گزارش پانزدهمین جلسه نوبتی شورای وزیران
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۰۰    ۱۳۹۴/۲/۱۵ کد خبر: 94254 منبع: پرینت

پانزدهمین جلسه نوبتی شورای وزیران در قصر سپیدار تحت ریاست داکتر عبدالله رییس اجرایی کشور برگزار شد.

این جلسه اولین جلسه پس از تکمیل شدن کابینه و رای اعتماد گرفتن شانزده نامزد وزیر از سوی مجلس نمایندگان بود که ابتدا با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید آغاز شد.

رییس اجرایی کشور، در آغاز صحبت شانزده وزیر را که برای اولین بار در جلسه شورای وزیران حضور یافته اند، خوش آمد گفت و از حضور شان استقبال کرد و خواستار مسوولیت پذیری و تلاش صادقانه شان در راستای منافع ملی و خدمت رسانی به مردم شد.

سپس، رییس اجرایی، با اشاره به ناامنیتی های اخیر، افزود که اخیرا دشمنان مردم افغانستان در چند جبهه دست به خشونت گری و انجام اقدام های دشمنانه علیه مردم زده اند که خوشبختانه در نتیجه شجاعت و پایمردی سربازان شجاع کشور، سرکوب شدند اما با همه اینها وضعیت امنیتی به دلیل حملات دشمنان مردم در فصل بهار امر قبال پیش بینی بود و روند سرکوب قاطعانه‌ دشمنان توسط سربازان شجاع و نیروهای دفاعی کشور با تمام جدیت ادامه دارد و دشمنان مردم در هیچ جای در امان نخواهد بود.

رییس اجرایی کشور، سپس برنامه جلسه شورای وزیران را قرار ذیل به معرفی گرفت.
- پیگیری مصوبه قبلی شورای وزیران
- ارایه گزارش امنیتی توسط محترم وزیر امور داخله و محترم سرپرست وزارت دفاع ملی
- ارایه معلومات از سوی محترم وزیر اطلاعات و فرهنگ در مورد ارسال احضاریه به چهار روزنامه (روزنامه اطلاعات روز، روزنامه هشت صبح، روزنامه ماندگار و روزنامه جامعه باز) در روز جهانی آزادی رسانه و مطبوعات از سوی وزارت محترم و همچنان ارایه گزارش در مورد مساله نگران کننده ممنوع الخروج شدن چهار عنوان کتاب و همچنان ملاحظه و بررسی در مورد هشتاد عنوان کتاب دیگر از سوی وزرات اطلاعات و فرهنگ
- بحث و بررسی روی طرح جدید قانون مبارزه علیه مسکرات و مواد مخدر
- ایجاد کمیته عالی همکاری بین بخش ها برای صحت و بحث روی لایحه وظایف این کمیته
- بررسی مشکلات مالیه دهی شرکت تولیدی مرکزی صنایع نوشابه افغانستان
- بحث در رابطه به مشکلات تقرری مجدد ماموران که به بورسیه‌های دولتی خارج از کشور اعزام می شوند.
- بررسی پیشنهاد شرکت صنعتی آسیا هریوا انرژی (تصفیه خانه نفت) ولایت هرات پیرامون اجازه واردات نفت خام
- بررسی مشکلات داوطلبی دکان‌های مکروریان‌ها
- بحث پیرامون کمیته‌های فرعی شورای وزیران
- بررسی موضوعات متفرقه به شمول مشکلات حقوقی مهاجران به ویژه موضوع ویزه برای افغان‌ستانی های دو تابعیته

پس از معرفی برنامه کاری شورای وزیران ابتدا جنرال محمد ایوب سالنگی معاون ارشد وزارت امور داخله کشور، گزارش امنیتی روزهای اخیر در کشور را ارایه کرده و افزود که دشمنان و تروریستان اجیر شده مثل سال های گذشته دست به خشونت گری و حملات تروریستی در فصل بهار زده اند و در چند ولایت یک سری نگرانی ها را بوجود آورده بودند که خوشبختانه در نتیجه مقاومت و شجاعت نیروهای دفاعی کشور سرکوب شدند و تلفات سنگینی را متحمل شدند و مجبور به عقب نشینی و فرار شدند.

همچنان جنرال بازمحمد جوهری معاون وزارت دفاع کشور نیز، گزارش فشرده از وضعیت امنیتی کشور را ارایه کرده و افزود: در ادامه گزارش جناب جنرال صاحب سالنگی و با تایید گزارش شان چند نکته که من می خواهم ارایه کنم این است که جدی ترین مشکل که تروریستان و دشمنان مردم در هنگام حملات تروریستی شان خلق می کنند، استفاده از سپر انسانی می باشد. این مساله سبب می شود که ما بخاطر جلوگیری از تلفات افراد ملکی نتوانیم با دست باز به آتش و سرکوب دشمنان ادامه بدهیم اما با همه اینها الحمدالله در روزهای اخیر عملیات تصفیوی و سرکوب گرانه ما نتیجه بخش بوده است و در تمامی جبهات به دشمنان و تروریستان ضمن وارد کردن تلفات سنگین آنها را مجبور به فرار و عقب نشینی کرده است.

