افغانستان نیازمند سیاست خارجی بی طرف
افغانستان در حالتی نیست که بتواند از بی طرفی سیاسی بیرون شود. افغانستان همسایه هایی دارد که هر کدام از آنها آزمندی هایی دارند. زمانی که افغانستان از این بی طرفی بیرون می شود مشکلات زیادی دامنگیر کشور می شود 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۳۶    ۱۳۹۴/۲/۱۴ کد خبر: 94183 منبع: پرینت

رییس جمهور غنی در هند از وزارت خارجه کشور خواست تا برخی از سفارتخانه های افغانستان در کشورهای اروپایی را ببندد و به جای آن شمار کنسولگری های افغانستان در هند را افزایش دهد. اشرف غنی در دیدار با دانشجویان و شهروندان کشور در هند سفارتخانه های افغانستان در اروپا را بیکاره خواند و اظهار کرد که کارمندان این سفارتخانه ها کاری انجام نمی دهند.
سیاست خارجی افغانستان به کدام سو روان است؟

احمد ولی مسعود سفیر پیشین افغانستان در انگلیس در برنامه «فراخبر» گفت: سفارتخانه های یک کشور در کشورهای دیگر بر اساس سیاست های خارجی آن کشور ایجاد می شوند. ما در واقع سیاست خارجی مشخص و مدون نداریم و دستگاه دیپلماسی خود را تعریف نکرده ایم. پس چگونه به یکبارگی سفارت ها را ببندیم.مشکل، کسانی که در سفارتخانه ها کار می کنند، نیستند. مشکل، دولت است که سیاست خارجی مدون ندارد.

وی ایجاد سفارتخانه ها را در کشورهای دیگر بر اساس سیاست خارجی ضروری دانسته و اظهار کرد: اگر بخواهیم در محیط بین المللی دستاورد داشته باشیم، گام اول این است که برنامه ریزی داشته باشیم. برنامه ریزی هم بر اساس منافع ملی کشور صورت می گیرد. بعد از این مرحله باید دستگاه دیپلماسی را فعال کنیم. بعد از آن بررسی می شود که در دستگاه دیپلماسی کدام نمایندگی ها ضرورت دارند، چند نمایندگی یا چند پست ضرورت است؟ بر اساس این نیازمندی ها است که تصویب می کنیم که در کجا به سفارتخانه نیاز داریم. روابط ما با کشور ها چگونه است؟ تمام این مسایل بعد از برنامه ریزی انجام می شود.

مسعود با انتقاد از تصیم یکباره رییس جمهور برای بستن سفارتخانه در کشورهای اروپایی گفت: اگر رییس جمهور قصد دارد در سفارت خانه تغییر به وجود آورد، باید بر اساس یک برنامه ریزی روشن و شفاف این کار را انجام دهد نه بر اساس سلیقه شخصی. تغییر در دیپلماسی در کشور ما بسیار خوب است اما اگر سلیقه ای و بدون برنامه کار شود آینده خوبی ندارد. سیاست خارجی کشور باید با تفاهم نهادهای داخل کشور و شورای ملی افغانستان انجام شود. اشرف غنی به تنهایی نمی تواند براساس سلیقه شخصی کاری را انجام دهد.

سفیر پیشین افغانستان در انگلیس در خصوص کار سفیران در کشورهای اروپایی عنوان کرد: زمانی که من در انگلیس در سفارت کار می کردم، از دولت هیچ گونه راهنمایی برای من نمی آمد که باید چه کار کنم. یعنی سفیران خود باید کارهایی را تنظیم می کردند و روابط ایجاد می کردند. مشکل بعدی این بود که رییس جمهور کرزی خود رابطه مستقیم با کشورهای میزبان داشت و در این مورد سفیران هیچ کاری نمی توانستند انجام دهند. این مسایل باعث می شد که ابهت کشور پایین بیاید، سیاست خارجی تمثیل نشود، دستگاه دپلماسی ضعیف شود و افغانستان با وجود اینکه روابط خارجی گسترده داشته است، آنطور که باید و شاید از روابط خارجی مستفیض نشود. بستن سفارتخانه ها هم در کشورها به این معنی است که ما می خواهیم روابط خود را با آن کشورها کم کنیم.

