استانکزی را آمریکا معرفی کرده نه عین و غین!
اگر اشرف غنی کسی را به عنوان وزیر دفاع که حساس ترین پست در کابینه ی دولت است، معرفی می کند، بی جهت و یکباره نیست بلکه در پرونده استانکزی خدمت مستقیم به کاخ سفید، خیانت به حزب جمعیت، همکاری با قاچاقچیان مواد مخدر و عملکرد راضی کننده درباره صلح با طالبان! وجود دارد 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۳۰    ۱۳۹۴/۳/۱ کد خبر: 95413 منبع: پرینت

روز گذشته محترم اشرف غني، معصوم استانکزی را به عنوان نامزد وزارت دفاع افغانستان معرفي کرد تا یکبار دیگر اثبات کند که تمامی سیاستهایش براساس اهداف از پیش تعیین شده و بر خلاف نظر و عقیده ی داکترعبدالله می باشد.

محترم محمد معصوم استانکزي در سال‌هاي 2002 تا 2004 وزیر ارتباطات حکومت کرزی بود و در سال 2009 به رياست دبيرخانه شوراي عالي صلح برگزيده شد و طی این مدت مورد اتهامات فراوانی قرار گرفت که اصلی ترین آن اتهام همکاری با عامل انتحاری قاتل استاد برهان الدین ربانی است.

عطام محمد نور والی بلخ در اولین سالگرد استاد ربانی (1392.6.26) با انتقاد شدید از معصوم استانکزی عضو برجسته ی شورای عالی صلح که فرد انتحار کننده همراه وی وارد منزل استاد ربانی شده بود گفت: استانکزی اگر انتحاری را نیاورده، غفلت کرده و عامل شهادت استاد ربانی است و جرم وی اعدام می باشد ما انتظار داشتیم او محاکمه شود اما می بینیم که در پست بلند دولتی تکیه زده است.

اتهام دیگر وارد شده به وی مربوط به اسنادی است که ویکی لیکس در مورخه 1389.9.14 منتشر شد با این مضمون که شماری از اعضای خانواده رییس جمهور کرزی، در بدل رهایی قاچاقبران مواد مخدر پول دریافت می کنند.

در بخشی از این اسناد گفته شده بود که معصوم استانکزی، مشاور رییس جمهور کرزی گفته است که از سوی قاچاقبران مواد مخدر و طالبان و حتی به گونه غیرمستقیم از سوی حامد کرزی درباره رهایی قاچاقبران مواد مخدر و طالبان تهدید شده است.

براساس آن اسناد، معصوم استانکزی گفته بود حامد کرزی در این تهدیدات به گونه ای آشکار دست نداشته است اما باور دارم که آقای کرزی، در گفتگوهایم با مخالفان مسلح دولت به شمول دو قاچاقبر مواد مخدر که از سوی افراد مسلح شخصی همراهی می شدند، دست داشته است. آن زمان استانکزی اعتراف کرد که پس از دریافت دستور رییس جمهور و نیز برای حفظ جان خویش، دو تن از نامزدان انتخابات شورای ولایتی هلمند را که به قاچاق مواد مخدر و هم دست بودن با مخالفان مسلح متهم بودند، رها کرده است. علت رهایی این افراد هم حمایت از ریاست جمهوری کرزی در دومین انتخابات ریاست جمهوری اعلام شد.

همچنین استانکزی کسی است که بدون اطلاع با دولت مرکزی کابل در راس هیاتی (ماه ثور سال 91) به واشنگتن صفر کرد و در مورد روند انتقال امنیت و نیز سند راهبردی افغانستان و امریکا با مقامات کاخ سفید به تبادل نظر پرداخت و یا به نوعی مقدمات امضا شدن پیمان استراتژیک کابل - واشنگتن را مهیا ساخت.