محمد ایوب سالنگی نیز افزود: تنها مشکل باقی مانده در منطقه خوستک ولایت بدخشان است. ما ساحه حضور دشمنان را از زمین و هوا تحت محاصره خود داریم و عملیات سرکوب گرانه ما بزودی دشمنان را در این منطقه نیز نابود می سازد اما دشمنان برای این که بتوانند راه برای عقب نشینی باز کنند، شب گذشته دست به یک حمله زدند که در نتیجه پس از مقاومت نیروهای دفاعی ما مجبور به عقب نشینی شدند.

در همین مورد، محترم محمد خان معاون اول ریاست اجرایی جمهوری اسلامی افغانستان افزود: نکته بسیار قابل تامل که بعضا واقع می شود این است در جریان عملیات های نیروهای دفاعی ما رسانه ها از قول افراد غیر مسوول اطلاعات را پوشش می دهند که گویا تلفات افراد ملکی نتیجه بی احتیاطی ارتش ملی است. واقعیت اما این است که دست‌های دشمنان پشت پخش شدن این نوع معلومات بی اساس است و در این مورد باید از مدیران رسانه ها احترامانه خواسته شود که جانب احتیاط و دقت لازم را داشته باشند و همچنان مسوولان امنیتی ما باید در مورد وضعیت امنیتی غزنی و ولایت های مشابه از نگاه امنیتی توجه جدی تر را به کار بگیرند.

همچنان، محترم استاد محمد محقق معاون دوم ریاست اجرایی در مورد وضعیت امنیتی گفت: گزراش های امنیتی در ولایت غزنی تنها محدود به ولسوالی های که در آن جنگ و ناامنی جریان دارد نمی شود. بلکه در ولسوالی های همجوار شان نیز نگرانی های را همواره به بار آورده است و می آورد. چون شکایت ها از ولسوالی های امن در غزنی از این قرار است که تشکیل پولیس درست اجرا نمی شود. معاش پولیس در این ولسوالی ها مطابق به تشکیل حواله می شود اما حضور پولیس مطابق تشکیل نیست. برای تامین امنیت این ولسوالی ها هرچه زودتر وزارت محترم داخله باید این مساله را پیگیری و حل کند. هم چنان تقرری پرسونل اداری و نظامی ولسوالی نومیش نیز باید هرچه زودتر عملی شود تا از این طریق جلوی تهدیدات احتمالی که متوجه ولسوالی کجران می شود نیز گرفته شود.

معاون دوم ریاست اجرایی همچنان افزود: یک مشکل جدی دیگر از مدتی به این سو شمار از تاجران ما را در دوبی با مزاحمت های بسیار جدی مواجه کرده است. تاجران ما فراخوانده می شوند و جواز تجارتی شان باطل می شود و دستور خارج شدن برای شان صادر می شود. این مساله باید هرچه زودتر از مجرای دیپلوماتیک و حقوقی دنبال شود.

در همین زمینه آقای حکمت کرزی معاون سیاسی وزارت خارجه گفت که این مشکل از سوی وزارت خارجه تحت بررسی قرار دارد و تا هنوز برای 600 تاجر ما این مشکل خلق شده است.

رییس اجرایی نیز گفت: این مساله نیاز به تلاش های جدی دارد. من و جناب رییس جمهور در این مورد صحبت می کنیم چون نیاز به اقدام جدی در سطح رهبری دو کشور دارد. این یکی از جدی ترین مساله ها برای تاجران کشور ما است که باید هرچه زودتر حل شود.

همچنان در بخش دیگر از جلسه مساله احضاریه وزارت اطلاعات و فرهنگ به چهار روزنامه و مساله جنجالی کتاب‌های ممنوع الخروج شده از سوی وزارت اطلاعات و فرهنگ بررسی شد.

وزیر محترم وزارت اطلاعات و فرهنگ در پاسخ به این پرسش های رییس اجرایی که مساله احضاریه به چهار روزنامه از چه قرار است و همچنان ماجرای خلق مشکل برای یک تعداد از کتاب‌های نویسندگان و ناشران ما از چه قرار است؟ کمیسیونی که این تصمیم را گرفته است با چه ظرفیت و معیارها کار بررسی این کتابها را انجام داده است؟ گفت: مساله واکنش ما در قبال طنز نبود. برخی نویسنده ها با کلمات تند از من انتقاد کرده اند. از جمله روزنامه ماندگار قضه را طوری بازتاب داده است که گویا جنجال کتاب ها کار من است. در حالی که کمیسیون قبل از من در این مورد تصمیم گرفته است. من در مساله این کتاب ها هیچ نقش ندارم. و هنوز اطلاعات کامل از چگونگی کار این کمیسیون و اعضای آن ندارم اما در مورد رسانه ها جلب نبوده است. یک پیام فرستاده شده که باید یکبار به وزارت تشریف بیاورند تا بنده شخصا با این دوستان معلومات بدهم که کمیسیون قبل از من این تصمیم را گرفته است.

