کاری که به خانه رواست به همسایه حرام است
کارگران بی پناه افغانستانی در ایران را باید سرداران سازندگی نامید و مدال افتخار داد نه مزاحمان کارگران ایرانی. آنها اگر فرصتی برای سازندگی کشور خود شان ندارند، برای ساخت و ساز رو به کشوری آورده اند که با اعتقادات آنها نزدیکی دارد و الا همگان می دانند که وجود نیروی کار ارزان در بازار کار هر کشور یک فرصت هست نه یک تهدید 
تاریخ انتشار:   ۰۷:۵۷    ۱۳۹۴/۲/۱۴ کد خبر: 94174 منبع: پرینت

انتشار تصاویری از روز جهانی کاگر در ایران که در آن گروهی از کارگران ایرانی خواهان اخراج کارگران افغانستانی از ایران بودند، واکنش‌هایی را در فضای مجازی به دنبال داشت که به راستی جای تامل دارد.

کارگر افغانی که امنیت شغلی ندارد، خدمات درمانی نمی‌خواهد، و بیمه هم که اصلا جزو گزینه‌هایش نیست و به راحتی برچسب و تهمت‌ می‌خورد، و حتی بطور فرهنگی اجازه‌ی سکونت در بسیاری از محلات شهر را هم ندارد، باید حیا کند و چون ارزان است باید زیر پا له شود.

کارگران افغانی در ایران در حالی بیش از پیش تحقیر می شوند که بحران بزرگ بیکاری در میان جوانان کشور به اوج خود رسیده، تامین حقوق اساسی كارگران از جمله بیمه كار و حقوق، پامال فساد مزمن و بی تفاوتی مسوولان گردیده و یا آنقدر ناچیز است که فقر، بدبختی و بی سرپناهی را دامنگیر زندگی اكثریت کارگران ساخته است.

بر هیچ کس پوشیده نیست که مردان و زنان افغانستان غیرتمند و اهل کار می باشند و الا مانند برخی پاکستانیها به گدایی رو می آوردند. اما متاسفانه عدم توجه دولت و مقامات ذیربط به نیروی کار داخلی، نه تنها باعث ایجاد فساد بیشتر در کشور شده و به تعداد گدایان، دزدان و قاتلان افزوده شده، بلکه بدون شک به تعداد کارکنان عرصه کشت و قاچاق مواد مخدر اضافه گردیده است که همه اینها حاصل بی عدالتی و کم توجهی دولت و ارگانهای کارگذار دولتی و اتحادیه های کارگری می باشد.

وقتی کارگری که سالها در کشورش عرق ریخته ولی امروز به جایش به کارگر خارجی کار داده می شود، وقتی به بهانه اینكه كارگر افغانستانی ماهر نیست و با تكنالوژی معاصر آشنایی ندارد، از کار بیکار می شود، وقتی با خرید و فروش کارخانجات به بهانه خصوصی سازی و رشد سرمایه داری، صدها کارگر با سابقه بیکار می شوند، این کارگر مجبور است برای یافتن كار به كشورهای همسایه (چه بصورت قانونی یا غیر قانونی) آواره شود و یا به کشورهای غربی پناهنده شود تا در آنجا اکثرا شستشوی مغزی شده و علیه مردمش به تخریب کشور بپردازد؟!

بنا به گفته مسوولان ایرانی حدود نهصد هزار مهاجر با مجوز قانونی و قریب دو میلیون نفر بصورت غیر مجاز از اتباع افغانستان در ایران بسر می برند که بسیاری از این مهاجرین از هرگونه جرم و جنایت مبری هستند، هرچند عده معدودی نیز یافت می شوند که مرتکب جرایمی همچون قاچاق مواد مخدر شده اند.

باور کنید اگر این کارگران مجبور نبودند، بصورت قاچاق و با تحمل خطرات و پرداخت هزینه های بالا آواره کشور شما نمی شدند. شما هم حق دارید که از ورود غیر قانونی اتباع هر کشوری به خاک وطن خود جلوگیری کنید، ولی آیا بهتر نیست منحیث دو دولت همزبان و هم دین با مسوولین افغانستان برای رفع این معضل فکری اساسی بکنید؟

واقعیت این است که کارگران بی پناه افغانستانی در ایران را باید سرداران سازندگی نامید و مدال افتخار داد نه مزاحمان کارگران ایرانی. آنها اگر فرصتی برای سازندگی کشور خود شان ندارند، برای ساخت و ساز رو به کشوری آورده اند که با اعتقادات آنها نزدیکی دارد و الا همگان می دانند که وجود نیروی کار ارزان در بازار کار هر کشور یک فرصت هست نه یک تهدید، از سوی دیگر افغانستانیها کارهای سخت و دشواری را با حقوق حداقل انجام می دهند که شاید هیچ ایرانی حاضر به انجام آن نشوند.

در واقع در دنیای امروز داشتن مهاجر به هیچ وجه نقطه ای ضعف به حساب نمی آید. منتهی باید از مهاجرین طوری استفاده کرد که هم مهمان و هم میزبان نفع ببرند. متاسفانه دولت ایران به پدیده مهاجرت به حیث یک تهدید نگاه می کند و گمان دارد که با وجود این مهاجرین نان شان کم می شود. تفکری که غلط است.

