صلاحیت مساوی برای دو رهبر اشتباه است
اگر در کشور ساختارهای موازی قدرت به وجود آید، هم حاکمیت ملی تحت تاثیر قرار می گیرد، هم به وحدت ملی ضربه می زند و هم اقتدار سیاسی واحد زیر سوال می رود و این زمینه ساز بحران های بزرگ سیاسی و اجتماعی و اقتصادی در کشور می شود 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۱۲    ۱۳۹۴/۲/۴ کد خبر: 93566 منبع: پرینت

کشور از آغاز حکومت وحدت ملی در هفت ماهی که گذشت شاهد کشمش ها میان رهبران دولت و ناامنی ها و مشکلاتی شد که از این کشمکش ها به وجود آمد. گفته می شود اختلافات دو رهبر همچنان ادامه دارد. در میان این اختلافات گروه داعش در افغانستان خانه کرده و مردم از این همه آشفتگی و ناامنی به تنگ آمده اند. آیا حکومت وحدت ملی برنامه ای برای پایان این جنجالها و مشکلات دارد؟

احمد ضیا مسعود نماینده فوق العاده رییس جمهور در امور اصلاحات و حکومت داری خوب در برنامه «پس از خبر» گفت: در این هیچ جای شکی نیست که در شش ماه گذشته از تشکیل حکومت وحدت ملی تا به حال، مشکلات زیادی در حکومت وجود داشت چرا که حکومت وحدت ملی پدیده ای نو در کشور بود. مخصوصاً تقسیم قدرت در گروههای حکومت وحدت ملی یک سری مشکلات را به وجود آورد. انتقادی که مردم می کنند به جا است. حکومت باید در این شش ماه در خدمت مردم می بود اما وقت زیادی از آن صرف همین مشکلات و کشمکش ها شد. به زودی حکومت وحدت ملی درست می شود. کابینه رای اعتماد از پارلمان می گیرد و مشکلات شش ماه گذشته به نقطه پایان می رسد و مرحله کارهای عملی در کشور شروع می شود.

وی در ارتباط با مشکلات پیش روی اصلاحات در حکومت وحدت ملی عنوان کرد: ملت ها در هر کشور به خصوص کشورهای بعد از جنگ به یک حکومت بسیار قوی نیاز دارند. اگر در کشور ساختارهای موازی قدرت به وجود آید، هم حاکمیت ملی تحت تاثیر قرار می گیرد، هم به وحدت ملی ضربه می زند و هم اقتدار سیاسی واحد زیر سوال می رود و این زمینه ساز بحران های بزرگ سیاسی و اجتماعی و اقتصادی در کشور می شود. به همین دلیل بسیاری از کشورهای جهان اجازه نمی دهند که اقتدار سیاسی شان دستخوش معاملات سیاسی یا تقسیم قدرت شوند. حالا که در کشور ما تقسیم قدرت به وجود آمده است، اصلاحات در این حکومت بسیار سخت است.

وی در خصوص گفته های داکتر عبدالله در ارتباط با شریک نساختن وی در تصمیم ها اظهار کرد صلاحیت مساوی برای دو رهبر برای تصمیم های سیاسی درست نیست. ما طرفدار این هستیم که تمام پروسه های سیاسی مبتنی بر قانون باشد و یک اراده جمعی را انعکاس دهد که این اراده جمعی بتواند حکومت با اقتدار سیاسی را در افغانستان به وجود آورد. سلسله مراتب اداری هم باید رعایت شود. اگر قرار بر این باشد که دو یا سه قدرت موازی سیاسی تصمیم های مختلف بگیرند مسلما کشور به طرف بحران می رود و این هم قابل قبول برای مردم افغانستان نیست.

مسعود در خصوص انتقاد برخی از رهبران مجاهدین از عدم حضورشان در ساختار دولت گفت: این مهم نیست که از چه گروه سیاسی چه تعداد در ساختار سیاسی کشور دخیل باشند. حالا مساله مهم این است که ما چطور کشور را با اشتراک تمام گروه های سیاسی، مذهبی و قومی از یک مرحله بی ثباتی به یک مرحله ثبات برسانیم. این مرحله بزرگ در شرایط سیاسی ما بسیار با اهمیت است. نقش مجاهدین هم با اهمیت است. مجاهدین هم باید تعهدات خود را نسبت به مردم افغانستان انجام دهند اما اینکه حتما همه رهبران جهادی در ساختار سیاست وجود داشته باشند کار بیهوده و غیر لازمی است.

