مزايا و معايب طرح دو روز تعطيلي در هفته
 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۴۷    ۱۳۸۹/۱/۲۱ کد خبر: 9321 منبع: پرینت

در اين اواخر شوراي وزيران جمهوري اسلامي افغانستان طرح «دو روز تعطيلي» در هفته را به تصويب رسانده و براي تأييد به مجلس شوراي ملي و شوراي علماء ارايه نمودند. در اين نوشتار به طور اختصار به مزايا و معايب اين طرح خواهيم پرداخت. هرچند در كشور ما هرطرح و برنامه‌‌ي كه مطرح شود موافقان و مخالفان دارد كه هركدام از زاويه ديد خويش بدون يك استدلال قوي و متقن و كار كارشناسي از طرح مذكور دفاع يا با آن مخالفت مي‌كنند.

مزاياي اين طرح
اين طرح از ديد طراحان و پيشنهاد كنندگان آن داراي محاسن است كه مهمترين آنها عبارتند از:
1-صرفه جويي در هزينه‌هاي دولتي؛ اگر هر روز كاري يك ميليارد افغاني براي دولت هزينه داشته باشد با تعطيلي دو روز در هفته و ساير تعطيلات، در يك سال حدود 125 ميليارد افغاني در بودجه دولت صرفه‌جويي مي‌گردد.

2-كارمندان دولتي و ساير شركت‌ها با اين دو روز تعطيلي بهتر مي‌توانند به ساير كارهاي خويش از جمله به امور خانواده و سركشي از اقوام و ساير كارهاي عقب مانده خويش بپردازند بخصوص اينكه بيشتر مسئولان و كارمندان دولتي جزو مديران پروازي هستند يعني خانواده شان در شهر يا كشور ديگر هستند و خود در شهر و ولايت ديگر. در صورت تحقق اين طرح، با يك روز يا دو روز گرفتن رخصتي ديگر (مجموعا چهار روز) آنها مي‌توانند هر هفته از خانواده شان سركشي نمايند.

3-بعد از دو روز تعطيلي و تفريحات سالم و ... كارمندان با روحيه بهتر و شاداب‌تر در ادارات و وظايف محوله حاضر شده و با كارايي بهتر و بيشتر از قبل به امور مراجعه كنندگان مي‌پردازند و راندمان كار نيز بالا مي رود.

4-افغانستان نيز از لحاظ نورم‌هاي بين المللي با تعطيلي كشورهاي پيشرفته و برخي كشورهاي اسلامي كه در هفته دو روز تعطيلي دارند هماهنگ گرديده و از لحاظ اقتصادي و بازرگاني به نفع كشور است.

معايب طرح مزبور
اين طرح در صورتي كه به قانون تبديل و اجرا شود معايب و مضرات بي شماري هم براي مردم و هم براي اقتصاد ملي دارد كه متأسفانه از ديد پيشنهاد كنندگان طرح مغفول مانده و يا عمدا ناديده گرفته شده است. مهمترين معايب اين طرح عبارتند از:

1-از بُعد اقتصادي؛ كشوري مثل افغانستان كه بر اساس آمار بانك جهاني و صندوق بين المللي پول از لحاظ رفاه اقتصادي و فقر در آخرين رتبه كشورها قرار دارد، به عبارت ديگر از آخر اول است؛ براي فايق آمدن بر اين مشكلات نيازمند تلاش و كار بي‌وقفه در تمام زمينه‌ها مي‌باشد. اگر از 30 ميليون جمعيت كشور 8 ميليون آن را جزو نيروي كار فعال بدانيم و هر فرد در هر روز حد اقل 7 ساعت كار انجام دهند، مجموع تعطيلي يك روز در هفته بدون جمعه و ساير تعطيلات ديگر، در طول سال 53 روز مي‌گردد كه در مجموع در طي يكسال 2 ميليارد و 968 ميليون ساعت كار و فعاليت اقتصادي و خدماتي از صحنه سازندگي و خدماتي كشور كاسته مي‌شود. راستي اين امر از لحاظ اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي به نفع كشور عقب مانده مثل افغانستان و مردم آن است يا به ضرر آن؟

2-يكي از دلايل موجه اين طرح رسيدگي به امور خانواده و سر كشي از اقوام است. سئوالي كه مطرح است اين است كه با توجه به اينكه بيش از 60 درصد مردم افغانستان زير خط فقر مي‌باشند و از نبود كار و درآمد هشت شان گيرو نه شان مي‌باشند و الآن اگر كاري داشته باشند در هفته 6 روز كار مي‌كنند، نمي‌توانند هزينه زندگي خانوده شان را تأمين كنند پس اگر يك روز ديگر از كار شان كاسته شود چگونه مي‌توانند هزينه شان را تأمين كنند؟ ممكن است طراحان اين طرح بگويند كه اين دو روز تعطيلي تنها براي كارمندان دولتي است نه شركت‌ها و ماركت‌هاي بخش خصوصي. ليكن آنان نيك مي‌دانند كه اگر روزي تعطيل رسمي باشد اين تعطيلي خواه ناخواه به بخش خصوصي نيز سرايت مي‌كند و آنها نمي‌توانند كارگران خود را مجبور به انجام كار در روز تعطيل كنند در غير اين صورت علاوه بر حقوق قانوني و مصوب، حق اضافه كاري نيز به آنها پرداخت نمايند.

