وبای پاکستانی ها هم شده است بلای جان ما
دردسرهای پاکستانی ها فقط مربوط به مسایل امنیتی و حمایت از شبه نظامیان و بر هم زدن ثبات اقتصادی در کشور ما بسنده نمی شود، بلکه با گرم شدن هوا و تشدید مشکلات بهداشتی در پاکستان که منبع شیوع بیماری وبا می باشد، احتمال انتشار مجدد این بیماری مانند سال گذشته در کشور وجود دارد 
تاریخ انتشار:   ۱۶:۳۸    ۱۳۹۴/۳/۶ کد خبر: 95805 منبع: پرینت

دردسرهای پاکستانی ها فقط مربوط به مسایل امنیتی و حمایت از شبه نظامیان و بر هم زدن ثبات اقتصادی در کشور ما بسنده نمی شود، بلکه با گرم شدن هوا و تشدید مشکلات بهداشتی در پاکستان که منبع شیوع بیماری وبا می باشد، احتمال انتشار مجدد این بیماری مانند سال گذشته در کشور وجود دارد.

براساس گزارشات منتشر شده در سال قبل، از ولایات همجوار با پاکستان، چند مورد بیماری مشکوک به وبا در بین مسافرانی که از پاکستان وارد افغانستان شده اند، دیده شد.

مقام های ایران با توجه به شیوع بیماری های اسهالی در پاکستان، مراقبتهای مرزی خود را برای جلوگیری از ورود بیماری به داخل کشورشان تشدید نموده اند، ولی متاسفانه این قضیه در کشور ما اتفاق نیفتاده و با اینکه معاینه پزشکی همه افرادی که بصورت رسمی وارد خاک افغانستان می شوند، ضروری است، هنوز مقامات صحت عامه در این رابطه اقدامی انجام نداده اند.

مشاهدات عینی نشان می دهد که سیلابهای بهاری سبب شیوع بالای بیماری های اسهالی در پاکستان شده است.

آنچه پیش بینی می شود اینکه علاوه بر اسهال و وبا به طور طبيعي بايد منتظر افزايش و شيوع ساير بيماري‌هاي منتقله از آب و غذا مانند مالاريا نيز در پاكستان باشيم و این ضرورت هرچه بیشتر کنترل مرزها را توسط تیم پزشکی افغانستان جلوه گر می نماید.

وبا يك بيماري اسهالي حاد است كه ميتواند طي چند ساعت موجب از دست رفتن آب و املاح بدن بصورت شديد شود. شكل شديد وبا يك بيماري كاملاً ترسناك بويژه در حالت همه گيري است که خوشبختانه با جايگزيني سريع مايعات و املاح و اقدامات حمايتي ميتوان از مرگ و مير ناشي از این بیماری مهلک کاست.

خوردن آب آلوده با مدفوع انسان شايعترين راه ابتلا به وبا است. خوردن غذاهاي آلوده در خانه، رستوران يا دست فروشان نيز منجر به گسترش بيماري مي شود. وبا عمدتاً بيماري اطفال است اما هنگامي كه بيماري وارد جمعيتي مي شود بالغين و كودكان را به طور مساوي گرفتار مي كند که این بيماري در فصول تابستان و پاييز شايعتر است.

دستهای آلوده، تماس با مواد دفعی و استفراغ بیماران و لوازم آلوده بیمار، آب آلوده، غذای آلوده، میوه و سبزیجات آلوده از شایعترین موارد انتقال این بیماری هستند که مهمترین نشانه آن اسهال شدید بدون تهوع قبلی می باشد که در موارد شدیدتر، باید بیمار را بلافاصله به مراکز بهداشتی و درمانی جهت درمان با سرم و دارو انتقال داد.

با این توضیحات به روشنی درمی یابیم که در کشور پاکستان زمینه شیوع این بیماری بسیار وجود دارد و متاسفانه بسیاری از مردم سیل زده به علت آلودگی آب و غذا و محیط دچار بیماری های اسهالی شده اند.

لذا از وزارت صحت عامه توقع آن می رود که هرچه زودتر برای جلوگیری از ورود بیماری وبا به کشور و شیوع آن در ولایات مرزی تصمیمات جدی اتخاذ نمایند.

