سومین نمایشگاه کتاب پایان یافت
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۰۰    ۱۳۹۴/۳/۶ کد خبر: 95781 منبع: پرینت

سومین نمایشگاه کتاب که به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی در مرکز کتاب فروشی بابرشاه سنتر برگزار شده بود با سخنرانی عبدالباری جهانی وزیر اطلاعات و فرهنگ، پایان یافت.

در محفلی که به این مناسبت به اشتراک معاون امور جوانان و شماری از روسای وزارت اطلاعات و فرهنگ، برخی از ناشران کتب و فرهنگیان در تالار مرکز بین المللی مطبوعات برگزار شده بود، عبدالباری جهانی وزیر اطلاعات و فرهنگ صحبت نمود و گفت: کلام خداوند مهربان با کلمه اقراء (بخوان) آغاز شده است که خداوند برای حضرت محمد (ص) اولین کلمه را که گفت همین اقراء بود که این کلمه را برای تمام بندگان به خصوص مسلمانان گفته است.

وزیر اطلاعات و فرهنگ درکنار آن که در رابطه به ارزش کتاب، کتابخوانی و مطالعه تماس گرفت، خاطرنشان ساخت: کشورهایی که امروز به مدارج انکشاف و ترقی رسیده اند، اساس آن فقط کتاب، معارف و دانشگاه ها است که بازهم به اساس معارف و دانشگاه های خوب به کتاب و مطالعه در عرصه های مختلف برمی گردد.

وی افزود: در بسیاری از کشورهای جهان مردم حتی در موتر و مسیر راه نیز وقت خود را بخاطرخواندن روزنامه ها یا کتب سپری می کنند.

وزیر اطلاعات و فرهنگ اظهار امیدواری کرد که هفته کتاب و مطالعه به سال کتاب و مطالعه تبدیل شود و هر افغانستانی در طول سال در اوقات فراغت به مطالعه کتاب رجوع نمایند.

همینگونه در این محفل داکتر شمس الحق آریان فر رییس روزنامه ها، عادل یار مسوول مرکز کتاب فروشی بابرشاه، ایمل عازم به نمانیدگی از اتحادیه ناشران و کتاب فروشان به ترتیب در مورد نقش و ارزش کتاب و کتاب خوانی به خصوص در میان جوانان و صحبت نموده خاطر نشان ساختند که فرهنگ اسلامی و آموزش های دینی با کتاب آغاز یافته است و مسلمانان توجه به این مورد داشته اند چنان که در قرن های اول و دوم اسلامی بزرگترین کتابخانه ها جهان را مسلمانان داشتند. مانند کتابخانه بیت الحکمه که 3 میلیون کتاب داشت و کتابخانه مصر که یک میلیون کتاب داشت.

همچنان سخنرانان خواهان رفع مالیه ازکتاب های وارداتی شدند تا کتاب به نرخ نازل به دسترس علاقمندان قرار بگیرد و بر حمایت وزارت اطلاعات و فرهنگ و دولت با ناشران کتاب، راه اندازی نمایشگاه های کتاب و ترویج فرهنگ کتاب خوانی، تاکید کردند.

در اخیر محفل تحسین نامه های وزارت اطلاعات وفرهنگ توسط عبدالباری جهانی وزیرو برخی از روسای آن وزارت، برای برخی از ناشران و کارمندان انتشارت کتب بیهقی و دیگران توزیع گردید.

هفته کتاب به ابتکار ریاست بیهقی وزارت اطلاعات و فرهنگ و اتحادیه ناشران برگزار گردیده بود.

کد (14)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   عجب کشوری است کشور ما مالیات را بردارید تا ازخارج کتاب بیاید یعنی خودمان هیچ چیز نداریم به فکربومی سازی نیست فروش کتاب خارجی هاست. ای کم فرهنگ فرهنگ مردمت دست پاکستانی ها میره. طالب میشه

>>>   وزیر اطلاعات وفرهنگ . کاملا بانظرشماموافقم امروز کشورهای توسعه یافته اول علمی قدرت های نظامی واقتصادی جهان هم هستند.ازنگاه فرهنگی هم فرهنگ غالب مهاجم لکن باتقویت ضدارزش هاوتلویزیون خالی ازمحتوای علمی وفرهنگ صحیح چگونه می توانید این امرراتوسعه بدهید.راهکارشمادرهمکار ی بامعارف وتحصیلات عالی درتوسعه علمی وتکنیکی چیست .این گفته شمارابیشترمردم می دانند.
شیوا.کاندیداحتمالی بلخ


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است