3-يكي از دلايل يا توجيهات دو روز تعطيلي صرفه جويي در هزينه و بودجه دولتي مي‌باشد راستي اين دليل چقدر مضحك و خنده‌آور است! آنها نمي‌داند كه در قبال هر ساعت كار و تلاش نيروي كار ملي است كه درآمد ناخالص يا خالص ملي بدست مي‌آيد؟ اگر فرض كنيم كه توليد ناخالص ملي كشور در سال 100 ميليارد دالر باشد در قبال تعطيلي هر روز 323 ميليون دالر معادل 16 ميليارد و 150 ميليون افغاني از آن كاسته خواهد شد. كدام انسان اقتصادي و خردمند حاضر است بيش از 16 ميليارد افغاني از درآمد ملي را به خاطر صرفه جويي يك ميليارد افغاني از دست بدهد؟! پس بهتر است شوراي وزيران و رييس محترم آن روز كاري را در طول هفته به يك روز تقليل دهند كه بيشتر صرفه‌جويي در بودجه دولتي صورت گيرد!

4-در حال حاضر به خاطر فساد اداري و عدم كارآيي نيروهاي موجود، ميانگين ساعت مفيد كار كارمندان ادارات دولتي كمتر از يك ساعت در طول روز است و مردم و ارباب رجوع از اين جهت به خاطر يك كار ساده ساعت‌ها و بلكه روزها كه از راه‌هاي دور و نزديك آمده اند، منتظر مي‌مانند تا كارشان انجام شود. راستي اگر بر مشكلات فوق مشكل قانوني ديگري بنام تعطيلي يك روز ديگر بر آن اضافه گردد، چند درصد ديگر بر مشكلات مراجعه كنندگان افزوده مي‌شود؟

5-علاوه بر مشكلات فوق كه بيان گرديد، اين كار تقليد و تشبه به كشورهاي غير اسلامي و كفار است كه تحمل آن براي مردم متعصب و مذهبي مثل افغانستان كاري بس دشوار و چالش برانگيز مي‌باشد. بر فرض اينكه طرح مزبور از باب تشابه سازي نباشد، كشورهاي غربي و پيشرفته به خاطر تلاش و كار فراوان توسعه يافته اند و قانون دو روز تعطيلي در هفته براي مصرف بيشتر كالاهاي توليدي شان است تا روي دست آنان نمانند اما طرح تعطيلي دو روز در هفته براي كشور ما براي مصرف بيشتر كالاهاي توليدي داخل است يا خارج؟

نويسنده‌ي در هفته نامه مشاركت ملي (16/1/89) در تعريف و تمجيد از اين طرح مي‌گويد كه اين دو روز تعطيلي بافرهنگ ما نيز سازگار است چون مدارس ديني از قديم در روزهاي پنجشنبه و جمعه تعطيل بوده اند! راستي اين نويسنده محترم چقدر قياس برهاني و دليل متقن و كارشناسانه بر اين طرح ارايه كرده است مگر مدارس ديني كارگاه توليدي و خدماتي است؟ ثانيا تعطيل بودن دروس يك نهاد فرهنگي كه وظيفه شان در اين دو روز (پنجشنبه و جمعه) تبليغ و اقامه نماز جمعه و جماعات است چه ارتباط با طرح تعطيلي تمام كارهاي رسمي كشور دارد؟ و ثالثا مگر واقعا وظيفه اصلي (تبليغ و ارشاد) اين نهاد در اين دو روز تعطيل است؟.

فرجام سخن اينكه:
طرح تعطيلي و رخصتي دو روز در هفته در شرايط اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي كشور بدون كار كارشناسانه و سنجش جوانب و تبعات منفي آن مي‌باشد اميد است نهادهاي قانوني بخصوص مجلس شوراي ملي با توجه به تبعات و آثار زيانبار آن، طرح مزبور را تبديل به يك قانون كمرشكن و ضد مصالح ملي ننمايند هرچند اين طرح به نفع عده‌اي از كارمندان رسمي و دولتي باشند.

با توجه به ويراني زيرساخت‌هاي اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي، تلاش و كار دو چندان در اين برهه حساس تاريخي در كشور لازم است كه بدون تلاش و ارايه طرح‌هاي مفيد و بدون حسن انجام كار جبران عقب ماندگي كشور و سازندگي آن سال‌ها به تأخير خواهد افتاد.

البته اين سنت سيئه تاريخ كشور ماست كه زمامداران لايق و نالايق آن سعي و اهتمام شان بر عقب نگهداشتن اين مرز و بوم است و به نظر مي‌رسد عقبه طرح مزبور به اين امر بر مي‌گردد.

