تداوم مخالفت ها به امضای توافقنامه با پاکستان
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۵۴    ۱۳۹۴/۳/۱ کد خبر: 95381 منبع: پرینت

حامد کرزی رییس جمهوری پیشین افغانستان خواهان باطل شدن هر چه سریعتر تفاهمنامه ریاست امنیت ملی افغانستان و سازمان اطلاعاتی نظامیان پاکستان شده است.

دفتر کرزی با نشر اطلاعیه ای اعلام کرد که آقای کرزی از امضای این تفاهمنامه ابراز نگرانی کرده و از دولت خواسته که در آینده نیز از امضای اسنادی که خلاف منافع ملی کشور است، جلوگیری کند.
اداره امنیت ملی افغانستان چند روز پیش تایید کرد که تفاهمنامه‌ای با سازمان اطلاعات ارتش پاکستان، آی‌اس‌آی، امضا کرده است.

حسیب صدیقی، سخنگوی این اداره، روز دوشنبه ۲۸ ثور، در یک کنفرانس خبری در کابل گفت که این تفاهمنامه با هدف گسترش همکاری اطلاعاتی میان دو کشور امضا شده است.
او افزود که این همکاری شامل عرصه‌های نظامی، مالی، سیاسی و حمایت از روند همکاری اطلاعاتی با هدف "مقابله با تهدیدهای مشترک تروریستی" در منطقه است.

در افغانستان انتقادها در برابر امضای این تفاهمنامه بالا گرفته است.
امرالله صالح و اسدالله خالد، روسای پیشین امنیت ملی افغانستان واکنش تند نشان داده و امضای این تفاهمنامه را خلاف منافع ملی خوانده اند.

مجلس نمایندگان افغانستان نیز از سه روز به این سو شاهد عکس العمل های تند بعضی از اعضای پارلمان در برابر این تفاهمنامه است.
تعدادی از نمایندگان از هیات اداری مجلس خواستند که پارلمان برای لغو این تفاهمنامه اقدام کند.

خبرهایی در رسانه ها نشر شد که راحیل شریف رییس سازمان اطلاعاتی ارتش پاکستان یک هفته قبل از سفر نواز شریف نخست وزیر این کشور به کابل، به افغانستان سفر کرده است. این سفر به طور رسمی تایید نشد اما بعدا او در تصاویر ملاقات های نخست وزیر پاکستان با مقام های افغانستان، دیده شد.
محمد نواز شریف، نخست وزیر پاکستان در راس یک هیات بلندپایه دولتی به تاریخ ۲۲ ثور به کابل سفر کرد. روابط افغانستان و پاکستان از زمان به قدرت رسیدن آقای غنی در افغانستان، گرم‌تر شده است.

حلیم تنویر


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است