آیا طالبان خارج از دایره اسلام هستند
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۱۹    ۱۳۹۴/۲/۱۶ کد خبر: 94299 منبع: پرینت

شماری از روحانیون کشور طی نشستی جنگ کنونی افغانستان را محکوم کردند. هر چند مضمون و هدف این نشست یکی بود اما عالمان دین، طرز دید و بینش متفاوتی نسبت به طالبان داشتند. آنها طالبان را گروه های تکفیری خواندند. طالبان گروهی بودند که طی چهارده سال به طور مداوم از مردم فجیع و بی رحمانه قربانی گرفتند اما حکومت هیچ گاه مضع مشخصی در برابر آنها نداشتند و گاه آنها را برادر و گاه مخالفان سیاسی خواندند.
آیا واقعا طالبان از دایره اسلام بیرون هستند؟ مکتب اعتقادی طالبان کدام است؟ آیا مردود خواندن و تقبیح کردن عملکردهای طالبان به وسیله روحانیون، رویکرد طالبان را تغییر می دهد؟

موسی فریور استاد دانشگاه در برنامه «آماج» گفت: تکفیر و حذف گروه ها بحثی است که نیازمند دقت زیادی است. در این گونه مباحث نباید باشتاب زدگی وارد شد. خداوند فرموده است که بدون علم مجادله و مباحثه نکنید. دین ما دین حکمت، منطق و استدلال است. در این شکی نیست که نظام موجود مخالفانی دارد. مخالفان سیاسی در خود نظام دارد که به عنوان اپوزیسیون سیاسی یاد می شوند. مخالفان مسلح دارد که برای براندازی نظام با منطق و استدلال و نوع قرایتی که از اسلام دارند مبارزه می کنند. وجود نیروهای خارجی هم مستمسکی بسیار قوی برای مخالفان مسلح از لحاظ فقهی و شرعی است.

وی در خصوص اینکه طالبان از دایره اسلام بیرون هستند یا خیر، اظهار کرد: سیاست تکفیری یا بینش تکفیری بینشی است که با اسلام در تضاد است، مخالف این هستم که بگوییم طالبان از دایره اسلام بیرون هستند اما هر کسی که به نام اسلام جنایت می کند، هر کسی که قوانین صریح و غیر قابل انکار اسلام را زیر پا می گذارد، دشمن اسلام است.

فریور در خصوص واجب بودن یا نبودن جهاد علیه طالبان عنوان کرد: هر کسی که مستضعف است و مستکبر می خواهد وی را متضرر بسازد، بر مسلمانان واجب است که از او حمایت کنند. هر کسی که قوانین اسلام را زیر پا می گذارد و انسانهای بی گناه را می کشد از نظر اسلام گناهکار است.

وی در خصوص علت دشمنی طالبان با نظام افغانستان گفت: اساس و بنیاد این نظام بر کژی گذاشته شده است. دنیا اعتراف می کند که ما شاهد اثرات کنفرانس بن و بعد از آن معاهده بن هستیم. از همان آغاز اساس و بنیاد نظام افغانستان در این کنفرانس بر کژی گذاشته شد. به این معنا که گروههایی که در افغانستان مطرح بودند و در سرنوشت افغانستان ذی دخل بودند، برخی از آنها عمداً از کنفرانس و معاهده بن حذف شدند. نخواستند کنفرانس جامعی را ایجاد کنند که آینده افغانستان دیگر به بن بست مواجه نشود. العزر ابراهیمی، آقای زلمی و حامد کرزی گردانندگان افغانی کنفرانس بن بودند آنها خود گفتند که این اشتباه بوده است. نباید مخالفان مسلح دولت از معادله سیاسی کشور حذف می شدند. وقتی طالبان، حزب اسلامی افغانستان، حقانی و امثالهم از حاکمیت رانده شدند آنها به طرف مخاصمه دعوت شدند.

استاد دانشگاه ادامه داد: بعد از آن حکومتیان متوجه اشتباه خود شدند و آمریکایی ها شورای عالی صلح را ایجاد کردند. برای آن یکصد و پنجاه میلیون دالر خرج کردند که در افغانستان صلح بیاید اما یکصد و هفتاد میلیون دالر را برای جنگ، قتل و آدم کشی مصرف کردند. این وضع موجود را هم ما نمی توانیم با اندیشه تکفیر و با حذف گروهها درست کنیم. این بینشی منفی است و علمایی که این نظر را دارند باید بدانند که این بحث بحث خطرناکی است.