و سخن آخر اينكه:
ما و ليلي همسفر بوديم اندر ره عشق او به مقصدها رسيد و ما هنوز آواره‌ايم
20/1/1389

توسلي غرجستاني


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   سلام من از اساتید دانشگاه هرات می باشم
از اینکه مزایا ومعایب این طرح را نوشته اید ممنون و متشکرم .
می خواهم در قدم اول بگویم آیا کارمندان دولت اگر خواستار دو روز استراحت در هفته باشند گناه است ؟
آیا کسانیکه چون من هر دو ( زن وشوهر ) کارمند دولت هستند اگر دو روز در هفته به فرزندان خویش رسیدگی نموده و برای شان کمک و یاری فرهنگی، اجتماعی و علمی نماید گناه است ؟ .
شاید بگویدخانم ات در خانه نشسته و به فرزندان خویش رسیدگی نماید درست است عزیر من دختر ناز دانه شما را کی درس بدهد ؟
بعضی ها گویند عده ای پروازی هستند آیا فکر میکنید آنعده پروای یک روز و یا دو روز تعطیلی را دارند .
نه دوستان من ما نیز انسان هستم و از حقوق و مزایای برخور دار بوده ومی خواهیم برای سلامتی وجود خویش حد اقل 48 ساعت در هفته مرخص باشیم .
موفق باشید

>>>   تشکر از توسلی غرجستانی

>>>   در طرح دو روز تعطیل در هفته فکر میکردم سنجشهای دقیق تر هم از بُعد اجتماعی و هم از بُعد اقتصادی مطرح گردد. هرگاه طوریکه غرجستانی صاحب میفرمایند، کابینه هم همینگونه طرح نموده باشد، طرح طرفداران کمتری خواهد داشت. به هر صورت، افغانستان هم در روابط منطقه یی و هم فرا منطقه یی با کشورهایی مواجه است که آنها دو روز تعطیل در هفته دارند و از نگاه تجارت و بازار در زمینه چالش بزرگی را مواجه نمیگردد. ما در هیچ صورت استثنأ قرار گرفته نمی توانیم. در یک سنجش دقیق تر، معایب یک روز تعطیل در هفته بیشتر بوده میتواند. ترافیک و ازدحام یک روز کمتر در هفته، حفظ محیط زیست، وقت بیشتر به کارمند، معلم، شاگرد و محصل برای رسیدن به مسائل شخصی، تحقیق و مطالعه، و امثالهم نیز از همین قماش بوده میتواند.
با تعطیل دو روزه در ساعات کاری هفته هیچ تغییری به میان نمی آید و نیم روز پنجشنبه که بهانۀ تمام عیار برای گریز کارمند از کار حالا مطرح شده است، هم از بین میرود. ایکاش این طرح بهتر و بیشتر مورد دقت و بررسی قرار گیرد.
تشکر، و.و

>>>   اگر ما و ملت افغانستان این را قبول نماییم که دوروز رخصتی صحثح است و باید این دوروز پنچشنبه و جمعه باشد بازهم این افراد قبول نخواهند کرد زیرا (زیرکاسه نیم کاسه است ) و انها پلان دارند که رخصتی جمعه را ازبین برده و بعدازجندسالی بگویند که رخصتی را بخاطر بانگها و جامعه جهانی یکروزدیگرهم به جلو میاندازیم یعنی شنبه و یکشنبه که حرف اخر است.
و ح ن ازهرات

>>>   نظریات آقای غرجستانی تا حدی درست است اما من فکر نمیکنم با ازدیاد یک روز تعطیل در هفته در عواید دولت و یا عواید افغانستان در مجموع کدام تغییر فاحش بوجود آید چرا که ما در اینجا از کم کردن ساعات کاری بحث نمیکنیم بلکه از موثر ساختن سیستم صحبت مینماییم. البته در این مورد بسیار تحقیقات صورت گرفته و تحقیق ثابت کرده که با بلند بردن روز ها و یا ساعات کاری، نمیتوان تولید را اظافه کرد.
یکروز تعطیل جاگزین پنجشنبه ها خواهد شد که در ادارات حد اقل ساعت 9 کار آغاز میشود و ساعت 12 همه کارمندان مصروف صرف غذا میشوند و ساعت 1 وظیفه را ترک میگویند. و اگر در جریان سه ساعت که آنها گویا کار میکنند فردی با آنها مواجه شود، آنها از شخص میخواهند تا بروز شنبه دوباره مراجعه نماید. بهتر خواهد بود تا در ساعات کاری سایر روز های هفته 30 دقیقه اظافه شود تا کار این سه ساعت جبران گردد. مقصد از داشتن روز های بیشتر کاری صرف حاضر شدن بکار نیست بلکه کار کردن با نیرو و روحیۀ عالی است که نه تنها با عث رشد بیشتر اداره میشود بلکه برای رشد کارمندان نیز موثر میباشد.
از جانب دیگر یکروز بیشتر تعطیل میتواند پیامد های خوب اجتماعی را نیز در قبال داشته باشد. مثلاً طوریکه بعضی ها نظر دادند توجه بیشتر به خانواده، اطفال، مسایل دینی و غیره. همچنان در صورتیکه مردم وقت بیشتر داشته باشند آنها میتوانند از وضیعت زنده گی دیگران آگاهی حاصل نمایند و به قشر فقیر تر توجه نمایند. در حال حاضر مردم مانند ماشین کار میکنند و حتی وقت ندارند تا به حال خود شان توجه کنند، چه رسد به اینکه در مورد حقایق و وضیعت دیگران فکر نمایند.
و بلاخره موضوع اینکه آیا میشود پنجشنبه ها را بجای روز شنبه تعطیل داشت، در آنصورت ما 4 روز کاری با جامعه جهانی را از دست خواهیم داد یعنی صرف روز های دوشنبه، سه شنبه و چارشنبه باقی خواهد ماند. اما فکر نمیکنم کسی بالای ما تحمیل خواهد توانست تا تعطیل روز های جمعه از بین برود. در آن مورد ما دلایل منطقی داریم ولی اگر بگوییم دو روز تعطیل برای ما زیان آور است، دراین صورت هر دلیل ما غیر منطقی خواهد بود. راز موفقیت کشور های پیشرفته در کار کردن بیشتر نیست بلکه در کار کردن موثر تر است.
ف.ر.ر

