دولت قادر به مهار کردن بازی ها نیست
افغانستان به عنوان یک کشور جهان سوم نیاز دارد که در رابط اش با دیگر کشورها تعادل ایجاد کند و آن را حفظ نماید. خوب است دولت و پارلمان افغانستان تصمیم بگیرند که چه نوع سیاست خارجی برای کشور ما خوب است 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۳۱    ۱۳۹۴/۳/۶ کد خبر: 95775 منبع: پرینت

نه ماه از حکومت وحدت ملی گذشت و متاسفانه بر خلاف تبلیغاتی که برای این دولت از جانب دو رهبر انجام می گرفت کشور میدان جنگ شد، وضعیت اقتصادی رو به وخامت گرایید و روابط با کشورهای دیگر به سوی افراط و تفریط کشیده شد. به خاطر روابط با پاکستان هندوستان به حاشیه کشانده شد و به خاطر روابط با عربستان ایران به حاشیه رفت. جدای از همه این مشکلات به وجود آمده در این نه ماه، این حکومت تا هنوز نتوانسته است اختلافات میان خود را رفع کند تا بعد از آن بتواند برنامه ای مدون برا کشور داشته باشد.

احمدولی مسعود موسس و طراح کنفرانس آجندای ملی در برنامه «تحول» گفت: حکومت و رهبری در افغانستان بسیار ضعیف است. دو تیم هنوز بعد از نه ماه نتوانستند راهی برای همکاری پیدا کنند. در بسیاری از موراد گرچه دو تیم می خواهند همکاری خود را نشان بدهند اما همکار نیستند. وقتی آنها نمی توانند از دو تیم دولتی یکدست بسازند، چطورمی توانند آرای مردم و نخبگان را با هم داشته باشنددر ابتدا دو رهبر ادعا می کردند که در تیم هایشان افراد نخبه فراوانی وجود دارد اما دیدیم که اینطور نبود و هر روز کشور به سوی بحران می رود.

وی در خصوص ضعف حکومت برای ایجاد دولتی قدرتمند اظهار کرد: در این کشور منابع استخباراتی زیادی وجود دارد و دولت نتوانسته است که منابع قدرت را در چارچوب دولت یکدست بسازد. این منابع بیکار نیستند و هر کدام در پی منافع مشروع و غیر مشروع خود در این کشور هستند. ما باید دولتی قدرتمند و قادر به مهار کردن تمام بازی ها داشته باشیم.

مسعود حکومت را ناموفق در بعد خارجی دانسته و می گوید: برخی معتقد هستند که حکومت در بعد سیاست خارجی موفق است من براین عقیده نیستم. درست است که روابط گسترده خارجی ایجاد کردیم اما اگر می خواهیم سیاست خارجی مدون داشته باشیم، سیاست خارجی ما باید بر اساس یک تعادل باشد که تنش ایجاد نکند. به طور مثال هم اکنون که روابط ما با پاکستان فوق العاده نزدیک شده است، هندوستان از این وضعیت ناراضی است. پروژه حاجیگگ خود را به حالت تعویق درآورده و ده میلیارد دالر سرمایه را از کشور خارج کرده است. چرا ما باید در سیاست های خود همیشه خلا به وجود آوریم و نتوانیم توازن و تعادل را در آن ایجاد کنیم.

وی راه ایجاد سیاست خارجی موفق را این گونه بیان می کند: قدم نخست برای ایجاد یک سیاست خارجی موفق این است که متکی به یک سیاست داخلی موفق ومتکی برمنافع ملی کشور باشیم. اگر این رویکرد را نداشته باشیم مطمیناً سیاست خارجی ما موفق نخواهد شد. در چهارده سال اخیر سیاست خارجی ما دچار روزمره زدگی و بر اساس سلیقه شخصی بود. درست است که روابط گسترده خارجی داریم اما در نبود یک سیاست خارجی موفق دستگاه دیپلماسی ما نتوانسته و نمی تواند افغانستان را آنچنان که هست به دنیا معرفی کند.

