این قتل ها دامن جنرال میر امان الله گذر را خواهد گرفت؟
تلکس شایعات 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۰۶    ۱۳۹۴/۱/۱۸ کد خبر: 92496 منبع: پرینت

اسم فرمانده میر امان الله تخلص اش گذر تحصیلات بکلوریا (صنف شش بکلوریا نیست) فرزند میر عبدالله باشندۀ اصلی قریۀ گذر ولسوالی میربچه کوت ولایت کابل.
در نخستین ایام جهاد علیه قشون سرخ و یا مدتی بعدتر از آن، فرمانده امان الله در قریه گذر در گروپ تسلیمی ها (آنهایی که با نظام وقت همکار بودند و بعضی حلقات وی را به شعله جاوید منصوب می دارند) تحت فرمانده به اسم سرباز فعالیت داشت. بعد ها در نتیجۀ اختلافات با فرمانده عمومی تسلیمی ها یعنی سرباز، قراین نشان می دهد که این اختلافات نه بل سناریوی بود که ادارۀ خاد آن زمان طرح ریزی نمود تا فرمانده گذر داخل صفوف مجاهدین اصیل کوهدامن گردد، که به قتل سرباز انجامید و شخص گذر داخل جبهۀ جمعیت اسلامی تحت فرماندهی انور دنگر (انور مشهور به دنگر از فرماندهان مشهور کوهدامن بوده که دکتور نجیب الله نیز در مصاحبۀ از وی یاد آوری نموده اند زیرا وی و بعضی فرماندهان دیگر راه اکمالاتی کابل – چاریکار را در شمالی بالای رژیم وقت مسدود نمودند)، گردید.

فرمانده گذر بعد از قتل سرباز در جبه انور دنگر سر گروپ چند نفر بود و تحت حمایت کامل فرمانده انور دنگر، قرار گرفت ولی بعد از سقوط حکومت دکتور نجیب الله، میر امان الله گذر در مقابل تمامی جوانمردی های انور دنگر ایستاد و در مقابلش سنگر گرفت. بلاخره میر امان الله گذر توانست که انور دنگر را در پاکستان به قتل برساند و بعد ها فرزند انور دنگر را نیز کشت و در تلاش این است تا جوان های فامیل دنگر را یا به قتل برسانند و یا توسط نیرو های امنیتی به نام های مخالف نظام دستگیر نمایند که این مسله از دستگیری های برادر زاده های انور دنگر هویدا میگردد (این ادعای مردم منطقه است و قبلاً برای یک پژوهش/تحقیق جمع آوری نموده بودیم). فرمانده گذر از طرف اشخاص بلند پایۀ نظام که بعضی ایشان راهی اخرت شده اند، استعمال گردید تا در کوهدامن زمین آب صاف را میان اقوام با هم برادر خت نمایند و تا حال در تلاش اند که از طریق این فرمانده پالیسی، آب خت کن و ماهی بگیر را عملی نمایند. امان الله گذر بیشترین دشمنی های را برای نسل اینده خویش در کوهدامن زمین کمایی نموده است، اول آن با فامیل سرباز و دوم آن با فامیل انور دنگر (با هر دو ناجوانمردانه عمل کرده).

دو سال قبل توانست یک رقیب مقتدر خود را که شخص با نفوذ کوهدامن زمین بود از راه خود بردارد، آن شخص فرمانده یاردل نظامی بود! یاردل نظامی باشندۀ قریه دکوی ولسوالی میربجه کوت بود، جوانمردی و دلاوری یاردل نظامی تا سالها به زبانهای کوهدامنی ها خواهد بود، ولی فرمانده میر امان الله گذر توانست این شخصیت مردمی و با نفوذ کوهدامن زمین را توسط جنرال زمری پیمان به قتل برساند(ادعای فامیل فرمانده یاردل نظامی). فرمانده میر امان الله گذر که اصلاً فرزند یک میرآب و کشاورز زحمتکش قریه گذر بود، توانست با زحمتکشی در چند سال انقلاب صاحب چهار خانم شود و بیشترین سرمایه را برای نسل های بعدی خود جمع آوری نماید. وی زمین های کوتل خیرخانه و در اطراف کابل بیشترین زمین های دولتی را غصب و توانست زمین های شخصی را با توصل به زور به قیمت ناچیز در قبالۀ خویش بیآورد. فرمانده امان الله گذر با وجود اندوختن بیشترین سرمایه نتوانست دشمنی های سابقه را به پایان برساند، ولی در تلاش دشمنی های جدیدتری بوده که اخیرش قتل فرمانده یاردل نظامی بوده است.