>>>   البته حق با اقای غرجستانی است. کشور افغانستان نیازمند افراد است که ریس جمهور ووزرا اگر وشب وروز کارکند بازهم کم است. اما سخن دراین است که دولت افغانستان برنامه کاری ندارد. فقط جنبه تشریفاتی دارد. پول که فعلا خارجی ها میدهد. چه کار باشد ویانباشد. تمام کاردولت دادن پاسپورت ویاتذکره انهم بدون رشوت امکان ندارد. فعال کردن سیستم به کاهش تعطیلی نیست.بلکه به دادن انگیزه کاری است. که متاسفانه تنها چیزی که دولت ندارد همین انگیزه کاری است. ایا شما در طول ده سال حاکمیت کرزی می بینید که کدام پروژه اقتصادی وملی بدست سر دار سازندگی افتحاح شده است؟ لذا هروز گرد هم امدن برای وزرا وهمین طور کارمندان ان جز صرف هزینه های کلان ملی چیزی دیگری در برندارد. همان غذای که انها مصرف می کند بهتر است که پول ان را بین کارمندان توضیح نماید تازندگی شان بهتر گردد ویک روز بهتر پهلوی زنش بخوابد وازسوی دیگر هم وزرا به کشورهای خارجی برای تفریحات سالم سفرکند . گذشته از ان خطر سقوط دولت هم وجود ندارد فعلا سربازان خارجی هم که ازسقوط دولت محافظت می کند . به قول معروف نان که داری چه غم داری؟ کی برای افغانستان کار ی کرده است اقای کرزی وهمکارانش انجام دهند؟

>>>   استادهرات جگرم سوخت این دولت باید به فکرتوباشد

>>>   بابا ما مرديم از دست كار... بايد كه اين دوروز به عنوان روزهاي رخصتي قبول شود... هر كدام روزي كه است... همين.
كارگر از كابل.

>>>   بنده هم موافق با طرح دو روز رخصتی هستم و البته دلایل موجه هم از طرف بعضی عزیزان مطرح گردیده است. ببینید امروز تمام کشور های پیشرفته دنیا دو روز تعطیل دارند بنده در کشور چین هستم البته روز های رخصتی وقتی به شهر میروی اصلاً فکر نمیکنی رخصتی باشد تمام مراکز خدمات اجتماعی فعال است و هیچ مشکلی برای مردم ایجاد نمیشود. اما مزایای که دارد اینست که در طول همین دو روز مردم میتوانند به امورات شخصی خویش بهتر رسیدگی نمایند همه میدانند که اقتصاد چین سالانه 8،5 درصد رشد دارد و درسال 2020 نیم بلند منزل های دنیا در چین خواهد بود و فعلاً یک قطب اقتصادی و سیاسی دنیا است مگر انها هفته 7 روز کار کرده اند؟ نه انها هفته 5 روز کار نموده اند اما کار موثر.
البته کسانی که مخالف این طرح هستند منافع شخصی شان را بیشتر ترجیح میدهند تا منافع ملی زیرا انها صاحب بانکها،کارخانه و غیره هستند و این طرح باعث میشود تا کارمندان شرکت های خصوصی در مقابل یک روز اضافه کاری از انها مزد اضافی تقاضا نمایند. اما فکر کنید بحال ان مامور یامعلم بیچاره که با معاش ناچیز امرار حیات میکند حد اقل این یک روز باعث رفع خستگی انها خواهد شد.
خوب اگر موضوع از کار باشد که با تقسیم نیم ساعت اضافه کاری در روز که هفته 3 ساعت میشوود این مشکل رفع خواهد شد.
امیدوارم روی این طرح صادقانه بحث گردد نه غرض الود.
سخی