مسعود ادامه داد: افغانستان به عنوان یک کشور جهان سوم نیاز دارد که در رابطش با دیگر کشورها تعادل ایجاد کند و آن را حفظ نماید. خوب است دولت و پارلمان افغانستان تصمیم بگیرند که چه نوع سیاست خارجی برای کشور ما خوب است. این سیاست خارجی باید با توجه به بازی هایی که در منطقه ما صورت می گیرد تدوین شود.

وی در خصوص دلیل استقبال پاکستان از تفاهمنامه امنیتی گفت: پاکستان کشوری است که سالها پرورش تروریزم را برعهده داشته و همیشه باعث ایجاد ناامنی ها در کشور شده است. کشوری است که می خواهد در افغانستان دستی بالا داشته و در اینجاحکومتی دست نشانده داشته باشد تا بتواند از این طریق به اهداف خود برسد. چگونه می شود که یکشبه تغییر مسیر می دهد و پیشنهاد تفاهمنامه امنیتی را به افغانستان می دهد و از تمام اهداف خود دست می کشد. دلیل نرمش پاکستان این است که آن چیزی را که از طریق جنگ نتوانسته به دست آورد حالا می خواهد از طریق تفاهمنامه به دست آورد. رهبران افغانستان خودشان آن را دو دسته تقدیم کرده اند. با خود می گویند به اینجا می آیند و در امنیت افغانستان نفوذ می کنند و به راحتی به اهداف خود می رسند.

احمد ولی مسعود معتقد است حلقاتی در کشور وجود دارد که به نفع برخی کشورهای خارجی به خصوص پاکستان کار می کنند و افزود: مطمیناً حلقاتی وجود دارد که کار پاکستان را در کشور ما آسان می کند. اگر چنین نبود چطور امکان داشت که این تفاهمنامه امنیتی امضا شود و بخشی از دولت و ملت از آن خبر نداشته باشد. کسانی که این تفاهمنامه را امضا کرده اند همان هایی هستند که به نفع پاکستان و برای آن کار می کنند. تفاهمنامه برای این موضوع یک مثال است مشخص نیست که چه برنامه های دیگری وجود دارد که در خفا و دور از چشم دیگران انجام می شود و ملت از آن بی خبر می ماند. متاسفانه کسانی که در راس قدرت و دولت هستند به منافع ملی افغانستان فکر نمی کنند. بیشتر آنها فکر می کنند که حتما باید یک کشور خارجی از آنها حمایت کنند تا آنها همیشه در راس قدرت بمانند.

وی در پایان گفت: طرح من این است که مسایل صلح، مذاکره، نشست ها و تفاهمنامه ها از این حالت های پروژه ای بیرون شود و به پروسه های ملی تمام عیار تبدیل شوند. مردم افغانستان در جریان گذاشته شوند و به طور مخفی مذاکره انجام نشود. این کارها دشمن را جسورتر می سازد و به این بی اتفاقی های ما می خندند.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   عامل اصلی اختلافات کشورهای همسایه وغرب ومزدورانشان هستند.که دودولت موازی رابوجودآوردند.دولت قانونمندومعیاری واصلاحگرمی توانداقدامات مهمی درتوسعه انجام دهدبه شرطی که ملت همراهی کندوبه بزرگانشان زبان درازی وتوهین بدون حساب وقانون نکند.وهمواره پشتیبان دولت باشندواختلافات رابرجسته نسازندومقابل انتخابات به اتفاق بیندیشند.
شیوا.کاندیداحتمالی بلخ

>>>   بلی راست میگویی!
خصوصاً احمد ضیا مسعود، که شعبه به شعبه و وزارت به وزارت میگردد و تشریحات زیاد راجع به حکومت داری خو ب میدهد، اما با ذره بین نمیتوانی حکومت داری خوب را در ادارات دولتی افغانستان ببینی.

