همچنان ثروتمندترین فقیر دنیا هستیم!
مهمترین عامل این بی ثباتی اقتصاد افغانستان، خارجی ها و در راس آنها آمریکا می باشد. سیزده سال پیش اقتصاد آمریکا مانند بسیاری از کشورهای اروپایی رو به ورشکستی بود، اما با منابع فراوانی که از کشور ما به دست آوردند، توانستند به راحتی کسری بودجه خود را تامین نمایند 
تاریخ انتشار:   ۱۶:۵۱    ۱۳۹۴/۲/۱۵ کد خبر: 94295 منبع: پرینت

در نگاه کلی به افغانستان این فرض وجود دارد که کشور فقیر ما منابع مادی بسیار کمی دارد؛ در حالی که وقتی در عمق قضیه ورود پیدا کنیم، نگاه ما متفاوت تر خواهد بود. این گزارش شاید فرع بر مساله فعلی کشور مثل مصالحه با طالبان باشد اما در واقع نخبگان سیاسی داخلی و طرفهای خارجی نگاه راهبردی به این منابع بکر و تازه دارند. حلقه مفقوده تثبیت قدرت در افغانستان توجه به این منابع است. امری که رییس جمهور را در حسرت استفاده از این برگ برنده برای جلب رضایت شهروندان گذاشته است.

تحقیقات نشان داده است، افغانستان دارای ۱۴۰۰ نوع مواد معدنی بوده که اکثر این معادن از لحاظ اقتصادی دارای ارزش قابل ملاحظه است.

میزان ذخایر موجود در معدن تازه کشف شده فلزات لیتیوم، آهن، مس، کوبالت و طلا در جنوب افغانستان به حدی است که می تواند کشور فقیر ما را به یکی از مهمترین کشورهای معدنی جهان مبدل نماید. سال قبل مسوولین وزارت معادن ذخایر بزرگ اورانیوم و طلا در ولایت هرات را کشف نمودند که به گفته آنان از هر تن سنگ، می توان یک کیلوگرم طلای خالص به دست آورد. بدیهی است که رسیدن به این جایگاه اقتصادی، نیازمند سرمایه گذاری کلان است تا در نتیجه آن بتوان تغییرات اساسی در وضعیت عمومی زندگی مردم ایجاد نمود.

استخراج و بهره برداری این معادن علاوه بر ظرفیت سازی مناسب برای سرمایه گذاری، نیازمند سرمایه های کلان اقتصادی هم هست که در توان سرمایه گذاران داخلی و ملی نیست. حقیقت این است که روند استخراج معادن کشور سالها طول خواهد کشید و این مساله موجب تغییر زود هنگام در زندگی مردم نخواهد شد؛ به این معنی که به سالها وقت و سرمایه گذاری های گسترده نیاز است تا بخش معدن در افغانستان رشد کرده و دولت بتواند عملا از معادن غنی خود سود ببرد.

علاوه بر طولانی بودن روند استخراج، موانع دیگری نیز فراروی این امر وجود دارد که آنها را ذکر می کنیم.

- ناامنی روز افزون و افزایش خشونت های بی شمار و غیر قابل مهار

- حکومت داری ضعیف: در شرایطی که حکومت کابل با درگیری های گسترده میان نیروهای مخالف دولت و نیروهای دولتی و بین المللی روبرو است، دشوار است که بتوان سرمایه گذاران خارجی را حاضر به هزینه کردن پولهای هنگفت در کشور نمود. از جانب دیگر، در صورتی که ارزش استراتژیک افغانستان بلافاصله افزایش یابد، این احتمال وجود دارد که تلاش کشورهای منطقه و قدرت های بزرگ جهان بر سر افزایش نفوذ شان در کشور ما داغ تر شود.

- عدم شفافیت در قراردادها: سابقه سو استفاده در این بخش و خبر اختلاس ۳۰ میلیون دالری توسط وزیر سابق معادن با شرکت گنج حضور، این احتمال را قوی تر می سازد.

هرچند مهمترین عامل این بی ثباتی اقتصاد افغانستان، خارجی ها و در راس آنها آمریکا می باشد که همیشه تلاش کرده تا با گل آلود کردن اوضاع سیاسی کشور، از این منابع غنی به نفع خود استفاده کند.