>>>   اگه از حق نگزریم ما مشکلات در کشومان زیاد داریم و حالا به جز خودمان که به‌ درد ما میخورد پس باید همه ما بکوشیم تا این مشکلات را حل کنیم و این با تعطیل کردن یک روز در هفته ما را با مشکلاتی بیشتر در اینده‌ مواجه میکند
hamid reza

>>>   تشکر از توسلی غرجستانی

>>>   ف. ر . ر صا حب / صا حبه !
سلا مت با شی ۱۰۰٪ درست گفته ایی .
با ید پنجشنبه رسمیا ت با شد و در سا عا ت کاری ۳۰ دقیقه تزیید بو جو د آید و دو روز جمعه و شنبه تعطیل شود .
بسیار بهتر خو اهد بود اگر شنبه و یکشنبه تعطیل میبود تا با جا معه جها نی هم آهنگ میبو دیم .
میر حا صل قندوزی از کا بل

>>>   سلام !
با مطالعه متن فوق فکر میکنم که دوروز درهفته رخصتی درست است .
درست است که یک روز کارهای دولت به تاخیر میرود ولی اګه بتانیم که کار کنیم ۵ روز درهفته بسیار وقت کافی است به شرط که یک عریضه را باید وزیر صاحب امضا نکند چون فکر کنیدکه هر ورق به وزیر صاحب میرود از خاطر امضا چی ضروز که هر عریضه ولوکه بسیار چیزی ساده هم باشد باید وزیر صاحب احکام نوشته کند مه فکر میکنم قانون است نظر به قانون اداره مربوطه احکام دهد.
تشکر ویس ف
ویس ُ

>>>   در کشور های صنعتی کارها عموما به اساس ساعت تقسیم گردیده و سرعت کاری آنها بارها بشتر از افغانستان است.لذا در این چنین کشور ها معاش به اساس ساعت توضیع می گردد. افغانستان کشوریست که معاش به اساس ماهانه توضیع می گردد. دو روز تعطیلی در هفته هزینه ی دولت را کاهش نمی دهد چون هیچ کارمند دولتی حاضر نیست که از معاش ماهانه اش کم گردد. کار در افغانستان به آن اندازه رشد نکرده که همه بصورت ماشبن کارکند. تا هنوز در حال رشد است. هر گاه کشور از نگاه اقتصادی با تمام کشور های صنعتی به رقابت ایستاد و در آمد کلی بیشتر از هزینه ی کلی کار شد، می توان که سیستم توضیع معاش را به ساعت تبدیل کرد و برای هر چه آمادگی و خیال راحت بشتر کارمندان می توان که در هفته دو روز تعطیلی مقرر کرد.
از میسور

>>>   به نظز من کسانی کی تعتیلی دو روز در هفته را مطرح کرده است، افراد کهن سال و ضعیف هستند کی میخواهند یک روز دیگر را هم راحت در خانه استراحت کنند، و در پشرفت کشور فکر نمی کنند.
ما باید شبانه روز کوشش کنیم تا کشور را آباد کنیم نه اینکی بگذاریم کشور به حال خودش و در خانه استراحت کنیم.
{زاغ میخواست رفتار کبک را بیاموزد، رفتار خودش از یادش رفت} کشور ما هم می خواهد همانند کشور های صنعتی هفته دو روز تعتیلی، و .....................
م.ا.ع -م. هند

>>>   این طرح یقینآ ازطرف وزرا وقدرت مندانی همراهی گردیده که هرروزه ویدرهفته سه روز نزد خانم های خودبخارج میر وند وحتی بخاطر سهولت این آقازاده ها شرکت های هواهی همه روزه بساعت بعد عصر پروازها بخارج ودوبی دارند

>>>   ... عیسی را اگر به مکه برند چون باز ارند .. همان ... باشد
اگر بیضه زاغ ظلمت سرشت نهی زیر طاوس باغ بهشت
به هنگام بیضه پروردنش ز انجیر جنت دهی ارزنش
عاقبت بیضه زاغ باشد زاغ کشد رنج بیهوده را باغبان باغ
عزیزان این مزایای که راجع به دو روز رخصتی بیان کرده اند نادرست است و تمام همت خود را به خرج دهند اگر به مدت دو ماه کارهای مردم که وابسته به دولت است عقب نمانده بود عوض دو روز رخصتی سه روز رخصتی اعلان کنند. ولی اینها همان دغلبازان اند که فقط به خود فکر میکنند و افغانستان و ملت افغان به اندازه پشه هم برایشان ارزش ندارد
نور از هرات

>>>   به نظربنده این طرح به هیچ صورت حلاجی مشکلات موجوددرکشوری مثلی افغانستان نمیباشد, اول اینکه کارمندان مؤسسات دولتی افغانستان هرروزاضافه ترازدوساعت کاری شان رابرای صرف طعام چاشت میگذراندکه درکشورهای پیشرفته چنین چیزی وجود ندارد.دوم دردوائیر دولتی روزانه کارساعت 8:00 صبح آغاز وساعت 3:30 بعدازظهر ختم میشودبرعکس درکشورهای پیشرفته کارساعت 8:00 آغازوساعت 5:00 عصر ختم میشود که این یک تفاوت بسیاربزگ است میان ساعات کاری افغانستان ودیگرکشورها.
وازهمه مهمتراینکه کاردرکشورهای پیشرفته به وقت معین که ذکر شد آغازودروقت معین ختم میشود اما متاسفانه درآفغانستان چنین چیزی وجودندارد ووجودهم نخواهدداشت.
بااحترام
خ.....

