هموطنان ما از راه ایران به داعش می پیوندند
در حکومت ما کسانی هستند که از داعش دفاع می کنند. اگر چنین کسانی نماینده های مجلس در پارلمان هم باشند، افغانستان هم تولید داعش خواهد کرد 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۲۵    ۱۳۹۴/۳/۳ کد خبر: 95559 منبع: پرینت

در این سال ها جوانان زیادی از مهاجران افغانستانی که در ایران زندگی می کنند برای جنگ به سوریه می روند. گفته های زیادی وجود دارد که این جوانان در ایران بدون مدرک اقامتی هستند و برای گرفتن آن حاضر می شوند و به جنگ می روند یا تعداد زیادی از آنها اقتصاد بسیار ضعیفی دارند و مجبورند برای گذران زندگی و حقوقی که از این راه به دست می آورند جان خود را بر کف گرفته و رهسپار آنجا شوند. عده ای هم معتقدند آنها داوطلبانه و بدون هیچ فشاری برای دفاع از حرم و جنگیدن در مقابل دشمنی با اسلام، با گروهی به نام داعش به سوریه می روند. واقعیت این ماجرا چیست و چه انگیزه ای، اینچنین سیلی از جوانان مهاجر افغانستانی در ایران که تقریباً همه هزاره هستند را به سوریه می کشاند؟

حبیب الله صادقی زاده نیلی عضو مجلس نمایندگان در برنامه «آماج» گفت: بیشتر افرادی که از ایران به جنگ در سوریه می روند، داوطلبانه می روند. من در مراسم تشییع یک شهید در سوریه در قم شرکت کردم. این فرد کسی بود که در دانشگاه درس می خواند و فرزند یک روحانی بود. برخلاف گفته ها نه نیاز کارت اقامتی نیاز داشت که برای آن به سوریه رفته باشد و نه از نظر اقتصادی ضعیف بود. همه امکانات زندگی را داشت، همه چیز را به کناری گذاشته بود و به سوریه برای جنگ رفته بود.

وی در جواب این انتقاد و پرسش که چرا ایران این چنین مهاجران را به سوریه اعزام می کند عنوان کرد: ایران مسوولیت اعزام آنها را دارد اما فشاری بر مهاجران وارد نمی کند و آنها خود داوطلبانه می روند. چرا که بسیاری از آنها بر اساس اعتقادات خود به سوریه می روند. این جریان در کشور ما هم وجود دارد. همین الان حزب اسلامی در افغانستان اعلام کرده است که مردم بسیج شوند و به یمن بروند. در یمن از چه چیزی دفاع می کنند؟ برای این می روند که عربستان سعودی می خواهد قدرت طلبی خود را بر یمن نشان دهد. آنهایی که از ایران به یمن می روند، برای هیچ هدفی جز دفاع از حرم حضرت رقیه نمی ورند.

نیلی در خصوص هدف از رفتن مهاجران مقیم ایران به سوریه گفت: در حکومت ما کسانی هستند که از داعش دفاع می کنند. اگر چنین کسانی نماینده های مجلس در پارلمان هم باشند، افغانستان هم تولید داعش خواهد کرد. گفته هایی وجود دارد مبنی بر اینکه کسانی که از ایران به یمن می روند با سنی ها می جنگند، آنها سنی ها نیستند بلکه داعشی ها هستند. کسانی که از داعش دفاع می کنند افغانستان را هم در همین آتش فروخواهند برد. کسانی که به یمن رفته اند با داعش می جنگند، داعشیانی که می خواهند حرم را خراب کنند.

این نماینده مجلس در جواب پرسش این که ایران در افغانستان هم کار و تبلیغات می کند و از داخل هم اعزام نیرو به سوریه می کند می گوید: همین حالا تعداد زیادی از جوانان اهل سنت از همین افغانستان به ایران می روند و از ایران عبور می کنند و به جنگ سوریه می روند. ایران معبر عبور این جوانان است اما نمی توانیم بگوییم ایرانیان آمده اند و ما را سوخت خود قرار داده اند. اگر این سوخت قرار گرفتن از طرف ایران درست باشد محکوم است اما کسانی هستند که داوطلبانه با این دیدگاه می روند که از حرم در مقابل کسانی مانند داعش دفاع کنند.

