بیانیه مجمع مشورتی هرات
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۵۲    ۱۳۹۴/۲/۱۵ کد خبر: 94244 منبع: پرینت

بسم الله الرحمن الرحیم

گذار به جامعه مدرن و مبتنی بر ارزش های مردم سالارانه نیازمند اندیشه ورزی و تفکر ژرف در مسایل کلان اجتماعی و سیاسی است. وقتی هانا آرنت اندیشمند و نظریه پرداز سیاسی از ابتذال شر سخن می گوید به یک معنا رویکرد معرفت شناسانه او به هستی و نشانه های موجود در وضعیت انسانی است. وضعیتی که در معنای آرنتی به عدم تعقل و تفکر در بنیادهای نظم اجتماعی پیوند تنگاتنگ دارد. به همین دلیل ما نیازمند اندیشه و تفکر در وضعیت سیاسی جامعه خود هستیم. ما می اندیشیم که چگونه از منظر تایید به منظر تغییر در مناسبات و رویکردهای کلان سیاسی و اجتماعی در جامعه افغانستان و بویژه هرات دست پیدا کنیم. در اصول ارزشی مجمع مشورتی هرات به روشنی این مسایل تصریح یافته است که جامعه متکثر به معنای جامعه متفکر است. اصول ارزشی مجمع مشورتی هرات به نوعی مناسبات نوین و مبتنی بر ارزش های مردم سالارانه را در جامعه ای مهر تایید می زند که همچنان در بند سنت ها و ارزش های پیشامدرن قرار دارد. ما نیازمند بازتعریف این ارزش ها و گذار به ارزش های نوین و مبتنی بر اصول ارزشی و دینی خود هستیم.

مجمع مشورتی هرات برای این ایجاد و اعلام حضور می کند که صدایی باشد برای همدیگر پذیری، فرهنگ تساهل و مدارا و تحکیم رابطه های انسانی که بعضا در حال فروپاشی قرار گرفته است.

دوستان ارجمند و فرهيختگان گرامى!
افغانستان در طول سیزده سال گذشته تجربه های تلخ و شیرین از وضعیت جدید سیاسی داشته است. این تجربه ها بدون تردید می توانند افق های روشن آینده را ترسیم کنند. ما به دنیایی از مناسبات جدید سیاسی رابطه پیدا کرده ایم. هیچ گونه رویکردی به عنوان دایره ممنوعه نمی تواند در این مناسبات جدید معنا پیدا کند. یعنی این که دیگر نباید براساس خط کشی های از پیش تعیین شده و برخوردهای سلیقه ای خود و نسل های آینده کشور خود را قربانی کنیم. اصول ارزشی مجمع مشورتی هرات مبتنی بر پذیریش و تساهل در ساحات سیاسی و معرفتی است. این اصول حکم می کنند که ما در مناسبات سیاسی به ارزش های جامعه مدرن متکی باشیم و نگذاریم که نگاه به گذشته تاریخی روابط جدید مان را خدشه دار سازد. در مناسبات جدید سیاسی ما به عنوان فرزندان سرزمین واحد و بدون تجزیه مطرح هستیم و از این منظر باید به مناسبات جدید سیاسی، اجتماعی و فرهنگی خود ارج بگذاریم و از آنها پاسداری کنیم.

دوستان، خواهران و برادران!
مجمع مشورتی هرات پاسخ به یک نیاز سیاسی و فرهنگی در خطه با عظمت ما است. این نیاز ناشی از انقطاب سیاسی و فرهنگی است که متاسفانه از دیر زمانی دامن ما را گرفته است و نمی گذارد حرکت به سوی آینده را با اراده مطمین و قوی انجام دهیم. مجمع مشورتی هرات تلاش دارد که صدای هرات واحد و تجزیه ناپذیر باشد. هراتی که به کل جغرافیای این سرزمین تعلق خاطر دارد و از بندهای سمتی، گروهی، تباری و زبانی نجات یافته است.

ما به هیچ جریان خاص سیاسی تعلق نداریم اما از همه جریان های سیاسی و شخصیت های ملی دعوت می کنیم با حضور در مجمع مشورتی هرات برای آینده بهتر سرزمین خود بیاندیشیم.