نماینده فوق العاده رییس جمهور راجع به راه حل مشکلاتی که در کشور به خاطر کشمکش های سیاسی به وجود آمد عنوان کرد: ما باید صاحب حکومتی شویم که اعتماد مردم بر سر یک دستگاه و بر سر یک نفر جلب شود نه بر سر چند دستگاه موازی. باید صاحب حکومتی شویم که ممصل منافع اکثریت گروههای قومی و اجتماعی در افغانستان باشیم که از دو دستگی نجات پیدا کنیم. ساختار سیاسی که دو گونه کار وجود داشته باشد کشور را به طرف بحران می برد. متن توافقنامه وحدت ملی به این شکل نبوده است که دو محور قدرت در کشور به وجود آید. رییس جمهوری در قانون اساسی کشور ما نهادی است که منافع کشور را تامین می کند و نباید بگذارد که کشور دچار این بحران شود.

وی در خصوص کارکرد دولت در مقابله با گروههای مخالف دولت گفت: ما هر روز حدو سی نفر از نیروهای امنیتی خود را از دست می دهیم. این به معنای این است که حکومت در مبارزه ای دوام دار با گروههای مانند طالبان است. این که چرا به نتیجه نمی رسیم باید به دنبال عوامل اصلی آن بگردیم. عوامل اصلی آن هم این است که حکومت اراده جنگ را ندارد، عامل بعدی این است که نهادهای امنیتی ما از لحاظ تجهیزات و تربیت نیروها در حدی نیست که قدرت سرکوب دشمن را در یک عملیات مطلق داشته باشد. در این قسمت ما باید در تلاش ایجاد یک اردوی ملی مجهز باشیم که از حاکمیت کشور دفاع کنند که حکومت وحدت ملی این پلان را در برنامه های خود دارد.

مسعود در خصوص پدیده تازه داعش در کشور اظهار کرد: داعش گروهی خارجی است و گروه خارجی آنقدر در بین مردم مشروعیت و محبوبیت پیدانمی توانند کنند که بتوانند حکومت را سقوط دهند. حکومت و مردم افغانستان هم مصمم هستند که در مقابل این پدیده نو مانند طالبان ایستادگی کنند.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   معمولا نماینده های خاص در بیرون از کشور توظیف میشوند اینکه کسی در داخل کشور نماینده ای خاص باشد خلاف اقتدار حکومت است درست بجای دو قتدرت شاهد سه قدرت میشویم اماشکر خدارا که این سومی صرف مداحی میکند وکدام صلاحیت وقدرت اجرای ندارد ویگان وقت هم که شده راپور های داخلی وخودی را بعنوان خوش خدمتی به گروه مخالف میدهد... این جوان چند صباح معاون اول یک دوره ای ریاست جمهور کرزی بود نمیدانم چه گلی را باب داده که باز جستک وخیزک می زند اشتباه نشود که با اظهار این کلمات ما از عبدالله خان دل خوش داریم ویا از صلاح ربانی هزار افسوس که اینها اراده ای ملت ما را ... واز حق مشروع یک بخش بزرگ ملت افغان دعوی نمایندگی دارندواینها باید بدانند که در اینده کدام رول وحیثیت نزد ملت ماندارند تا امدن یک رهبر مستقل وبا اراده منتظر خواهیم مانددیگر به شعار های پوچ وتوخالیفریب نخواهیم خورد
شیخ علی بلخابی

>>>   سلام.
واقعیت همین است .این را میگویند وطن پرست.که در فکر آرمی وطن است.

>>>   آغای ضیاء گل احمدزی ساختارهای موازی قدرت در حکومت و حدت ملی باعث مستحکمی قدرت دولت در شرایط فعلی و حاضر کشور ما می شود . چون غنی ریس جمهور بر اساس فراق قانونی در تفاهم بین عبدالله عبدالله با میان جیگری امریکا ها ریس جمهور غیر مشروع شده است و هم غنی کوچی شخص متعصب قبیله گر و طرف دار حکومت فاشیستی است.
پنچشیر

>>>   ضیاء گل احمد زی شما فرد بی تحصیل و بی سواد سیاسی استی؟

>>>   حالا خودات اين حرف ها را ميزني كه در قدرت هستي . بر سر غني هم اتبار نكن يك روز ني يك روز مانند برادرات شهيد مسعود كه راستي يك مرد افغان بود ، و تو هم مانند او شهيد از سري راه برداشته ميشي. غافل نشو غافل نشو اين نوشته هاي من يادات باشد.