وی ادامه داد: به این دلیل نمی شود گفت که ایران تسهیل کننده رفتن داوطلبانه هموطنان ما ازافغانستان است. چرا که تعداد زیادی از مردم افغانستان هم وجود دارند که از مرز ایران عبور کرده ، رفته و به داعش پیوسته اند. نمی شود که ایران دو جبهه داشته باشد هم برای بشار الاسد نیرو بفرستد و هم برای عربستان.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   چه احضار نظرایی می کنید اگر اینقدر مطمئن هستیدبه ایران نیایید ما دیگه حوصله شما رو نداریم که هر تهمتی به ما بزنید اگر کسانی به سوریه میروند برای دفاع از حریم حضرت زینب میروند و از متعصبان هزاره بشمار میایند که داوطلبانه به جنگ علیه داعش قیام میکنند ایران کسی رو که مجبور نمی کنه در کل زمین به اسمان برسه شما همین طور نمک نشناسید
بهمن

>>>   جناب خیلی بی خود ونا به جا فرمودید ایا جوانان مهاجر درایران همه هزاره هستند که شما در اول مقاله نوشته اید تقریبا همه هزاره هستند؟

>>>   فکر می کنم این نماینده شوخی کرده اند. آن افرادی که برای پیوستن به داعش می خواهند از ایران عبور کنند توسط نیروهای امنیتی ایران دستگیر می شوند. ایشان اگر واقعا اخبار را پیگیری کند متوجه خواهد شد که چند ماه پیش حدود 20 پاکستانی و افغانی در ایران به اتهام پیوستن به داعش بازداشت شدند. افرادی که از افغانستان به داعش می پیوندند یا از طریق پاکستان می روند یا کشورهای آسیای میانه و یا هوایی به ترکیه می روند. همه دنیا نقش ترکیه در پشتیبانی از داعش را درک کرده که با خطوط هواپیمایی خود به ویژه(ترکیش ایرلاینز)افراطی ها را از آسیای میانه به ترکیه و سپس سوریه انتقال میدهد. به جای این سخنان شما مرزهای زمینی و هوایی خود را کنترل کنید. ضمنا لطفا قبل از این که در مورد موضوعی اظهار نظر کنیم کاملا به آن چه می گوییم فکر کنیم. خدای نکرده با یک حرف اشتباه آب به آسیاب دشمن نریزیم.
اشکان از تهران

>>>   طالبان در پاکستان مدرسه میخوانند و بجنگ مردم افغانستان میروند و هزاره ها در ایران مدرسه میخوانند و بجنگ عراق و سوریه میروند. نه پاکستان کسی را مجبور میکند و نه ایران. اما سوال درینجاست که طالبان در این مدرسه ها چی میاموزند؟!؟!؟!
علی دایکندی

>>>   باعرض سلام واحترام عزیزان:
ما باید همه آماده باشیم که از حرم حضرت زینب بانوی قهرمان اسلام دفاع کنیم وخودرا قربانی نمائیم آنهامگرهمه اهل البیت را به راه خداوند درمقابل باطل جور وظلم قصابان سیاه دل و قربانی نکرد.
نصردره صوف

>>>   هم وطنان شما یک عمر هست پیرو طالب و داعش هستند و سرزمین افغانستان محل امنی برای ایجاد گروه های افراطی و صادر به منطقه می باشد.

>>>   عزیزم ما بایدمردشویم ریکی کندم خودرا چنیدشماانقدرمردانکی ازخود نشان مدهدچشم خودراواکن روزی چندشهدمظلومانی درراه کنارراه درمنزیل به
رحمانه جانهاخودرا ازدست مدهدمردشویدازمظلومین خودازخاک ناموسی برادرخودرادافع کنید