از طرف دیگر عملکرد جناب استانکزی در شورای عالی صلح نیز با انتقاد شدید روبرو می باشد چرا که برخی ادعا کرده اند آن تعداد از مخالفان مسلحی که سلاح خود را تحویل داده و به شورای صلح به مذاکره پرداخته اند، از سوی این نهاد مورد حفاظت واقع نشده اند و باعث شده تا دیگر به این نهاد، اعتمادی نباشد.

به هر حال ذکر این مطالب به این جهت بود تا همگان بدانیم: اگر اشرف غنی کسی را به عنوان وزیر دفاع که حساس ترین پست در کابینه ی دولت است، معرفی می کنند، بی جهت و یکباره نیست بلکه در پرونده جناب استانکزی خدمت مستقیم به کاخ سفید، خیانت به حزب جمعیت، همکاری با قاچاقچیان مواد مخدر و عملکرد راضی کننده درباره صلح با طالبان (البته صلح مدنظر آمریکاییها) وجود دارد.

کسی که توانسته مقدمه ساز امضای پیمان امنیتی کابل - واشنگتن که برای آمریکاییها بسیار حایز اهمیت بود، شود و کسی که به خوبی می تواند برای همکاری با قاچاقچیان برای خود دلیل برهان بیاورد و کسی که به قول عطامحمد نور می تواند رهبر حزب جمعیت را از صحنه سیاست حفظ کند، قطعا به راحتی می تواند با حمایت غرب و البته سران پشتون حاضر در ارگ، رای اعتماد خود را از نمایندگان رشوت خور مجلس هم به دست آورد.

که قطعا حضور وی به عنوان وزیر دفاع کشور نشان دهنده این است که هنوز که هنوز است این آمریکاییها هستند که برای افغانستان تعیین تکلیف می کنند نه عین و غین.

کد (10)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   ازمحترم ستانکزی صاحب همینقدر پرسان شود که حربی پـــــوهـــنـــتــــــــون را درکدام سال ها خوانده است؟؟؟ چون از سال 1358 الی 13710 وظیفه رسمی داشتند

>>>   ...زمانیکه ستانکزی وزیرمخابرات بودند درانجا یک ریاست نظامی بود ودران ریاست یک افسر حربی پوهتون که از لوگر بود توسطاستانکزی درین ریاست جذب وتعیین شد ودر عوض آن افسر یک سند جعلی فراغت حربی پوهنتون رابرای ستانکزی آورد ازین موضوع نظامیان همان ریاست همه خبردارند

>>>   این عمل از سوی اشرف غنی یعنی خیانت به افغانستان. ای جامعه مدنی، استادان، دانشجویان، و مردم افغانستان باید در برابر ارگ تظاهرات کنید، و به خیانت اشرف غنی اعتراض کنید.اشرف غنی مثل ... است که آمریکا، پاکستان، کشورهای عربی او را چوپانی می کند...ای مردم شما سکوت نکنید. و اگر بگذارید افراد خیانتکار هر روز بیشتر در سمت قرار بگیرند، شما مقصر هستید زیرا سکوت کرده اید و خواهان این حکومت هستید.

>>>   خواست مردم ما ازپارلمان کشوراین است که به این شخص قاتل رای ندهند.
وحید

>>>   با تقديم سلام واحترام
''حال كه فهميدي كه فهميدم كه فهميدي" به عطا جان كه سر چوكي نشسته هم سوغات ديگران است، نه محنت و تكليف جناب، اشخاص كه به زوق وميل شما نه باشد ،بايد در نظام هم نه باشد،اگريك لوگري در جمله صد ها پنجشيري،جوز جاني،مزاري،وشوراي نظاري مقرروجا به جا شود دل تان ميكپه،اخير كمي انصاف خوب است. افغانستان خانه اي همه ما است
قدرتالله لوگري

