اصلاحات انتخابات دستخوش بازیهای سیاسی
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۲۷    ۱۳۹۴/۳/۲۵ کد خبر: 97056 منبع: پرینت

اصلاح نظام انتخاباتی فقط شعاری بود که رهبران حکومت وحدت ملی در ابتدای کار دادند. کمیسیون اصلاح انتخاباتی در ابتدای تشکیل به سبب اختلاف میان دو تیم لغو شد و دیگر خبری از تشکیل آن نشد. زمان کار اعضای پارلمان به پایان رسیده و گفته می شود نمایندگان با حکومت معامله هایی کرده اند تا دوره آنها تمدید شوند و این می تواند دلیل عدم اراده حکومت برای اصلاح نظام انتخاباتی باشد.

شکریه بارکزی عضو مجلس نمایندگان در برنامه «فراخبر» گفت: انتخابات در افغانستان نباید یک برنامه حکومتی باشد. اصلاح نظام انتخاباتی در افغانستان نیاز داخلی مردم است. از قوانین و طرز العمل گرفته تا اصلاحات، باید در مکانیزم انتخابات بیاید. انتخابات در افغانستان نباید یک پروژه اقتصادی باشد، نباید یک برنامه حکومتی باشد و منحصر و فردی در انحصار قوت ها و قدرت های سیاسی باشد. انتخابات پروسه ای مردمی است. قانون اساسی می گوید که حاکمیت ملی در افغانستان به ملت آن تعلق دارد. همه چیز در قانون واضح است اما هیچ کشوری به سعادت نمی رسد تا اینکه نهادهای مستقل آن مستقلانه کار نکند.

وی در خصوص لزوم اصلاح نظام انتخاباتی اظهار کرد: تا نظام انتخاباتی افغانستان اصلاح نشود، اگر افراد هم تغییر کنند، انتخابات به درستی برگزار نمی شود.

بارکزی، در خصوص ریاست وی در کمیسیون اصلاح نظام انتخاباتی عنوان کرد: ریاست کمیسیون اصلاح نظام انتخاباتی امتیاز مالی و سیاسی در پی نداشت و حتی این کمیسیون باید در یک ماه کار خود را پایان می داد. برخی گمان کردند که من با آمدن در این کمیسیون امتیازهای فراوانی می برم. حالا هم که حکومت دست روی دست گذاشته و تکلیف این کمیسیون را مشخص نمی کند، شاید اولویت های مهم تری در حکومت وجود دارد که آنها را انجام می دهد. چرا که حتی ماه حمل هم برای اعلام کمیسیون بسیار دیر بود. این کار باید در هفته های اول صورت می گرفت.

این نماینده مجلس، اصلاحات انتخابات را دستخوش بازی سیاستمدارن دانسته و افزود: متاسفانه در افغانستان قدرت همواره یک بازی بوده است. سیاست را سیاستمداران همیشه تعریف می کنند و فکر می کنند سیاستمدارن همیشه باید دروغگوترین انسانها در روی زمین باشند اما برخلاف نظر همه نظر من این است که سیاست فکر و اندیشه یک فرد است. راهی که برای بینش و دیدگاه سیاسی خود انتخاب می کنند. در آن راه باید با خود و با مردم صادق باشند. متاسف شدم که چرا اصلاحات در نظام انتخاباتی انجام نشد و دستخوش بازی و بازیگرهای سیاسی شد.

