حکومت اراده ای برای مهار جنگ ندارد
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۱۷    ۱۳۹۴/۲/۱۱ کد خبر: 94022 منبع: پرینت

شمال کشور در آتش جنگ می سوزد. در دو ماه اخیر به ویژه این چند روز شدت نا امنی ها در بدخشان، تخار، قندوز و فراه و بادغیس افزایش یافته است. دامنه حملات شورشیان نیز گسترده شده است. این در حالی است که رییس جمهور وعده داده بود که بیشترین وقت خود را صرف آوردن امنیت می کند و وزارت داخله هم گفته بود که وضعیت امنیتی به حدی که تبلیغ می شود وخیم نیست.

نقیب الله فایق عضو مجلس نمایندگان در برنامه «خط کابل» گفت: نگرانی های ما از این است که یک برنامه مبهم سیاسی و استخباراتی که در آن دست های بزرگ قدرت های جهان نقش داشته باشد. آنها در حال بازی و مانورهستند و قریه ها، قشلاق ها، حضور خارجی ها، گستردگی طالبان و یا مجهز شدن بیشتر طالبان در این مناطق بیشتر می شود. این نشان می دهد که شمال در محاصره است و در برخی از ولایت های شمال به خصوص سرپل، فاریاب، قندوز و بدخشان حکومت را محاصره شده می بینیم. یعنی تمام کوهها و دشتها و سرک های مرزی در اختیار طالبان قرار دارد و شبانه در کل، آنجا حکومت طالبان است. طالبان هم برنامه را طوری اجرا می کنند که متفاوت تر از دفعه قبل است. به طوری که همکاری مردم را با خود دارند.

وی در خصوص جنگ در شمال کشور اظهار کرد: احتمالاً در این جنگ دست هایی از کشورهای دیگر وجود دارد که در مرزهای خود نمی جنگند بلکه جنگ را به اینجا کشانده اند. از همه بدتر این است که دست هایی از حکومت افغانستان در این جنگها وجود دارد. در حکومت هم اراده ای قوی برای سرکوبی آنها وجود ندارد. حتی از مردم هم نمی خواهند که در سرکوبی آنها اقدامی انجام دهند.

فایق در ارتباط با هویت جنگجویان مرزهای شمال گفت: در شهرهای مرزی خارجی هایی که از ازبکستان و چچن آمده اند در آنجا بازار ایجاد کرده اند و اجناس چچنی و ازبکستانی در آنجا به فروش رسانده می شود و در آن بازار برای آنها تبلیغ می شود. این بازار در چند کیلومتری محدود با مرز ترکمنستان قرار دارد. نزدیکترین مرز ترکمنستان با افغانستان است. در بخشی از فاریاب و بادغیس بخش دیگری از ترکمن ها زندگی می کنند، که طالبان داعشی سه نفر را سه روز پیش سربریدند و سربازان سرحدی راکشتند.

این نماینده مجلس دلیل اصلی این جنگ را چنین بیان کرد: این ها خود را به مرز کشورهای آسیای میانه نزدیک ساخته اند. بنابراین کسانی که این گروهها را حمایت می کنند بیشتر کوشش می کنند که هم پیمانان مسکو را در این منطقه زیر فشار بیاورند. آنها در جنگ اوکراین کوشش کرده اند که مسکو را تحت فشار قرار دهند اما نتوانستند. حالا کوشش های خود را از شمال افغانستان از سر گرفته اند. نگرانی ها این است که در این جنگ یکی از شهرهای افغانستان سقوط کند و چندین شهر در اختیار آنها قرار بگیرد و آنها بر تعداد خود و تسلیحاتشان بیفزایند.

وی اظهار کرد که در حکومت اراده ای برای محار جنگ وجود ندارد و افزود: اگر وزیر محترم داخله وضعیت شمال را ببیند، وضعیتی که در شمال وجود دارد در چهارده سال در هیچ زمان دیگری وجود نداشته است. تا دو هفته قبل حتی وزیر داخله نیروهای خارجی را در مرزهای شمال تایید نمی کرد. حالا خود در پارلمان آمده و می گوید جنگ را در شمال، خارجی ها رهبری می کنند.

فایق در صورت ادامه جنگ گفت: اگر وضعیت این چنین دوام پیدا کند، بخش هایی از شمال افغانستان سقوط می کند که این پیش زمینه سقوط حکومت وحدت ملی خواهد بود. از هر دو رهبر تقاضا می کنیم که درمورد امنیت به ما توضیح دهند. چرا خارجی ها با وجود پیمان امنیتی هیچ کمکی نمی کنند. چه کسانی در این جنگ دست دارند؟

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   بنده که دیروز به شهر پلخمری سفر نموده بودم. وضعیت امنیتی کاملاً‌ در هم و برهم شده بوده و پلیس و اردوی ملی با روحیه کاملاً‌شکسته و پژمرده به نظر میرسید و طوری معلوم میگردید که ایشان توان مقاومت را با مخالفان نداشته و روی این ملحوظ به مسلح ساختن قوماندانی های اسبق که مردم شهرت و هویت های زشت و بیکاره آنها کاملاً‌ آشنائی دارد مبادرت ورزیده اند.
دولت با این همه عرض و طول که توان مقاومت را نداشته چگونه بالای قوماندانی ها اسبق محلی اعتماد کرد؟


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است