>>>   جالب توجه این جاست ملتی که زندگی نداشته باشد چگونه میتواندراجع به اهمیت تعطیل بداند بنده تعجب می نمایم که پارلمان کشور تااکنون نتوانسته اند بالای این موضوع فیصله نمایند حد اقل اعضای محترم ولسی جرگه کشور برای نام نیکی شان این فیصله را به تعویق نیندازند و دعای هزاران تن از مامورین و کارمندان دولت را که سالها با رنج و محنت زندگی کرده اند را بگیرند و.................
اسلم کارمند دولت از کابل

>>>   استاد پوهنتون هرات حیف که بی سواد هستی!
گناه از کجا آمد؟؟
به فکر اقتصاد کشور باش نه به فکر منافع شخصی ات.
والسلام

>>>   هر چه آمریکا بخواهد همان می شود!!! خدا از شر دشمنان ما را حفظ کند. همه چیز باید رنگ امریکایی پیدا کند.

>>>   با سلام و تشکر از آقاي غرجستاني؛
طرح دو روز تعطيلي در کشوري که در بحرانهاي اقتصادي به سر مي برد و غريب به حداکثر جامعه آن زير خط فقر مي باشند طرح خيلي درستي نيست، در حال حاضر کشوري مثل کشور افغانستان نيازمند کار و کوشش بسيار است تا با پايه اي قوي و مستحکم بتواند ابتدا تمام نيازمنديها و مشکلات کشور و مردم را برطرف نموده و بعد از آن به فکر تعطيلي و اوقات فراغت باشند. و کساني که ادعاي دو روز تعطيلي را مي کنند اول بايد فکر کنند که اگر کاري هم در اين روزها يعني روزهاي تعطيلي صورت گيرد به نفع کشور و نفع ملت است.
کشوري که در حال حاضر ساعات کاري مفيد اداراتش غريب به دو ساعت در روز هم نمي شود، تعطيلي و اوقات فراغت هم برايش خنده آور است.

>>>   دو روز رخصتی، روز جمعه و شنبه طرح بسیار خوب است روز جمعه استراحت و رسیده گی به امور مذهبی و دوستان و اقارب و روز شنبه فکر روی طرح های نوین که در هفته جدید روی آن کار نمائیم
انکشاف افتصادی و اجتماعی از فکر تازه و کار مفید و مثمر بدست میاید نه از فکر و تن خسته و نشستن پشت میز دفتر و یا ماشین
آرین، کابل

>>>   غرجستانی عزیز
شما باید این طرح را اول دقیقا مطالعه میکردید و بعدش میپرداختید به تحلیل و تجزیه و سود و زیان آن به منافع ملی و منافع شخصی.
اولا باید بدانیدکه این طرح از ساعات کار در هفته کدام ساعتی را نمیکاهد که شما به فکر منافع و عواید عمومی شده و نگران شدید که به حساب شما یک ملیاردو نمیدانم چند افغانی عقب میمانیم در هر روز و بعدش هم این ضریب را ببرید بالا و تخمین کردید به سال. ثانیا اگه این موضوع مطرح بود طراحان این طرح میدانستند که افرادی مثل شما ها میایند و این طرح را به باد انتقاد میگیرند لذا این طرح همه جانبه سنجیده شده و همون هفته 35 الی چهل ساعت کار برای فرد سالم که یک قاعده قبول شده بین المللیست و در قانون کار ما هم از ان تذکر رفته است در این طرح مد نظر گرفته شده است نه از عایدات ملی ما کم میشه و نه هم خلاف فرهنگ ماست البته که این موضوع به فرهنگ هیچ ربطی هم نداره.
من از نظریات استاد پوهنتون هرات حمایت میکنم خیلی بجا و بی آلایش موضوع را مطرح فرمودند
مؤمن فضل اللهی
مزارشریف

>>>   آنچه من ازین طرح میدانم تنظیم نمودن اوقات کاری به سیستم بین المللی یعنی 8 ساعت کار در 5 روز مساوی به 40 ساعت کار در هفته است. که فعلاً تقسیم 40 ساعت به شکلی ریخت گردیده که دوایر دولتی در هر روز کاری شنبه تا چارشنبه 7 ساعت و پنجشنبه ها 5 ساعت کارمیکنند که جمعاً 40 ساعت در هفته میشود.
با ازدیاد 1 ساعت کاری در طول روز که در 5 روز مساوی به 40 ساعت کار میشود چه مشکل وجود دارد. همانکه میگویند 2 پانزده یک سی است. بعضی از برادران ما به عوض آنکه حاصل جمع ساعات کاری را در طول هفته محاسبه کنند هی شروع کردن به مضرات و مفادات دو روز تعطیل در هفته. و همه بیگدار به آب میزنند. یکی از مفادات دو روز تعطیل صرفه جویی در مصارف ترانسپورتی میتواند باشد.
کندزی

