خرد جمعی با این تفاهمنامه مخالف است
تا زمانی که شواهدی مبنی بر قطع حمایت پاکستان از تروریست ها و طالبان نباشد، تفاهم با پاکستان نه تنها مفید نیست بلکه مضر هم هست. امضای این تفاهمنامه بسیار قبل از وقت بوده است 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۰۴    ۱۳۹۴/۳/۸ کد خبر: 95888 منبع: پرینت

امضای تفاهمنامه با پاکستان از سوی رییس جمهور، سر و صدای زیادی در کشور ایجاد کرده است. هم اکنون بسیاری از دیدگاه ها حتی نزدیک ترین شخصیت ها به رییس جمهور مخالف آن بوده اند.

محمدخان معاون اول ریاست اجرایی در برنامه «اوج» گفت: هنگامی که حکومت وحدت ملی شکل گرفت، توافقی بین دو رهبر به وجود آمد که بر سر ایجاد یک کمیسیون اصلاح نظام انتخاباتی کار و آن را ایجاد کنند اما متاسقانه هنوز این کمیسیون تکمیل هم نشده است. اگر کمیسیون انتخابات نتواند اعتماد مردم را جلب کند متاسفانه انتخابات بعدی چه پارلمانی، چه ریاست جمهوری و چه شورای ولایتی مفهوم خود را از دست می دهد.
خواست ما از دو رهبر این است که هر چه زودتر کمیسیون اصلاحات انتخاباتی را تشکیل دهند تا آنها کار خود را شروع کنند.

وی وجود اختلافات عمیق در خصوص ایجاد کمیسیون اصلاحات انتخاباتی را رد کرده و افزود: اختلاف نظر همیشه وجود دارد اما این اختلافات، اختلاف نظرهایی طبیعی است اما به قدری که رسانه ها در مورد آن حرف می زنند به هیچ وجه وجود ندارد.

محمدخان در خصوص معرفی وزیر وزارت دفاع عنوان کرد: توافق نهایی میان رییس جمهور و ریس اجرایی برای وزارت دفاع و رییس ستاد ارتش کشور صورت گرفته است. فقط رییس جمهور باید وی را به پارلمان معرفی نماید.

معاون اول ریاست اجرایی با تفاهم نامه با پاکستان موافق نیست و می گوید: هر تفاهمنامه ای که از طرف هر نهادی در کشور با کشوری دیگر امضا شود، باید از طرف پارلمان و کابینه تایید شود. تفاهم نامه با پاکستان متفاوت تر از دیگر تفاهم نامه های افغانستان است. در این روزها که این تفاهم نامه امضا شده است، بسیاری از آگاهان سیاسی و سیاستمداران نظر مخالف خود را داده اند و اظهار کرده اند که تمام ناامنی های حال و گذشته کشور ما از پاکستان است. چطور چنین تفاهم نامه ای امضا شده است.

وی ادامه داد: این تفاهمنامه به استخبارات کشور ما ربط دارد و با محرمانه های کشور ما سر و کار دارد، پس در این مورد باید با دقت نظر بیشتری عمل شود. تازمانی که این تفاهمنامه امضا شد من در جریان هیچ کدام از قسمت های آن نبوده ام.

محمدخان تفاهم نامه با پاکستان را به نفع افغانستان ندانسته و افزود: خوشبختانه تا وقتی پارلمان آن را تایید نکند اجرایی نمی شود. تا زمانی که شواهدی مبنی بر قطع حمایت پاکستان از تروریست ها و طالبان نباشد، تفاهم با پاکستان نه تنها مفید نیست بلکه مضر هم هست. امضای این تفاهمنامه بسیار قبل از وقت بوده است.

وی در خصوص متن تفاهم نامه گفت: سه مساله در این تفاهم نامه وجود دارد: یکی ،آموزش از طرف استخبارات پاکستان به افراد امنیتی ما. دوم، موضوع مبارزه با جدایی طلبان است که مشخص نیست این جدایی طلبان چه کسانی هستند. سوم، مبارزه با نمایندگی های استخبارات خارجی است که مشخص نیست در این قسمت منظور چه کسانی است، حدس ها بر این است که منظور پاکستان استخبارات هند است اما هند در کشور ما فعالیت استخباراتی ندارد. نه تنها هند فعالیت ندارد بلکه به هیچ کدام از همسایه ها اجازه نمی دهیم که در اینجا فعالیت استخباراتی داشته باشد.

محمد خان در خصوص ضرر این تفاهم نامه اظهار کرد: حالا هم که پاکستان با این تفاهم نامه ادعای آموزش به استخبارات کشور ما می کند این کار برای کشور ما مضر است چرا که نفس استخبارات به معنای پنهان بودن اعضایی است که در آن کار می کنند، آنها نباید توسط کشورهای دیگر شناخته شوند و نباید این کار عملی شود.

وی در پایان گفت: خرد جمعی با این تفاهم نامه و با این محتوا مخالف است.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   اشرف غنی با این خرد جمعی همراه نیست پس معلوم می شود که او از خرد بهره ای ندارد.

>>>   تا زمانی که شواهدی مبنی بر قطع حمایت پاکستان از تروریست ها و طالبان نباشد، تفاهم با پاکستان نه تنها مفید نیست بلکه مضر هم هست. امضای این تفاهمنامه بسیار قبل از وقت بوده است
ع

>>>   با موجویت امریکا تمرینات نظامی و مصارف قوای دولتی و طالبان به دوش امریکا بود. با برآمدن قوای امریکایی و ناتو، مصارف قوای دولتی به دوش کشور های ناتو و مصارف طالبان به دوش پاکستان، از طریق کمک های امریکا است. اما آموزش قوای افغانستان و طالبان، هردو به دوش پاکستان گذاشته شده است. بناُ اشرف غنی و داکتر عبدالله هردو از طرف امریکا وادار به امضاُ این توافقنامه شده اند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است