>>>   سلام به وطنداران عزيز
اين هم يك نيرنگ است واشك تمسا است، شما به غيراز محمد اشرف غني احمدزي كه همكار وفادار گروپ جمعيت است،وتابع اوامر اعتلاف شمال است صرف به نام پشتون است و به پشتون ها تا همين مقطع زماني هيچيز نه كرده. و اين ما به شما ثبوت ميكنيم:
١. در نظام رياستي جمهوري ،رئس اجرايه يا صدراعظم مستقل وجود نه دارد،مثل در زمان كرزي،اما اشرف غني براي اعتلاف شمال اين پست را نو تاسيس كرد واين عمل زير پا كردن قانون اساسي كشورشد.
٢. دو معاونين رئس جمهور، دو معاونين صدراعظم از گروپ اعتلاف شمال هستند
٣.چهار وزارت بسيار مهم در كابينه كه عبارت است از وزارت داخله،وزارت خارجهً وزارت دفاع و وزارت ماليه اين چهار وزارت در دست اعتلاف شمال قرار دارد.
٤. نايب الحاكم سمت شمال كه خودرا از رئس جمهور كشور هم بلند فكر ميكند ١٣سال ميشود توسط بادارانش در اين پست قرار دارد
٥. موئسسات وادارت مهم كشور به نام ناشايسته اين خون خواران اعتلاف مسمي گرديد.
٦. از جمع تمام اعضاي دولتي وحكومتي سه نفر بنام پشتون وجود دارد،اغاي اشرف غني،اغاي اتمر،اغاي وزير اطلاعات وكلتور كه فاقد صلاحيت ها استند وجود دارد.
در نتيجه اين دولت وحكومت اعتلافي شمال است در ان به پشتون هاجاي نيست . خداكند كه شما را صحيح فهمانده باشم
حضرت نور

>>>   باعرض سلام ....
خدا به داد این مردم و این کشور برسد

>>>   سلام:
ماخوانیم این هستیم که فردی باشد رتبه جنرالی نظامی دارا باشد قرار معلومات آقای استانکزی هیچ رتبه جنرالی ندارد.
نصردره صوف

>>>   با عرض سلام..
در این شرایط حساس مملکت به یک وزیر دفاع مسلکی و با یونیفورم نظامی و با دسبلین ضرورت دارد که همچو اشخاص در صفوف اردوی ملی موجود میباشد و یا هم در کنج خانه های خود نشسته اند ....ولی صد افسوس به این دولت نامردان ما که با سرنوشت ملت بازی میکنند ...

>>>   این فرد اکردرکشور دیکری بود حکم شان اعدام بود ولی درافغانستان به ادم جنایت کار جایز ه ومقام میدهد.من ازنماینده های محترم خواهش میکنم رای ندهد به این جانی. کر چند نماینده کان خودشان متهم به رشوه خواری هستند.

>>>   من اقای بیچاره را نمی شناسم اما این قدر میدانم که درجه تحصیل اش حد اقل از اکثریت ستر جنرال های کنونی بشمول معاون اول اشرف خان ومعاون دوم عبدالله جان بلند تراست اما عمده ترین مطلب که درجه ای تعهد ووطن پرستی اش میباشد برایم زیر سوال است ونمیتوانم باور کنم .
( ر -- ن ) سیدنی

>>>   درافغانستان حکومت دردست امریکا است عبد الله وبقیه راخریدندویا ازترس جانشان همکاری میکند.چیزی که معلوم است همکاری باامریکا وتروریست هااست.

>>>   حرف اشکار هست در طول تاریخ افغانستان بدون از پشتون ها پاچاهی کسی کرده نمی تواند تا امروز

>>>   باسلام خدمت دوست عزیز که خودرا حضرت نور معرفی کرده است.درست است که سه نفر ازپشتون دردولت است .کم است ولی هرکدام این سه نفراندازه سیصد نفر صلاحیت دارد مثال ریس جمهورصلاحیت داشت کشوررا بفروشد به هر کشور که دلش خواست.خوب دلش خواست به امریکا فروخت.این دوتا ی دیکر صلاحیت شان اندازه ریس جمهور اکر نیست کمتر هم نیست. خودت ووجدانت قضاوت کن.بماند .....

