چرا آمریکا بر پاکستان فشار وارد نمی کند؟
امسال نیروهای آمریکایی در افغانستان کم است. جنگ در افغانستان شدت خواهد گرفت چرا که دشمنان می خواهند نیروهای افغانستان را بدون موجودیت نیروهای خارجی امتحان کنند 
تاریخ انتشار:   ۲۲:۳۷    ۱۳۹۴/۲/۳۱ کد خبر: 95378 منبع: پرینت

هم اکنون جنگ در افغانستان به خصوص در قسمت های شمالی آن شدت گرفته است و روزانه طالبان جان صدها نفر از مردم عادی و نظامی را می گیرند. سوال های و اظهارات بسیاری در رابطه با تمویل کنندگان این جنگ وجود دارد. برخی ها فقط پاکستان، برخی ها سیاستمداران داخلی و برخی ها آمریکا را دخیل در این جنگ ها می دانند. وجود دست های آمریکا موضوعی است که بسیاری از آگاهان سیاسی افغانستان و برخی کشورهای منطقه بر آن توافق نظر دارند.

داکتر زلمی خلیل زاد سفیر پیشین آمریکا در افغانستان در برنامه «تحول» گفت: این حرف ها که در ناامنی های افغانستان دست آمریکا دخیل است، حرفهایی است که دشمنان افغانستان می زنند چرا که آنها می خواهند در رابطه آمریکا و افغانستان مشکل به وجود بیاورند، آنها کسانی هستند که نمی خواستند پیمان امنیتی میان این دو کشور امضا شود و از رابطه خوب میان این دو کشور هراس دارند.

وی در خصوص جنگ در افغانستان اظهار کرد: امسال نیروهای آمریکایی در افغانستان کم است. جنگ در افغانستان شدت خواهد گرفت چرا که دشمنان می خواهند نیروهای افغانستان را بدون موجودیت نیروهای خارجی امتحان کنند. دشمنان فکر می کنند که نیروهای افغانستان تنها هستند. حالا می خواهند ببینند که آیا قدرت این را دارند که نیروهای افغانستان را بشکنند. افغانستان باید خود را در جنگی شدید آماده کند. تا به حال از طرز عمل نیروهای افغانستانی بسیار خشنود هستم و تا به حال از امتحانی که پیش رویشان بوده است بسیار موفق بیرون آمده اند.

داکتر خلیل زاد در خصوص جنگ و صلح با طالبان گفت: برخی در افغانستان بسیار امیدوار به صلح با دشمن از طریق پاکستان بودند. کوشش برای صلح همیشه یک چیز مثبت است اما بر دشمن نمی شود حساب کرد. اگر افغانستان در این حمله ها با موفقیت عمل کنند و با همکاری آمریکا اقدامات لازم را انجام دهد و دشمن را شکست دهد بر آینده صلح تاثیر خوبی خواهد داشت. فعلاً افغانستان خود را باید برای جنگ دوام دار و شدید آماده کند.

وی ایجاد یک برنامه برای خنثی کردن دشمن از جانب مسوولان امنیتی را ضروری دانسته و عنوان کرد: در جنگ فعلی، افغانستان نیاز به فکر و استراتژی از طرف مسوولان امنیتی افغانستان دارد. چرا که دشمن تا به حال بر سر این کار کرده است که در نقاط مختلف ناامنی ایجاد کند تا نیروهای امنیتی افغانستان را پراکنده کند. مسوولان امنیتی باید استراتژی دشمن را کشف و درک کنند تا بتوانند برنامه های آنها را خنثی کنند.

سفیر پیشین آمریکا در افغانستان معتقد است، موفقیت در صلح وقتی انجام می شود که دشمن در جنگ شکست بخورد، و افزود: آنها نباید بتوانند از نگاه جنگ پیشرفتی کنند. همه باید به صلح امیدواری داشته باشیم. به نظر من شانس صلح وقتی زیاد می شود که حمله های نظامی طالبان ناکام بماند و آنها به این نتیجه برسند که جنگ به ضرر آنها تمام می شود. اگر جنگ دوام کند آنها در موقعیت ضعیف تری قرار می گیرند. در آن وقت است که آنها و حامیانشان به این نتیجه می رسند که دوام جنگ به ضرر آنها است.