در مورد آن دشمنی های فرمانده گذر که از اذهان عامه مردم کوهدامن زمین پنهان است، تحقیقات جریان دارد و روابط فوق العاده گسترده اش با سازمان استخبارات پاکستان یک معضل میهنی می باشد نیز قابل مکث است. فرمانده با وجود تجربه های سی ساله انقلاب نتوانست مردم کوهدامن را درک نماید، وی با وجود چندین خصومت که با فامیل های بزرگ کوهدامن (سرباز، انور دنگر و یاردل نظامی) داشته، در تلاش ایجاد کدورت و دشمنی های جدید به سطح پاینتر است، و حال در سعی جمع آوری رای برای کسانی اند که شخص فرمانده را با چندین دشمنی منطقه روبرو نموده است.

فرمانده گذر باید بداند که اگر با فامیل های سرباز انور دنگر یاردل نظامی کنار نیاید، صد سال بعد قیمت قتل سرباز قتل انور دنگر و پسرش و قتل اخیر یاردل نظامی را اولاد هایش خواهد پرداخت.
گذر می داند که مردم میربچه کوت و کوهدامن زمین اگر تاجک است و یا پشتون با هم برادر اند در زمان جهاد یک پشتون (انور دنگر) بود که خودت را حمایت کرد ولی کوتاه بینی که در نطفه ات موجود است و آینده نگر نیستی، وی و پسرش را به ناجوانمردی تمام به قتل رساندی. دشمنی فرمانده گذر تنها با فامیل انور دنگر منحصر نمانده است وی با نزدیکترین مردم خود (سرباز و یاردل نظامی) هم تار دوستی را سکستاند. حال که وکیل پارلمان است از توان و صلاحیت های وکلات و سرمایۀ خود استفاده می نماید تا جلو مردم شریف میربچه کوت را بگیرد و نگذارد تا مردم با استفاده از حق مدنی به کاندید مورد نظر ایشان رای دهند و آینده کشور و اولاد هایشان را به رنگ انگشتان شان رقم زنند و آن شما استید که آیندۀ نسل بعدی خویش را با رنگ خون رقم زده اید، خود را نمیگذارند ولی سنگی بگذار که اولاد هایت در فضای مطمئن بعد از مرگت زندگی نمایند.

صابری


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   من مردم غیور وباشهامت کوه دامنرا میشناسم اگر گزر درهوا هم بالا شود از گیردشمنان خود محفوض نخواهد ماند مثل غلام حضرت قاتل ودوبرادرش که بسیارقتل ناحقرا درکهدامن کردند تئوسط مردم شریف سرای خواجه گرفتار ودوی انها درچوب دار اویخته شد وبرادر سومش از طرف ورثه مقتولان مردارشداینهم عنقریب بجزای اعمالش میرسد
شکورکلکانی

>>>   ....همه قاتلان راواگذارکنیدبه خداچون خداپدرشان رادرمی آورد...برجنایتکاران وتروریستانی که بخاطر15هزارافغانی خودراانتحاری میکنند
یونس ازکابل

