان دیگری به همراه خواهد داشت. درست که کار اعضای پارلمان فعلی بعد از اول سرطان پایان می یابد اما ما نمی توانیم این قوه را در کشور برای مدتی نداشته باشیم و تعطیل باشد. چرا که مشکلاتی که بعد از آن به وجود می آید ممکن است به مراتب بدتر از این باشد که یک ماده قانونی نقض شود. پس برای ادامه کار آنها باید یک راه حل قانونی پیدا کنیم. ما در حالتی قرار گرفتیم که بین بد و بدتر بد را انتخاب کنیم.

به باور وی، برگزاری انتخابات در شرایط فعلی کاری خوب از آب در نمی آید، سعادت گفت: نگرانی من این بوده که در وضعیتی قرار نگیریم که انتخابات برگزار نشود و مشروعیت مجلس نمایندگان زیر سوال برود، کمیسیون اصلاح انتخاباتی را نداشته باشیم و در حالتی انتخابات پارلمانی را برگزار کنیم که انتخاباتی بدتر از انتخابات 2014 باشد. امروز می بینیم که حکومت و کمیسیون های انتخاباتی ما را همین طرف سوق داده اند. تمام عوامل دست به دست هم داده و ما را در همین حالت قرار داده است. ما مجبور هستیم که انتخابات را هر نحوی شده برگزار کنیم چرا که مجلس نمایندگان زیر سوال است. برگزار کردن این انتخابات با این شرایط جفای بزرگی به آرای مردم افغانستان است.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است