>>>   سلام !
... داعش وطالبان هر دو محصول معهد های عربی در پاکستان هستند؛ و در مقابل تعداد زیادی مهاجرین افغانستان در خود سوریه آنهم در منطقه زینبیه زندگی می کنند؛ بلی جسارت داعش در حق جنازۀ شهید جاوید اسلام جناب حر بن عدی وبی حرمتی نسبت به حرم ضرت زینب باعث تحریک احساسات یک سری جوانان شد. اما این که گاهی ایران را متهم کنی وگاهی کل مهاجرین را وگاهی هم از حوادث دنیای اسلام تغافل کنی این نه کار آدم دانشمند است ونه سیاست مدار؛ بلی در افغانستان بازاری است که هر گردنی که از یخن پیرهن بیرون آمد هم صاحب نظر است، هم سیساستمدار است وهم اختیاردار در حالی که چندین سال است از خون وآبروی مردم می خورند وهنوز دم در تان را به کمک ناتو نتواستید امنیت کنید، باز هم مصاحبه می کنید وهم مقاله می نویسید. عزیزم اگر به این مهاجرین بدبخت کمک نمی توانی لا اقل ضربه نزن ....
والسلام فریدون کریمی

>>>   دوستان ایرانی وافغانی باهم دعوا نکنید دشمن مارامقابل هم قرارداده ومیدهد.درافغانستان کسانی هستند درراس دولت که ازداعش وطالب حمایت میکند.وما درافغانستان عملا نمی توانیم ازاسلام دفاع کنیم ناچار ازایرا ن تقاضا وخواهش میکنیم که مارابفرستد سوریه .
یک مبارز علیه داعش..

>>>   اکرکسی میکوید که افغان هاازایران به داعش ملحق میشود این نوکر امریکااست ومعلوم است که دالرهای زیادی کرفته است.داعش کجا بود این ارتش است ازکشور های منطقه واروپا به رهبری امریکا. که کارشان ازبین بردن اسلام است وجهادبر هر مسلمان واجب است.شما یک جبحه جنک علیه طالب وداعش ندارید.
یک مبارز علیه داعش.

>>>   درافغانستان یک عده قومندانان اردوی ملی رابه طالب وداعش میفروشد شب طالب وداعش می اید اسیر کرده ومثل گوسفند همه راسرمیبرد.کسی ان فرد خاین را محاکمه نمیکند. بطور مثال یکی باقاتل شهید همکاری کرده ویادرتروران شهیددست داشته حالا پیشنهاد شده که وزیر دفاع بشه ان وقت می کوید چرا در سوریه میروید.
یک مبارز علیه داعش.

>>>   من ازدوستم خواهش میکنم که از سمت شمال شروع کند.بایدازیکجا شروع شود جنک علیه فسادوطالب وداعش چه بهتر که ازشمال شروع شود.
یک مبارز علیه داعش وامریکا ه ...

>>>   اکر یک نیروی واقعی پیدا شود درافغانستان که علیه فساد وطالب وامریکا مبارزه کند مردوم مادرسوریه نمیرود.امریکا اعلان میکندکه ماومتحدان مااز کروه مخالف سوریه باتمام امکانات حمایت میکنیم یعنی چه .سوریه اکر سقوط کندیک کشور کفر مانند اسرایل درست میشود.پس مسلمان های جهان متحد شوید علیه امریکای جنایت کار بیایید در سوریه بابرادران دینی خود وسوریه راازوجودکفر پاک کنیم .
یک مبارز علیه کفر....

>>>   آفرین بر (یک مبارز علیه داعش) خوب تحلیل نمودید. دقیقا آمریکا می خواهد ایران و افغانستان را مقابل هم قرار دهد...

>>>   دوستان اگر امروز با داعش مبارزه نکنید فردا که شهرهاتان را گرفت پشیمان بشوید دیر است از همین حال خوب مواظبت نمایید آماده جنگ با تکفیر شوید

>>>   امروز جنگ سوریه حق علیه باطل است، داعش وحامیانش، یزید این زمان است، باید در مقابل این گروه ایستاد،
ابراهیم از هلمند فعلا مقیم تهران

>>>   دسته اول پیش خودفکرکرده اندیامیرویم وکشته میشویم یااگرسالم برگشتیم ...وضعمان راتوپ میکند.دسته دوم هم به فکردلارهای نفتی داعش است.