بر کسی پوشیده نیست که سیزده سال پیش اقتصاد آمریکا مانند بسیاری از کشورهای اروپایی رو به ورشکستی بود، اما با منابع فراوانی که از کشور ما به دست آوردند، توانستند به راحتی کسری بودجه خود را تامین نمایند.

اثبات این گفته احتیاج به هیچ دلیلی ندارد زیرا خود مقامات کاخ سفید معترف هستند که تنها یک دهم آنچه از افغانستان به دست آوردند، در کشور ما خرج کردند و هزار افسوس که در 13 سال گذشته دولتمردان کابل فقط به فکر خود و اقوامشان بودند و بس. غربیها هم هرچه خواستند غارت کردند.

کد (10)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   دوستان محترم!
... ما مردم افغانستان عادت داريم تا در تمام نا كأمي هاي خود كشورهاي خارجي را مقصر بدانيم بدون انكه از خود كار و فعاليتي انجام دهيم. از نظر ما در طول تاريخ هميشه خارجي ها و همسايه ها باعث بد بختي ما اند. ايا ما گاهي از خود سوال نموديم كه ما چه كاري را به ميهن خود انجام داديم كه باعث شگوفاهي و پيشرفت ميهن ما گرديده. تشكر

>>>   بله حیف است که کشوری مانند افغانستان در اشغال باشد. و ثروت ملی را به یغما ببرند. سالها قبل پیش در زمان ارتش سرخ. دانشمندان روس توانستند منابع اعظیم از طلا . زغال سنگ . لاجورد. گرانیت. مس اهن . و لیتیوم . و غیره را کشف کنند. و ارزش این معدن ها را بیش از 35 تریلیون ارز یابی کنند. مبلغ اعظیمی که صفر هایش بی شمار است. با این مبلغ میتوانستیم بارها افغانستان را خراب کنیم و دوباره با فوق امکانات پیشرفته افغانستانی زیبا یی را بسازیم. بله مادره تمام بدبختی ها و نا امنی ها امریکای خونخوار صفت است.
حبیب الله یوسفزی

>>>   بنظر بنده از امریکاهی های غارتگر... شوروی ها شرف دارد

>>>   این که میگویید امریکا باعث ناامنی است اشتباه است عامل اصلی ناامنی طالبان ... وهابی هستند امریکا اگر از افغانستان برود طالبان همه را پوست میکنند ...

>>>   یوسفزی تو هیچ راجع به پیشرفت حیف نگو ...چند سال پیش چیزی که...عرب پاکستانی چچن مصر وهزارها ... که درجمله ... هم حساب نمیشد آورده بودین والا اگر یکی تان هم در جمله ادم حساب شوین خو افسوس که مثل سردار داود یک چند مرد این کشور میداشت باز سبق تو وهم قطرانات را با پاکستان دالخور میداد اما افسوس هم نادان وجاهیل ووطن فروش هستین ومزدور مزدور مزدوران غیرازانسان کشی وخراب کار ی کدام دلسوزی به وطن دارید یک مرد مثل عطا ترک برای افغانستان کار است خون یک جوان این وطن چند ارزش دارد که شما کافر ها هرروز هلال میکند بخاطر خوشی بادارانتان جای افسوس است مسلمانان را پیش کافران ضعیف نشان میدهید کی باشد که ادم شوید ومسلمان واز مزدوری دست بکشید
م ی