>>>   صابری عزیز تحریر تان را به دقت کامل مطاله نمودم همه حقیقت و دور از مبالغه است اما میخواهم چند نکته را بیان نمایم.
بنده خود بدبختانه از ولسوالی میربچه کوت هستم شاید تعجب کنید که چرا بدبختانه؟ دلیل اش چون ما مردم به گفته عام دند شمال بجز پکول بوت دستمالک لباس های کشال و گوبیچه بوتهای پس قات کلاشینکوف برچه چاقو بکس پنجه اصلا به دیگر هیچ چیزی نه بلدیت و نه اعتقاد داریم دوم در خود کشی و بیگانه پروری هم دست ما بالا است اگر شهر کابل یک تکان دیگر بخورد این منطقه از ولسوالی به ناحیه شهری تبدیل خواهد شد اما باز هم از علم درس و تحصیل خبری نبود نیست و نخواهد بود بجز اشرار بجز... نام دزد رهزن تفرقه افگن این منطقه نه کدام شخصی با علم و دانش داشت و نه دارد مردم عام هم با فاصله 30 کیلوتر دوری از شهر در کمون اولیه زندگی میکردند میکنند و همینطور ادامه خواهند داد البته جای بس نهایت تاسف و افسوس است اما چنانچه مردم یک جامعه و اجتماع عینن رهبر و پیشتاز شان این تنها امانالله گذر نی بلکه هزاران امان الله ها درین منطقه بوده اند اما همه و همه با یک خواص و یک صدا خود بانی و تهداب گذار بربادی شمالی ولسوالی ها قریه جات و خانه های خود اند با هیچ کسی توازن دوستی را نتوانستتند نگه دارند با پنجشیری های که در یک سنگر رزمیدن موقع خروج مردم پنجشر از کابل با فامیل های شان زنان و اطفال را در سر کوتل خیرخانه و مناطق مختلف شمالی تحت ازار و اذیت قرار داده اموال و دارایی شان به زور گرفتند وقتی موضوع به گوش مسعود رسید انتقام این بی عزتی را در جنگ با طالبان در همین دند شمال از ما با بردن خط اول به پیش و گاهی به عقب چنان با سود اش گرفت که نه عزتی به شمالی والان ماند و نه ناموسی هرچه برماست ازماست ما صرف در داشتن جنرالان سر به خود بی سواد بی تعلیم نسبت به هر ولایت و یا ولسوالی های کشور در ردیف اول قرار داریم سواد ما علم ما حوصله و توانمندی ما صفر اما قهر و کاکه گی بیجا غرور و غیرت تهی خالی و بی معنی ما زیاد همه کس است مردم این منطقه همه قوماندان بودن را به داکتر بودن انجینیر بودن و هر مسلک انسانی دیگر ترجیح میدهند از خورد تا بزرگ از پیر تا جوان این است حقیقت این سرزمین شمالی .
مسافر

>>>   آقایی به نام محترم مسافر!
نظر شما صد درصد با واقعیت همخوانی دارد.تازمانیکه مردم از شر امان گذر ها رهایی نه یابند ویا بهتر تحریر گردد خود را رها نه سازند.روز خوش نه خود شان خواهد دید ونه اولاد شان...

>>>   قربان زبانت صابری جان گل گفتی افغانستان باید از لوث مردار وگنده تمام قاتلین مردم مظلوم ما پاک سازی شود...
آریائی نژاد

>>>   ...خیانتی را که دنگربه مردم شمالی کرده تاریخ به یاد خواهد داشت ، اوبود که با نیروهای اشغالگر پاکستانی و...بی فرهنگ جنوبی وال همدست شد و مردم خودش را ازعقب خنجرزد. اگرامان الله اورا کشته باشد ، این یکی دیگرازشهکاری های اوست. اگرامروزشمالی عزت دارد ومامن طالب وتروریزم نیست درقدم اول ازآگاهی وشرافت مردم شمالیست ودرقدم دوم این عزت مدیون شیرانی مثل میرامان الله گذر و امثال اوست. به یاد دارید که همین شاهراه کابل شمال که از شمالی میگذرد یک زمانی شاهراه مرگ نام گرفته بود (درزمان جهاد) اما امروز ازبرکت همین امان الله ومردان شمالی ، این بخش افغانستان خانه صلح است ومردم هرقوم وزبان ونژاد وتعلق سیاسی میتوانند به خطه مردان شمالی بیایند ویا ازمسیرآن عبورنمایند. موجودیت چنین رهبران را موهبت خدا بدانید چون موجی از افراط گرایی دینی واژده های هفت سر طالب وداعش ازبین نرفته است وخطرات بزرگ در راه است اما این بار خوب است که شمالی ما وشما یکدست است و کسی به نام دنگر وکریم و... حزب گلبدین وطالب وجود ندارند.