>>>   باید افغانستان و ایران برای مبارزه با داعش هماهنگی کنند چون در ولایت فراه مرز ایران جنگ هایی داعش برپا کرده است

>>>   اگر تمام کشورهای اسلامی بشمول ایران و کشورهای خلیج عرب با هم اتفاق و اتحاد میداشتند داعش جایی در بین مسلمانان نمیداشت.
علی

>>>   اکثر فرزندان افغان که به سوریه اعزام میشوند تجربه کافی برای جنگیدن ندارند خیلی روز جان خود را از دست می دهد اگرهم اینها دواطلب باشد باید حداقل چند مدتی آموزش های لازم را ببینند خیلی شهید دادیم نصف قبرستان قم شده جای مدافعان حرم که همه هم افغانی هستند از جوان 16 ساله گرفته تا پیرمرد 70 ساله و اکثرا جوان هستند وقتی به این قبرستان نگاه می کنیم دل آدم خون میشه مادرهایشان دارند فریاد می زنند گریه می کنند خواهران شان پدران شان واقعا صحنه محشراست.

>>>   خلیج عرب شکر خورده با شما دریایی عرب هم نداریم و دریایی مکران این را اویزه گوشت کن

>>>   حبیب الله صادقی زاده نیلی!
هم اکنون در مطبوعات رسنه های خبری ...به صد ها شواهد واسناد غیر قابل انکار وجود دارد که حقیقت مسله را برملا میسازد نه خود را فریب بدهید نه مردم را

>>>   ای آدم '' جاهل هستی که نام خلیج فارسی را بلد نیستی و جعلی مینویسی ما را به پیشنهاد تو هیچ ضرورت نیست ما خود با هم متحد هستیم بلکه دانیم تو تفرقه افکن هستی و احتمالا دوست آل سعود باشی!

>>>   واقعا متاسفم برای افغانها که به فارسی صحبت می کنند و به جای نام خلیج فارس از واژه مجعول خلیج ع ربی استفادده می کنند واژه ای که در هیچ منبع علمی جهان کاربرد ندارد ,حتی خود اعراب در مکالمات روزانه از واژه خلیج به تنهایی استفاده می کنند...از ماست که بر ماست

>>>   اگر یک کمی از بالاتر نگاه کنیم می بینیم که چطور دنیای کفر و غرب به ریش ما مسلمانان هر هر می خندن و میگویند به به عجب عروسک های خیمه شب بازی داریم ها، به آسانی یک مرغ سر یکدیگر را میبرند. فکر نمیکردیم این قدر در برابر خودشان شجاع باشند؛اما در برابر دشمنشان نوکر چاکر و ..... باشند. نمیدانم آیندگان به ماها چه خواهد گفت. افسوووووووووووووو.....
یک افغانستانی بیش از 30 سال مهاجر.

>>>   بلا خر حرم حضرت زینب در یمن است یا در سوریه تکلیف ما بیسوادها روروشن کنید
دا نشجوی سیاسی

>>>   مردم افغان نصایحی دوستانه از من با شما: قبل از آنکه کاری انجام دهید ابتدا دوست را از دشمن خوب را از بد تشخیص دهید تا بعدا نگویید چرا اینطور شد چرا آنطور شد ..... در همه مسایل با همدیگر گفتگو کنید که بسیاری از مشکلات با گفتگو حل میشود ....... با همدیگر اتحاد داشته باشید ...... این یک واقعیت هست که در آمریکا همه جور نژاد، مذهب، همه جور انسان و قوم و آیین وجود دارند ولی یک کشور پیشرفته و طراز اول دنیا میباشد(البته به سیاستهای آمریکا کاری ندارم) و مردمش با این همه گوناگونی، با آرامش و صلح در کنار هم زندگی میکنند .... پس شما هم میتوانید کشور خود را به آرامش و صلح و پیشرفت برسونید ...... افغانستان برای هزاران سال جزو ایران بوده و زبان و فرهنگ هر دو کشور بسیار بهم نزدیک است پس دستهاتون رو بهم بدهید تا زودتر پیشرفت کنید..... دستهایی وجود دارند که میخواهند اتحاد شما را از بین ببرند پس به هوش باشید ...... سعی کنید تا جایی که میتوانید سواد و درس و مدرسه یاد بگیرید تا درک و فهمتان افزایش یابد تا خردمندانه با مشکلات مقابله کنید ..... و از همه مهمتر به همه انسانها با هر نژاد و قومی که هستند محترمانه برخورد کنید تا ارج و منزلتتان افزایش یابد ..... برای داشتن کشوری آباد باید ابتدا از خودتان شروع کنید
حسینی از ایران


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است