من به هیچ وجه با سانسور موافق نیستم. از آزادی بیان حمایت و دفاع می کنم. هدف من از ارسال این پیام این بوده که رسانه ها را در جریان اصل مساله قرار بدهم. نه چیز دیگر.

در همین مورد، رییس اجرایی کشور هدایت دادند که مساله کتاب ها باید هرچه زودتر حل شود. پیش از هر چیز باید چگونگی کار این کمیسیون و معیارهای شان برای بررسی آثار علمی ارزیابی شود و این نکته باید واضح باشد که سانسور در تحت هیچ عنوانی قابل قبول و قابل دفاع نیست. مگر در حالتی که کدام مورد جرمی و اهانت به مقدسات صورت گرفته باشد که آن هم توسط نهادهای با اعتبار باید بررسی همه جانبه شود و پس تحقیقات معیاری و بررسی های جدی یک تصمیم گرفته شود. همچنان چگونگی کار کمیسیون بررسی تخطی های رسانه ای نیز باید بررسی شود و قانون مطبوعات و رسانه های همگانی باید بصورت درست به اجرا گذاشته شود.

همچنان در بخش دیگر از جلسه امروز مساله ایجاد شدن کمیته عالی بین بخش ها برای بهبود وضعیت صحت در کشور مورد بررسی قرار گرفت و فصیله صورت گرفت که این کمیسیون بنابر نیازمندی مبرم که وجود دارد باید ایجاد شود. چون مساله رسیدگی به صحت بحث بسیار بزرگ و فراتر از چوکات رسمی وزارت صحت عامه کشور است. بر همین اساس نیاز است تا تمامی مراجع دولتی و خصوصی در این مورد توجه و مسوولیت پذیری لازم را داشته باشند.

قرار شد چگونگی کار این کمیته عالی همکاری های بین بخش ها پس از ایجاد شدن اش تعیین شود.

در بخش دیگر از جلسه مشکلات مالیه دهی شرکت تولید مرکز صنایع نوشابه کشور بررسی گرفته شد و هم چنان فیصله شد که ادامه افزوده شدن جریمه مالیاتی بر این شرکت متوقف شود و مساله چگونگی تادیه بدهکاری های قبل را وزیر مالیه کشور و رییس این شرکت در یک جلسه مشترک نهایی کنند.

بخش دیگر از جلسه به بررسی مساله آن عده از ماموران دولتی که به بورسیه های تحصیلی برای چند سال به خارج از کشور سفر می کنند و در هنگام بازگشت با مشکل تقرر دوباره و چگونگی تنظیم بست کاری با مشکل دارند اختصاص یافته بود.

در این مورد پس از توضیحات سرپست کمیسیون اصلاحات اداری فیصله شد که با در نظر داشت قانون کار و با در نظر داشت اصل شایسته سالاری و هم چنان با در نظر داشت مساله تخصص و واگذاری کار به اهل کار و حفظ عدالت کمیسیون اصلاحات اداری تا جلسه بعدی شورای وزیران بررسی های لازم را انجام داده و گزارش نهایی را به شورای وزیران ارایه کند.

بخش دیگر از جلسه به بررسی پشنهادهای شرکت صنعتی آسیا هریوا انرژی (تصفیه خانه نفت) ولایت هرات پیرامون اجازه واردات نفت خام بررسی شد.
در همین مورد محترم همایون رسا، وزیر تجارت و صنایع کشور گفت: بررسی اسناد این شرکت نشان می دهد که یکی از شرکت های صعنتی معیاری است و از تصدیق شده معیارهای بین المللی است و همچنان در گذشته نیز یکبار به این شرکت اجازه وارد کردن یک هزار تن نفت خام جهت آزمایش داده شده بود. نیتجه این آزمایش موفق ارزیابی شده است.

پس از بحث و بررسی ها روی چگونگی کار این شرکت صنعتی، رییس اجرایی هدایت دادند که بعد از بررسی مسایل محیط زیستی و حصول اطمینان از این بابت، به شرکت مذکور اجازه فعالیت در خصوص وارد کردن نفت خام به کشور داده شود اما کار ارزیابی و نظارت باید بصورت جدی انجام شد.

بحث دیگر جلسه، بررسی مشکل بدهکاری یک تعداد از دکانداران که از دکان های مربوط به تصدی تدویر مراقبت مکروریان ها استفاده می کنند اختصاص یافته بود. در این مورد تصمیم گرفته شد که شهرداری کابل در هماهنگی با وزارت عدلیه و وزارت داخله کشور هرچه زودتر حساب‌های مالی و بدهکاری های کرایه نشین ها را تصفیه کنند و اقدام های بعدی را با توجه به اصول قانونی و تامین عدالت روی دست گیرند.

کد (14)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است