>>>   درباره میر امان الله گذر اینقدر میدانم که در دوران مقاومت شجاعانه ازمرزوبوم خویش درکنارقهرمان ملی شهید مسعود ایستاد و درمقابل اجیران پاکستانی و وهابیون عربی مردانه مقاومت کرد و هکذا انور دنگر با سابقه حزب اسلامی درصف طالبان بر ضد مردم شمالی و پنجشیر قرار داشت و چندین مرتبه ازدرغدر با شهید مسعود برخورد کرد و میخواست نیروهای جبهه مقاومت را با حیله به طالبان بفروشد که خوشبختاه با فراستی که زنده یاد مسعود داشت ، موفق نشد. دراطراف و اکناف کابل انوردنگر تصویری خشن در اذهان عمومی دارد...
کوه کن

>>>   مسیح حیدری از کاریز میر
...انور دنگر کی بود : حزب اسلامی حکمیتار که مث خود رهبر این حزب طایفه طایفه اش معامله گر و قوم فروش بوده و است. همین گذر بود که راه میلیون ها کوچی ره گرفت اگر نی امرزو مثل بغلان کندز و مزار میلیون ها ناقل در این ناحیه کوچک بوجود میامد. سوم فکر کنم مردم حالی خوب می فهمند که چقدر در حق این وطن جفا کرده و کی نکرده

>>>   میر امان الله گزر یک فرمانده دلیر است که در بدترین شرایط ازننگ و ناموس وطن خود در برابر اجانب دفاع کرده است...مردم افغانستان در کل باهم برادرهستند وبخصوص مردم بنجشیر بدخشان تخار و کوهدامن که با هم در یک سنگرمبارزه کرده اند ودرسختی باهم یکجا بودند و همیشه یکجا خواهند ماند در مورد انور دنگرباید گفت که او یک خاین بود به مردم کوهدامن و تاجک خیانت کرد و همینکه طالبهای بشتون ظهور کردند با آنها یکجاشدو علیه مردم ما جبهه گرفت تا اینکه خداوند جزایش را داد و در باکستان مردارشد و قتل او هیچ ربطی به فرمانده گذر ندارد.
عطالله. کابل

>>>   ... از حادثهٔ که در مورد مردم پنجشیر ذکر کردید کاملا’‛ آنرا رد مینمایم چون که خودم آن حادثه را به دستور آمر مسعود پیگیری نمودم آن واقعه از قبل طرح ریزی شده از جانب همان انور دنگر به همکاری عناصر گلبدین در منطقه بود و نیز باید برایتان بگویم که شما باید به افتخار بگوید که از سرزمین امیر حبیب الله خان ،میربچه خان ، مجید کلکانی انجنیرداود فرید و سایر مجاهدین راه حق و عدالت که جانهایشان را در راه عدالت خواهی از دست دادند و شاید که شما از تاریخ کهن این مرز و بوم اگاهی کامل ندارید ...

>>>   امان الله خان يك مجاهد و يك مقاومت گر شجاع در پهلوي مسعود بزرگ افتخار افغانستان بود و است

>>>   کسی که درسخت ترین شرایط جنگ افغانستان مخصوصا دوران مقاومت شاهد صحنه بوده خوب میداند که امان الله گذر جز به نام مرد مقاوم مردنترس مرد باغیرت دیگر لقبی نداشت جناب ایشان درصف اول مقاومت قرارداشت زمانیکه طالبان مزدور وپاکستانی ها نام موصوف را میشنیدند لرزه به اندام شان میفتاد ودرهر حمله به شمالی صد ها جسد پلید شان در منطقه باقی میماند ومردم منطقه حیران میشدند که این همه را در کجا دفن کنند . پیام من به انعده کسانی که دروجود شان آزادی وآزادگی وجود دارد اینست که ...کوشش کنند قهرمانان خود ستایش وقدردانی کنید وفریب دشمن شکست خورده که بار ها توسط رهبری این دلیر مرد وسایر همقطارانش درمیدان جنگ شکست خورده اند را نخرید . قسمیکه میگویند یک سراست که صدسر را نگه میدارد ولی صدسر یک سررا نگه داشته نمیتواند
پنجشیری

>>>   میر امالله گذر مرد وطنپرست وعیار

>>>   قوماندان امان الله گذر قاتل انور دنگر وپسرش وهمچنان قاتل یاردل نیست میرامان الله گذر یک مرد باشخصیت وجوان مرد است با شکست طالبان وپیروزی حکومت موقت در اثر ظلم ونامردی های انور دنگر مردم کوهدامن میخواستن به محل خانواده انور حمله کنند وانتقام بیگیرند ..مگر قوماندان گذر دربرابر شان ایستاد واجازه نداد که مردم انتقام بیگرند ....
سید محمد