>>>   با سلام !
یکی از دوستان از استرلیا آمده بودند ازش پرسش به عمل آمد که مردم استرلیا و طرزدید شان در مورد کشور ما چگونه است ؟ برایم گفت که دریکی از مکاتب شهر ملبورن به صفت مبصره اجرای وظیفه مینمایم حال آنکه خودم از دانشکده زراعت دانشگاه کابل به درجه لیسانس فارغ شده ام . یکی از روز ها از مکتب برای خرید با دوسه نفر معلم به طرف شهر در حرکت بودیم که یکی از استرلیائی از من سئوال نمود که این کشور را چگونه یافتی ؟ در پاسخ برایش گفتم که خوب جای است ولی خیلی کار است . ایشان گفتند که خودت از کدام کشور آسیائی هستی ؟ من برایشان گفتم که من افغانی ام . بعد از تحقیق نمودن در مورد افغانستان به تبلیت ها و موبائیل های شان برایم اظهار نمودند که بلی شما از همان کشور هستید که که ادعای پنج هزار سال تاریخ را مینماید ؟ به افتخار برایشان سر تکان دادم که بلی مگرهمینطور نیست ؟ و افزودند که (50) مملکت برای تامین امنیت شما نیرو فرستاده است من در جواب حرفی نداشتم . یکی از ایشان اظهارنمود که ما در حدود (200) سال میشود که در آسترلیا آمده ایم و به اندازه ای در این کشور کار صورت گرفته است که همین اکنون ما از اروپا با همان قدرت و سابقه تاریخی اش پیشرفته تر هستیم اکنون شما قضاوت نمائید که کار خوب است و یا به زیر سایه درخت ها خواب کردن و جنگ کردن به خاطر هیچ و پوچ ؟ خوب به هر صورت این یک داستان واقعی است که اتفاق افتیده و یک موضوع را میرساند که ما خودرا به لابلای تاریخ پنهان نموده ایم و از یک روزنه ای بسیار کوچک به شکوه و زیبائی های جهان به دیده حسرت مینگریم . نه کاری از دست خود ما بر می آید که برای این کشور اجرا و ادا کنیم و نه بالای دیگران عقیده و باور داریم .
با احترام خاوری از مزار شریف

>>>   این دیگر برای همه هویدا است که شما اگر یک دیگ آش را در سر چهار راهی گذاشته و سرش را نیز باز بگزارید هر کسی که چهار راهی گذشت با دست شسته و یا ناشسته ، با قاشق یا سرماق یک بار به آن انگشت میزنند و بهرۀ خود را میبرند. ما باید خود صاحب مال خود شوید وگرنه هر کسی از سویی دست دراز کرده و برای منابع خود کشورمان ران نا امن کرده و منابع مان را به تاراج میبرند.
محمدی«کابل»

>>>   بنده به اين نتېجه رسېدم که پايپ لين ها ېونيکال ناممکن است چون شېوه اداره استاد اشرف غنۍ ملزم سباست انګليس است که اوليت را به پاکستان ميدهد ۰ و با زور زدن هاۍ ناحق و احساس غلط انتروپولوۍ که ما افغانها داريم و با زور بيګانه ( امريکا ) همان کار را با امريکا خواهيم کرد که با شوروۍ صورت ګرفت و خود را از اين چطر محروم و نوکر هاۍ پنجاب شويم - از ان بهتر تا در کوهاې خود ستيشن هاۍ تورېزم درست کنيم - حرص و دوستۍ عرب ها و قطر بر ما افغان ها حرام است - دېديدن که چطور طالب جور کردن و چطور داهش و غبره و غيره جور کرده راهۍ استند - ما ان وقت به صلح ميرسيم تا نان اب خود را از سنګ هاۍ کشور خود بدست اوريم ! بهترين نابغه هاۍ ما در خارج به کوريراسېون هاۍ بيګانه خدمت ميکنند چون معاش رزق و روزۍ ان مملکت ها را ميخورند - تفليد از ديکران را رها و استفلال فکرۍ خاصل کنيم
هارون

>>>   بيادر وطن خود ببين جهان را چى ميكنى فقيرترين نفر ها دراين عبدالله ، محقق ،دوستم پيرگيلانى وخانهوادش ، مجددى ، احدى وزير ماليه سابق ،وزير ماليه پيشتر ،از الف تا به ى حكمت داران كه از طرف يك حزب در وظيفه داخل شدهاند فيقر وبيچاره هستن چى پشت وطن ديگران ميگرديد ...
م ى

>>>   جان پدر ما افغانها خود مغز خوب نداریم ...اگه تو خودت واقعا" وطن دوست هستی بیا در افغانستان در مقابل دشمنان افغانستان و مردمش استاده شو و بعد بگو امریکا چه گده
ادریس


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است