>>>   ضمن تشكر از خوانندگان گرامي اين مطلب و ارايه نظرات شان. دوستان گرامي كه با معايب دو روز تعطيلي موافق نيستند بلكه اصرار بر تعطيلي دو روز دارند دلايل خود شان را (به نظر خود شان) ارايه كردند.
دوستان گرامي چند نكته لازم است كه بايد روشن شود:
1. بر فرض اينكه براي كارمندان دولتي عرضه شش روز كار كسيل كننده و ملالت آور باشد آيا اين يك روز تعطيلي اضافي را باحقوق و معاش خواستاريد يا حاضريد از معاش تان كسر بشود؟
2. شما به عنوان كارمندان دولتي مصالح جامعه و ملت تان را در نظر بگيريد كه آيا در شرايطي كه كشور از بُعد اقتصادي و فساد ادري و كمكاري در وضعيت بحراني قرار دارد كار و تلاش بيشتر به نفع مردم و كشور ماست يا تعطيل كردن كارها؟
3. دوست هراتي كه با عنوان استاد دانشگاه هرات نظر داده اند، حرف ايشان در مورد منافع فردي و شخصي كه هم خود و هم همسر ايشان شاغل اند درست است اما برادر بزرگوار بايد فكر تان بسيار بلندتر از منافع فردي باشد و به فكر خانواده‌هاي باشيد كه تنها يك نفر كاگر و كارمند به عنوان نان آور دارند.شما الگوي ديگران هستيد!
4. دوستان گرامي بر فرض اينكه اين طرح به نفع كارمندان دولتي باشد براي كار و فعاليت بخش خصوصي چه تدبيري انديشه شده است؟ آيا آنها هم كار و فعاليت را تعطيل كنند يا خير؟ در هر دو صورت شايد نتوان دليل موجهي براي آن تراشيد.
5. مقايسه كشوري مثل افغانستان با كشورهاي پيشرفته و توسعه يافته مقايسه اشتباه و غلط است زيرا در هيچ زمينه‌ي نمي توانيم كشور خود را با كشور مثلا جاپان مقايسه كنيم. بهتر است دوستان گرامي يك نگاهي گذارا به وضعيت درآمد ملي، نرخ رشد و اشتغال، ساعت مفيد كار و نحوه برنامه‌ريزي آن كشور بنمايد و بعد آن كشور را با وضعيت موجود افغانستان بسنجند و بعد بيايد ادعا كنند كه ما مثل ماشين كار مي‌كنيم پس دو روز تعطيلي بسيار مناسب است؟
سخن آخر اينكه:
دوستان گرامي آنچه را براي خود مي‌خواهيم براي ديگران نيز بخواهيم و آنچه را براي خود نمي‌پسنديم براي ديگران نيز! راستي اگر در يك هفته 70 دالر درآمد داشته باشيم حاضريم بخاطر تعطيلي يك روز اضافي 10 دالر از دست بدهيم؟ يك كارگز غير كارمند داراي چنين وضعيت هستند پس بايد به فكر ديگران نيز بود.
غرجستاني

>>>   دوستانیکه سخنان استاد پوهنتون را رد کرده آنرا مبنی بر منافع شخصی وی دانسته اند باید فکر کنند که تنها استاد نه بلکه تعداد زیاد مردم هستند که زن و شوهر هر دوی شان خارج از خانه کار میکنند. آیا فکر کرده اید که تربیت سالم اطفال و سپری کردن وقت والدین با آنان چقدر تاثیر در انکشاف جامعه دارد؟
از جانب دیگر بنابر همین یکروز تعطیل که فعلاً داریم تعداد زیاد خانم ها مجبور به ترک وظیفه میشوند چون آنها مسولیت های زیاد دیگری هم دارند و یکروز تعطیل برای آنها کفایت نمیکند. آیا این امر بالای اقتصاد فامیل ها و اقتصاد کشود تاثیر منفی نمیگذارد؟
همچنان در حال حاضر مردانی که هر روز به وظیفه حاضر میشوند مجبوراً در جریان ساعات کاری وظیفه را ترک کرده و به نام های فاتحه، خریداری، نزد داکتر رفتن و غیره حد اقل یکبار در هفته بیرون میروند. آنها البته مجبور استند و نمیتوان آنها را مقصر شمرد چرا که در روز جمعه تمام کار ها را نمیتوان انجام داد.
از طرف دیگر در حالیکه دین مقدس اسلام در روز جمعه کار کردن پس از نماز ظهر را منع قرار داده، در این اواخر نظر به چنین تقاضا، روز های جمعه مردم تا شام کار میکنند. پس بهتر است بجای سخنان احساساتی در مورد حقایق فکر کنیم و راه های حل بهتر تلاش نماییم. باز هم تکرار میکنم، منظور ما در اینجا از کم کردن ساعات کاری نیست بلکه از موثر ساختن سیستم است.