>>>   آغای ضیاء مسعود ... که به شما فرد دنباله رو طرف دار غنی کوچی داماد یهود قبیله گرای فاشیسم استی. غنی کوچی بی وطن نژادپرست پیرو حکومت برتری جویی ملی کوچی گری است و غنی نژاد پرست با رهبری حلقه استبدادی و به کا بردن خشونت بر علیه اقوام دیکر نمونه آن جمعه خان همدر طرف دار غنی فاشیست است.

>>>   این... سنگ دست تیم تقلب شده است، از خود چیزی ندارد.
پویا بریالی

>>>   آغای ضیاء طرف دار غنی فاشیست هر مرتبه که اشرف غنی سخنگوی طالب ... می شود و طالب ترورست را مخالف خطاب می می کند فغان از بازماندگان شهدا و معلولان راه آزادی افغانستان بالا می شد و ارواح شهدا در ملکوت نفرین به اشرف غنی ریس جمهور فراق قانونی می فرستند.

>>>   مامردم به غنی رای دادیم نه عبدالله.پس چون اشرف غنی رای اکثریت راگرفته رییس است وعبدالله بایدازدستورات اواطاعت کندواگرکشوررابانافرمانی عبدالله به بحران ببردهمه مردم جلویش میایستیم
یونس ازکابل

>>>   آغای ضیاء مسعود جناب غنی مریض است و مثل کودک عصبی در حکومت داری عمل می کند حکومت داری بسیار کار سنگین است و با وزنه است با فکر سلیم بالا انجام می گیرد اگر بیخ غنی قایم شود و در آن وقت عمل اندیشه فاشیستی آن به دنبال اربابان اسراییل عربستان پاکستان هم تبارش می رود و بخدا سوگند تمام مرد م افغانستان مسلمان پاک صاف و صیقل شده اند این اربابان دنیا بی فاست تا آخر همراهت نمی ماند.

>>>   رهبران مادست ازاختلافهای درونی بردارن ونژادپرستی نکنن وافرادشایسته وباسوادرادرپستهای دولتی قراربدن تاماازانها حمایت کنیم وغیرانصورت هیچ حمایتی ازع غ نخواهیم کردچون انها
به فکرمردم وفکرقدرت هستن طالبان ازیک سوداعش ازیک سوومنافقین ازیک سوبایدگذشت داشته باشین وبه مردم خدمت کنید

>>>   او ضیاء ... درک تو از سیاست افغانستان دور است و درگرد و اطرف غنی طلبان نیسم انسان های فاشیست قبیله گرا مانند شکریه بارکزی جمعه خان همدرد ...طاقت...ترکی حمیدالله فاروقی جمع استند.

>>>   او ضیاء گل دیر فهم یابو تو با غنی فاشیست دشمن تاریخ پر افتخار تاجیک ها یکجاشده اید.

>>>   اوضیاء ... بادان با غنی طالبان نیسم یکجاشده اید.

>>>   او ضیاء گل جان احمدزی اندیشه بد شاه شجاع اشرف غنی احمدزی دست نشانده امریکا واسراییل ریس جمهور فراق قانونی باعث وحشت در کشور عزیز ما شده است.

>>>   ضیاء گل احمد زی برایت مرگ بهتر است نه هم کاسه داماد یهودی و طرف دار صهیونیسم شدن ؟

>>>   آغای ضیاء نماینده فوق العاده بی صلاحیت رییس جمهور فراق قانونی است.

>>>   آغای ضیاء غنی فاشیست قوم گرا ممصل منافع اکثریت گروههای قومی و اجتماعی در افغانستان نیست. چون غنی دست نشانده امریکا بخاطر اشغال است و غنی ریس جمهور غیر مشروع است و به منافع امریکا به فراق قانونی به کرسی غیر مشروع تکیه زده است و اندیشه بد شاه شجاع اشرف غنی باعث وحشت در کشور ما شده است.