>>>   هوشدار وخبردار به نمایندگان پارلمان!
اگر ستانکزی وزیر دفاع شود با امنیت افغانستان صد فیصد معامله میکند زیرا او مرهون احسانات شبکه های استخبارات انگلیس پاکستان وعربستان است، اگر وزیر دفاع شود شما شاهد سقوط بالمعامله ولایات خواهید شد. شما ووجدان تان
دلسوز افغانستان

>>>   معصوم استانکزی محکوم به قتل استاد معطم نیست بلکه به قتل یک ملت است .
سراج

>>>   کورخودبینای مردم

>>>   بـــه (حضرت نور )
وزارت دفاع ومالیه را جناب رئیس جمهور انتخاب کرده اند خداكند كه شما را صحيح فهمانده باشم

>>>   استانکزی ادم خوب است تحصیل دارد تجربه دارد ادم نیک است باید وزیر دفاع شود مردم ما همین قسم هستند برای هرکس دوسیه جور میکند عادت مردم ماست از خاطر همین گب های شان سرشان این روز ها میایند
نرگس از کابل

>>>   شایعات وجود دارند که معصوم استانکزی با کمک استخبارات پاکستان در قتل استاد ربانی دست داشت.

>>>   بدون شک که اوقاتل است.
شفق

>>>   دیده شود که پارلمان چی خواهد کرد!

>>>   ملّت مظلوم افغانستان در دست اشرف غنی امده گاه قاتلان، وطالبان... را مخالیف سیاسی میپندارد، وگاه قاتل تمام ملّت افغا نستان را که خودش کاملاّ طالب هست با اسناد های قُوللابی وجعلي و به تمام خیانتهایشان وزیر دفاه مقرّر میکند. وای بر ملّت مظلوم.
امید از کابل

>>>   سلام به همه
عالي قدر ستانكزي ... پس اگر وزير شود اين وزارت به دست جمعيتي ها افتيد،وبه ناله كشيدن ،عطا جان واعتلاف شمال ضرورت نيست، صرف فرق در اين است كه رئس ستانكزي از ولايت لوگر است،نه از بدخشان، رخه،ويابلخ.
قا در درويش از لغمان

>>>   اشرف غنی از راست گفتن پرهیز دارد. غنی صاحب همیشه از تخصص میگوید و وزیران را امتحان میکند. از استانکزی چرا نمیپرسد که در نظام چه سندی دارد و از نظام چه میداند. اشرف غنی دروغ میگوید
ملاوزیر قطغنی

>>>   استنکزی یک شخص معامله گر بخاطر حفظ چوکی وپول به هر کاری دست میزند ظاهرش ارام بنظر میرسد ولی در تمام خیانت ها دست دراز دارد وزیر دفاع باید یک شخص دلسوز خاک ومردم باشد نه خیانتکار معصوم استانکزی را به درخواست ونظر ای اس ای پاکستان جناب اشرف غنی نامزد وزارت دفاع کرده است نباید به چنین شخص در پست وزارت دفاع رای داده شود اگر نماینده های ملت برای ان رای اعتماد بدهند انها هم شامل خیانت میگردند .

>>>   آمریکا نباشه افغانستان قبرستان میشه بهتر است تا هر وقت که دلش است در افغانستان بماند ...
دره صوفی

>>>   همشیره نرگس ما گفتیم تحصیل نظامی ندارد که وزیر دفاع شود. شاید تیلفونچی خوب باشد چون درمرکزتربیوی مخابرات چندروزی درس خوانده است. هم تحصیل ودانش وتجربه نظامی ندارد وهم عضو آی اس آی است.این کفر مطلق است که آدمی با چنین خصوصیات وزیر دفاع کشور باشد.
عبدالرب ازکابل

