فتوای شکمبه ای و روده ای
من واقعا از این فتوای شکمبه ای شگفت زده شدم، چه باورم نمی شد که دکتور نیازی چنین فتوای سفیهانه ای دهد، خواستم تا مبنای این دیدگاه را در سیمای شریعتِ ‌اسلامی به بررسی بگیرم که دیدگاه اسلام در این زمینه چیست؟ 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۳۸    ۱۳۹۴/۱/۱۴ کد خبر: 92223 منبع: پرینت

دکتر محمد ایاز نیازی سخنرانی خویش به مساله ای استناد می کند که نه مبنای دینی دارد و نه عقلی، نه منطق می پذیرد و نه فقه و قانون؛ نمی دانم چرا برخی اوقات اینگونه فراتر ازهمه چیز حکم می کنند؟ جای خدا قرار می گیرند و عصای موسی برزمین می کوبند... ایشان به این باور است که اگر دیوانه ای برادرِ شما را به قتل برساند و شما در همان زمان به دفاع از برادرتان دیوانه را به قتل برسانید، قاضی و دادستان حق ندارد که شما را متهم و مواخذه کند... !!!

من واقعا از این فتوای شکمبه ای شگفت زده شدم، چه باورم نمی شد که دکتور نیازی چنین فتوای سفیهانه ای دهد، خواستم تا مبنای این دیدگاه را در سیمای شریعتِ ‌اسلامی به بررسی بگیرم که دیدگاه اسلام در این زمینه چیست؟

اولا از ناحیه صدور حکم:
ایشان قبل از اینکه ثبوتی در اختیار شان قرار گیرد، لب به سخن گشوده و یخن دریده اند، خودشان حافظ کل قرآن هم هستند، حداقل به این آیه درنگ می کردند: «يَاأَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ جَاءَكُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا أَنْ تُصِيبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَى مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِينَ» [الحجرات: 6] ای کسانی که ایمان آوردید، اگر فاسقی خبری را به شما می آورد، تحقیق و جستجو کنید، مبادا که صدمه ای به قومی بزنید و بعد نسبت به کرده ی خویش پشیمان شوید.

شگفت آورتر این که جناب «نیازی» حتی همین داستان را هم نمی پذیرد و می گوید که: رفتار این مردم ناشی از احساسات دینی است و در چنین مواردی نادیده گرفته می شود.

نمی دانم جناب دکتور از کدام دین سخن می گویند؟ دین اسلام یا دین خشم و پشم؟ دین اسلام که به صراحت می گوید: شما در هرکاری تحقیق کنید تا مبادا گرفتار اشتباهی شوید و بعد پشیمان گردید... اما دین خشم و پشم – شاید – به این اسلام زیاد اعتنایی نداشته باشد و هرچه هوای نفس گفت به آن عمل کند.

پدر و مادرش، مدارکی که او تحصیل کرده است، گذر و محله‌ ای که او زندگی می کند، همه گواهی می دهند که آن زن اهل چنین کاری نبوده است و چیزِ بدی از راو ندیده اند، اما جناب دکتور با کمال جرات می گوید: این کار درست است و سوختاندن اش اسلامی است.

اگر این سخن را از سر احساسات زده است، چرا دوباره اظهار ندامت و بیزاری نمی کند؟

دوم، فرض ثبوت:
فرض را بر این بگیرید که چنین قضیه ای ثابت شده و قطعی است که این زن قرآن را به قصد و عمد، سوزانده است، آیا از نظر اسلام برای مردم اجازه است که خودشان تصمیم بگیرند و به اجرای حکم بپردازند؟

در زندگی انسان بالاتر از ناموس، چیزِ دیگری تعریف نشده است، مطابق احکام شریعت اسلامی، هرگاه مردی زنِ خویش را با مردِ دیگری می بیند، لازم است که چهار شاهد در محضرِ محکمه حاضر کند، در غیر آن ادعای او بی اثر است.

ابوهریره می گوید: سعد بن عُباده، گفت: ای رسول خدا (ص) اگر همسرم را با مردی دیدم، آیا در پی چهار شاهد بروم و رهای شان کنم؟ ایشان فرمودند: بله! چهار شاهد بیاور. (إكمال المعلم بفوائد مسلم ج5 ص92)

ابن حجر عسقلانی در این مورد به خوبی توضیح می دهد:
حکم کسی که همراه با زن خویش مردی را در حالِ زنا می بیند و او را می کشد: در این مورد علما باهم اختلاف دارند: جمهورِ علمای اسلام به این نظر هستند که چنین شخصی باید قصاص شود.

امام احمدبن حنبل و اسحاق معتقد به این هستند که اگر شخص « بّیِّنه» اقامه کرد، قصاص نمی شود.

شافعی می گوید: ظاهرا قصاص ساقط نمی شود ولی این که شخص برحق است یا خیر؟ بین او وخدایش گذاشته می شود وقصاص اجرا می گردد.