>>>   من نمیدانم که ضیاگل باکدام جرئت درمقابل رهروان راه مسعود ابراز نظر میکند ... به خاطر یک چوکی تشریفاتی وبی صلاحیت که جایگاهش درحکومت وحدت ملی معلوم نیست ، چاپلوسی اشرف غنی احمدزی مزدور اسرائیل وتحمیل شدهٔ سی آی ای برمردم افغانستان را نموده ولکهٔ بدنامی به فامیل بزرگوار قهرمان ملی شده است ...
ذبیر ادیب ازرهروان احمدشاه مسعود شهید

>>>   اقای عزیز ، شما که روس ها را از وطن خارج... نمی تواند یک جند لقاب فسقلی در گیر شوید و حالا ناله را سر می دهید که هل و بل هست طالب های گذشته به نام داعش در چهار اطراف کابل پرسه میزد و شما ها ؟؟؟

>>>   ضیاء گل جان احمد زی به باجه می برند برای اشرف غنی جان کاکه می برندد.

>>>   اقای مسعوذ !!!!
اگر... به گفت خلیل زاد نمی کردید و به عوص خودخواهی و تنها در پی منافع خود نمی بودید امروز حکومت یک دست و بهتر میداشتیم ، تو ... مسوءل تمام مشکلات امروز ماهستید

>>>   داعش اگر بتوانند دولت را سقوط بدهد که دیگر جناب مسعود وجود نخواهد داشت که چنین گزافه گوی کند:دولتهای دیگر امراض را قبل از اینکه حاد شود درمان میکند نه اینکه سرپای جامعه گریبانگیرش شد به فکر چاره بیافتد.
نادرشاه

>>>   ....یک روز حمیدالله فاروقی فاشیست را گفتی که چرا اقوم غیر پشتون را در جه دوم خطاب کردی ؟

>>>   از جناب سوال میشود که چطور مردم از یک رییس جمهور که به اراده ورای مردم کسب قدرت نکرده و از جانب امریکا تحمیل میشود و مثل شما پشتیبانه مردمی ندارد اعتماد و اعتبار کرد ؟
دوراندیش

>>>   شما هم خود راشرماندید... دوتربوز دریک دست گرفته نمیشود یا به حبل الله چنگ بزنید وبا ایمان قوی از خدا کمک بگیرید ویا دامن همین یهود وامریکا را رها نکنید.
سیدعبدالغفور

>>>   حال که مشکلات به وجود آمده وکشور دربحران قرار گرفته است گفته میشود که صلاحیت مساوی برای دو رهبر اشتباه است هنوز هم به عوض اینکه راه حل پیدا شود شدید تر شده میرود
جای خجالتی است

>>>   طوریکه میبینیم برای تقویت صفوف نیروهای مخالف از داخل حاکمیت کمک میگردد درینجا بنام اصلاحات بنا بر ناهم اهنگی رده بال انتقام گرفته میشود ودر صفوف بیکاران افزوده میشود اگر مشکل امتحان گرفتن از سارنوالان واجراات روزه مره اصلاحات اداری زیر ارزیابی دقیق گرفته شود یک نوع توهین به اشخاصیکه بهترین ایام جوانی خودرا دراه خدمت سپری شمرده میشود انشخص برای فامیل خود شرمنده وناکام محسوب میگردد واین توهین درهمیجا خلاصه نمیگردد به یک عقده مبدل میگردد کابینه جدید که محصول ناهم اهنگی رده بالا است این ناهماهنگی به وزارت ها انتقال میگردد وجمهوری کوچک در وزارت به وجود میاید بهتر است که حکومت وحدت ملی برنامه واحد پنجساله را بسازند ودرغم ملت خود باشد وخطرها ی مخالفین را نیز نادیده نگیرند

>>>   ضیاء... بهتر است و سخنان مردم غیور افغانستان را در مورد دنباله روی شما با فرد بی فرهنگ کوچی بخوان و حرف مردم با شجاع افغانستان را برای بند بگیر و از دنباله روی بس کن.
پنچشیری

>>>   ااااقای مسسسسعود !!!!!!
لطفأ این کامنت ها را بخوانید این کامنت ها اینه ای است برای شما، گپ مفت نزنین .
کریم المان

>>>   ضیاء ... غنی برای حکومت داری در افغانستان هنوز مناسب نه بود و هم غنی استعداد دولت داری را ندارد و آدم عصبی بی حوصله ... و بی عمل است.