پیش از این جمع نکردن به موقع زباله ها در کابل و کسب درآمد برخي از خانواده ها از طريق جستجو در زباله ها و همچنين عدم رعايت نکات بهداشتي توسط دست فروشان اجناس خوراکي از جمله گوشت و مواد غذایی از علل مهم ابتلا به بيماري وبا، بيماري هاي مختلف معده و اسهال در پایتخت عنوان شده است.

با این تفاسیر جامعه اطباء و پزشکان و مسوولان وزارت صحت عامه از مردم خواستارند تا مردم بیش از گذشته به بهداشت فردی و اجتماعی خود توجه داشته باشند تا از شیوع عوامل مبتلا به وبا در کشور جلوگیری به عمل آید.

کد (10)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   وبای افغانیها هم شده بلای جان پاکستانیهای تمیز

>>>   مابارهاگفتیم که خطدیورندباید مسدودشود که اکثر بدبختی ونکبت ازناامنی وترددطالبان مسلح وبیماریهاوقاچاق است ازاین خط است .مابرنامه ای درجهت فشاربرحکومت ووزارت دفاع وامنیت ملی درکنترل شدیدسرحدات ازطریق پارلمان خواهیم داشت .
شیواکاندیداحتمالی بلخ

>>>   ببینم حالا کی ها هستند که برای آمدن به ایران باید کارت سلامت داشته باشند؟!
سارا

>>>   ایرانیهایی که از افغانستان برمیگردند باید 6ماه قرنطینه شوند و بعد از اثبات سلامت جسمی و روحی آنا باید وارد جامعه ایران شوند....

>>>   ساراجان
میزان وباوبیماریهای مسری مانندمالاریادرجوامع روستایی وکمبود امکانات درپاکستان وکمتردرافغانستان است امادرایران ومناطق شهری افغانستان براحتی درمان می شونداما امن ازایدز وهپاتیت که صدهاهزارنفرازایرانیانر رامبتلاکرده ودرمانش مرگ است لذاکارت سلامت ضروری است

>>>   اخه تو افغانستان بیماریهای ویروسی ومیکروبی نیست!!! شما افغانها امار نفوستان را ندارید چه برسد به مبتلایانتان که مطمینا زیاد است چون سیستم بهداشتی ندارید ومعتادانتان هم که زیاد استبه هر حال بزرگترین کشور تولید کننده مواد مخدرید چاه کن همیشه ته چاه است چاه نکن بهر کسی اول خودت دوم کسی

>>>   به نظر دهنده ای که نوشته :امان از ایدز و هپاتیت...........
به نظر می رسد که شمااولا کاملا بی خبر از موارد ایدز و بیماری هپاتیت در کشور خودت هستی.دوم این که در مورد ،بیماری ایدز هم باید بگویم که رقم موارد ثبت شده این بیماری و هپاتیت را که نوشته ای معلوم نیست از کدام ماخذ و منبع امارهای بهداشتی ایران نوشته ایی ؟اشاره به این نکته هم لازم است که در ایران ،افراد مبتلا به ایدز برای بیماریشان داروی رایگان {بدون پول}دریافت کنند و در مراکز خاصی که برای ان ها در نظر گرفته شده از خدمات دندانپزشکی و سایر خدمات پزشکی دیگر را دریافت کنند.اما در کشور شما ظاهرا چنین امکانات مفیدی برای مبتلایان به ایدز وجود ندارد.در ضمن تعدادی از هموطنان شما هنگام ورود به ایران هم مبتلا به وبا و یا بیماریهایی مانند سل و بیماری های گوارشی عفونی هستند.در مورد ،موارد ابتلا به بیماری های مختلف وزارت بهداشت و درمان ایران ،منبع معتبر برای ارائه امار است و هر کس بنا به میل خود نباید به ارائه امار های نادرست اقدام کند .
{تهران}