در این مطلب قصد صحیح و غلط بودن سیاست دولتمردان ایران را نداریم، چرا که آنقدر مقامات و مسوولان افغانستانی غرق در فساد و وابستگی به غرب هستند که انسان شرم می کند، چه برسد که درباره مقامات کشور دیگری نظر بدهد. اما شاید بسیاری از مردم ایران و افغانستان پاسخ صریح امام خمینی (ره) در مقابل اخراج و بیرون راندن مهاجرین افغانستانی را به یاد داشته باشند که فرمود: اسلام مرز ندارد. برای یک مسلمان تمام ملل اسلامی حکم ملت خویش را دارد و باید از تعصب منطقه ای دوری کرد، من شما را از انجام این کارخطیر نهی می کنم. روح الله الموسوی الخمینی(ره).

شما عزیزان خود انصاف دهید: وقتی یک شعبه از فروشگاه اپل در آمریکا، از فروش "iPad" به یک ایرانی مقیم آمریکا خودداری می کند، چگونه فریاد حقوق بشر سر می دهید. حال جوانان بی گناه افغانستان فقط به خاطر به دست آوردن لقمه نانی آنهم از بی غیرتی و بی عرضگی مقامات کشور خود، عازم ایران می شوند، آیا جا ندارد کمی مدبرانه تر به این موضوع یا به گفته شما به این معضل نگاه کرد؟

لازم است تا مسولان ایرانی به این پدیده دردسر ساز مدبرانه نگریسته و مسوولان افغانستانی نیز عرضه رسیدگی به چنین مشکل بزرگ مردمی را در خود تقویت کنند تا بیشتر از این مردم ما به دلایل واهی قربانی سیاست ها ندانم کاری ها نگردند.

کد (10)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   حق با نویسنده است.و البته کارگر های ایران را هم مقصر نمیدانم چون انها هم نگران زندگی خودشان هستند.وظیفه دولتمردان ایران است که فکری برای حل اینچنین مسائل کنند
محمد "ایران"

>>>   کارگر افغانی که امنیت شغلی ندارد، خدمات درمانی نمی‌خواهد، و بیمه هم که اصلا جزو گزینه‌هایش نیست و به راحتی برچسب و تهمت‌ می‌خورد، و حتی بطور فرهنگی اجازه‌ی سکونت در بسیاری از محلات شهر را هم ندارد، باید حیا کند و چون ارزان است باید زیر پا له شود.
ع

>>>   عزیزان من مشاغل ایران محدود است . آیا درک این موضوع کار سختی است؟ به خدا قسم بیمه و سنوات حق کارگر ایرانی هست اما کارفرماها برای نپرداختن این مبالغ بطرف کارگر افغان روی آوردند . شما باید انصاف داشته باشید

>>>   می دانید ناراحتی ما ایرانیان از چیست ؟ از این که شما افغانها به مرز ایران و قانون ایران احترام نمی گذارید . میلیونها افغان غیر قانونی در ایران کار و زندگی می کنند اما شما حق اعتراض را به ما هم نمی دهید . آیا افغانی ها دوست دارند میلیونها بنگلادشی فقیر کارگر برای کار و گدایی به افغانستان بیایند؟

>>>   در تهران چند هزار کودک افغانی گدایی و فال فروشی می کنند . در مسیری که من به سر کار میروم از این بچه ها فراوان است . ازشان سوال کردم گفتن افغانی هستن . چرا فکر می کنید افغانها در ایران گدایی نمی کنند؟

>>>   چاره پیست؟ ما ایرانی ها هم بابت این مهاجرت گسترده دچار مشکلات بسیار زیادی شده ایم . برخی مناطق اطراف تهران شبیه کابل شده .برخی روستاهای اطراف شهر ری کاملا افغانی نشین شده و سکنه ایرانی ندارد . قم که میرویم گویا افغانستان رفته ایم . تا چشم کار می کند افغانی هست این که نشد باید چاره ای اندیشید

>>>   مسولان ایرانی تنها راهی که دارند این است که افغانها را اخراج کنند نکند انتظار دارید برای افغانها هم ایجاد اشتغال کنند؟

>>>   کارگر افغانی بی پناه نیست . کارگر بدبخت ایرانی اتفاقا در ایران و وطن خودش بی پناه است . افغانها خیلی راحت وارد ایران میشن و کار میکنن تازه توهین از طرف افغانها هم میشود و متهم به تنبلی هم از طرف افغانها میشود

>>>   امام خمینی وقتی که جان افغانها بخاطر جنگ در خطر بود این را گفتند اما الان در افغانستان جنگ نیست امام خمینی راضی است کارگر ایرانی شرمنده زن و بچه خود باشد و کارگر افغان سر کار؟

>>>   بله مهاجرت یک فرصت است برای کشور میزبان اما کدام مهاجر؟ مهاجر کم سواد بیسواد افغان که کامیون کامیون وارد ایران میشود چه فرصتی برای ایران محسوب میشود؟ اصولا این جور افراد برای کدام کشور فرصت بوده اند تا الان؟ مهاجران افغان در ایران فن یاد میگرند سواد دار میشوند یعنی همش هزینه برای ایران به ایران هم که می آیند به ان می چسبند و حاضر نیستند بعد از چند سال به افغانستان برگردند و جای خود را به یک هم وطن دیگر خود دهند . افغانها باید خودخواهی را کنار بگذارند

>>>   اون ایرانی مقیم امریکا با گذشتن از هفت خوان رستم به امریکا رسیده . و قانونی هم اقامت داشته . ایرانی های متخصص وارد امریکا میشن . مگه امریکا درش بازه که ما پشت کامیون به امریکا برسیم؟ شما اون را با انبوه مهاجران غیر قانونی افغانی مقایسه می کنید؟