وی ادامه داد: افغانستان تا به حال قدم هایی در همکاری با پاکستان برداشته است اما باید برنامه هایی برای فشار بر پاکستان نیز داشته باشد. این قدم های صلح آمیز خوب است اما اگر نتیجه نداد نباید بر آنها پافشاری کرد و این کارها را ادامه داد.

داکتر خلیل زاد در خصوص صلح از طریق پاکستان اظهار کرد: بهتر بود که قدم های برداشته شده در مقابل قدم های برداشته شده انجام می گرفت. یعنی اگر افغانستان یک قدم برای صلح بر می داشت، پاکستان نیز آن یک قدم را بر می داشت و برای گام های بعدی نیز این روند ادامه پیدا می کرد اما افغانستان این اشتباه را انجام داد که یک سری قدم ها را ابتدا بر دارند بدون اینکه طرف مقابل هیچ گامی بردارد. اشرف غنی در این مورد باید سختگیر تر عمل می کرد.

وی افزود: با توجه به اینکه رهبری طالبان در پاکستان است و این کشور است که طالبان را تمویل و حمایت می کنند و با توجه به جنگی که در افغانستان هم اکنون جریان دارد، نشان می دهد که پاکستان هیچ تغییری در سیاست های خود نیاورده است و هیچ قدمی برای صلح برنداشته است.

سفیر پیشین آمریکا در پاسخ به این سوال که چرا آمریکا بر پاکستان برای تغییر سیاستش نسبت به افغانستان فشاری وارد نمی کند گفت: آمریکا طرفدار تغییر سیاست پاکستان نسبت به افغانستان است اما پچیدگی هایی در رابطه با پاکستان و آمریکا وجود دارد. ممکن است تعدادی به این نتیجه رسیده باشند که پاکستان می خواهد سیاست خود را تغییر دهد اما سوال اینجا است که تصمیم گیرنده در پاکستان کیست؟ آیا وزرات خارجه پاکستان است که با دیپلمات ها سرو کار دارد یا بخش نظامی آن؟ ممکن است حکومت ملکی آن نظر مثبت را داشته باشند اما حکومت نظامی آن، این نظر را نداشته باشند. مثلاً در زمان بی نظیر بوتو همه می خو استند که در سیاست های این کشور در رابطه با افغانستان تغییری به وجود آید اما چنین کاری صورت نگرفت چرا که تصمیم گیرنده فقط آنها نبودند. کنترل سیاست در پاکستان به دست نظامی ها است. بسیاری از مردم افغانستان از اینکه اشرف غنی در سفرش به پاکستان به دیدار نظامی های این کشور رفت انتقاد کردند ولی این کار درستی بود چرا که کنترل سیاست این کشور به دست نظامی ها است.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   سلام:
پاکستان غلام حلقه به گوش آمریکا وانگلیس است چرا آمریکا به پاکستان فشار وارد کند وآنها هنوز بیشتر تشویق میکند که افغانستان را به بحران ببرید.
نصردره صوف

>>>   پروزه غربیها و اسرایل در حال گسترش است . خبرها از کشور عراق حاکی از ان است که گروی نظامی از ارتش غربیها و اسرایل که ظاهرا بنام داعش یاد میشود به سوی بغداد پایتخت عراق در حال حرکت هستند . این یک پروزه بسیار خطرناک امریکا اروپا و اسرایل است که اهسته اهسته کشورهای اسلامی را اشغال میکنند . تا دیر نشده باید جلو این کار غربیها گرفته شود .

>>>   چون آی اس آی پاکستان تروریستان طالب و داعش را برای فرستادن به آسیای میانه در خاک خود تربیه و مسلح میکند و به افغانستان میفرستد و این نقشه امریکا در مینطقه است

>>>   آقای خلیل زاد خودت خو امریکایی هستی باید به ضرر امریکا صحبت نکنی دیگر مردم کشور ما آن مردم 40سال قبل نیستند می دانند ومی فهمند شرم است که درچنین وضیعت که تمام مردم می دانند که طالب را طی سالهای 1373هجری شمسی درپاکستان متولد ساخت و همین اکنون هم چند برابر نیروهای نظامی کشور ما آنها را کمک می کنند واهداف دراز مدت را تعقیب می کند اگر چنین نبود درسال 2001 فیصله ملل متحد وناتود مبارزه با تروریزم وافراط گرایی بود که باید درکره زمین تعقیب ونابود می شد حد اقل درشرق تا بحر هند ودرغرب تا خلیج فارس ولی امریکا درافغانستان حین داخل شدن بگرام را قرار گاه ساخت وپلان اشغال کشور را گرفت ملت ما دانست که پلان اساسی امریکا ومتحدین غربی آن درقبال افغانستان چیست ولی ملت ما چاره ندارد شما بیش از این خود را مسخره نکنید ملت میداند شرم است

