همه مجرمان پرونده فرخنده باید محاکمه شوند
 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۵۶    ۱۳۹۴/۲/۱۴ کد خبر: 94222 منبع: پرینت

سرانجام حرکت های مدنی و عدالت خواهانه شهروندان بیدار افغانستان نخستین جلسه علنی استنطاق و مجازات مجرمان پرونده فرخنده را رقم زد. فرخنده ای که به جرم نکرده در پایتخت افغانستان توسط مجموعه ای از آدمها به محکمه صحرایی کشانده شد و به قتل رسید. این جلسه با حضور چهل و نه متهم برگزار شد که نوزده نفر آنها ماموران پولیس بودند که متهم به غفلت وظیفه ای بودند.

حمیرا ثاقب فعال حقوق زنان در برنامه «نگرش» گفت: بیش از چهل روز از حادثه قتل فرخنده می گذرد و برای هر شهروند افغانستان این انتظار بسیار کشنده بود که آیا در مراحل مختلف این موضوع، امانت داری که یکی از جنبه های اصلی در این راستا است، حفظ می شود یا خیر؟ امروز ما شاهد اولین جلسه دادگاه فرخنده بودیم چیزی را که ما مشاهده کردیم بحث هایی بود که متاسفانه در پرونده درج نشده بود. موضوعاتی مانند کسانی که رها شده بودند و یا عربی که دستگیر شده و سپس توسط فرمانده پولیس کابل رها شد یا موضوع اینکه مخابره ها بین نیروهای پولیس غیر فعال شده بود. این ها موضوعاتی بوده است که قاضی اعلام می کند که در پرونده درج نشده بودند.

وی از مردم می خواهد در مورد این پرونده قضاوت پیشاپیش و عجولانه نکنند و می افزاید: این موضوع ها مردم افغانستان را به این فکر وادار می کند که آنهایی که در این قضیه دخیل بودند چقدر امانت دار اعتماد مردم هستند. قبل از وقت است که ما در این مورد نتیجه گیری کنیم چرا که یکی از دلایل به قتل رسیدن فرخنده همین قضاوت قبل از وقت بود. مردم ما هم باید از این موضوع درس بگیرند که در هیچ امری نباید قضاوت عجولانه کنند. منتظر این هستیم که ببینیم دادگاه چطور، روندی را که مربوط به وی می شود چطور طی می کند.

ثاقب در خواست جامعه مدنی را از دادگاه و مسوولان پرونده فرخنده چنین بیان کرد: برخی از مردم می گویند که هر چه زودتر محاکمه ها انجام شود. به خاطر اینکه معلوم است هر کس چه عملی را در مورد فرخنده انجام داده است اما این طورنباید باشد. به خاطر اینکه چیزی که جامعه مدنی می خواهد و بارها هم در قطعنامه خود بحث کرده است و به صورت عملی، آن را خواسته، عمل به قانون و قانون گرایی است. هر چیزی را که قانون در مورد متهمین در نظر دارد همان باید اجرا شود. جامعه مدنی به هیچ وجه خواهان این نیست که این قضیه هر چه زودتر تمام شود و مجرمان هرچه زودتر به سزای اعمال خود برسند. باید اجازه داده شود تا روند قانونی طی شود.

وی ادامه داد: کسانی هستند که به صورت شخصی حرف می زنند و خواستار هرچه زودتر اجرایی شدن محاکمه هستند. این افراد نمی تواننند از عده کلانی از مردم و جامعه مدنی نمایندگی کنند. ممکن است این درخواست ها به خاطر برخی منافع شخصی مطرح شوند.

این فعال حقوق زن از نگرانی های جامعه مدنی می گوید: آنچه ما نگران آن هستیم رهایی تعدادی از مجرمان است. در جلسه اول دادگاه شنیده شد که تعدادی رها شده اند. ما نشست هایی در این راستا داشتیم. در این نشست ها لیستی از متهمان خواستیم. گرچه دادگاه عالی هنوز آن را در اختیار ما قرار نداده است. متاسفانه شاید قانون عفو در مورد برخی رده های بالای دولتی اجرا شود. بازهم جامعه مدنی خواهان این است که هر کس جرمی را در این رابطه مرتکب شده است باید جزای آن را ببیند. جامعه مدنی نمی خواهد کسانی که در این موضوع دخیل بوده اند و هیچ واسطه ای ندارند به سزای عمل خود برسند و محاکمه شوند و کسانی که در پشت پرده این موضوع و در رده های بالای حکومتی هستند از مجازات معاف باشند.

وی در خصوص برخی حرفها در مورد استفاده سودجویانه فعالین جامعه مدنی از موضوع فرخنده گفت: به فعالین جامعه مدنی برچسب هایی زده می شود که می خواهند از قضیه فرخنده سودجویانه استفاده کنند. به تیم من هم چنین برچسب هایی زده می شود اما هیچ کسی نیست که از این قضیه سودجویانه استفاده کند. مردم افغانستان باید کمی حافظه تاریخی خود را تکان دهند و در قضایای این چنینی دیگری را به یاد آورند که در افغانستان اتفاق افتاد مردم بدون هیچ چشم داشتی و خودجوش به خیابان ها ریختند و اعتراض کردند. اگر کسی برای تیم ما چنین ادعایی کند و سند و مدرک ارایه دهد. ما نیز در کنار وی می ایستیم و چنین کسی را از صف خودبیرون می کنیم.

ثاقب ادامه داد: این حرفها از سمت کسانی بیرون می آیند که برای جهت های فعالیت های استکبارانه کار می کنند. استکبار نمی خواهد که یک جریان روشنفکری در یک جامعه پا بگیرد. می خواهند که ملت همچنان فقیر، بی سواد و ناآگاه باشد تا آنها بتوانند اهدافی را که در سر دارند پیاده کنند. آنها می خواهند جریان روشنفکری را که بسیار جوان و نوپا است اما هست و حرکت های خوبی دارد ضربه بزنند که برای رشد یک کشور بسیار مضر تمام خواهد شد.

وی در پایان گفت: در شعارهای ما مشخص است که ما خواهان تطبیق عدالت هستیم. خواهان این هستیم که عجله در این کار روا نیست و هر فرد با توجه به هر جرمی که انجام داده است و مطابق قانون محاکمه شود. موضوع نباید سحطی بررسی شود و تنها کسانی که در رویه سطحی هستند به جزای عمل شان برسند و کسانی که در زیر این قضیه پنهان هستند از مجازات معاف باشند. باید به تمام ابعاد این قضیه پرداخته شود.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   باری حضرت صبغت الله مجددی گفته بود که همین قاضی از دوستش دو صد دالر امریکایی رشوه گرفته بود. مخابره یک بهانه است. اکثریت مردم امروز موبایل دارند. زابلی و داکتر رنیازی که کشتن فرخنده را بجا دانستن و مردم را تشویق کردن هنوز در لست نیستند...

>>>   داکتر نیازی مربی بزرگ و ماهانه چک سفید از انون بالایی ها میگیرد تا مردم افغانستان را از خرد و دانش دور به قرن 1400 سال ببرد و در موعط های حق و ناحق شان مردم بیچاره زبان بسته همه همچو ؟ ...


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است