ره آوردهای سفر رییس جمهور به تهران چه بود؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۲۵    ۱۳۹۴/۲/۳ کد خبر: 93562 منبع: پرینت

دود چهار دهه اشغال، مقاومت، جنگ و درگیری مسلحانه داخلی، شرایطی را پدید آورده است كه سرزمین افغانستان در وضعیت یکی از کشورهای نیازمند منطقه در آید. لذا دولت‌مردان جمهوری اسلامی افغانستان برای مرتفع کردن این نیازها از مجاری مختلف و با اتکا به کشورهای خارجی در تلاش هستند. از منظر محمد اشرف غنی، رییس جمهور دولت وحدت ملی، اهم مشكلات امنیتی و سیاسی جاری افغانستان با مسایل بین المللی، منطقه ای و كشورهای همسایه، مرتبط است لذا با اولویت دهی به مذاكرات، تعامل، به سفرهای خارجی پرداخته و تلاش کرده است تا ضمن حفظ منافع ملی افغانستان برای گسترش روابط و همکاری‌ها تلاش کند. وی پس از کسب کرسی ریاست جمهوری، طی شش ماه زمامداری اش به کشورهای: عربستان سعودی (3 دفعه)، چین، پاکستان، نپال، آذربایجان، بلژیک، انگلیس، آلمان، قزاقستان، امارات، آمریکا و ایران و هند سفر كرده است.

ضرورت ها و اهداف سفرهای رییس جمهور افغانستان
این سفرها را می‌توان به دو نوع، با اهداف و نتایج دوگانه تقسیم کرد و در مباحث اقتصادی، نظامی و سیاسی مورد ارزیابی قرار داد.

1- سفرهای اشرف غنی به كشور های اروپایی و آمریكا در راستای تامین نیاز های آنی افغانستان است، چنانچه درخواست کمک نظامی و مالی اصلی‌ترین محور گفتگوهای اشرف‌غنی با مقام‌های آمریکایی و اروپایی بوده است.

2- سفرهای رییس جمهور افغانستان به کشورهای پاکستان، چین، ایران و هند كه مذاكرات اغلب در خصوص گسترش روابط و افزایش همکاری‌ها ، در دراز مدت بوده است.
محمد اشرف غنی بعد از تشكیل دولت وحدت ملی، در پی مذاكره با محمد نواز شریف، نخست وزیر پاكستان بود تا بتواند فرآیند گفتگو با طالبان را زنده كند. البته یكی از اهداف عمده سفر های مكرر وی به عربستان سعودی و نیز امارات متحده عربی و حتی چین، در این راستا ارزیابی می گردد. حمایت افغانستان از عربستان سعودی در حمله به یمن، به‌دلیل انتظاری است كه دولت اشرف غنی از عربستان در جذب طالبان دارد. اگر چه موضع گیری مذكور، اشرف غنی را با موانعی در داخل و خارج از افغانستان مواجه ساخت. (انتقاد شدید محمد محقق، معاون دوم ریاست اجرایی، در خصوص اعلام حمایت مذكور)

لازم به ذكر است، در دوران انتخابات ریاست‌جمهوری در افغانستان، تلقی موهوم و تمایل نامشخصی نزد افكار عمومی افغانستان، مبنی بر آنكه ایران تمایل و علاقه دارد تا عبدالله به عنوان رییس‌جمهور این كشور پیروز و انتخاب شود، مطرح و شایع گردید و چنین وانمود شد كه ایران علاقه‌ای برای انتخاب شدن اشرف غنی ندارد. البته الویت بندی زمان سفر محمد اشرف غنی به تهران، می تواند ماحصل تاثیر تلقی مذكور باشد اما قبل از سفر رییس جمهور افغانستان به ایران، وقوع دو موضوع ( داخلی و خارجی ) قابل لحاظ و حایز اهمیت است.

1- وزرای پیشنهادی اشرف غنی در مجلس افغانستان رای اعتماد گرفتند.
2- در ایام سفر و اقامت اشرف غنی در تهران، اخبار حوادث تجاوز نظامی سعوی ها به یمن در صدر رسانه‌ها قرار داشت.