>>>   آقای احمد ضیا مسعود یک وطن واقعی است ومن باایشان موفق هستم !
بیطرف

>>>   کسانیکه دولت امروزی را انتقاد میکنند جز ماجراجو چیز بیش نیستند!

>>>   به عموم خواننده گان محترم!
میخواهم از این مهمتر به یک نقطه خیلی جالب دیگر توجه شما را جلب کرد وآن اینکه آقایان هریک اشرف غنی احمدزی وداکترصاحب عبدالله عبدالله خو باساس یک توافق سیاسی انتخاب شده اند... آنهامسؤلیت ایمانی ووجدانی دارند تا بکشند مصدر خدمت شوند. ولی بدبختانه چیزیکه همرای بنده صورت گرفته است بدمعاشی های حکمت کرزی معین وزارت امورخارجه که به صلاحیت خود بدون سلسله مراتب برخلاف تمامی نورم ها وقوانین کشور به سرنوشت مامورین دولت طوری بازی مینماید که نامبرده فاتح اصیل این کشور... است....قسم به خدا که ازچندی بدینسو بنده را آنقدر تکلیف رسانده که قریب است اولاد وفامیل خود را درافغانستان به خداوند لا یزال حواله وهر کاری که از دستم بیاید درمقابل این فراعنه انجام خواهیم داد...ببخشید که به جزیات نخواستم قصه کنم ولی اگر حکمت کرزی این مطلب را بخواند به درستی بیاد بنده میافتد که موصوف با بنده بسیار نا جوانمردانه عمل کرده است.
درد دل یک افغان خارج ازکشور

>>>   بـــه (( درد دل یک افغان خارج ازکشور
چراغ ظلم ظالم تابد نمیسوزد
اگرسوزد شبی سوزد شب دیگرنمیسوزد

>>>   اگر من بجای ضیا میبودم با این همه نظریات منفی که نوشته اند یا خود کشی میکردمویا دیگر اصلا به مطبوعات نمی امدم ولی چون او بیچاره است راه را گم کرده دیگر شاید طریق خود کشی را هم نداند یگان کس از نزدیکانش مانند جرئت اورا رهنمای وهمکاری کند بهتر است
زید الله بیگ

>>>   امروزجوانان افغان بایدبرخیزن ماکجا دنیاکجاتاکی قدرت به دست این بی سروپاها بی لیاقت باشد ومادردبکشیم

>>>   در واقیت درک دانش مردم عزیز ما درمورد... ضیاء قابل فهم و درست است ... راه را گم کرده دیگر شاید طریق خود کشی را هم نداند یگان کس از نزدیکانش من گفت که غنی برای ضیاء 10 میلون دالر برای خرید رای در انتخابات داده است اما از جمله ده میلیون فقد ضیاء 100 هزار دالر پول افغانی کرده بود.

>>>   سلام عرض ادب دارم خدمت شماعزیزان من به حرفا آ قااحمد ضیا مسعودهم نظرم شما فرض کنیددریک جامعه د ونفرهم سطع باشد خانواده ازهم مپاشد چی رست به یک کشوری قدرت مساوی باعث تجزیه کشورمیشود اولین مملکت است دوتای رهبری دارد ایندرقانون جنگل هم نیستند فرق نمی‌کند قدرت راپشتون بگردویافارس مهمترین این است که درکشور خدمتگذار باشند هر انسان خوبی باشد

>>>   افرین بر چنین برادر که مطابق اهداف ملی براد رشهید وقهرمان ما کمر بست وکشتی شکسته غنی وفقیر(عبدالله) را نجات داد و گوشهای عبدالله ...را تاب داد! همین روش عاقلانه مسعود در دل ملت جای گرفت وملت همرایش هست وزور مردم زور خدا است
(نورمحمد تره کی(رح))

>>>   آقای ضیا مسعود این گفته هارا شاید به خاطر چوکی ومنصب خود گفته باشد،چونکه او نماینده خاص "غ" در بخش حکومت داری خوب گماشته شده ،سخنان... که قبلاً اراء مینمودن هم بیاد همه مردوم افغانستان است وفراموش نشوده ،اما اگر واقعاً قضاوت واقیع بینانه شود بیانات وی درست اند،ضرب المثل هم داریم که اگر آشپز دوشود دیک یابیمزه ویاشور است.