>>>   دو جواب به دو نظر :
1_خانم سارا :کشور افغانستان با توجه به دلایل مختلف از جمله جنگ های طولانی مدت که اثار ان هنوز به طور کامل برطرف نشده ،فقر،وضعیت نامساعد شرایط بهداشتی یا کمبود بودجه لازم برای مبارزه با بیماریها در کلیه مناطق کشور و یا فراهم نمودن شرایط لازم برای پیشگیری از بیماری ها هنوز از وضعیت مطلوب در این زمینه فاصله دارد بنابراین این که ایران خواستار دریافت کارت سلامت باشد غیر عادی به نظر نمی رسد .در کشور خود ما هم یکی از شرایط لازم برای ایرانیانی که به طور قانونی مهاجرت می کنند ،انجام ازمایش ها و اقدامات لازم تشخیصی برای بیماری های گوناگون حتی سرطان، از طرف بعضی از سفارتخانه می باشد.برای مسافرت به برخی کشور ها هم انجام برخی واکسیناسیون ها ضرورت دارد.
2_نظر دهنده در مورد هپاتیت و ایدز :
بیماری هپاتیت سه نوع دارد که دو نوع اول ان کاملا قابل درمان و ،نوع سوم ان خطرناک است اما اگر بیمار به موقع مراجعه کند درمان پذیر است ولی چون کبد صدمه دیده احتمال ابتلا به سرطان کبد در اینده وجود دارد.اماری هم که در مورد ایدز و هپاتیت نوشته اید قابل استناد به نظر نمی رسد چون اصلا معلوم نیست از چه منبعی برداشته شده است.خوشختانه با پیشرفت های پزشکی در ایران و در دسترس بودن داروها و زیر چتر حمایتی بودن بیماران ایدز کنترل مطلوب بیماری وطولانی تر کردن عمر بیماران وجود دارد.
مریم

>>>   هشتاد درصد یا به قول افغانها فیصد بیماران ایدزی ایران معتادان مواد مخدرند با این حساب در افغانستان ایدزی ها بیشتر از ایران است ولی آمار درستی ندارند فکر میکننند ایدزی ندارند , ضمن اینکه ایدز تا دهها سال علایم ندارد

>>>   دوست نظردهنده ششم که به نظرافغان می آیی وسنگ ایرانی به سینه ات می زنی !!! افغانستان بخاطرجنگ تحمیلی خارجیان وهمسایگان تاوان بیماریهارامی کشدودرثانی بزرگترین تولیدکننده مخدرات است ومعتادانش به یک میلیون نمی رسد درحالی که معتادان ایران قریب 10میلیون دائمی ودههامیلیون دیگرتفننی است حداقل هردوخانواده یک معتاددربینشان است .درضمن تنهاایدز غیرقابل درمان است ونه سل و...لذاایرانیان باید تست اعتیادهم بدهندعلاوه برایدز ...

>>>   من نمی دانم دوستان افغان این امار نحومی را از کجا می اورند دیگر شما افغانها شناخته خاص وعامید! مواد مهدر کشت می کنید می گویید تقصیر خارحی هاست! ادم می کشید وسر می برید و می سوزانید می گویید تقصیر خارجی هاست ! اگر رویتان می شد معتادانتان هم خارجی می شد کلا در افغانستان فرد بومی وجود ندارد هر سی میلیون نفر نفوستان خارجی هستند اخر برادر کمی به خود بیایید تا کی همگان مقصرند ! تا کی برای توجیه کارهایتان دروغ می گویید وامار دروغ می دهید تهمت می زنید فقط خداوند به فریادتان برسدحتی نمی توانید حقیقت را بشنوید ویک هموطنتان که کمی نزدیک به حقیقت می نویسد مهر بیگانه پرستی به او می زنید اخر ایران ده میلیون معتاد دارد وبقیه هم تفننی می کشند!! پس افغانها هم سرخود معتادند چون بوی تریاکی که کشت می کنند همه را معتادکرده...

>>>   سل را که شما افغانها برای ما به ارمغان اورده اید ما ریشه کن کرده بودیم فلج اطفال هم ریشه کن کردیم ولی در افغانستان شیوع دارد شما افغانها بلای جان همسایگانتان هستید خداوند این فغانستان واهستان ونالستان را از دست افغانها ببخشید خارجیها ظاهرا نفوس افغانستان همه خارجی اندودلیل بدبختی افغانها سی میلیون خارجی هههههههه

>>>   خلاصه حرف اینکه ماافغانهاتاوان مقاومت درمقابل شوروی وطالبان ومزدوران کشورهای همسایه رامی دهیم که فقروبیماری برماتسلط دارد اگرمانندبرخی کشورهای همسایه هروز تسلیم روسیه وانگلیس وامریکامی شدیم ویک نفرقلدر60سال برماحکومت می کردآنوقت پیشرفته می شدیم !!!


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است