فریور جنایات انجام شده در کشور را از جانب گروههای بی شماری می داند و در این مورد می گوید: جنایت هایی که در افغانستان رخ می دهد تنها از جانب طالبان رخ نمی دهد. این جنایات توسط خارجی ها هم انجام می شود، توسط قوای مسلح افغانستان هم انجام می شود. حقوق شهروندان ملکی افغانستان، حقوق مردم بی پناه افغانستان، توسط هر سه جناح همه روزه و بدون استثنا مورد تعدی قرار می گیرد. مقابله با هر کسی که برمال و جان مسلمانان می تازد و تجاوز می کند بر هر مسلمانی واجب است.

وی در پایان گفت: به کسانی که در راس حکومت هستند، می گویم که جنگ راه حل نیست و این جنگ به نفع دشمنان اسلام است. این دشمنان اسلام هستند که آمده اند و بین ما را به هم انداخته اند. اگر ما مسلمان هستیم باید از این شعار غربی ها درس بگیریم که می گویند: «تفرقه بینداز و کمک کن» و باید آگاهانه با این جنگ برخورد کنیم.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   این چه گونه منطقی است استاد دانشگاه!
شما پا را ازگلیم ... هم فراترگذاشتی و طالبان واردوی افغانستان را درجنایت ها درپهلوی هم قراردادی. دلیل مخالفت طالب با دولت را حضورنیروهای خارجی میدانی. شما که ازهرکسی دیگرباید بهتربدانید که دلیل مخالفت طالب با دولت اززمان آمدن خارجی ها شروع نشده است. طالب با دولت استاد ربانی واحمد شاه مسعود که تاج جهاد ومقاومت بودند جنگ های خونینی کردند. آنها ملکی شمالی را به آتش کشیدند وزنان واطفال را اسیرکردند و مردم را یا کشتند ویا هم ازخانه های شان بیرون کردند.ئمن ونسل من تاریخ زنده ایم جناب فریور! ... درزمان استاد ربانی وقهرمان ما که امریکایی واروپایی این جا حضورنداشت. طالب های مزدورچچینی های با قیافه های اروپایی را بالای تانک ها مینشاندند وبرای مردم نشان میدادند ومیگفتند که گویا آنها را درهنگام جنگ اسیرکرده اند. آنها حتی تبلیغ میکردند که روس ها درجنگ علیه آنها به مسعود کمک میکنند. طالب یکاولنگ ومزاررا قتل عام کردند ، مردم را فقط به خاطرقومیت ومذهب شان کشتند ، درآن وقت امریکا درکجا بود؟ ...بگو که طالب کافراست وآنهم حکم کافرحربی را دارند. آیا مولای متقیان حضرت علی ، عزیز پیامبرخدا برعلیه خوارج حکم جهاد نداد؟ آیا ایشان را قلع وقمع نکرد؟ فریورلطف کن فرق بین اعمال طالب و خوارج را برای من بگو؟ حتی این طالب های ... ازخوارج هم بد تراند ، چون اعمال خوارج ازجهالت شان بود اما اعمال طالبان همان است که اسلام ستیزان برای شان یاد داده اند. دراین شک ندارم که حکم طالبان حکم کافرحربی است وهرکسی درمصاف با آنها کشته شود شهید است هرکسی آنها را بکشد غازی است وجنگ درمقابل آنها جهاد.
والسلام

>>>   اقاخاسته از طا بد بگه بعد ترسيده جانب طا را هم گرفته نيروهاي اف هيچ موقع با طا مقايسه نشود خوب از امريکا گله اي نداريم چون اونها هيچ موق دلسوز نميشن خلاص شدن از اين يکجا شدن ملت را ميخاهد...
نجيب اله تهران