>>>   حکومت هیچ تعهد نسبت بمردم خودش مردم جهان وحتی دربرابر خداوند هم ندارد تنها مطیع دستورات انگلیس و امریکا میباشد ، وامریکا وانگلیس هم خالق تروریزم بین المللی هستند چطور امکاندارد بالای کسیکه خودی شان دستور داده اند فشار بیاورند که عوامر خودی شانرا اجراء نکند .
( ر - ن ) سیدنی

>>>   ...دفاع ازافغانستان وظیفه من وتو ودولت ماست نه امریکا.ودولت درهفته های گذشته به سختی مخالفان رادرقندوز وبدخشان وبادغیس وسرپل سرکوب نموده .مابه جای انتظارومحکومیت دیگران باید دست خارجیان متجاوز راازحمایت طالبان مزدور کوتاه کنیم .رسانه هاپیروزی پلیس راانعکاس دهندومردم راازخطرات ایدئولوجیک طالبان وخوارج زمان آگاه سازندودولت پلان بسیاردقیق همه جانبه فرهنگی ونظامی درمقابله بامخالفان وکنترل سرحدات وقطع اتصالات آنهابردارد.
شیوا.کاندیداحتمالی بلخ

>>>   اسم شان کذاشته داعش در حقیقت ارتش اییتلاف به رهبری امریکااست این ارتش اکر نابود نشود کشورهای مسلمان واسلام نابود میشود باید کشورهای اسلامی ارتش اسلامی تشکیل بدهد .اکر یک ارتش قدرتمنداسلامی داشته باشیم امریکا ومتحدانشا ن شکست میخورد.

>>>   وقتی خلیل زاد میگوید رابطه امریکا با پاکستان با پیچیدگی هایی همراه است، دقیق میگوید یعنی پاکستان هسته ایی و رفیق چین و سیاست انگلیسی با استفاده از میزبانی و قدرت افراطیت طلبی اش، از امریکا ، چین ، اروپا ، روسیه و ... میتواند باج بگیرد و امروزه که سیاست اقتصادی جهانگیر و سریع چین سرعت تعین کننده سیاسی در مقابل ابرقدرت امریکا را شروع کرده، امریکا را به شدت وادار ساخته تا مبالغ بی حساب و شدیدترین ضربات سیاسی و حقوق بشری را در مقابل از خود کردن روحیه و نظر پاکستان نسبت به چین، قمار بزند! و حتی افغانستان هم فعلا جزیی از دستمایه امریکا در این بازی قمار است که خلیل زاد جنگهای شدیدتر را خبر میدهد. پوتنشیل میدان آتش بحدی حساس است که بزرگترین بازیگران جهان و در این منطقه، حرکات خزیده و حداکثر با نیم نگاهی به برگشت داشته و حرکت شان را میکنند! جنگ ابرقدرتهای اقتصادیست و بالطبع خوده اقتصاد بازار امروز، برق آسا و سریع التصمیم است! و پاکستان هم هیزمی بیش نیست! ولی اگر افغانستان راه داعش امریکا و هماهنگ با مجری آن ( پاکستان ) شود احتمال زیاد میرود که چین از ترس کفیدن اقتصادش با پادرمیانی دیگر غولهای اقتصادی جهان مربوطه، برگشت به لانه خود را انتخاب کند و شریک پرمنفعتی برای امریکای جهانخوار و نیز بستر پیشرفت افغانستان شود.
بامیانی

>>>   هر کس برای مطلب خود دلبری کند! امریکا مثل هر کشور خوب و یا بد دیگر، فقط به فکر اهداف خود است و نه در قکر پاکستان و افغانستان.

>>>   خلیل زاد غلام خانه زاد امریکاست و خودش از همه بهترتر میداند که دشمن حقیقی افغانستان امریکا و انگلیس است.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است