>>>   چه کسی گفته نیروی کار ارزان خارجی برای یک کشور فرصت است؟ اتفاقا از نظر اقتصادی بسیار خطرناک است انگار که بگویید کالای ارزان خارجی هم برای یک کشور فرصت است .نیروی کار ایرانی باید آن مقدار حقوق بگیرد که بتواند از پس هزینه های زندگی در ایران بر بیاید. نیروی کار افغانی که اتفاقا اصلا ارزان هم نیست تعادل بازار کار ایران را به هم زده

>>>   جناب اشرف غنی سالها درگشورهای زندکی کرده که کرسنگی تشنگی رانچشیده درافغانستان هم که امده امریکا دوروبرش اینقدردالر ریخته مانده که چطور جمع کند تاکشور می کوید مهاجر شما زیاد است میکوید بفرستید افغانستان ان نمیداندیک نفردردشت های نیمروزازتشنکی وگرسنکی جان میدهد ویاهجده نفر یک دفعه درموترکه چهارنفرسوارباشد هجده نفردراتش میسوزدبجای حل مشکلات دوبرابرمیکند مانباید ازکشور های همسایه توقع بشتر داشته باشیم چهل سال کم نیست تاکی مداراکشورها ی هم سایه مشکلات خودشان رادارد باید دولت مردان مابه فکرمر دم باشد که نیست .....

>>>   به ایران چه ربطی دارد برای افغانها شغل ایجاد کند؟

>>>   مهاجران عمدتا کم سواد و بی سواد افغان فرصتی برای ایران محسوب نمی شوند الان دنیا به سختی مهاجر قبول می کنه اگر افغانها برای سایر کشورها فرصت هستند چرا اروپا از این فرصت استفاده نمی کند؟ اطلاعات کمی دارید و حرف های خنده دار می زنید

>>>   دوستان کار گر افــــــــــــغان اصلا ارزان نــــیست اولش مزد کمتری میگیره تا جا باز کنه بعد که جای پایش محکم شد از ایرانی هم بیشتر میگیره

>>>   رواست کارگر ایران شرمنده زن و بچه باشه و کارگر افغان سر کار؟؟؟؟؟؟

>>>   نمی دانم تقصیرکیست. ولی امیدوارم مسئله مهاجرین به زودی و با یک راه حل که مورد توافق طرفین است به سرانجام خوبی برسد. و یکبار برای همیشه این موضوع بین دو کشور حل شود. وقتی ما با عراق روابط عالی داریم چرا نباید با افغانستان که هم زبان و هم فرهنگ ماست روابط عالی داشته باشیم؟
با احترام یک ایرانی

>>>   بیمه نکردن و مرخصی ندادن عامل اصلی گرایش کارفرماها به سمت افغانهاست و الا افغانی نیروی کار ارزانی نیست در ایران

>>>   سوال؟
چرا به افغانها نمی گویید حالا که کار نیست کمتر بچه دار بشن؟ هی پشت هم بچه تولید می کنند 12 - 13 ساله که شد می فرستند ایران تا خرجش را در بیاورد این همه بچه چرا در خانواده ها به دنیا میان؟ افغانستان کار نداره پول نداره اون وقت مردمش 7 تا 8 تا بچه را می اندازند که چه ؟

>>>   اتفاقا بدون تعارف کارگر افغانی مزاحم کارگر ایرانی شده

>>>   هر بار که با افغانی کار کردم ارزانتر از ایرانی نگرفته بلکه گاهی گران تر هم می گیرد اما خوبیش اینه فامیلش ایران نیستن و مجبور نیست تو اعیاد و تعطیلات مرخصی بهش بدم . البته خودم ناراحتم و نباید وقتی ایرانی هست به افغانی کار بدم

>>>   ...نهایت 4 تا بچه کافیه اما افغانها زیر 8 تا بچه راضی نمیشن . تا این رویه فرزند آوری در افغانستان هست رفاه در افغانستان ایجاد نخواهد شد. برای همین جمعیت فعلی در افغانستان مدرسه نیست بیمارستان و خانه نیست

>>>   مهاجر بیسواد بدون فن که با تمام فامیل مهاجرت کند برای هر کشوری تهدید است

>>>   شما افغان ها فقط توهین بلدید و طلبکاری جرم افغان ها در ایران تنها مواد مخدر نیست... از همه ایرانی ها میخوام تو استان های ممنوعه هر جا افغانی دیدن یا خودشون بگیرنشون یا به پلیس خبر بدن تا خودمون یکی یکی از تعدادشون کم کنیم...

>>>   تمام مهاجران جهان یک حقوق مشخص بین المللی درقالب کنوانسیون های بین المللی ومعاهدات پناهندگان خصوصا1951و67ذزارتباط حقوق اولیه شهروندی وبرابری وعدم تبعیض دراستفاده ازامکانات محل اقامت دارند. ایران ابتدامهاجران قانونی رامحروم ازاقامت در15استانشان کرده وسپس ازانهاپولهای میلیونی اقامتی گرفته وسپس اشتغال انهارامحدوددرچندکارسخت مانندروده پاک کنی وکوره های گچ وسنگبری کرده ودرآخرهم هدف برخی نژادپرستان قرارمی گیرد ...
شیوا.کاندیداحتمالی بلخ

>>>   چقدر هم افغانی نگران اقتصاد ایران است!!دوستان عزیز ما ایرانیها بعنوان صاحبان کشور خود به زبان روشن داریم می گوئیم به شما و کار ارزانتان نیازی نداریم.مگر انکه جایی بهتر از اینجا ندیده اید و حال که میبینید بعد از دست و دلبازی دولت ایران صبر ملت در حال تمام شدن است و فشار برای اخراجتان زیاد شده به یکباره یاد برادری و اسلامیت و فقر خود افتادید.وقتی رئیس جمهورتان خود را عاشق امریکا میداند و پیمان امضا میکند از او کار و رفاه را بخواهید.ایران نه متحد امریکاست نه تعهدی دارد به اتباع بیچاره متحدین امریکا جای دهد.خوش امدید.

