نکات مهم در بیانیه طالبان پس از نشست قطر
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۳۹    ۱۳۹۴/۲/۱۵ کد خبر: 94251 منبع: پرینت

تدوین یک قانون اساسی جدید و مشارکت در قدرت، از خواسته های مهم طالبان در گفتگوهای قطر گفته شده است.

گروه طالبان روز دوشنبه پس از دو روز نشست در بیانیه ای رسمی از روند مذاکره و تلاش های صلح در افغانستان استقبال کرد اما تاکید کرد که باید قانون اساسی کنونی تغییر کند.

در این بیانیه مفصل که در پایگاه اطلاع رسانی طالبان انتشار یافته، است، این گروه که خود را امارت اسلامی افغانستان می خواند از وجود قانون اساسی برای این کشور دفاع کرد اما تاکید کرد که قانون اساسی موجود را قابل اعتبار نمی داند زیرا از غرب کپی و زیر سایه اشغال جنگنده های آنها تدوین شده است.

بر باور آنان مواد قانون اساسی کنونی، متضاد و مبهم بوده و بر ملت مسلمان افغان تحمیل شده است.

طالبان می خواهند تا قانون اساسی جدید افغانستان در فضایی آزاد و از سوی دانشوران افغانستانی تدوین شود و سپس برای تایید به ملت پیشکش شود.

گروه طالبان در این بیانیه از عملکرد دولت خود در زمینه های مختلف دفاع کرده اما پذیرفتند که اعضا و منسوبین امارت اسلامی بخاطر نداشتن تجارب کافی سهو نموده اند و کاستی هایی موجود بوده است.

همچنین طالبان که در دوران حکومت خود در افغانستان هیچ گونه حقی برای زنان قایل نبودند و از اشتغال و تحصیل آنان در مراکز آموزشی ممانعت می کرد و روزگار سیاهی را برای مردم افغان رقم زده بودند، در بیانیه تازه خود حقوق زنان را به رسمیت می شناسند.

در این بیانیه آمده است: از نظر ما زن در اسلام حق انتخاب شوهر دارد، حق ملکیت دارد، حق میراث دارد و حق آموزش علم و کار را دارد.

طالبان همچنین از برقراری صلح در افغانستان به عنوان ضرورت هر ملت و هر کشور و در مجموع، هر انسان دفاع کرده اما گفته است که اشغال خارجی، زورگویی، بی انصافی، عدم موجودیت نظام سالم، دستگیری افغانستانی های بی گناه با عناوین و نام های مختلف و آنها را بدون محاکمه در زندان ها انداختن، شکنجه و تعذیب، حملات شبانه، بر علیه اعضا و رهبران امارت اسلامی در سطح جهانی لیست سیاه و لیست انعام ها و جایزه تعیین کردن و جاری نگه داشتن آن از جمله عواملی است که در مقابل صلح مانع ایجاد می کند.

طالبان همچنین خواستار یک دفتر در قطر شدند تا آدرسی آشکار برای امارت اسلامی باشد.

این گروه در عین حال گفته است که خواستار همکاری با تمام کشورهای جهان از جمله همسایگان است.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   ...اکنون که طالبان بادولت مایل به مذاکره اندبایدنمایندگی شان آشکاراباتضمین جوانب سوم درکابل گشایش می یافت تازمینه انتقال یاتقسیم قدرت فراهم گردد. زمانی طالبان دفترسخاوت
و اعانه یامزدورپولی کشورهای خارجی درتوقع جلب کشورهای خارجی درسایه امن پایگاه نظامی امریکا درقطرهوس دارندپس مشتاق ادامه عوایدازخون ملت اندگویا تجربه ...سابق درفروش خون مردم ادامه دارد. من درولسوالی مسکونی خودشاهدم که طالبان درصف خودروشنفکرنداردگویاحکومت قرآنی فارغ ازعلم زمان راتوقع دارند...بنابرین برای تغیرقانون اساسی حکومت مزدورازطرف طالب مزدوردرسایه انتخابات یاانتصابات میل کلاشنکوف نه دموکراسی است و نه عدالت فقط تقسیم مال و جان مردم دربین چندگروپ اجیراست لزومیتی نداردواهمیتی هم نخواهدداشت.
وطندار

>>>   بله این یک حقیقت است. و باید رهبران دیگر برای به دست اوردند صلح در کشور تلاش کند. لطفا خودتان قضاوت کنید. امارت اسلامی فقط از حق و حاکمیت ملت دفاع کرده است .و بس؟
حبیب الله یوسفزی

>>>   طالبان تجربه ای جدید کشف کرده که درکشور مثل افغانستان و... شیوه داعش را پیش گیرد دیگر قانون اساسی لازم ندارد .
افغان

>>>   قانون اساسی افغانستان به نظر طالبان یک نقض دارد وان اینکه جهاد نکاح وحقوق ان را بهرسمیت نشناخته است.
منگل. لاهور

>>>   طالبان برای به قدرت رسیدن به هر جنایتی دست زدند،تجاوز به نوامیس مردم،قتل عام مردان،زنان وکودکان در هر زمان ومکان حتی مسجد از مبارزات امارت نا مشروع این گروه خبیث وجنایت کار بود که حالا میراثش را به داعش که آن روی سکه امارت هست میسپارد وفیل شان یاد ریاست جمهوری کرده،...ومبارزه با کفار همه شان دروغ بود.
نادرشاه

