باید سیاست بی طرفی افغانستان حفظ شود
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۴۱    ۱۳۹۴/۲/۱۴ کد خبر: 94184 منبع: پرینت

محمد اشرف غنی رییس جمهور بعد از گذشت هفت ماه از تشکیل حکومت وحدت ملی به هند سفر کرد. این در حالی است که در طول این مدت اشرف غنی در نخستین روزهای حکومت به پاکستان سفر کرده و با این کشور روابط نزدیکی برقرار کرده است. آیا با این سفری که رییس جمهور به هند دارد تکدر رابطه بین افغانستان و هند ترمیم می شود؟ آیا واقعا هند در این مدت به حاشیه رانده شده بود؟

محمد ناطقی آگاه امور روابط بین المل در برنامه «تحول» گفت: حلقاتی که در سیاست خارجی اشرف غنی نگران کننده به نظر می رسید، کشورهای همسایه بود. مناسبات افغانستان و پاکستان در زمان رییس جمهور کرزی بسیار تیره و تار شده بود، در اینجا یک تفاوت اساسی بین سیاست خارجی دولت پیشین و حکومت وحدت ملی به وضوح دیده می شود. این است که در زمان کرزی مساله تنش بین افغانستان و پاکستان بالا رفته بود اما حکومت وحدت ملی یک سیاست کاملاً برعکس را در برابر این کشور در پیش گرفت و آن هم تنش زدایی بین اسلام آباد و کابل بود.

وی در خصوص به حاشیه رانده شدن هند در حکومت وحدت ملی و پر رنگ شدن پاکستان عنوان کرد: افغانستان باید همچنان سیاست بی طرفی فعال و توازن را در سیاست خارجی خود حفظ کند گرچه این کار مشکل است اما کشور ما برای آوردن ثبات به آن نیازمند است.

ناطقی در ارتباط با سفر رییس جمهور به هند و ترمیم کدورت رابطه با این کشور گفت: معتقدم که ما با هندوستان مشکل آنچنانی نداریم، مشکل اساسی ما مساله پاکستان است و اگر ما بتوانیم در این سفر به هندوستان توضیح دهیم که مساله ما با پاکستان موضوع تروریزم است و ما می خواهیم با این کشور کار مشترک در خصوص تامین امنیت انجام دهیم، تا حدودی کدورت رابطه ما با هند رفع می شود. اگر تروریزم در این منطقه محدود شود به نفع هند هم است. گرچه هند توانایی بسیار بالایی برای حفظ مرزهای خود دارد.

این اگاه امور بین الملل معتقد است که باید با پاکستان تنش زدایی کرد و افزود: محدود کردن تروریزم نیازمند همکاری کشورها با یکدیگر است. ما با پاکستان مشکلات زیادی داریم اما این کشور همسایه ما است و ما تا ابد با همدیگر هستیم. پس باید راهی پیدا کرد تا این کشور متقاعد شود که بدون همکاری با افغانستان امنیت پاکستان هم در خطر است. در این رابطه ندای افغانستان در منطقه و در بین کشورها گوش شنوای زیادی دارد.

وی چین را عنصری مناسب برای ایجاد صلح در افغانستان و متقاعد کردن پاکستان برای مبارزه با تروریزم می داند و می گوید: ما باید در مناسبات بیرونی سه عنصر اساسی تجاری، سیاسی و امنیتی را در نظر داشته باشیم. افغانستان در شرایط فعلی در یک موقعیت بسیار خوب قرار گرفته است. عمده ترین شریک های تجاری در افغانستان چین است. تجارت چین همیشه جلوتر از سیاستش عمل می کند. چین در هر جایی که امکان سرمایه گذاری باشد صرف نظر از ملاحظات سیاسی و سیستم و نظام سرمایه گذاری می کند. به همین دلیل ما باید از قدرت چین هم به لحاظ سیاسی هم به لحاظ امنیتی و اقتصادی استفاده کنیم. چینی ها می توانند با این سرمایه گذاری هایی که در پاکستان کرده اند پاکستان را برای تامین امنیت در منطقه تحت فشار قرار دهند. که رییس جمهور چین هم گفته است: بندری که ما در پاکستان ایجاد می کنیم افغانستان نیز باید از آن نفع ببرد. شرط این مساله این است که ما باید بسترها و زمینه های مسایل سیاسی و مسایل امنیتی را فراهم کنیم.

وی در خصوص سیاست خارجی کشور و سفر اشرف غنی به هند گفت: سفرهایی که توسط رییس جمهور در منطقه و فرامنطقه صورت گرفته است به خاطر تکمیل حلقه های پنج گانه ای است که در سیاست خارجی مطرح شد. بنابراین من مجموع این سفرها را پر از دستاورد می بینم و سفر رییس جمهور به هند در حال حاضر با دستاوردهای بسیار خوبی همراه خواهد بود. به این دلیل که مجموعه این رفتارهایی که در هند صورت گرفته است و مذاکرات و تفاهم نامه هایی که قرار است امضا شود همه به نفع افغانستان است و عین حال تنش زدایی و بهبود روابط با پاکستان برای کشور هم به نفع افغانستان و هم به نفع هند و کشورهای منطقه خواهد بود.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   سیاست بی طرفی برای افغانستان یک سیاست استعماری بود که از طرف انگلیس ها طرح شده بود تا سرزمین هند بریتانوی را ار تعرض شوری سابق در امان نگاه دارد. مشکل که سیاست بی طرفی برای افغانستان داشت این بود که زمینه تاخت وتاز کشورهای همسایه را در قسمت نفوذ انها در کشور ما مساعد ساخته بود. وما اثرات انرا در بد بختی امروز وطن ودربدری هموطنان خود احساس می کنیم. در حالیکه همسایه های ما سرا پا در در کنار امریکا و انگلیس قرار داشتند. سیاست امروزی در جهان نیازمندسیاست بالاتر از سیاست های بی طرفانه است. در تعین سیاست خارجی ما باید دیگران بی طرفی اختیار کنند نه ...ما!

>>>   هرکشوریکه بیشترمنافع تجارتی اش رابرمنافع سیاسی اش ترجیح دهد صرف نظرازملاحظات ....به یقین موفق خواهد شد بدون شک چین بهترین انتخاب است که هرسه عناصر متشکله را درخود دارد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است