>>>   امان الله گذر يك مجاهد و يك مقاومت گر شجاع عیار در پهلوي مسعود بزرگ افتخار افغانستان بود و است

>>>   برادران محترم نه کل باند نه کدو کدام قهرمان کدام جنرال کدام وطن دوست همه وهمه بخاطرجیب خود همه بخاطر چوکی درعالم بیسوادی اگر میگوید نه امین عبدالله مار شال جنگ دوم شمالی تمام رهبران ووزیران وقوماندان های ... این قدر زندگی ودارایی را ازکجا کردن اگر مسلمان هستین ودروغ نمیگوید ایمان خلاص شد مسلمانی خلاص شد فقط وفقط در جان زدن است بنام ... واسلام .دریکی از مساجد شمالی نماز جمعه راادا کردم یک ملا صاحب برای مردم خود گفت که بادپکه ویخچال هارا که از کابل اورده اید دوباره به خانه هایشان بدهید ومعذرت بخواهید اینجا ضرورت نیست واگر نه از اورس کرده بدتر میایدوخانه در خانه در میدهد از خاطر شمادیگر مردم مظلوم دراتش میسوزد به چشم های گناهگارم دیدم که باطلان امدن وخانه به خانه اتش زدن .
م ی

>>>   جناب صابری صاحب صد در صد درست فرمودید باید اضافه نمود: بنده هم از شمال کابل می باشم، متاسفانه امان الله گذر در تارج اموال مردم نام دارد، امان الله گذر موارد زیر را رسما غصب نموده است
1- ساختمان که در چهارهی دهن باغ و زمین ماحول آن را غصب نموده است و اسناد آن را به نام یکی از بادی گارد های خود نمود که بعدا ان را به فروش رسانید، البته یاد آور شد که این مکان های از اموال انور دنگر بود.
2- غصب زمین های دولتی در دو طرف کوتل خیرخانه و فروش آن بالای افراد خود با قیمت پایین.
3- غصب جاهای تانک های تیل بنام احمد یار گروپ
4- غصب زمین های مردم پغمان، در سر کوتل خیرخانه
5- غصب باغ شاهی ظاهر شاه با همکاری یک مزدور بنام معلم حنیف همه اسناد ها جعلی نموده اند.
6- غصب طرف راست سرک کابل چهاریکار شروع از سرکاریز میر تا سرک شکردره
قابل یاد آوری است که همه موارد توسط خود اش یا توسط بادی گرد اش بنام ظاهر کوندو صورت می گیرد. ظاهر کومانده یک گروپ غیر مسلح را تشکیل داده ...در اخر باید گفت کشور عزیز مان تا زمانی محو این گونه ...به فلح نخواهد رسید،

>>>   میر امان الله گزر یک فرمانده دلیر است که در بدترین شرایط ازننگ و ناموس وطن خود در برابر اجانب دفاع کرده است...مردم افغانستان در کل باهم برادرهستند وبخصوص مردم بنجشیر بدخشان تخار و کوهدامن که با هم در یک سنگرمبارزه کرده اند ودرسختی باهم یکجا بودند و همیشه یکجا خواهند ماند در مورد انور دنگرباید گفت که او یک خاین بود به مردم کوهدامن و تاجک خیانت کرد و همینکه طالبهای بشتون ظهور کردند با آنها یکجاشدو علیه مردم ما جبهه گرفت تا اینکه خداوند جزایش را داد و در باکستان مردارشد و قتل او هیچ ربطی به فرمانده گذر ندارد.

>>>   از این شخص کرده شخص ...وطنفروش... دیگر هیچ شخصی در تاریخ اوغانستان شده نمیتواند. من که از نزدیک میشناسم و همه حقیقت های زندگیش را میدانم و با شما هموطنان در میان گزاشتم.
غوث الدین برهانی

>>>   مردم شمالی علم دوست اند نمونه آن دانشگاه البیرونی دانشگاه پروان دانشگاه پنجشیر میباشد
عبید دانشیار

>>>   ...اقای گذر هرگزدرقتل های محمد انوردنگر وغیره دست نداشته وبعد ازپیروزی حکومت موقت دراثراشتبهات دنگر به منطقه کوهدامن مردم میخواستند انتقام بیگیرند مگر قوماندان گذر اجازه نداد ودرمقابل شان ایستاد لذاقوماندان گذر درمیان مردمش ازاحترام خاص برخوردار بوده....
اینجنراحمد