>>>   بلی به پروسه ملی بیرون شوید خو چطور بیرون میشین به امریکا نه بگو به ایران نه بگو به پاکستان نه بگو به روس نه بگو به سعودی نه بگو به انگلیس نه بگو به اروپایی نه بگو به هندو نه بگو ترکمنستان نه بگو به تاجکستان نه بگو وبلاخره با تمام شان نه بگو تمام شان رخصت کنید شاید طرف مقابل انقدر ظالم نباشد که شما فکر میکنین وقتیکه تو به انها نه بگویی هیچ کس درمقابل تو وجود ندارد زور مردم زور خدا هست

>>>   جناب عالى گناه از كى است از اول سر تقسيم جور ميادين حالا هيچ قدرت دنيا زروش به اين وطن نميرسد به پيرهن تنبان داخل كابل شدن امروز دالرشان را موتر هاى تيلردار بورده نميتواند ترك وطن كردن دل به دالر بلند منزل وتعمير هاى فرعونى بند كردن چطور وطن جور شود ومهار شود مردم را مهار كردن ،كار ندارند ،نان ندارند ، فابريكه نيست ، شرايط زندگى خراب همين مهار كردن است
م ى

>>>   از روزیکه ریس جمهور اشرف غنی فاروق وردک را نماینده خاص خود در در امور پاکستان تعین ومقرر کرده فاروق وردک با ارتباط گذشته ی که باپاکستان داشت فاروق وردک با زرنگی وچالاکی که دارد امتیازات بیشتر را برای پاکستان از اشرفغنی گرفته وروز تا روز امتیازات بیشتر را طبق خواست پاکستانی ها از دولت افغانستان بدست اورده اند وانچه تقاضای پاکستانی ها است روز تاروز یکی پی دیگر به پاکستانی ها داده میشود این هم شهکاری اقای فاروق وردک است که پاکستانی ها به ان دست یافته اند ...

>>>   احمد ولی مسعود آدم خوبی هست هیچگاهی برای گرفتن چوکی کوشش نکرده یا از نداشتن چوکی شکایت نداشته انتقاد ها ونظراتش درزمان کرزی هم همینگونه بود فعلا هم
( ر )

>>>   محترم احمد ولی مسعود: شما فکر میکنید که دولت پاکستان برای وطن عزیز ما ارامی میخوا هند؟ بایدکفت ،خم خم رفتنی صیاد بر قتل مر غان است . دوم ــ حکومت وحدت ملی با کندام فورملبندی ان ، خواب است وخیال. سوم ــ تعمین روابط سیاسی با اشخاص عیر مسلکی چون نلدوان، برقی ، دوکتور طب،اشخاص بیکاره ولی نور چشمان، ایا امکان پذیر است؟ تا زمانی که پایه های حکمت 13 ساله فرسوده ، دزد ودغل کرزی خیل برکنار نشود چیزی کرده نمیتوانم . طرح و نظر یات شما قابل قدراست.
اــ ز