>>>   بهترین روزی زندگیم روزی بود که امارت اسلامی چند ولایات شمال را فتح کرده مخصوصن و لایت جوزیجان را بخاطر که قانون جنگل را از بین برده و بجایش قانون شریعت اسلام حاکم کرد بدترین روزی زندگيم روزی بود که امارت اسلامی از ولایات شمال توسط بی پنجاه و دو وموشکهای کروز شکست خورده ولی فعلن در هد زیاد امیدوار به آینده هستم در آن زمان یک انگشت ملا عمر مجاهد را به ده ها اشرفغنی ها و کرزی ها الیش نمی کردم و فعلن مسئله برعکس است در آینده بهترین روزی زندگیم روزی خواهد بود که امارت اسلامی و دولت افغانستان صلح کند و دیگر دامن جنگ و خونریزی از برچیده خواهد شد.
جوزجانی

>>>   یک مسلمان واقعی درهرکشوری مسلمان وانسان میماندزیرهرنامی که باشدامارت اسلامی مهم نیست رفتاراسلامی مهم است وکرداراسلامی طالبان ظالم وزورگوهستن ومیخواهن بازورحکومت کنن ولی اگرازنگاه شریت اسلامی بنگریم اگرتمام قدرت دنیاازطالبان باشدبازهم طالبان حق نداردبه هیج انسانی زوربگویدوحق انتخاب راازاوبگیرد وهرانسانی حق دفاع ازخویش راداردولی زمان حکومت طالبان فقط به پشتوهارحم میشدحق دیگران همه زیرپامیشدوهیچ پیشرفتی نداشتیم وهمه رهبران مابه ملت خودظلم کردن وهمه ملت رابه جان هم انداختن وخودشان تاامروزحکومت میکنن ونمیخواهن حکومت رابه اقشاردیگرجامعه بدهن فک میکنن ازبابایشان برایشان به ارث رسیده ومردم حق انتخاب دارن که به چه کسی رای بدهن نه اینکه بازورانهاراوادارکنیددرانتخابات شرکت نکنندطالبان چرادرزمان حکومت خودحق زنان راپایمال کرد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟طالبان چرامدرسه هاوکلینیکهارابه اتش میکشدطالبان چراجاده هاراخراب میکندطالبان خواهان پیشرفت نیست ومیخواهن مارابه هزارسال پیش برگردانن امروزه همه کشورها بایدباهم تعامل ودوستی داشته باشن تاانسانهاراحترزندگی کنن وپیشرفت کنن وطالبان ازدل ان پدرمادری که فرزندانشان راسربریده وکشته اندخبردارن چرابااحمدشاه مسعودمیجگندیدن؟؟؟؟؟؟؟؟میلونهاانسان اواره شدهزاران انسان بیگناه کشته شدهمان اول اگرباهم گفتگومیکردن وبه حق مردم احترام میگذاشتن بهترنبودومسلمانیشان هم ثابت میشدولی طالبان نژادپرست بودن وکشورراخراب کردن
جمشیدی هرات

>>>   این یک اشتباه بزرگ است اگر امروز طالبان باآن همه جنایتی که کردند به رسمیت شناخته شود فردا روز داعش هم ادعای مالکیت افغانستان رامیکند یک طالب خوب یک طالب مرده است

>>>   عاقبت گرگ زاده یی گرگ بود-گرچه با ادمی بزرگ شود.اشتی با طالب خیانت ملی است.
ناهید

>>>   ملت صلحدوست افغانستان برای رهایی از سیطره یی جانیان قرن یعنی دولت و نظامیان پاکستان مزدور و قاتل ...ای اس ای یعنی طالب و کور عمر ساختگی که یقینا یک کرنیل پاکستانی است باید به پا بخیزند و در نابودی این گروه اجیر همه سلاح گرفته برزمند. در قدم اول لنگ حنیف اتمر...ستانکزی و ویسا و احدی و غنی و خلیل زاد قاتلان ملت را نیز نشانی کرده و انتقام خون هزاران و صدها هزار فرزندان این خاک را از |آنان بگیرید بخیزید ای ملت و وطن را نجات بدهید.
امان الله مبارز

>>>   پیوستن طالبان به حکومت ونظام فعلی دور ازاین نیست که حتما در تقویت نظام و کاهش یافتن ریختن خون مسلمانان بیگناه مثمر است وبه این عمل میتوان به گروه سایر مخالفین مردم افغانستان یک ضربه مشت بزنند ودشمنان پنهانی پشت پرده ملت افغانستان که دوامدار کوشیده اند این ملت بیگناه را زیر پاه نمایند استاده گی نمایند وامیداواریم که درپیشرفت دین اسلام مبارک وترقی این ملت عزیز مثبت ثابت شود ودیگر از این غم،جگرخونی، مرگ ومیر که سالها متقبل شده است نجات یابند.یک کار بسیار عالی است هرافغان حق دارند که درابادی وبازسازی کشور خود سهم بگیرند و درقلمرو کشور خود زندگی نمایند مگر تحت حاکمیت قانون اساسی کشور.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است