>>>   بنام خداوند دادگر و توانا"
چراغ ظلم و ظالم تادم محشر نه‌می‌سوزد، اکر سوزد شبی سوزد شبی دیگر نه‌می‌سوزد. اکر آقای "گذر" واقعیت ظلم، ستم و قتل کرده باشد، جزای شان را پروردگار عالمیان می‌دهد، اکرخدمت کرده باشد، از {خداوند بزرک} برای‌شان پیروزی تمنا دارم.
سحرالدین"بیگزاد"

>>>   در قذم سلام عرض میکنم برای همی شما دوستان عزیز خوب انسان ها خوب نمونه از انسانیت است که در کل در شان این رهبران ... ما دیده نمیشود. ما باید بکسی رهبر خطاب کنیم که از برکت آن آسوده و آرام باشیم. و معلوم رهبران ما چیکردند و حالت کنونی ما را شاید هستید. میر امان الله گذر در قدم باید علم میداشت تا برای خود درس انسانیت را میداد بعد جان سالم میداشت انشان با مفکوره میبود در کل در شان این رهبران ... دورغ گوی ما چیزی بنم انسانیت نیست و همین پوچ مفکوره باعث بدبختی جامعه ما گردیده اند...
میر امان الله گذر
میر رحمان رحمانی
حاجی الماس
خوجه نبی
و امسال همین بی سواد ها در دند شمال
کسانی که از این مردم بی سواد بی مفکوره های قرن 21 طرفداری میکنند آنها هم کاسه لیس ها شان هستند و در شان این نواع افراد هم علم ...وجود ندارد اینها از حق خود دفاع نمیتانند پس لازم نیست برای شان بی سوادی این ... مهیم باشد ..
تشکر استقلال از کابل

>>>   ...امان الله گذر فرزند صدیق ملت افغانستان وخادم مردم خود است بااحترام
حاجی سید محمد اکبر

>>>   ... این اعلامیه آی اس آی از ارگ کابل است- که میخواهند با چنین اعلامیه ها ضد شخصیتهای مردمی و جهادی زهر پاشی و برعکس اشخاصی مربوط به آی اس آی را مانند انور دنگر کوچی +اشرفغنی فضل الرحمانزی کوچی وغیره این دزدان وقطاع الطریقانطالبی . وهابی و داعشی را شخصیت سازی نمایند.
کابلی

>>>   عرض سلام وادب،
جناب صابرى ،شما در قسمت جنايات طالبان پنجابى وغير پنجابى كه توسط انور دنگر به كوهدامن وشمالى اورده شدند ومردم را به كوچ اجبارى مجبور ساختند خانه هاى مردم را به اتش كشيدند درختان وكشتزار ها راسوختاندند وغيره وغيره،چيزى ياد آور نشديد،اگر شما در مورد اين همه جنايات طالبان به همكارى أنور دنگر چيزى مى نوشتيد انوقت منصفانه مى بود كه در مورد امان الله گذر هم چند سطرى ابراز نظر مى فرموديد، توصيه من بشما اين است كه در مضامين اينده تان جانب انصاف را از نظر دور نداشته باشيد ،وسلام
رحيمى ،المان