مسعود کشور را نیازمند سیاست های خارجی متعادل دانسته و افزود: افغانستان امروز در جهان امروز به سمت دنیای غرب است. با آمریکا است و با کشورهایی است که هم پیمان ناتو است اما افغانستان نیازمند یک سیاست متعادل و متوازن است. سیاستهای خارجی اشرف غنی در این اواخر حساسیت برانگیز بوده است. به طور مثال نزدیکی بیش از حد به پاکستان و طرفداری از عربستان سعودی حساسیت برانگیز بوده است. امکان دارد کشورها، به یکباره عکس العمل نشان ندهند اما به یاد داشته باشیم که کشورها وقتی این مسایل را می بینند در آینده می توانند شرایط خطرناکی برای کشورایجاد کنند.

وی در خصوص سفر رییس جمهور به هند گفت: سفر اشرف غنی به هند سفری اقتصادی است. این سفر تا مقداری می تواند حساسیت هایی را که در ابتدای حکومت وحدت ملی به وجود آمده بود پایین بیاورد اما اندازه آن بستگی به برداشت حکومت و مردم هند دارد.

مسعود معتقد است سیاست خارجی افغانستان باید بی طرفانه باشد و افزود: افغانستان در حالتی نیست که بتواند از بی طرفی سیاسی بیرون شود. یادمان باشد که افغانستان همسایه هایی دارد که هر کدام از آنها آزمندی هایی دارند. زمانی که افغانستان از این بی طرفی بیرون می شود مشکلات زیادی دامنگیر کشور می شود. به طور مثال زمانی که شوروی به افغانستان حمله کرد و افغانستان از بی طرفی خارج شد تا به امروز نتایج شوم آن را می بیند.

وی در پایان گفت: بهتر است ابتدا در افغانستان به یک تفاهم داخلی برسیم و بعد از آن برنامه ای مدون برای سیاست خارجی خود تنظیم کنیم. در مسایل خارجی افغانستان و در دولت همیشه دو دیدگاه بوده است. اگر روند به این ترتیب پیش برود افغانستان به سمت بحران می رود. حالا هم افغانستان ناامن تر شده است و ثباتی وجود ندارد.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   محترم احمد ولی مسعود: تا زمانی که کادر های دیپلومات را از داخل و خارج کشور جمع اوری نکنید دستگاه دیپلما سی شما همیشه به صفر تقرر مینما ید . اشخاص غیری مسلکی مانند نلدوان برقی دوکتور طب اشخاص نظامی و غیره فعلا در وزارت خارجه به اساس ملیتگراهی و یا نور چشمان تقرر حاصل نمودند 85فیصد در وزارت خارجه اشخاص غیر مسلکی با دیپلو م های تقلبی از کشور های مختلف چون پاکستان بدست دارند سوال دراینجاست با چنین کادر ها شما دستگاه دیپلماسی درست رابه وجود میاورید .؟ از احساس پاک وطن پرستا نه تان متشکرم. ز _ا

>>>   این آدم خوبیست برای گیر آوردن چوکی هیچگاهی تلاش نکرده دشنام نداده در گروپ های مختلف شامل نشده !

