درگیری میان تنبان و پطلون
 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۰۳    ۱۳۹۴/۳/۲۷ کد خبر: 97248 منبع: پرینت

در مقابل دروازه ورودی وزارت معارف تعدادی از کارمندان ایستاده و منتظر بودند تا وزیر معارف به آنها اجازه ورود بدهد اما وزیر معارف به آنها گفته بود که هیچ کارمندی حق آمدن با پیراهن تُنبان را در این وزارت ندارد و اگر آنها با این لباس بیایند احتمال دارد که درگیری میان تنبان و پطلون بالا شود و کمربند و ایزار بند علیه یکدیگر قرار بگیرند.

این موضوع تقریبا تبدیل شده بود به یک سوژه حیثیتی و ناموسی و کارمندانی که حتی حاضر بودند برای نپوشیدن پطلون و دریشی اعتراضات مدنی و زدنی هم کنند.

یکی از کسانی که پشت دروازه مانده بود در اعتراض به این طرح وزیر معارف گفته بود که ما تا آخرین قطرات خون مان نمی گذاریم که طرح ممنوعیت "ایزار بند" به اجرا گذاشته شود، ما برای تنبان های خودمان حیثیت قایلیم و نمی گذاریم هر شرق آمده و غرب آمده بیاید تنبان های ما را بیرون کند و ما را فاقد تنبان نماید اما سخنگوی وزارت معارف در واکنش به این موضوع؛ بحران ایزار کشی و کشیدن تنبان ها را رد کرده و تعهد سپرد که ما حاضریم در این مصالحه ملی کسانی که تنبان هایشان را به وزارت معارف تسلیم کنند یک یک جوره پطلون لیلامی همراه با یک کمربند سگگ دار چرمی برایشان اهدا کنیم تا از تلفات بیشتر در این رابطه جلوگیری کنیم.

برخی معترضان "ایزار بند" را بعنوان نمادی از مبارزات آزادیخوانه شان در اعتراض به طرح وزیر به روی هوا می چرخانند و شعار "مرگ بر دریشی" و " ما پطلون نمی خواهیم" و "زنده باد پیراهن تُنبان وطنکی" را سر می دادند.

فعلا بحث بر روی معضل پیراهن تنبان به شورای وزیران کشیده شده است و قرار است یک هیات بلند پایه ای از حکومت روی این موضوع تصمیم جدی بگیرد و به شورای امنیت دستور داده شده است که کمیسیون ویژه ای را برای درنظر گرفتن اندازۀ ایزار بند تشکیل دهند که چگونه می توانند پیراهن و تنبان را تبدیل کنند به دریشی تنبان و یا اینکه دریشی را با ایزار بند و پیراهن تنبان را با کمر بند مدغم سازند تا بتوانند بحران بوجود آمده را مهار کنند تا هم وزیر معارف خوش شود و هم مقام های بلندپایه پیراهن تنبان پوش حکومت وحدت ملی.


مهدی ثاقب


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   وزیر معارف عوض اینکه در فکر بلند بردن سطح تعلیم و تربیه اولاد وطن باشد، در فکر خرافات و گرفتن آزادی فردی است.
سرگردان از کابل

>>>   ...، اینها فکر میکند که کار و اهلیت در دریشی است هی هی دیگه
خراسانی

>>>   این از پلان های صد روز اول وزیر معارف است در صد روز دوم ستایل را تعیین میکند که همه آنگونه باشند اگرکسی مشکل دارد آنرا به پارلمان راجع سازد گرچه حالا پارلمانی هم وجود ندارد بهر صورت حکومت وحدت ملی است باید درهمه امور وحدت بوجود بیاید مثلا میشود تنبان با کرتی بپوشند یا پطلون با پیراهن
( ر )

>>>   منبع اضافه میکند که وزیر معارف کشور در این راستا انعطاف پذیری زیاد از خود نشان داده و موافقه نموده است که آنانیکه به ایزاربند اینقدر اهمیت قایل استند، اجازه دارند که یخن قاق و پطون پوشیده و نیکتایی را بجای ایزاربند استفاده نمایند
م.ز