>>>   نظر دهنده گان محترم‌که در دفاع این‌همه جنابان استین بر زده اند باز هم‌همان کور فکری و نظریات نوک تفنگ چور و چپاول را تحریر داشته اند سوال زدوخورد و سگ جنگی بودن نیست سوال از علمیت است سوال از دانش است سوال از داشتن سیاستمداران است اما نظر شما اقایان هم مثل عمل تان ابلهانه و طفلانه است یکی مینویسد که خودم هیت برسی موضوع از طرف مسعود بودم و نمیدانم که‌این کار را انور دنگر و افرادی به اصطلاح قومانده او کرده و پاکستانی را اورده و غیره یعنی باز هم عین کردار چون پشتون بود اما شمالی واال نبود ؟؟ جناب که نوشته اند این منطقه بنام جاده مرگ در دوره چور و چپاول بود به گمنان اغلب معلومات جغرافیای اش از سرای شمالی گرفته کاریز میر نهه پله میربچه کوت و‌شاید تا حدود قره باغ باشد چون در ان دوره این تنها جاده مرگ و سنگر به اصطلاح جهاد نبود مثال زنده ولایت کنر که حتی طالب در دوره حکومت شان نتوانستن کنترول صد در صد اش را بدست اورند حکومت نجیب تشکیل لوای ۴۴۴ کوماندوی خود را در کنر از دست داد و‌در رجه نظامی لوای ۳۷ را دو‌بار بنام ۴۴۴ رجه بردند ولایات دیگر مثال تنگی لوگر هم‌جاده مرگ داشت فرماندهان جهادی و قوماندانان بی حساب در دیگر ولایات کشور هم بودند اما سویه تعلیم و تحصیل نسل وقت‌و‌حتی امروزی شان با ما زمین و اسمان فرق دارد ولایت ننگرهار لغمان با وجود فاصله صد ها کیلو متر با پایتخت از نظر شاعر ادیب سیاستمدار وزیر ریس و‌غیره ایا با ما قابل مقایسه است ؟؟؟ اینجا مسله و هدف از گذشته نیست در ۱۳ سال اخیر چند مکتب جدید در این ساحات افتتاح گردیده کدام موسسه تحصیل عالی پوهنتون کدام شفاخانه و موقیعت تان زیر بینی پایتخت اما این مسله را هم بر دوش حکومت انداخته و از همین رهبران بی سواد تان که خون تان را معامله کرده و‌صاحب میلیاردها دالر بلند منزل و تجارتها شده اند طرفداری کنید چون حکومت کمونستها شما را کوبید طالب شما را کوبید حکومت‌کرزی شما را کوبید و‌حال نوبت حکومت غنی است همه و‌همه ما و شما را بدون دلیل میکوبند همیشه دیگرا ملامت بوده نه‌ما چون غیرت قبول واقیعت را نداریم بیسوادان معامله گران را در رهبری تان قرار داده اید اگر اشتباها و غلطی تا به خاطر رفاه شما دهن باز میکنند اول قوه استدعال ندارند ثانیا اگر با تیله و تمبه تا جای موضوع را مطرح کردند از ان دفاع نمیتوانند و اگر توانستند چون حکومت ها به عادت شان بلدیت کامل دارند با یک‌مقدار پول دهان شان را بسته نموده حقوق شما را معامله میکنند بنده هیچ‌کدام‌خصومت با امان الله خان‌گذر و یا کدام قوماندان سمت شمال ندارم نه در صدد کدام کریدت و‌منصب هستم چون اصلا با این حکومت و سرو‌کاری ندارم اما شما شمالی والان به گفته بسیاری تان دلیر و نمیدانم چی بیدار شوید دیگر از نوک‌تفنگ چیزی ساخته نیست علم و دانش ضروری است در غیر ان اولاده‌اولاده تان به همین حال خواهد ماند و تصامیم حیاتی قریه خانه و‌کاشانه تان را دیگران خواهند گرفت و شما با زندگی کمون اولیه و قوماندان پوسته‌های پنج شش نفری خوش باشید چون کاری دیگری از شما ساخته نیست
مسافر

>>>   وطندار کاملآ درست وحق گفته یی ، من هم از گلدره هستم والله وقتی نامش را با اب تاب و عکس هایش را با ابآ وقبا میبینم می شرمم وافسوس میکنم که چرا شخصی چون امان الله نماینده کوهدامن است حقا که این ... باید درزندان باشد. او نه تنها سه شخص مشهور را کشته بلکه به صدها جوان گمنام کوهدامن را بنام های این وان شهید کرده.
سیدعبدالغفور

>>>   ...میر بچه خان را درصف اوباشان محسوب نموده ثبوت حماقت ائست میربچه خان شخصیت تاریخ ساز کشور است ولی مجید از غلام حضرت کلکانی .... شکست خورد ودر حزب کمونست چین شامل بود وراپورش را از همین سرای خواجه بنام سخی اجمد وبرادرش لیسو بحکومت کموتست داد ومجید کشته شد وهواخواهان اواین دوبرادر را که درپارتی کمونست بودند کشتند امیر حبیب الله شخصیت با ناموس مجاهد بود ولی حسین نام از چها ریکار که معاون حبیب الله بود اورا بدام نادر غدارانداخت ونادر درقران مهر وامضا نمود که به حبیب الله ضرر نمیرساند وه رساند واسنم خائن قر انرا تا ابد درتاریخ کمائی کرد اکنون عنصر قاتل وظالم وخبیث انما الله گزر از پول چور وستم درمزار جایداد زمین ها خریداری نموده که عطای ... وامان الله درحزب جمعیت کشور را تا راج کردن ...
میر زمان از کل کان

>>>   قوماندان امان الله گذر مرد تاریخ وقهرمان کشور است ...
داکتر علی

>>>   این نظریات را اراکین بلنددولت مطالعه نمایند تادر مورد غصب زمین ها ی که توسط موصوف صورت گرفته تحقیق کرده بتواند .