>>>   افرین به شمانظردهنده اول حقیقت راگفتی

>>>   جناب فریور استاد دانشگاه :
اول ) فرموده اند : ( در این شکی نیست که نظام موجود مخالفانی دارد ...مخالفان مسلح دارد که برای براندازی نظام با منطق و استدلال و نوع قرایتی که از اسلام دارند مبارزه می کنند. وجود نیروهای خارجی هم مستمسکی بسیار قوی برای مخالفان مسلح از لحاظ فقهی و شرعی است.) جناب دکتر ، در کشتن افراد بی گناه و منفجر کردن مساجد و تجمعات مسلمانان چه منطقی وجود دارد ؟ و دیگر اینکه آیا نیروهای خارجی فقط در افغانستان هستند ؟ در عربستان و قطر و امارات که رهبرانشان یار غار رهبران طالبان هستند نیروهای خارجی وجود ندارند ؟ رهبران طالبان نمی بینند که دوستان و حامیان عربشان چگونه در راستای منافع آمریکا و اسرائیل به تضعیف کشور های مسلمان و کشتن مردم بی گناه در کشور های مسلمان مشغولند ؟ کدام طالب در برابر این جنایت ها و سر بریدن ها و هتک حرمت از نوامیس مسلمین موضع گیری کرد ؟ این آیا نظری بدبینانه است اگر فرض بگوئیم رهبران کشور های مرتجع عرب و گروه هائی امثال طالبان و داعش و امثال آن همگی مهره هائی برای پیاده کردن نقشه های صهیو نیست ها هستند ؟ دوم ) گفته اند : ( مخالف این هستم که بگوییم طالبان از دایره اسلام بیرون هستند اما هر کسی که به نام اسلام جنایت می کند، هر کسی که قوانین صریح و غیر قابل انکار اسلام را زیر پا می گذارد، دشمن اسلام است.) بنده توضیحی در مورد این نظر ندارم چون بخش دوم این کلام با بخش اول آن در تضاد آشکار است مخصوصا اینکه آقای فریور در جای دیگر از سخن خود جنایت های طالبان را می پذیرد . سوم ) جناب فریور در یک جا می گویند : ( مقابله با هر کسی که برمال و جان مسلمانان می تازد و تجاوز می کند بر هر مسلمانی واجب است ) و بلافاصله می گویند : ( می گویم که جنگ راه حل نیست و این جنگ به نفع دشمنان اسلام است. ) و البته پیش از این دو سخن متضاد به طور ضمنی جنایتکار بودن طالبان را مورد تایید قرار میدهند اما دیگران را هم شریک در جنایات آنها می داند . توجه بفرمائید : ( جنایت هایی که در افغانستان رخ می دهد تنها از جانب طالبان رخ نمی دهد. این جنایات توسط خارجی ها هم انجام می شود، توسط قوای مسلح افغانستان هم انجام می شود. حقوق شهروندان ملکی افغانستان، حقوق مردم بی پناه افغانستان، توسط هر سه جناح همه روزه و بدون استثنا مورد تعدی قرار می گیرد . )
یک دوست برای ملت افغانستان - ایران

>>>   با نظر اول موافق هستم فكر مي كنم اين جناب استاد خودش هم نفهميده چه بگويد. هم به نعل زده هم به ميخ. از نخبگان ملت بيشتر از اين ها انتظار مي رود.
شاهد

>>>   فقط يک واقعيت را اين آغا ى استاد دانشگاه گفت: " اساس و بنیاد این نظام بر کژی گذاشته شده است."بلى "اساس و بنیاد کشور بنام *افغانستان* بر کژی گذاشته شده است."نام *افغانستان* را انگليس بر کژی گذاشت. پدر نام "افغان" + ستان , مونت استورات الفنستيون انگليسى است. وى لقب پشتون - "افغان" را با "لند" (land) خود يکجا کرد. پسوند براى گاه (گاه هم زمانى هم مکانى بگونه نمونه پگاه و بيگاه و شيرخوارگاه) "ستان" فارسى را گرفت در آخر کلمه "افغان" افزود .
از همين است که فارسى در ستان خورشيد جاويدان شد.
وزیر فرهنگ هر بار که زبان گشود بی آب شد.
تفکراش در نزد خرابات مغان زار شد
جهانى بار بار در جهان خوار شد
فرهنگ توسط عبدلبارى اويزان به دار شد

>>>   اگر دوستان که در رابطه به اظهارات فریور استاد پوهنتون کابل ابراز نظر نموده اند چند مورد را قابل یادهانی میدانیم.
اولاً‌ تمامی مواردیکه به آن تماس گرفته شده واقعیت های عینی بوده و تمامی مردم افغانستان شاهد تمامی جنایات و بدبختی ها که توسط گروه های چپی و راستی انجام شده و تا اکنون انجام میشود بوده اند.
ثانیاً بعضاً اظهار کردن واقعیت ها بگوش هر دو گروه چپی ها و راستی ها خوش نمیخورد بعضاً موجب موضعگیری های میگردد.
ثالثاً مواردیکه بالوسیله اقای فریور اظهار گردیده است کاملاً منطقی بوده اگر کسی میخواهد آنرا نقد نماید باید طوری منطقی و با ارایه اسناد و شواهد نقد کرد. زیرا نقد منطق با منطق باید صورت بگیرد.
تشکر رأفت


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است