بیانیه وزیر خارجه در نشست وزرای خارجه در کویت
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۵۷    ۱۳۹۴/۳/۹ کد خبر: 95927 منبع: پرینت

جلالتماب شیخ صباح خالد الاحمد الصباح وزیر امور خارجه دولت کویت
جلالتمآب سرمنشی
وزرای محترم
روسای محترم هیات های دول
خانم ها و آقایان

در نخست، می خواهم سخنان ام را با ابراز امتنان از دولت کویت برای رهبری موثر این کشور از سازمان ما و میزبانی چهل و دومین نشست شورای وزرای خارجه آغاز نمایم.

ریاست این شورا را به برادر و همکار ارجمند خویش جلالتماب الصباح وزیر امور خارجه دولت کویت تبریک گفته و به جناب ایشان از حمایت و همکاری کامل خویش اطمینان می دهم.
همچنان، می خواهم از کشور شاهی عربستان سعودی، بویژه از والاحضرت شاهزاده سعود الفیصل (وزیر اسبق امور خارجه عربستان سعودی)، برای میزبانی و ریاست چهل و یکمین نشست شورای وزرای امور خارجه، در جون 2014 در جده، اظهار سپاس نمایم.

آقای رییس،
افغانستان از موضوع تعیین شده برای بحث ما یعنی دیدگاه مشترک برای تقویت تحمل‏ و نفی تروریزم استقبال می‏نماید. از سال گذشته بدینسو، حملات تروریستی با ظهور گروه های تازه افراطی، که حضور شان را از آفریقای شمالی، شرق میانه تا جنوب آسیا گسترش بخشیده اند، افزایش یافته است.

گروه های بنیادگرا، با راه اندازی حلقه‏ خبیثه‏ از خشونت و وحشت، باعث کشته شدن و شکنجه عده زیادی از افراد، بخصوص برادران و خواهران ما در کشور های اسلامی، می‏گردند.
چنانچه جلالتماب رییس جمهور غنی فرموده اند و من از ایشان در اینجا نقل قول می کنم: ما با تروریزم به مثابه یک پدیده سیستماتیک مواجه هستیم که روز به روز مهلکتر، سازمان یافته تر و پُر منبع تر می گردد. از این رو، همه ما نیاز به درک مشترک از این پدیده داریم زیرا بدون درک مشترک، قادر نخواهیم بود که استراتژی ها برای مبارزه با این پدیده را طرح نماییم.

ما باید تلاش های خویش را در راستای مبارزه با تروریزم، با همه اشکال و مظاهر آن، دو برابر سازیم. ما نیاز داریم تا با تشریک مساعی، در جهت ایجاد یک راهکار جامع مبتنی بر قطع منابع مالی و حمایت لوژستیکی آنها، با ایدیولوژی تررویستی و بنیادگرایی مبارزه کرده، با توانمند سازی جوانان خویش، از رفتن به سوی بنیادگرایی جلوگیری نماییم.

آقای رییس
افغانستان به عنوان اولین قربانی تروریزم، درد و رنج برادران و خواهران امت مسلمه خویش را کاملا درک می کند. وضعیت کلی در شرق میانه و سایر نقاط از جهان اسلامی هنوز هم بحرانی بوده و ایجاب توجه جدی مان را می‏ نماید. افغانستان یکبار دیگر به تقاضای خویش برای تحقق حقوق کامل مردم فلسطین از جمله حق ایشان برای داشتن یک دولت مستقل فلسطینی تاکید می‏ نماید. همچنان، ما خواهان پایان فوری جنگ در کشور سوریه و جستجوی راه حل سیاسی به جنگ فعلی که در آن آرمان‏ های مردم سوریه تبلور یابد، می‏ باشیم.
افزون براین، ما نگرانی عمیق خویش را در رابطه به وضعیت وخیم بشری که مردم روهینگیا در میانمار بدان مواجه اند، ابراز می‏ نماییم. در این راستا، ما به اجرای پیشنهادهای نشست گروه تماس سازمان همکاری های اسلامی مورخ 14 آوریل 2014 در جده تاکید می‏ نماییم.

وضعیت حاکم در یمن موجب نگرانی عمیق همه ماست. بنابراین، ما خواهان یک راه حل سیاسی به جنگ در یمن که موجب تضمین ثبات سیاسی و صلح پایدار برای مردم یمن گردد، می‏ باشیم.

آقای رییس،
اجازه دهید تا به وضعیت کشور خود، افغانستان، بپردازم. 2014 یک سال بسیار مهم در راستای تلاش های ما برای تامین ثبات بوده است. با اتمام موفقانه انتقال امنیتی و سیاسی، افغانستان درحال تبدیل شدن به یک ملت متکی به خود می‏ باشد.

مردم ما، با وجود شرایط خطرناک امنیتی، در انتخابات سال 2014 اشتراک کردند. آنها وجیبه ملی شان را که همانا حراست از منافع ملی افغانستان است، به منصه اجرا گذاشتند.
در این مامول، با تشکیل حکومت وحدت ملی، یک مرحله جدیدی در حیات سیاسی کشور ما آغاز گردید. ما سخت می کوشیم تا چالش هایی را که مواجه هسیتم رفع ساخته و از فرصت های موجود برای صلح و ثبات افغانستان و منطقه استفاده بهینه نماییم.

آقای رییس،
ما از تعهدات سازمان همکاری های اسلامی مبنی بر ادامه حمایت اش از ثبات و توسعه افغانستان، همانطوری که در قطعنامه های متعدد شورای وزرای امور خارجه این سازمان و همچنان در جریان سفر جلالتمآب مدنی سرمنشی این سازمان در اوایل همین سال در کابل اعلام گردیده است، سپاسگزاری می‏ نماییم.

ما مشتاقانه منتظر همکاری های عمیق‏ تر و گسترده‏ تر با سازمان همکاری های اسلامی بوده و از کشورهای عضو این سازمان تقاضا می‏ نماییم تا به حمایت شان از تلاش های ما برای داشتن یک افغانستان صلح آمیز، باثبات و دیموکراتیک حمایت کنند.

کد (14)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است