>>>   میر امان الله گذر یکی از قهرمانان کشور است ...زنده باد بزرگان ما بویژه جنرال امان الله گذر ...
نصیر احمد ازهرات

>>>   محترم میر امان الله گذر نامرد نیست وشخصیت بزرگوار است...
سید عبدالقادر بادغیسی

>>>   ...امان الله خان گذر مورد احترام ما است ...نادر هروی

>>>   انور دنگر در حالیکه ااصلیت ان از سرزمین مرد خیز کوهدامن نبود وناقل بود فکر میکنم اصلیت ان قندهاری است مگر در سرزمین کوهدامن بزرگ شده بود ...مردم عادی غیر مسلح حرکت کردند تاخانه وزندگی اورا اتش بزنند مگر امان الله گذر اجازه نداد وجلو شان را گرفت وگفت همه را بخداوند بگذارید تا خودش جزا بدهد تا اینکه درمنطقه بادارانش یعنی پاکستان توسط دشمنانش به جزای عمال اش وانچه کشت کرده بود رسید وکشته شد ....
بسم الله پروانی

>>>   انور دنگر در زمان طالبان کاکایم که معلم مکتب وبچه خاله مرا درزمان طالبان بدون کدام جرم وگناه به شهادت رساند فقط خدا جزایش را داد ودرقبرهم بدهد ...
عبدالرحیم شکردره یی

>>>   ... انور دنگر درنتجه قتل ها وکشتار وچوروچپاول خودش در پاکستان کشته شد ودوم یاردل مانند یک سر بازوعسکر بود واو هرگز رقیب دگرجنرال قوماندان امان الله نبود یاردل مشکل قومی داشت به همه هویدا است که یاردل را دشمنش کشته نه قوماندان ...
سید شکور

>>>   من از ولایت بدخشان و ازشهری فیض اباد از گذر غنی هستم پنجاه و پنج سال عمر دارم بیشتر از سی و پنج سال عمر خود در سازمان ستمی ملی و پیروزی اندیشه مفکوره و ارمان های این سازمان که هدف و ارزوی همیشگی اش حل و بیرون رفت از مشکل مسله ملی و طبقاتی بود سپری کردم و دائیم در فکر و جستجو این بودم چرا دولت های نادرخان ظاهر شاه و داود خان نگذاشتن که تاجیک ها در قدرت شریک و صاحب مقام باشند....که واقعا نادر شاه ظاهرشاه و داود خان مردمان دوربین سیاست مدار و با فهم بودند....شما از روی ایمان و صداقت پاک و بیطرف به گذشته سیزده سال پیش این ... نگاه کنید و به قصر ها دارای و پول های بانکی امروز شان... اعطای نور بسم الله محمدی قانونی ها فامیل فهیم برادان معسود سالنگی ها و هزاران... دیگر از پنجشیر ...
محفوظ الله

>>>   هر کس در مورد هر کس نظر میدهد....میر امان الله گذر یک مجاهد، شخصیت ملی و محترم است، هیچگونه حرفهای کودکانه نام او را بد ساخته نمیتواند.
افغانیار

>>>   خون ناحق دست از دامان قاتل بر نداشت -
دیده باشی لکه های دامن قصاب را
عبدالله ریحان

>>>   ترک خطا پسندمن هرگزخطا نمیکند
اصل خطا خطا بود اصل خطا نمیکند
تمام متن ونظریات را به دقت مطالعه نمودم هریک شما محترمان ازدید خود موضوع را تحلیل نمودئید . تاریخ ثبت وقایع گذشته است .تاریخ قضاوت میکند که جناب محترم میرامان الله گذر درسرزمین شمالی کاری مفید راانجام داده ویا نه .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است