>>>   سیاستها وپلان قدرتهای استعماری تضعیف ونابود سازی ملل مستضعف در تقویت وزورمند سازی خودشان است.که از عوامل والت دست وپول وثروت خودشان علیه خودشان بهره میبرد.افغانستان ما با کشت سالانه هشت تا سیزده هزار تن رتبه اول کشت کوکنار در دنیا را دارد که درامد ان صرف تقویه وتمویل جریانهای تروریستی بمثل طالبان وخرید سلاح میشود حال این کشت کوکنار اگر تبدیل به گندم ویا دیگر محصولات کشاورزی شود چه ظرفیتی ایجاد میشود وچقدر اشتغال وکار ایجاد میشود؟نا امنی وعدم اجرای صحیح وعدم حمایت از نیروهای امنیتی وجریان تروریستی طالبان وانتحاری وانفجاربامب در سرکها وکشته شدن افراد ملکی وخرابی موتر ها چه به روز مردم می اورد؟سهم افغانستان از صنعت توریزم چقدر است با اینکه میدانیم زیباترین مناظربکر واثار تاریخی در افغانستان داریم اما بدلیل بی امنیتی نمی توان از ان بهره برد ،معادن با ارزش وسنگهای با قیمت تاراج میرود ،اب افغانستان با خلوص بالا اگر با برنامه های تخنیخی بصورت باتل به دیگر ممالک برده شود با استقبال زیاد درامد سرشاری را خواهد داشت.انگور افغانستان خوشمزه ترین انگور در جهان است ودیگر میوه ها بناً ما همه چیز داریم اما سه چیز اصلی نداریم اول یک رهبر خوب ،مستقل وباایمان ونترس وشجاع نداریم رهبری که محکم جلوی استعمارگران بایستد وبفکر چوکی وقدرت طلبی وسرسپرده نباشد. دوم اتحاد و وحدت که تمام اقوام و وباشندگان افغانستان از هر قوم ومذهب در دست هم به امید خدا کار کنند وچندسال سختی تحمل کنند بعد اقایی کنند.سوم مدیریت و منجمنت ما بسیار ضعیف است باید مد یران ما با سواد وکارشناس باشند واین هم به این نیست که نکتایی پوش باشند وگپ وگفتشان بمانند غربیها باشند نه همان البسه و لنگی هم باشد خوب است باید فکرشان فکر وطنپرستی ویک مسلمان واقعی افغانستانی باشد. من از گپ ونظرات بعضی دوستان ایرانی وافغانستانی ام ناراحت شدم چرا همد یگر رامتهم میکنید .ایران وافغانستان انقدر مشترکات دارند که وطنداران من ایران را وطن دوم خود میدانند.خدا بخواهد روزی بشود که تمام افغانستانیهای سراسر دنیا برگردند وبا علم ودانش کشوری قدرتمند وغیر وابسته وخودکفا بسازیم .بگذریم از اینکه سیاست فعلی دولت اقای حسن روحانی جوری است که نه تنها برای باشندگان وکارگر ایرانی مشکلاتی را ایجاد کرده بلکه وطنداران عزیز وکارگران ما هم در مشکلات هستند واین ربطی به حکومت اسلامی ورهبر انقلاب ایران ندارد .در ضمن برایتان بگویم ما ملتهای مسلمان دشمنان مشترک داریم وهرچه فریاد دارید بر سر انها بزنید.از توهین بهمدیگر بپرهیزید.من از سایت خوب و با ارزش Afghan paper بسیار تشکر میکنم که دلسوزانه وایجاد فرصت برای دیدگاهها ونظرات وطنداران ودیگر مردمان کشورها را نشرمیکند.
داکتر عبدالرب اچکزی

>>>   ایرانی های عزیز زیادی ادعا نکنید. کار شما از خارج از کشور فروش مواد مخدر. و یا کاچاق است.
یوسفزی

>>>   افغانها به بهانه وجود امنیت در ایران و نا امنی در افغانستان وارد ایران میشوند ولی آیا تاکنون فکر کردید امنیت ایران چگونه و با چه هزینه ای تامین میشود ؟؟ آیا مردم با هزینه امینت مهاجران افغان در ایران را بدهند ؟؟؟ آیا اگر روزانه در ایران نیز چند مهاجر افغان سر بریده شده و یا گروگان گرفته شوند افغانها جرات وارد شدن به ایران را خواهند داشت ؟؟ اگر ایران برای افغانها نا امن شود آنوقت دید افغانها نسبت به ایران تغییر خواهد کرد

>>>   همین کارگران افغانی که در وطن خودشان اگر برای شان کاریافتشود به صداقت کارنمیکنند وفقط روزگذرانی اما زمانیکه بخارج رفتند بیشتر از بولدوزر کارمیکنند درهرکشوری کارگرخودش در وطن خود درست کارنمیکند...
( ر )

>>>   کارگران ایرانی بیکار.هیچ وقت قانع نیستند ودنبال دلیل برای تنبلی خود می باشند

>>>   نظرات دکتر آچکزی خیلی خوب است. بیشترتحلیل هایش منصفانه است.من واقعا تاسف می خورم وقتی می بینم دو ملت همسایه و با فرهنگ و هم زبان و مسلمان به جان هم می افتند. برادران ایرانی و افغانی انگلیس خبیث و جنایتکار با اغلب کشورهایی که زمانی مستعمره اش بودند(کشورهای مشترک المنافع) رابطه گسترده دارد. جای تاسف بسیار است که سه کشور فارسی زبان با هم مشکل داشته باشند.
ایرانی دوست ملت افغانستان