تشکر، ف.ر.ر.

>>>   نظرات و سفارشات که دوستان در پیوند با محسوب نمودن روز شنبه به مثابه روز تعطیلی عمومی در این صفحه ارایه نموده اند، خیلی ها مهم و قابل قدر میباشد.
از دیدگاه من، اعلام روز شنبه به عنوان تعطیلی عمومی میتواند از مزایا و معایب مرعی برخورد باشد که دوستان قبلاً به چنین معایب و مزایا اشاره نمودند و ضرورت به تکرار آن نمیباشد. اما چیزیی کــه خیلی ها مهم تلقی میگردد، همانا مؤثر ساختن سیستم در دوایر حکومتی و انتظام امور کاری در دستگاه حکومت است. زیرا جاگزین نمودن فرهنگ جدید به فرهنگ سابقه مستلزم تفکر و تعمق بیشتر بوده و در زمینه باید تعمیق لازم صورت گیرد تا از زیان ها و خساراتی که یک پدیده نو به وجود میاورد، جلوگیری به عمل آید.
من از همه دوستان و تدوین کننده این سایت انترنتی اظهار سپاس مینمایم، زیرا کسانی که تصمیم گیرنده هستند میتواند با توجه بر پیام ها و نظرات ارسالی مردم پیرامون این موضوع تصامیم معقول را که مناسب حال کنونی افغانستان باشد، اتخاذ نمایند.

ادریس عمرزاد

>>>   من به صفت یک افغان و دوست همه شما احترامانه تقاضا به عمل میاورم که از کلمات رکیک و توهین آمیز که باعث اهانت و توهین دیگران شود؛ اجتناب ورزیده و به عوض انتقاد بالای یک دیگر بیاید نظرات و سفارشات خود را در جهت دریافت راه حل های ابراز نماییم که موجب مؤثریت سیستم، بهبود روند کاری و انتظام امور گردد.
ارادتمند شما
ادریس عمرزاد

>>>   یوسفی:
استدلال اقای کندزی بسیار سنجیده و دقیق است امید وارم این موضوع را تمام مردم افغانستان درک نمایند و همین قسم منطقی حرف بزنند واز یاوه گویی و الفاظ نادرست خوداری کنند و این موضوع را به اسلام ربط ندهند مردم برای حصول منافع شخصی خود نباید دین اسلام را سپر قرار دهند از نام اسلام بس است که سوئ استفاده نموده اند

>>>   او جان بیادر !!
حاله به مه چی که هفته چند روز کار یا رخصتی ... ما از بیکاری در بدر شدیم . به مه یک کاری باشه که همی خرج و نان اولادا برایه .اول امکانات اولیه زندگی ره بر همگی تامین کنید (دولت). باز ده ای فکر شوید. هفته 30 کار باشه بر هر نفر ولی همگی مردم ده سر کار باشه. سه شیفت کار جاری باشه که وطن زود اباد شود . مردم که سر کار شد جرم و جنایت هم کم میشه.
سیر از دل گشنه چی خبر داره . جمع کو ای دنگ و دولته .
روتی کوچ نهی سامانه بهوت بهوت. والله اگه دروغت بگویم !
سواد مه از گشنگی نم نکشیده ...
وی مه میگم خدا خرابت کنه که سر مه میخندی !

>>>   او جان بیادر !!
حاله به مه چی که هفته چند روز کار یا رخصتی ... ما از بیکاری در بدر شدیم . به مه یک کاری باشه که همی خرج و نان اولادا برایه .اول امکانات اولیه زندگی ره بر همگی تامین کنید (دولت). باز ده ای فکر شوید. هفته 30 کار باشه بر هر نفر ولی همگی مردم ده سر کار باشه. سه شیفت کار جاری باشه که وطن زود اباد شود . مردم که سر کار شد جرم و جنایت هم کم میشه.
سیر از دل گشنه چی خبر داره . جمع کو ای دنگ و دولته .
روتی کوچ نهی سامانه بهوت بهوت. والله اگه دروغت بگویم !
سواد مه از گشنگی نم نکشیده ...
افضل از مسکو
چاپش کنی او خنیت پر پلو !

>>>   بر کشوری مثل افغانستان تاوانش زیاد اس از فایدیش کرذه .
اسد از روسیه

>>>   کسانیکه خارج از کشور بسر میبرند و اصلاً علاقه ندارند در افغانستان زنده گی کنند ضرور نیست در مورد معایب و مزایای تعطیلی نظر بدهند. در حال حاضر اگر یک نفر کمی هم با سواد باشد و یا کدام مهارت دیگر داشته باشد، در افغانستان بیکار نمیماند.
با احترام
ف از کابل


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است