وی در خصوص ادامه کار یا عدم ادامه کار اعضای مجلس نمایندگان پس از اتمام دوره کاریشان گفت: شاید دولت و حکومت اولویت های دیگری داشته باشد که کمیسیون اصلاحات را تشکیل نمی دهد. به طور مثال وزیر داخله گفته است حدود بیست و یک ولایت در معرض خطر جدی جنگ قرار دارد. کشور ما کشوری است که هر روز این مسایل را در خود دارد و طبیعی است که به موضوعات دیگر کمتر پرداخته شود اما چراغ سرخ جامعه جهانی و صدای رسای نماینده های ملت حتی در سخنرانی های بین المللی و داخلی همین بوده است که لطفاً زمینه انتخابات به موقع را مهیا کنید و انتخابات برگزار شود. اعضای مجلس نمایندگان هم گفته اند که ما طرفدار انتخابات به موقع هستیم. حالا شنیده می شود که نمایندگان خواستار این هستند که رییس جمهور دوره کار آنها تمدید کند. اگر چنین باشد آنها خود که نماینده های قانون هستند به قانون پشت پا زده اند اما متاسفانه انتخابات برگزار نشده است. نمایندگان در این شرایط چه می توانند انجام دهند؟ آنها مطابق قانون باید تا برگزاری انتخابات باقی بمانند.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   هیچکس نمیگوید که دوغ من ترش است.اگرامتیازات مالی وسیاسی درپی داشت یانداشت ولی بارکزی صاحب هم بیطرفانه عمل نمیکرد ومثل ماش یکطرف لول می خورد اگراو صادق می بود به حیث رئیس کمیسون که تعین شده بود.
میرزاد ازمزارشریف

>>>   شكريه جان خودت خو در بارهء اصلاح نظام انتخاباتي نبايد دُر افشاني كني، زيرا خوب به ياد همگي است، درست همان لحظهء كه امرخيل گوسفند هاي لاغر انتخابات داشت چاق مي كرد، خودت از آن حمايت ميكردي، چه گونه امكان دارد، كه يك چنين فردِ كه از متقلب حمايت كرده باشد، باز به ضد تقلب كارِ در خورِ اهميتِ انجام بدهد.

>>>   شكريه جان خودت در تقلب انتخابات دست داشتی از قدرت زن اول فاشست قلیه گرا غنی استفاده سوء به نفع خود در پروسه ملی انتخابات کرد.

>>>   کمیسیون انتخابات ماهانه به صثد ها کیلو کشمش نخود امتیازدارد حتما برای کمیسیون اصلاحات هم حواله میکنند
( ر )

>>>   هر کس هر چقدر کارت "رایگیری" دارد در قصه اش نباشد۰ دزد سر جوال تعین شده بود۰ دزد های کابل بانک خفاش های خون ملت۰

>>>   شکریه جان فعلا شوهر تان کجاست حالا ازادنه مبارزه تان را اغاز کنید چرا دل تان جمع است بخاطریکه از متخلیفین حمایت کردی از شما ازرده هستم در غیر ان شما را زیاد دوست داشتم وهمیشه صحبت هایت را استماع می ګردم راستی که انسان شناختی کاری دشواریست

>>>   خام باركزي, به اندازه شما ادم دست خوش بازي هاي سياسي را تاريخ تجربه نكرده است....

>>>   خانم بارکزی خون ملت چه نوع مزه دارد؟ شما و شوهر عزیز تان زیادتجربه کرده اید.
سالم از کابل

>>>   یکی از مفسد ترین، قومگرا ترین،...وکیل ها که تظاهر به دموکرات بودن و مترقی بودن هم میکند۰ مشتت باز شده شکریه جان

>>>   شکریه شوهرش را که بنام داوی میباشد قرارداد فرمایشی سوخت شرکت های هوایی را به فشار طی چندین سال به گروکان گرفته واز جمله چپاولگران 28 ملیون دالری کابل بانک تحت تعقیب عدلی بود به خارج کشور فرار داد ومدعی صداقت وخدمت است قضاوت با شماست.
صالح کابل

>>>   مخالفت آقای غنی با تدویرکمیسیون اصلاحات انتخاباتی ویا ایجاد موانع در تدویرکمیسیون وتوزیع شناسنامه الکترونیکی بیانگر آنست که کمیسیون انتخابات کاملن به نفع وی تقلب نموده لهذا دربرابراین ولینعمتان خویش نبایدناسپاسی کند وهم توزیع شناسنامه مطمینن درشفافیت انتخابات نقش تعین کننده داردلهذانمیخواهدکه انتخابات بدون تقلب برگذار گردد.
کوهی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است