>>>   جناب یوسفزی شما اسم پروفسور مجید سمیعی را شنیدی؟ اسم مریم میرزا خانی؟ دکتر فیروز نادری؟پروفسور پرویز معین ؟ و هزاران ایرانی دیگر در خارج ایران را؟؟ نمیخوام بگم ایران خلافکار ندارد اما بر خلاف ادعای شما در دنیا ایران را تولید کننده و قاچاق کننده مواد مخدر نمیشناسند! و ایران بزرگترین تولید کننده مواد مخدر نیست بلکه افراد تحصیلکرده تولید کرده است همین الان چند نفر از وزرای کابیه دولت شما تحصیل کرده ایرانند. ما زیاد ادعا نمیکنیم واقعیت را بیان میکنیم .مثل شما قصد بی احترامی ندارم اما قاچاق و تولید مواد مخدر و اون چیزی که به ایرانی ها نسبت میدی بیشتر شامل حال کشور حضرتعالی ست.
سینا از ایران

>>>   جناب که گفتی در تهران چند هزار کودک افغانی گدای می کند گفتی من سوال کردم رویت سیا خفاش شب تان نیز تا ماه ها افغانی بود بعد که اب از اسیاب افتاد ایرانی از اب در امد واز قوچان مشهد شاید این کودکان که می گوی نیز وقتی به نون ونوای رسید ایرانی از اب دربیاد. از خود پرسیدی شما که کشور تان به قول شما سرامد کشور ها است چند میلیون مهاجر در برون دارد اگر سواد کمی تحقیق کن.

>>>   از شما جناب داکتر اچکزی بدلیل بیان نظرات معقول و فهمیده تان تشکر میکنم
یک هموطن هزاره

>>>   من باید به افغانی هایی که این نظرات مغرضانه که از طرف ایرانی ها اینجا منتشر میشه رو میخونن هشدار بدم که این حرفهای تفرقه انداز معلوم نیست از کجا داره هدایت میشه با هوشیاری مطالب رو بخونید تحت تاثیر قرار نگیرید دشمن همین رو میخواد... به اون کسی که فکر میکنه روزی دست خلق نه خدا ایرونی هایی که ادعاتون گوش فلک رو کر کرده ما برا این بنده های خدا هیچ کاری نکردیم اینها از ما طلب دارن چون ما حق میزبانی رو ادا نکردیم خجالت بکشید انسان باشید که روزی همه ما دست خداست و عمر ما بشر پر مدعای بی خاصیت هم خیلی کوتاهه خونه پرش هفتاد سال ..این درسته بخاطر یک لقمه نون که از خدا میرسه و منتی هم سر هیچکس نیست اینطور با این بنده های خدا صحبت بشه؟؟؟

>>>   در جواب به یوسفزی
کار ایرانیها قاچاق است؟؟ انوقت این مواد مخدر را که قاچاق میکنند در کجا تولید میشود؟؟خجالت نمیکشید اسم قاچاق را می اورید.امروز در دنیا افغانی به تولید و قاچاق و ایجاد بزرگترین قاچاقچیان مواد مخدر و نابودی ملت های عالم معروف است بعد تو ادعا هم داری؟؟؟کمی از خود خجالت بکشید که در همه دنیا دیوارها را برمیدارند به شما که میرسد همسایه ها باید مدام دیوار بکشند بلکه کمتر اسیر مواد مخدر و تروریسم و اوارگان فلاکت زده تان شوند.کمی بجای گزافه گویی فکری به حال خود کنید که به گدایی از ملت های دیگر اینقدر عادت نکنید.شاید هم این بیچارگی ابدیتان بخاطر نفرین خانوادهایی است که بخاطر افیون تولیدی تان زندگیشان نابود شده.بجای کاشت محصولات مناسب مواد مخدر تولید میکنید.اب بیشتر هم می خواهید که هزاران تن را به صدها هزار تن افزایش دهید.

>>>   برادر عزیز دولت استرالیا 5 هزار ایرانی رو همین چند روز پش انداخت داخل یک جزیره داخل قفس! و اخراج کرد کدوم حقوق بشر من خودم شخصا از حضور دوستان افغان در ایران ناراضی نیستم و می دونم اگر تحریم ها علیه ایران لغو بشه و اقتصاد ایران دوباره بزرگ بشه دوباره مانند قدیم نیاز به نیروی کار خارجی در ایران ایجاد میشه آنهم با حقوق و دسمزد و شرایط بهتر و حتی ایران فرصت سرمایه گذاری واقعی در افغانستان رو خواهد داشت این کارگران افغان هم اخراج نخواهد شد چون کارشون خوبه به خاطر همین ایرانی ها رو اخراج می کنن!!!....