مجمع مشورتی هرات ثمره هشت ماه رای زنی و گفتگوهای متداوم با علما، نخبگان، جوانان، زنان، نهادهای اجتماعی و سیاسی جامعه ما است.
این گفتگوها و رای زنی ها نشان داد که ضرورت ایجاد چنین نهادی با توجه به دگرگونی های سیاسی و اجتماعی پس از انتخابات سال گذشته وجود دارد و ما نیازمند یک حرکت منسجم، قدرتمند و فراگیر در جامعه خود هستیم.

حرکتی که به هیچ شخصیت سیاسی، حزب سیاسی و نهاد اجتماعی تعلق نداشته باشد و خود را وقف اهداف کلان ملی کند. هیچ کسی در زیر چتر مجمع مشورتی هرات نباید احساس خفگی کند. این نهاد خود را به تمام مردم افغانستان و بویژه مردم هرات می داند.

رویکرد ما رویکرد حذف گرایانه و یا عدم به رسمیت شناختن دیگران و جریان های دیگر نیست. بلکه تفاوت ما این است که می توانیم با همه جریان ها و شخصیت ها گفتگو و تفاهم کنیم.

ما می خواهیم در مجمع مشورتی هرات تفاوت ها را درک کنیم و به دیگران نیز این فرصت را بدهیم که با داشتن تعلق های سیاسی و فکری خود می توانند در بحث های کلان ملی و محلی در زیر چتر مجمع مشورتی هرات قرار گیرند.

دوستان گرامی
مجمع مشورتی هرات تلاش خستگی ناپذیر خود را برای مشارکت سیاسی و اجتماعی در فضای باز و کلان جامعه حفظ می کند و می کوشد که در این فضای جدید فریاد نسلی باشد که ضمن پذیریش ارزش های جدید رابطه خود را با گذشته قطع نکرده است.

ما تلاش می کنیم که هرات را برای افغانستان و افغانستان را برای هرات با ارزش های نوین سیاسی نگه داریم. اگر در این راستا با ما هم داستان هستید، پس لطفا دست های خود را به هم دهید و مشارکت سیاسی و اجتماعی را در حوزه کلان سیاسی به نمایش بگذارید.

هم میهنان ارزشمند
مجمع مشورتی هرات پاسخ به یک نیاز مبرم سیاسی و اجتماعی در جامعه ماست. ما تجربه تلخ و خطرناک از گذشته تاریخی خود داریم. این گذشته قابل نقد و بررسی است و مجمع مشورتی هرات می کوشد که زمینه چنین نقد و بررسی را برای تمام اقشار جامعه محفوظ نگه دارد.

ما در مجمع مشورتی هرات به هیچ نوع طرز تفکر و اندیشه ای "نه" نمی گوییم. این جا خانه مشترک تمام مردم هرات است و همه هراتیان می توانند صدای خود را از این مجمع بلند کنند. اینجا خانه مشترک تمام مردم افغانستان است و همه باید حضور خود را از شرق تا غرب و از جنوب تا به شمال کشور در آیینه آن ببینند.

بگذارید روزی در این کشور فرا برسد که نسل های مختلف توان همدیگر پذیری واقعی و نقد یک دیگر را داشته باشند. مجمع مشورتی هرات سعی در ایجاد چنین زمینه ای فرهنگی برای نسل های فعلی و آینده کشور دارد.

در پایان برای همه شما دوستان گرانقدر در مجمع مشورتی هرات آرزوی توفیق و بهروزی می کنم.
زنده باد افغانستان و پاینده باد صلح و امنیت در سرزمین واحد ما

جنرال سید نصیر احمد علوی
رییس عمومی مجمع مشورتی هرات

کد (14)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   جناب جنرال صاحب علوی توضیح ندادید که جایگاه ا فراد معلوم لحال ازقبیل معامله گران ... که شما انها را میشناسید، دوذ های یونیفورم دار درکجا قرار دارد؟ میتر سم که باز اینها اطرافیان ومشاوران تان باشند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است