>>>   آقای احمد ضیا مسعود خودش یک ....به کشور میباشد. او بود که در سالهای جهاد سلاحی را که یکی از رهبران جهادی(غیر ازجمعیت اسلامی) برای مسعود در جهاد علیه نخستین حملهء اتحاد شوروی وقت به درهء مرد خیز پنجشیر فرستاد در تری منگل به فروش رسانید و پولش را همراه با دو نفر تاجر دیگر به تجارت سگرت ریدایند وایت(red & wait ) پرداخت طوریکه سگرت متذکره که در پاکستان ساخته میشد ولی حق استعمال ومصرف در پاکستان را نداشت و مخصوص مصرف افغانستان بود توسط لاری ها از پاکستان به افغانستان برده و با گذشتن ازمرز طورخم آنرا بالای مرکب ها دوباره به پاکستان انتقال داده و دوچند به فروش میرسانید و ازین تجارت مردار صاحب ملیونها دالرشد. علاوتا موصوف پول سی آی ای را که برای سنگر
پنجشیر میفرستاد در پشاور تسلیم شده همه را دزدی نمود که تا چندین سال قهرمان ملی از آن آگهی نداشت تا آنکه خود امریکائی ها برای آمر صاحب گفتند و یا گزارش ویکی لیکس که پنج ملیون دالر را که هنگام معاونیت ریاست جمهوریش به دوبی انتقال میداد ولی دستگیر شد و با پا در میانی کرزی فاسد پولهایش را از نزد حکومت امارات دوباره بدست آورد. این دزدی ها اظهر من الشمس است و آیا برای چنین سلاخ فروش ...و دزد دولت و .....ملی لازم است که از حکومتداری خوب و اصلاحات صحبت نماید. اول باید خود را اصلاح کند بعد مردم را پند بدهد.
واعظان کین جلوه در محراب و منبر میکنند
چون به خلوت میرسند آن کار دیگر میکنند
مشکلی دارم ز دانشمند مجلس باز پرس
توبه فرمایان چرا خود توبه کمتر میکنند...
تمنا از کابل

>>>   آقای احمد ضیا، نه احمد ضیای مسعود !
باورکن ازسخنان پراگنده وخارج ازصلاحییت کاری ات انسا می شرمد که افغانستان درچه تالاب خون غرق است وخودت چه گلهائی را به آب میدهی. تو ازآدرس کدام شخص سخن میگوئی، مگرنمیدانی که امروز خودت دردستگاه فاسد غنی احمدزی فقط نقش یک تندیس بیجان و بی همه چیز را انجام میدهی. گاهی درهوسبازیها مشغول هستی وزمانیکه می بینی بحیث نمایندۀ خاص غنی از عهده مسوؤلیت خود برامده نمیتوانی، بحرکات نمایشی و سخنان لاطایل، پناه میبری وفکرمیکنی که بحیث میراث دار مسعود بزرگ شاید درجامعه ازمنزلتی برخوردارهستی . نه که اینچنین نیست شما دیگررسالت خودرا درمیان مجاهد ودرمیان کاروان مکتب مسعود بزرگ، ازدست داده اید. درشعارهای میان تهی خود باید تجدید نظرکنید که نه یک مترزمین غصبی را از زمین خوارانی ... میتوانید، ونی درصلاحییت کاری شما این بلند پروازیها دخیل است. دیرنخواهد بود که غنی تراازمیدان برکنارخواهد زد برو آرام درکاخ ماشاءاللهی خود دروزیراکبرخان ویا ویلاهای دوبی، به قسم گذشته زنده گی کن. داکترعبدالله به هرنحوی که بود توانست درقدرت پنجاه فیصده سهیم گردد واینک خودت ازروی عناد خانوادگی وحسرت پست اجرائی، مستقیم وغیرمستقیم عبدالله را ناجوانمردانه، به نفع قبیله های آنسوی سرحد، تااین حد به توهین می بندید ودر راه براندازی او توطیه هارا بکار می بندید.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است