>>>   معمولادرحقوق بین الملل وپناهندگان جهانی به محض دادن اقامت حق کاروحقوق شهروندی تقریبامساوی باشهروندان میزبان می دهندوهیچ کس حق فضولی وتعدی به حق اورانداردودرموقعیت رقابت بادیگران درکارقرارمی گیرند.امامتاسفانه درایران وضع طور دیگری است وکوته بینی های ...نژادپرستانه همراه بابرخی جوسازیهای رسانه ای مدیران میانی دست اندرکارامور باعث محدودیت افغانهاشده خصوصامتولدین وافرادبادههاسال اقامت . حتی افغانهابااستعدادهای خوبی که دارندخصوصادرعرصه فرهنگ وصنعت می توانندبرای ایرانیان باآی کیوی کمتراشتغال آفرینی کنند
شیوا.کاندیداحتمالی بلخ

>>>   سلام
از خواندن نظرات دوستان مشعوف شدم چقدر شما دوستان دلتان از یکدیگر خون است. من فکر می کنم هر دو طرف حق دارند فقط مسئولین هر دو کشور کوتاهی می کنند که مشکل بیکاری مردمان خودشان را حل نمی توانند مگر چین با یک میلیارد و چهار صد میلیون جمعیت جای یکدیگر را تنگ کرده است؟ آیا تعداد کارگران ساده و زحمت کش افغانستانی در ایرانی که پولی نفت و ادعای هنرمندی شان که هنر نزد ایرانیان هست و بس شان، برای تربیت نیروی انسانی شان کافی است، این قدر دردسر دارد که به این مظلومان توهین و دستور اخراج بدهند. حرف امام رحمت الله علیه حرف اسلام است، و اسلام همیشه مرز ندارد، این بی عرضه گی ما و مسئولین است که عوض تلاش و توکل و دوری از مفاهیم اسلامی به جان یکدیگر می افتیم ..... خدا به این مردمان مسلمان و هم فرهنگ بینش درست و اسلامی عطا کند و همدلی و همزبانی ها ادامه داشته باشد.
مهاجر از قم

>>>   واله من به عنوان یک مهاجر حاضرم تمام ما مهاجرین را بیرون کندازایران ازآن بالای تا آن کارگر یک خدمت بزرگ درحق همه ی ما کرده مردم مجبور میشه برای آبادانی وپیشرفت کشور تلاش میکند مهاجرین که برگرده خودش شغل ایجاد میکندصنعت ما کشاورزماراه می افتد دیگه مجبور نیستیم فقط وارد کننده ومصرفکنندهباشیم ازتمام منابع خودمان میتوانیم استفاده کنیم ماافغان ها خودمان رابدست خودمان تحریم کرده ایم البته اولش یکمی سخته بعدش نتیجه ای خوبی خواهیم گرفت روزی هرکسی را خدا میدهد ما دستمان را تو جیب کسی نکرده ایم الحمدلله

>>>   افغانها تنبل تر از ایرانی ها هستند چون کشورشان را درست نمیکنند و آمدند سر سفره آماده در ایران نشستند

>>>   شیوا ... اکیو ایرانیها کم است شما بیسوادید!!! ایکیو ایرانی ها کم است انوقت کشور تو جز عقب افتاده ترین کشور دنیا است ...در ضمن اگر ایکیو هزاره ها بالاست یک دانشمند معروف هزاره نام ببر هههه حتی زاپنی هم دانشمند معروف ندارد تو خودت بهتر می دانی از چه تباری هستی این حرفها هم در بین هزاره ها در ایران مد شده تزریق اعتماد بنفس نداشته!!!

>>>   شیوا جان کدام فرهنگ وصنعت چارتا اجر بالا انداختن وچاه کندن اسمش صنعت نیست ودوخط شعر گفتن هم اسمش فرهنگ نیست در کشورم ایرام دم از فرهنگ نزن...در ایران درس خواندی تا این چهار خط را بنویسی برو به کشورت وصنعت و فرهنگت را انجا به رخ بکش ایکیو !! د... تا اابد هم هیچ حق و حقوقی نخواهی داشت ...لطفا افغانهای ساکن افغانستان ناراحت نشوند روی صحبتم با شیوا وسایر مهاجرین پر مدعای داخل ایران است

>>>   ازاین حرف ها همه اش بوی تفرقه میاد . تو رو خدا بس کنید . یکبار تاریخ را درست مطالعه بفرمائید . هرجا که افتخاره ایران و افغانستانی در بین نبوده همه با هم بوده اند یک ملت ، یک دست ، یک مشت . خدا... کند کسانی را که بین دو ملت بذر کینه و عداوت می کارند تا به خواسته های نامشروع خودشان برسند . آقا جون افغانی اگه اینجا را خونه خودش نمی دونست نمی اومد اینجا می رفت جای دیگه . حالا هم که اومده قدمش بر چشم . ما هم اگه دستمون نمی رسه بیشتر از این کاری برای افغانی ها انجام بدیم اونا خودشون هم می فهمند و پذیرفته اند . حساب چند تا کامنت نویس را از ملت افغانستان جدا باید کرد . والسلام
شهر وند - ایران

>>>   ...خودتان را بکشید افغانی برای ایرانی عزیز است و ایرانی برای شهروند افغانستان . اصلا ایران و افغانستانی وجود ندارد . وقتی دردمان یکی است ، تاریخمان یکی است ، اجدادمان یکی است ، شادی ها و غم هایمان یکی است شما خیلی دلتان را به این دیوارهای مصنوعی که بین ما فاصله انداخته است خوش نکنید . ما از کجا می دانیم شاید جد پدری امان از هرات باشد و نیای مادری امان از همدان و یا بر عکس نیای پدری امان از شیراز باشد و جد مادری امان از بلخ . همه ما دوست داریم فرزندمان مانند رستم دلیر باشد و مانند ابن سینا دانا مانند پیر هرات عارف باشد و مانند حافظ بسراید . همه ما به مولوی بلخی و فردوسی و خاقانی و سعدی و فرخی سیستانی و عطار نیشابوری و ... کورش و داریوش و امیر اسماعیل سامانی و یعقوب لیث و محمود غزنوی و .... افتخار می کنیم . اختلاف نظر هم داریم ، منطقی هستیم ، حلشان می کنیم . میلیاردها دلار و دهها سال وقت صرف جدا سازی ما شده است وقتش که برسد ( با احترام به تمامیت ارضی هر دو خاک ) خواهید دید . هوش مردمان این دیار همه اتان را متعجب خواهد کرد . دنیا به آخر نرسیده است ما تازه اول بازی هستیم . خواهید دید . ایران قدرتمند را به شما نشان خواهیم داد . افغانستان مرفه و مستقل و قدرتمند را به شما نشان خواهیم داد .
شهروند - ایران