سفر رییس‌جمهور افغانستان به ایران در شرایط جاری، حاوی مفهومی خاص، و نمایانگر توجه ویژه به محور دیپلماسی ایران دارد. در برنامه اشرف غنی طی دو روز اقامت اش در تهران، به صورت مشخص، محور امنیتی و اقتصادی از دیگر مسایل اهمیت بسیار بیشتری داشت. البته رییس جمهور افغانستان در محل اتاق بازرگانی صنایع، ‌معادن و کشاورزی ایران، در تبیین زمینه های مشترک برای همکاری اظهار داشت: اولویت ما ایجاد شبکه های انتقال گاز، برق، آب، فیبر نوری، خط آهن و بزرگراه بین دو کشور است. یکی از اهداف ما این است که تجارت ایران از طریق افغانستان به طور مستقیم به چین وصل شود.

مسلما با توجه به تغییر روایت تروریستی در افغانستان، از قرایت طالبانی به داعشی و نقش كشورهای خارجی و به خصوص عربی در تداوم آن، توسعه همكاری های تهران – كابل اهمیت خاصی دارد . زیرا ایران در مبارزه با پدیده شوم تروریسم تكفیری - سلفی در افغانستان، می تواند دولت وحدت ملی را مورد حمایت قرار دهد. از سوی دیگر، جمهوری اسلامی ایران در نقش رقیب منطقه‌ای عربستان ‌سعودی، در شرایط بهتری، برای افغانستان قرار دارد. توافق هسته‌ای احتمالی، تنش‌ها را در روابط ایران و آمریكا حداقل در موضوع هسته‌ای ، كاهش خواهد داد. از آن جا كه آمریكا بزرگ‌ترین شریك افغانستان است، كاهش تنش مذكور، افغانستان را ترغیب می‌كند روابط راهبردی منسجم تری با ایران داشته باشد و در معادلات منطقه‌ای نقش بیشتری برای ایران مد نظر قرار دهد.
دستاوردهای سفر مذكور
امضای دو سند همکاری
این دو یادداشت تفاهم در زمینه های همکاری میان وزارت های خارجه دو کشور و همکاری علمی میان وزارت تحصیلات عالی افغانستان و وزارت علوم تحقیقات و فن آوری جمهوری اسلامی ایران به امضاء رسید.

تداوم و ارتقای سطح همکاری های اطلاعاتی و امنیتی در راستای مبارزه با قاچاق و گروه های تروریستی، بازگشت آبرومندانه و اصولی مهاجرین افغانستانی، فراهم ساختن زمینه های برگشت رضایتمندانه، تدریجی و اساسی مهاجران افغانستانی از ایران، پیگیری ایجاد شبکه مطمین و امن ترانزیتی از افغانستان به بندر چابهار، اتصال تجارت ایران از طریق افغانستان به طور مستقیم به چین، راه حل اساسی برای مشكل هریرود، تنظیم و جاری سازی تركیب تجارب و آب

نتیجه گیری:
با لحاظ شرایط خاص (داخلی و خارجی ) جاری افغانستان، پیام اصلی سفر محمد اشرف غنی به تهران، اذعان به افزایش نقش دیپلوماسی‌ محور جمهوری اسلامی ایران در منطقه است. راهبرد بلند مدت دولت وحدت ملی افغانستان در منطقه، جهت تامین منافع افغانستان، تلاش برای گسترش روابط و افزایش همکاری‌های دراز مدت و مشترک با كشورهای عربستان، پاكستان، چین، ایران، هند، مد نظرقرار گرفته است.


احمد مرجانی نژاد


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   اشتباهی بشردوست اینست که چپلوسی وتملق را رعایت نمیکند حالا موفق کسی است که حیله گر باشد!

>>>   ره آوردهای سفر رییس جمهور فراقانونی به تهران هیچزی نه چه بود؟ طبق معمول سفر یک ریس جمهور غیر مشروع بود.

>>>   دوریس جمهورهنگامی که به ایران امدندکوچکترین ملاقاتی بامهاجران خودنداشتند.که مشکلاتشان چی هست فقط ازروی چندخبرکه دولت ایران درباره ی مهاجرین میدهد بسنده میکنند.
شاککوجان ازایران

>>>   سلام بعد از رفتن اشرف غنی از ایران؛ بگیر بگیر شدت یافت و همچنان ادامه دارد. کاش نمیامدی که چند هزار خانوار مهاجر و اواره؛ سرگردان و بدبخت و بی سرپرست نمیشدند... !!!


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است