>>>   سلام به همه راد مردان مبارز و وطنپرست افغانستان!
هموطنان نهایت عزیز یک سوال از شما دارم٫ آیا یک جاسوس و خاین ملی طرفدار وطنپرست ویا شخصیت ملی میباشد؟ جواب واضح است نخیر. هیمشه خاین ملی طرفداری از خاین و جاسوس که مثل خودش وطنفروش باشد طرفداری میکند٫ فعلاً مثل استانکزی یک شوله به دستور ای اس ای وزیر دفاع شهر خربوزه پیشنهاد گردیده. چونکه اشرف غنی خاین ملی بوده و به خاین ملی پوست مهم را میدهد. مثلیکه خود این متقلب به هزاران نیرنگ تقلب از طرف یهود و نصارا بالای ملت مظلوم تحمیل گردید مانند شاه شجاع فعلاً با وجود نامشروع بودنش این خاین ملی بدون در نظر داشت نظریات ملت و شورای ملی٫ سنا٫ تماماً را نادیده گرفته٫ هیچ اعضای حکوم٫ ملت با غیور این ...فرهنگ اسلامی٫ غیور و عنعنات پسندید مردم افغانستان را پامال و خود سرانه زیر دول پاکستان میرقصد٫ فکر کنم این ...ای اس ای است. این ... ندارد همه روزه پاکستان طفل٫ جوانان٫ کهن سالان و جوانان رشید امنیتی مان را بخاک و خون میکشانند ولی این بیغیرت بی وجدان بیشرفانه ملت را تسلیم ... (پاکستانی می نماید) جزای همچو خاین ملی جز اعدام دیگر جزایی برایش بهتر نمی باشد...

>>>   به جواب اغاي نظر دهنده...يكسوال ازشما دارم...كه اسمش ذكر نيست تذكر ميدهم:
اگر ما سال هاي ١٩٨٠تا ١٩٩١ را يك نظر مرور كنيم از الف تا يا رهبران ... مقابل وطن ومردم افغانستان در مدرسه نصرالله با بر،ضياوالحق،جنرال حميد گل،ونواز شريف ،سبق خوانده،دال چپاتي خورده،ونوكرانش بودند،پس اين همه در يك رديف وصنف قرار دارند ،صرف يك ستانكزي جمعيتي شما را زير بمباران توهين وخيانت قرار دادي،استاد،ستانكزي،هم صنفيان او ودارالدسته همه انها در عظم ورسك قبايل ازاد مراكز تربيه وي تحت اداره وكنترول اي اس اي تربيه نظامي جنگ هاي چليكي بر ضد مردم خود حاصل ميكرد، شما بايد از همه انها ياد اور ميشدي،قظاوت بي طرفانه باشد نه تمايل به زد وبندي هاي شخصي وقبيله وي،زباني ويا سمتي.
قربان علي از ناور

>>>   حقیقت این است که ستانکزی یک پرچمی رده پایین است. در سال 1359 از صنف چهاردهم مرکز تربیوی مخابرات فارغ شده. و بعدا وظیفه نظامی را انتخاب کرد و سال های بعد رییس سیاسی غند در فرقه ریشخور بوده ممکن کورس های کوتاه مدت نظامی در کشور و یا شوروی گرفته باشد اما به هیچصورت نظامی نیست. مسله دیگری که میخواهم متذکر شوم این است که نه صدای او نه سمیای او و نه مسلک او به وزارت دفاع می ماند. وزارت دفاع به یک مرد دلاور نیاز دارد.
بلال از لوگر

>>>   وطن فروش نباشد ومخالف كس هاي كه در دواشغال از وطن جان فدايي از وطن دفاع كردن مسلمان باشد قوم زبان شرط نيست قبول ماست