>>>   ممنون بسیار جا لب بودوخوبخندیدیم مدت اها بود ازته دل نخنديده بودم بااحترام

>>>   شاید هم بهتر باشد که پطلون و یخن قاق بپوشند از اینکه نمیخواهید ایزار بند را از دست بدهند، بجای نکتایی ار ایزار بند های مدل جدید و پاپولکدار استفاده کنند

>>>   اقا بهتره شلوار پيراهن بپوشن حالا يک شهر رو از بالا ببيني کلي پارچه است يک من به سرش يک عالمه به تن وبدنش

>>>   "ایزار (ى)" يک واژه پارسى مى باشد به معنى دستمال. با آمدن وام واژه ها واژه هاى ناب پارسى همان اصليت خود را از دست داده است مانند پور و پورتا!
پور در پارسى قدمى و هندى قدمى به معنى پسر بود. پورتا دختر معنى داشت. با آمدن زبان عربى از سوى سلطانهاى عرب شده تغيرات آمد: پ ب شد.زبان معيارى: از بن و بنت عربى گرفته شد بيتى و بيتا شد: تقليد فقط براى کودکان خوب است. به ريشه, پيشينه , رسوم, سنتها , آداب, (فرهنگهاى گذشته ) خويش احترام داشتن بسيار کار نيک است. بهتر است که ما هرزمان ابتکار داشته و آداب روسوم خود را با تقاضاهاى امروزى نوکارى نمايم دهيم. تقليد نکتايى خوب نيست. بستن اش هم بد نيست. ولى بکلى خوب است که "پتو" را کمى تغير داد و از آن يک پارچه مانند نکتايى به شانه انداخته ويا به گردن بسته شود. نوآورى هاى پى درپى در کل بخشهاى زنده گى پيشرفت و ترقى است: پيشرفت و ترقى = حالت پيشينه تا حالت کنونى + تغير

>>>   در اتوبس بودم و این طنز را خواندم اصلا نتوانستم جلو خنده ام را بگیرم. خصوصا (برخی معترضان "ایزار بند" را بعنوان نمادی از مبارزات آزادیخوانه شان در اعتراض به طرح وزیر به روی هوا می چرخانند).

>>>   این وزیر... به حای اینکه برای شاګرادان توجه بکند از لحاظ کیفی وکمی یک ماه میشود استاداان درس های خویش را در مکاتب نمی دهد و مکاتیب تعطیل می باشد ای وزیر یهود این را نمی فمند که اینجا افغانستان است نه امریکا و نه جرمنی از خود کالا ندارم که پتلون را بپوشم او بجه یهود

>>>   باید پیراهن و تنبان دیگر از رسمیات خارج گردد و در عوض آن لباس رسمی که همانا دریشی است رایج شود.
بااحترام از طرف وطندوست کابل

>>>   به نظر من تصمیم وزیر معارف در ست و به جا است مردم افغانستان از پوشیدن پیراهن تنبان در ارگان های دولتی خاطره خوش ندارند. پیراهن تنبان یک لباس ملی و فرهنکی است که در اوقات غیر رسمی باید پوشیده شود. نه همه جا . اسلامیت در پیراهن تنبان لنگی و ریش نیست . ونه در دریشی. صرف به خاطر نظم و دسپلین اداره باید دریشی پوشید و ا حساس مسولیت کرد . تشکر
دانش از کابل

>>>   پیراهن و تنبان دیگر از رسمیات خارج گردد و در عوض آن لباس رسمی که همانا دریشی است رایج شود واین کسانیکه دریشی نمی پوشد پاکستانی ها هستند که معاش از افغانستان میگیرند وهدایت از پاکستانی هامیگیرند همرای خشتک های کشال خود آمدند وافغانستان را نا امن ساختند
راست گو


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است