>>>   حضور افغانی ها در ایران یک اشتباه تاریخی بود و نوع سیاست های حاکم بر این کشور و لطماتی که بر منافع ایران میزنند نشان از همین اشتباه بوده.قصد داریم اشتباهمان را با اخراج انها رفع کنیم و بزودی موفق هم خواهیم شد.حالا اینقدر برای خود قوانین مختلف خلق کنید تا خسته شوید.سفره در حال جمع شدن است!!

>>>   شیوا
تواگر ایکیو داشتی مثل چسب به سرزمینی که از وجودت ناراضیند نمی چسبیدی!! اگر فرهنگ و صنعت داشتی در کشور خودت بهره می بردی! تو یک انسان ...که با توهماتت زندگی می کنی !برگرد به افغانستان و از انجا با ایران دشمی کن و عقده های درونیت را تخلیه کن اونجوری قابل احترام تری ولی اینکه در یک مملکت نانشان را بخور و برایشان شمشیر بکشی ... تو را می رساند

>>>   ایرانیها چرا اگر افغانهای محاجر در ایران جای شما راتنگ کرده اگر کار از دست شما گرفته واگر وجود محاجرین افغان برای شما ضرر است چرا اخراج نمیکنید تا هرچه افغانی هست در ایران پاک سازی شوه معلوم هست که برای شما وبرای دولتان فایدهای بسیار دارد مثال گرداندن اقتصاد ایران که بوسیله محاجرین کارگر که هم کار صادقانه میکند وهم دست مرزد کم میدهید وهم در آخر اگر خوشتان نیامد یا پولش را صاحبکارایتان نمیدهد که اکثر افغانها ی که درايران هستن چنین چیزی را تجربه کردن ودر آخر کار اگر پول خودرا طلب کند یا زور گوی میکنید ویا شیطنت میکنید که این آدم کار مرا خراب کرده وپولش رانمیدهید این از مردم ایران ودولتان هرچه ناکارآمدی وعقب مانی که دارد راحت به گردن محاجرین میندازید و دیوال کوتاهتر از محاجرین افغان در ایران نیست که هرچه عقب مانی بی مغزی که دارین میندازین گردن محاجرین...وبنظر من هرچه محاجر در ایران است بزور اخراج کنید تا دیگه شاهد تحقیر کردن آنها ما مردم افغانستان نباشیم.
دره صوفی

>>>   یک ایرانی از اون بالا تا پایین شروع کرده و چندین بار آمده و نظر داده که سفره در حال جمع شدن است. دولت عوض شده است و از این حرف ها. مگر تو سفره را پهن کرده ای که می خواهی جمع کنی؟ من مهاجران را برادران خود می دانم و برای آنها احترام قائلم. نظر تو نظر همه ایرانی ها نیست. از این به بعد هم از طرف خودت نظر بده.
اشکان از تهران

>>>   چـــــاره اســــــاسی مشــــکـــل مـــآ هـــر فـــامــیـــل 2 طـفــــل !

>>>   برادر که گفته سفره درحال جمع شدن هست ازلحن کلامت معلوم که خودت به زندگی خودت موندی سفره ی نداری که جمع کنی ما ملت ایران رادوستداریم این راه که میری به ترکستان می رود

>>>   .... از سر همزبانی همسایگی و تاریخ مشترک خواستیم کمک کنیم. اما کمک تا کی؟ اونم در چه شرایطی؟ نمیشه تا ابد ما نوکر افغان ها باشیم و دست اخر نمک نشناسی کنند.اون از دولتشون اینم از خود مردمشون نه کارگرشون را خواستیم نه مواد مخدرشون را نه مجرمانی که باعث داغدار شدن خیلی از خانواده ها شده اند.
خسته از افغان - ایران

>>>   هههه بنازم خوب انداختمتان به جان هم . کیف کردم . اینجوری حال میده . بذار به هیچ سرگرم باشند و سر هیچ با هم بجنگند ما که داریم کار خودمان را می کنیم . تمام سر نخ های دنیا دست ماست . هر جا خواستیم شلش می کنیم هر جا خواستیم سفتش می کنیم بذار به جون هم بیفتند این دو تا ملت عقب افتاده .
امضا : انگلیس خبیث

>>>   ایران اگرمیخواست تا حال یک مهاجررا در داخل این کشور اجازه اقامت نمیداد معلوم دارهست به فایده شان هست ورود این همه افغان ها وگرنه کشور همچون ایران که تمام دنیا خاسته امنیت واقتصادش را بهم بزند نمیتوانند کاری کنن پس این سه ملیون مهاجربدبخت بیچاره خیلی راحت هست اخراج شان به دولت ایران ؟؟؟؟؟؟ پس بیفایدذهن خود را درگیرحرف های بیهوده نسازید ایرانی ها عزیز وهمزبان
آرمان شهریاری.....

