ابهامات باعث مشکلات جنگ شده است
وجود اختلاف نظر میان دو نفر طبیعی است اما این رهبران به قدری عصبی هستند که تمام اختلافات آنها به بیرون درز کرده است و این زمینه ساز شایعه های بسیاری شده است 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۵۹    ۱۳۹۴/۳/۴ کد خبر: 95651 منبع: پرینت

جنگ در افغانستان شدت گرفته است. برخی ها بر این عقیده اند که پنهان کاری و عدم شفافیت حکومت باعث شده که دست های پشت پرده برملا نشود. نمایندگان مجلس بر این عقیده اند که دولت نه کاری برای پیروزی در جنگ می کند و نه اراده ای برای صلح دارد.

سنجر سهیل روزنامه نگار در برنامه «به روایتی دیگر» گفت: جنگ امسال در افغانستان نسبت به سال های قبل متفاوت تر است. یکی از دلایل، این است که نیروهای بین المللی تمام کار را به دست نیروهای داخلی سپرده اند و نیروهای داخلی بخش بزرگی از حمایت نیروهای بین المللی را از دست داده اند. فعلاً رجزخوانی هایی که طالبان می کنند ناشی از موفقیت و پیروزی آنها نیست. چرا که نیروهای امنیتی افغانستان به خوبی می جنگند و از روحیه قوی برخوردار هستند. همین که در حوزه های مختلف خود، مسوولیت ها را به عهده گرفته اند، پیشرفت بزرگی است.

وی ادامه داد: اما چالش هایی در زمینه مدیریت جنگ وجود داشت و دارد که دولت وحدت ملی باید به آن چالش ها پاسخ دهد. یکی از چالش ها همین است که دولت افغانستان باید یک تعریف جدی از جنگ در افغانستان ارایه کند. باید مشخص کند برنامه ما دفاع، سرکوب و یا نابودی افغانستان است.

سهیل در خصوص ابهامات و مشکلاتی که در جنگ وجود دارد عنوان کرد: ابهاماتی که ما در جنگ علیه طالبان داریم به دوران حامد کرزی برمی گردد. تا زمانی که حکومت جدید بتواند تعریف جدیدی از جنگ ارایه کند و بر این ابهامات غلبه نماید این میراث برعملکردها تاثیر دارد. از طرفی دیگر دستگاه های تبلیغاتی و اطلاعاتی افغانستان هنوز به نحوی در رابطه تنگاتنگ و نزدیک با حامد کرزی و دار و دسته اش است و یا اینکه متاثر از آن افکار و ایده ها هستند. بخشی از مشکلات فعلی ما از این موضوع ناشی می شود.

وی بی اعتمادی نسبت به حکومت را قسمتی بزرگ از مشکلات در جنگ دانسته و گفت: بخشی دیگر از مشکل که متاسفانه کمتر به آن توجه می شود، بی اعتمادی بسیار گسترده در تمام سطوح جامعه است. بخشی از این بی اعتمادی ناشی از سرخوردگی هایی است که به دلیل کاهش حضور نیروهای خارجی، کاهش کمک ها، کاهش سرمایه گذاری ها و انجمادی که در بازار به وجود آمده، است. بخش دیگر آن هم از عدم هماهنگی بسیار واضح در داخل حکومت افغانستان است. وجود اختلاف نظر میان دو نفر طبیعی است اما این رهبران به قدری عصبی هستند که تمام اختلافات آنها به بیرون درز کرده است و این زمینه ساز شایعه های بسیاری شده است. شایعه هایی مانند این که جنگ از داخل رهبری حکومت دامن زده می شود. در حالی که برای این شایعه هیچ استدلال واضح و روشن میان مردم وجود ندارد.

سهیل ادامه داد: جای سوال پیش می آید که یک حکومت چرا بخواهد جنگ را از یک جای کشور به جای دیگر آن انتقال دهد. این حکومت خود انبوهی از مشکلات و ناتوانی ها را دارد. حکومتی که حتی قادر نیست یک سند دولتی را برای چند روز پنهان نگاه دارد. تفاهمنامه ای که در شورای امنیت به امضا می رسد، پنج دقیقه بعد، سند با تمام محتوا در یک رسانه نشر می شود. هیچ رازی در این حکومت وجود ندارد. در واقع این حکومت ابهت خود را از دست داده است.

این روزنامه نگار در خصوص راه حل مقابله با طالبان ابراز کرد: درست است که نیروهای امنیتی ما در قسمت رهبری مشکلاتی دارند اما طالبان هم قدرت جنگ جبهه ای و اینکه بخواهند تهاجم کنند و جایی را تسخیر کنند ندارند. طالبان بیشتر به جنگ هایی متوسل می شوند که حمله و گریز است و یا اینکه از طریق ایجاد آشوب و وحشت می خواهند خود را مطرح کنند. به این ترتیب ما باید به دنبال این باشیم که بر استراتژی دشمن که ایجاد آشوب و ترس است غلبه کنیم.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   اختلاف خیلی زیاداست یکی جهادی فکر میکند ویکی امریکای .درنتیجه کشور به طرف نابودی میرود.

>>>   سلام:
در حکومت وحدت ملی مشکلات فراوان وجود دارد.
نصردره صوف


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است