>>>   اقای مسعود جملات پایین را از مضمون خود شما نقل کرده وبر ان تبصره میکنم. در جایکه گفته اید قدم نخست برای ایجاد یک سیاست خارجی موفق این است که متکی به یک سیاست داخلی موفق ومتکی برمنافع ملی کشور باشیم. اگر این رویکرد را نداشته باشیم مطمیناً سیاست خارجی ما موفق نخواهد شد.... تا اینکه طرح برون رفت از مشکل فعلی دوم کدام کار حکومت فعلی از اوان بوجود امدن تا امروز دال بر این است که منافع ملی در ان در نظر گرفته شده باشد مگر شاهد نبودید که کشور ومردم تا سرحد نابودی در کشاکش کشانده شدند تا بتوانند چند نفر موقف شخصی خود را در حکومت تثبیت کنند وهم اکنون چی کشاکش نیست که دلالت به قدرت طلبی نکند کاری که برای منافع ملی صورت گرفته کدام است؟ در کدام ساحه زندگی مردم بهبود احساس می کنید؟ دربدری- بیکاری- غریبی -بیچارگی -وحشت- جنگ -انتهار- بی امنیتی-فساد -جنایت- بی ناموسی-ترور-اختطاف-رشوت -بی عدالتی-عصب زمین-چور چپاول در کشور بیداد میکند. مگر!!!!!هستند کسانی که در همین شرایط رقتبار صاحب موتر های شیشه سیاه -بلند منزل- قسر های بلورین- تجارت های داخلی وخارجی وسرمایه ملیون دالری شدند. ایا این است منافع ملی؟؟؟؟؟؟ شما را بخدا قسم که بگویید ...برادر قهرمان تان تا امدن حکومت کرزی چند ملیونر در ولایت خود وچند ملیونر در افغانستان داشتید؟ حالا چند ملیونر دارید؟ ایا از اسمان باران دالر شد یا معامله بدون در نظر داشت منافع ملی؟پس از روی کدام منطق انتظار طرح منافع ملی را برد؟ بخش بعدی. در چهارده سال اخیر سیاست خارجی ما دچار روزمره زدگی و بر اساس سلیقه شخصی بود. در جمله بالا حتما منظور تان کرزی است.کی ها از کرزی حمایت کردند؟ مگر نبودند کسانی که در توصیف کرزی دهان شان قف میکرد؟ مگر ما شاهد پشتیبانی سیاست های کرزی از طرف یک حلقه قدرتمندان ان روز نبودیم؟پس چرا نمیگوییم(در چهارده سال اخیر سیاست خارجی ما دچار روزمره زدگی و بر اساس سلیقه گروهی با منافع مشترک بود.) وادامه داه اید که (درست است که روابط گسترده خارجی داریم اما در نبود یک سیاست خارجی موفق دستگاه دیپلماسی ما نتوانسته و نمی تواند افغانستان را آنچنان که هست به دنیا معرفی کند.) منظور تان چیست؟ دنیا میداندکه در افغانستان دربدری- بیکاری- غریبی -بیچارگی -وحشت- جنگ -انتهار- بی امنیتی-فساد -جنایت- بی ناموسی ترور-اختطاف-رشوت -بی عدالتی-عصب زمین-چور چپاول بیداد میکند وکشوریست که در فساد مقم اول را حایز شده هیچ معرفی در کار نیست. ادامه می دهید که ( افغانستان به عنوان یک کشور جهان سوم نیاز دارد که در رابطش با دیگر کشورها تعادل ایجاد کند و آن را حفظ نماید. خوب است دولت و پارلمان افغانستان تصمیم بگیرند که چه نوع سیاست خارجی برای کشور ما خوب است. این سیاست خارجی باید با توجه به بازی هایی که در منطقه ما صورت می گیرد تدوین شود.) درین گفتار تان سر در گمی عجیبی نهفته است.از یک طرف این سیاست را نفی میکنید واز طرف دیگر تایید. اول اینکه شرایط فجیح سیاسی امروز ثمره تعادل سیاسی چهارده سال قبل است که هیچ دست اوردی برای کشور نداشت و هر روز کشور دستخوش سیاست های همسایه ها می شد وهر بازی را که همسایه ها پیش میگرفتند ما با ید تعادل خود را به ان عیار می کردیم. و با توجه به شکل گیری سیاسی در منطقه تدوین هرنوع پالیسی سیاسی افغانستان ناگزیر در مسیر سیاست های منطقوی خواهد بود. وادامه می دهید که حلقاتی در کشور وجود دارد که به نفع برخی کشورهای خارجی به خصوص پاکستان کار می کنند بلی من در این قسمت با شما هم نظر استم.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است