>>>   هرگاه همینگونه افراد که خود افغان میباشد ودر حقیقت نوکر بادراان خود یعنی کشور های خارجی وکسانیکه برایشان دالر بدهد میباشند . او که در قتل استاد برهان الدین ربانی نقش فعال داشت به عوض اینکه به مراجع عدلی وقضائی معرفی شود در پست وزارت دفاع ملی کاندید میشود که این خود یک خانیت بزرگ برای این وطن ومردم مظلوم ما میباشد .نامبرده در طول مدت که در شورای عالی صلح(جنگ)بود چه خدمت را به وطن ومردخم انجام داده که در پست وزارت دفاع ملی انجام بدهد با تقرر وی در وزارت دفاع ملی دیده خواهد شد که بغیر از معامله گیری با طالابن ومخالفین دولت چیزی دیگر را انجام نخواهد داد بخاطر اینکه در طول مدت خدمت اش جز اینکه به مخالفین دولت همکارین موده باشد وجیب خویشرا از پول های بدست امده از شورای صلح وجنک پر کرده باشد کار را از پیش نبرده است.
....از کابل

>>>   آقای ستانکزی شخصیتت مربوط به خودت است. اماخواست ما به عنوان یک افغان این است که به لحاظ خدا مثل دجال اتمر به سرنوشت این وطن باز نکنی ونه هم عساکر غیور افغان را به پنچابی ها بفروشی.

>>>   همه اش یک پروژه از فبل طرح شده بوده که باید کسی را که در قتل استاد بزرگ دست داشته درین پست معرفی کنند این به این معنی هست که با احساسات جمیعتی بزرگ از مردم بازی کردن هست اما سکوت جناب ربانی در قبال اینگونه توهین بزرگ رهبران وحشت مولی قابل ستایش نیست جناب ربانی این وزارت که به شما داده شده آرای پاک از مردم هست نه از طرف رهبران وحشت مولی ما ایگونه توهین بزرگ را نمیپزیریم
راوش از کابل

>>>   به دوستان سلام
به اعتلاف شمال مبارك اينك يك پرچمي جمعيتي تان ستنكزي وزير دفاع كشور شد ... ،پس از اين شما يان بايد توهمت ناحق سر رئس جمهورنه داشته باشيد كه از ملت اكثريت كشور افغان طرف داري مينمايد،به اين امتيا زات شما بايد پس از اين از رئس جمهور شكايت نه داشته باشيد. كه از ملت پر غرور افغان همايت وطرف داري ميكند،همين امتيازات تان بس است و يا چيزي ديگري ميخواهيد. مگر ملت پر غرور افغان از شما يان تعهد ميخواهد كه به نام ذات پاك الهي (ج) بعد ازاين دزدي نمي كنيد،خيانت نه ميكنيد،سمت پرستي نه ميكنيد ودروغ نمي گويي.
عبدالحق بغلاني

>>>   آقای استانکزی اول باید که سلاح های ... را از قریه ودهات جمع اوری کند اول از ولسوالی های بدخشان که این سلاح ها عامل تهدید برای مردمان غریب میباشد . آقای استانکزی در زمان شورای صلح و در زمان دی دی ار کدام دست آورد مثبت ندارد . اقای استانکزی وزارت دفاع را پشتوت ایزم نسازد . بعدا وزارت مبارکش باد .
بینا

>>>   والی بلخ اخطارمیداد حالا خودرا چپ گرفته ! این اخطارهای کمپاینی جای را نمیگیرد اشرف غنی کرزی نیست که ازتو بترسد نوبت خودت هم میرسد

>>>   محترم استانکزی اصل شایسته این پوست یعنی وزارت دفاع ملی نیست
"عمری"

>>>   اقای ستانکزی متوجه باشید که معاون وزارت دفاع در امور تعلیم وتر بیه یک ...است وبس.

>>>   حلا خو جل اقای استانکزی... که نامبرده شخص نظامی نه بلکه معمار تعمیرات میباشد پس معمار تعمیرات را به وزارت دفاع چه واینکه قبل از تعین شدن به پوست وزارت دفاع اولا ً سفر به کشور چین نموده ودر انجا با سران طالبان دیدار وشاید معامله نموده باشد.
....از کابل


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است