>>>   امريکاې ها ميخواهند يک ديکتاتور درست کنند که دست خودشان باشد همانطور که يکۍ از رجال امريکاۍ راجع به دست نشانده هاې شان در امريکاۍ لاتين اشرف غني مساعد اين کار است يګانه راه نجات ما از ادويه هاېۍ که به احتمال فوۍ و با تاکيد و اسرار خانم محترم شان به اشرف غنۍ تجوېز شده ما را برهاند يګان دود سګرتۍ است که بهر قيمت باشد ماه يکبار برايش رسانېده شود کاملا موافق استم که افغانستان نبايد از سمتګېرۍ سياست خارجۍ بې طرف دور شود - روسېه بتمام معنۍ به قدرت نظامۍ شوروۍ سابق رسېده مطابق مجله ... صفحه ۳۱ - نهم مۍ بر اسمان ميدان سرح ماسکو ۱۵۰ ٌطياره - ۱۶ هزار سرباز و ۳ راکت فاره پيما و تانک هاۍ حدېد واشنګتن را بحراس انداخته و همان سياست عدم انسلاک به افغانستان امکان داشتن نيروۍ مستقل هواۍ را خواهد داد - خالا مهم نيست از هند ويا روسيه خرېدارۍ کنيم ولۍ خواب و حيال يونيکال و پايپ لېن کنترول پايپ لين ها نا ممکن است و امېد جان کرۍ به اين که از افغانها سګ هاۍ شکار بر ضد خرس قطبۍ يک حواب با طل است - افغانها شېر زاده اند و تنها در مفابل تجاوز متحد اند کرزۍ متوجه دسيسه شد و بسياز افشا ګرې هاۍ بجاۍ کرد و حالا نوبت

>>>   عدم انسلاک زمانۍ ممکن است تا روابط با هند و روسيه تقويه ګردد تا کشور نېروۍ دفاع هواۍ داشته باشد - ۹ مۍ رسم ګزشت مېدان سرخ ماسکو واشنګتن را بخراس انداخته ...

>>>   این یک حقیفت تلخ است که سفارت خانه های ما توسط اشخاص غیرمسلکی حتی فاقد دانش لازم جهت استفاده جوی منفی و به اساس روابط شخصی و گروهی اشغال شده است به همین علت اعتبار دپلوماتیکی افغانستان متاسفانه به صفر تقرب کرده است گرچه شروع ان توسط رژیم کمونیست شد ولی درزمان داکتر عبدالله این عمل بشتر شده است امید که موصوف دراصلاح اشتباه خود توجه کند
حیران

>>>   در عمق گفتار اقای مسعود یک سردرگمی موجود است به این معنی که ایشان ثمره سیاست های بی طرفانه را در عمل کرد سفرای افغان در خارج که ناشی از نداشتن خط مشی سیاسی است احساس میکنند اما باوجود ان هم روی یک سلسله مناسبات ملحوضات وناگزیری های ارتباطی با همسایگان به سیاست بیطرفی تاکید دارند. وقتی ما در مجموع بادیدگاه های مختلف روی میز تصمیم گیری کنار هم مینشینیم وتوافق میکنیم وجهت میگیریم که امریکا باید پایگاه نظامی در کشور ما داشته باشد پس پشتیبانی از سیاست بیطرفی نفی میگردد.ودنباله روی ازین سیاست در عرصه خارجی برای سیاسون خارجی خنده اور خواهد بود. مشکل عمده دیگر در عمل کرد سفرای افغانی در سیاست خارجی این است که با توجه به کمک های خارجی ها در افغانستان" خارجی ها در قسمت سیاست خارجی از افغان ها یک سیاست که بر پایه واصول دموکراسی استوار باشد توقع دارند در حالیکه شرایط ایدیولوژکی اکثریت مطلق سفرای افغانی در خارج متناسب این اصول نیست. زیرا اکثر انها وابسته جمعیت استند واکثریت مطلق ایشان فاقد تعلیم و تجربه دپلوماتکی میباشند. شاید این مسله برای افغان های که داخل کشور استند قابل لمس نباشد اما ما این واقعیت را در خارج به وضاحت میبینیم. در گردهمایی های که از طرف سفیر ها صورت میگیرد بدون یک چند چکچکی وچند کارمند سفارت که بسیار نمایشی تاوبالا میدوند دیگر کسی به حرف انها گوش هم نمیدهد.

>>>   افغانستان تا یک سیاست عدم دمباله را اختیار نکند دایم توپ فتبال خواهد ماند .
زره

>>>   نظری آقای مسعود بسیار دقیق و بجاست که افغانستان سیاست مثبت بیطرف داشته باشد .
زره

>>>   معلوم می شود که اقای زره هم از چکچکی های اقای مسعود است.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است