>>>   مگه تو باید بخوای زمین مال خداست یعنی الان اسلام مرز داره قانون خدا تا قیامت هس و تا قیامت اسلام مرز نداره ما تازه ماشیعه هستیم دوست داریم تو کشور شیغه زندکی کنیم... تو قران هست که زمین خدا گسترده است و مهاجرت کنید اگر دین و جان در خطر بود کجا خودمان کار کردیم خوردیم خدا روزی میده روزی شما رو که ما نمیتونیم بخوریم اگه روزی شما رو ما خورده باشیم که نمیشه اسمتو مسلمان گذاشت چون خدا روزی هرکس به خودش میده شیعه در هر شرایطی سختی میکشه مام شیعه هستیم دیگه انشالله که از هیچ شیعه خارجی هیچ کس سوء استفاده نکنن ما شیعیان افغانی رو تو افغانستان ... می کشتن خدا مارو نجات داد حالام که تو یه کشور شیعه هستیم خدا رو شکر امید واریم مث اروپا اتحادیه شیعیان داشته باشیم
سارا

>>>   اگر همان زمان که قرار بوددر مرحله اول 600 هزار نفر از اتباع افغانی اخراج شوند اینکار شده بود و با امدن سراسیمه مقام افغانی و وعده و عیدها بودن اینها برای چند ماه دیگر تمدید نمیشد الان افاغنه اینقدر رجز توخالی نمی خواندن.چه میشود کرد که خود کرده ایم و حالا هم باید نوش جان کنیم.اما خدا را شکر ملت ایران بیدار است و فرق دوستی و دشمنی را میبیند.خواست اکثریت جامعه ایران اخراج یکجا و دسته جمعی بیگانگانی است که در عوض 40 سال پناه گرفتن در ایران رفیقشان شده امریکا و اب را روی ملت ایران بستن.

>>>   سارا چقدر رو داری دوست افغان من . یه خورده مودب باش و طلبکار نباش . تو تو خاک مایی . ما ایرانی ها راضی نباشیم نمازت درست است؟

>>>   فرض کن افغانها رفتند یا شما اونهارا با لگد انداختی بیرون مطمئنی مشکل شما حل میشه .واقعا شما ایرانی ها زود گذشته تان را فراموش میکنید اون خدایی که شما را از بدبختی واستعمار نجات داد یعنی اگر اراده کند نمی تواند افغانها را از مشکلات نجات بده ?زمین مال خداست نه مال منو تو افغانها هم نون بازوی خود را میخورند خوبه شما امکانات کشور های غیر مسلمان را در خدمت پناهندهای افغانی قرار ندادید.وچه بسیار کشورهایی کهتا چند وقت پیش حتی تصور جنگ در انها نبود وبه مراتب از کشور شما امن تر پیشرفته تر بودند.ولی خوب اوضاع انان را میبینیم.برادر ایرانی من هیچ افغانی دوست ندارد مهاجر وسربار دیگران باشد وحقیر وذلیل شود .شاید دست تقدیر واراده خداوند به چنین سرنوشتی دچار کرده وشاید این ازمایشی از جانب خداوند باشد که من مهاجر وتوی ایرانی را امتحان میکند(.بترسید از ظلم به کسی که بجز خدا پناهی ندارد )با این حال امیدوارم شما به چنین مشکلاتی دچار نشوید.

>>>   ما باید در افغانستان کمپین تحریم کالای ایرانی تشکیل دهیم ودولت را وادار کنیم که خود وتجار را از وارد کردن جنسهای ایرانی جلوگیری کنیم وازتبلیغ جنس ایرانی در رسانه وسطح شهر خوداری نماید چرا وقتی ایران از حق پناهندگان قانونی در حق کسب کارجلوگیری مینماید ما جنس ایرانی مصرف کنیم وکارگر ایرانی ودولت ایران بهرمند شوند. ما باید منافع ایران را در هر جا که هست به خطر بیندازیم مطمئن باشید این نمک نشناسی نیست بلکه کشوری که از پناهندگان بعنوان ابزار برای پیشبرد منافع خود استفاده مکند این کاملا حق ان کشور هست بگذار تمام ما مهاجرین را که کاملا قانونی زندگی میکنیم واز حق وحقوق خود بی بهره ایم را اخراج کنند...این رسم میهمان نوازی نیست از پناهنده ای که خواسته اش فقط کار و کسب روزی خانواده اش هست وبصورت قانونی زندگی میکند به عنوان ابزار استفاده شود.

>>>   چرا به هم توهین می کنید. این همزبانی ما (ایرانی و افغانی) یک فرصت برای اتحاد بیشتر باید باشد نه مایه ی توهین و ایجاد اختلاف. بحث کارگر افغانی در ایران یک موضوع دست چندم است که دولت ها با هم تفاهم می کنند.

>>>   نظر دهنده اخر اگه خیلی ادعا دارید برق ایران را تحریم کنید و از ما برق نگیرید! مطمئنا از برق منافع بیشتری به ایران می رسد

>>>   گزینه هایی زیادی برای جای گزینی برق ایران است.

>>>   به هم توهین نکنید درست میشه یه روز افغانها هم بر میگرده به افغانستان زمان همه چیز را حل میکند دوستان عزیز.

>>>   ماشرمنده شماهستیم

>>>   سؤال اينجااست منيكي. داراي كارت هويت در ايران دور كرج استم نزديك 4ما بيكار وركود بدي اقتصادي وتهريم كه در ايراناست 4ما به كاري خرج خانه وعوارض شهرداري واتباع كه مبلغ دو ميلونت تومان بابت تمديد كارت در حساب شهرداريوتباع وكارت كار كرئ. بيريزام از كجا بيارام. كي شما دعوا مها جرت داريد??جواب اين جا است افغااستان هاي كي مخاهيد ايران ميايد نيايايد ايران ديكر بيرد نم خوردخاهيشن
رض


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است