عبدالرزاق صنعانی، به سند صحیح از «هانی بن حزام» آورده است که شخصی همراه بازنش مردی را دیده بود و در جای، هر دو را کشته بود، عمربن خطاب نامه ای را در محضر عمومی به فرماندارِ شهر مبنی بردستگیری شخص، فرستاد و نامه دیگری را مخفیانه فرستاد تا دیه ی مقتول پرداخته شود.

امام شافعی می گوید: سخنی ازعلی بن ابی طالب نقل شده که من مخالفی برایش پیدا نکرده ام و آن اینکه: هرگاه شخصی همراه با خانم خویش مردی را ببیند و آن مرد را به قتل برساند، در صورتی که چهارشاهد آورده نتواند، قصاص بالایش اجرا می شود. (فتح الباري لابن حجر ج12ص 174)

مهلب می گوید: این حدیث دال بر وجوب قصاصِ کسی است که مردی را با همسرش ببیند و او را به قتل برساند، زیرا خدای متعال باغیرت تر از بندگانش می باشد، وقتی که در حدود، حضور شهود را لازم می داند، برای هیچ کسی جایز نیست که تحت هیچ نامی، از حدود خدا تجاوز کند و خون انسان به هیچ عنوانی نادیده گرفته نمی شود. (التوضيح لشرح الجامع الصحيح ابن الملقن، ج31 ص 263)

شمس الائمه سرخسی، از پیشوایان بزرگِ فقه حنفی در کتاب معروف خویش به نام «المبسوط» می گوید:« وَثُبُوتُ الْحُكْمِ بِاعْتِبَارِ كَمَالِ الْعِلَّةِ» حکم زمانی ثابت و پذیرفتنی است که علت آن کامل باشد. (المبسوط للسرخسي ج17ص 16) یعنی تا زمانی که علت حکم به کمال نرسیده است، ثبوت آن نیز ممکن نیست...

حالا اگر کسی از جناب نیازی صاحب بپرسد که: شما واقعا می دانستید که این زن قرآن را سوختانده است؟ واقعا می فهمیدید که به هدف عناد و دشمنی بوده است؟ واقعا شما برای این فتوای خویش مبنا و دلیلی دارید؟ در پاسخ جز یکی از دو راه را نخواهند رفت:
یا به همان تحکم خویش ادامه می دهد، که «خسرالدنیا والاخره» خواهد بود و یا اظهار بی اطلاعی می کند که بازهم خساره ی اینهمه هتاکی به خانواده ی مقتول و حفظ حیثیت اش به عهده ی جنابعالی است.

تمام داد و فغان اسلام مبنی بر تحقیق است،‌ نه چیز دیگر، هیچ کسی از هتاکان حمایت نکرده است، ولی فتوای سرچوک هم کار خردمندانه ای نیست، شخصیتی چون دکتور نیازی، نباید همچون عوام اینگونه لجام گسیخته فتوا دهد؛ مگر خدای متعال نفرمود: «ولاتقف مالیس لک به علم» درچیزی که علم نداری دخالت نکن؛ عوض اینهمه اظهاراتِ گناه آلود، بهتر بود که اول جناب عالی علم خویش را کامل می کردید وسپس لب می گشودید...

مگر خدای متعال به صراحت نفرمود که: « لَوْلَا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ ظَنَّ الْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بِأَنْفُسِهِمْ خَيْرًا وَقَالُوا هَذَا إِفْكٌ مُبِينٌ} [النور: 12] چرا هنگامی که مردان و زنان مومن شنیدند- حداقل- حسن ظن و گمان نیک در نزد خودشان نکردند و نگفتند: این یک بهتان بزرگی است...

جناب دکتور نیازی! فردای قیامت در پیشگاه خدا و در این دنیا درپیشگاه وجدانِ جمعی چه جوابی خواهید داشت؟
آبروی یک خانواده به باد رفته است و خونِ انسانی ریختانده شده است، به این سادگی از کنارش گذشتن، جفایی است به دانش و ارزش، خیانتی است به دیانت و امانت، بهتانی است به علم و اعتقاد.... قمار یک عمر نماز و روزه و زکات و حجِ خویش را در یک جمله باختن، از صفات هنرمندان نیست و هنری نمی خواهد...

من باور دارم که جنابعالی شریک این جنایت می شوید، اگر از گفتار خویش ندامت نکنید و برنگردید.

چالش:
1-جناب دکتور نیازی لطفا به اثبات برساند که هرگاه شخصی دیوانه ای را به دفاع از برادرش بکشد و او مواخذه نشود، در کجای دین چنین تصریحی شده است؟

2-دست‌ کم لطف کنند که از کجای دین استنباط کرده اند؟

3-لطف کنند که در کجای اسلام، سوختاندن قرآن را کفر و مجازات اش را اعدام دانسته اند؟

4-بفرمایند که عثمان بن عفان خلیفه سوم مسلمین کسی بود که نسخه های قرآنکریم را جمع آوری کرد و تنها قرآنی را گذاشت که به لهجه ی قریش بود، سایر قرآنها و قرائت ‌ها را به آتش کشید... تا کنون نه کسی کافر گفته است و نه هم گنهکار... لطف کنند مرجع سخن خویش را بگویند تا دیگران هم آگاه شوند.

5-جناب نیازی، شما اگر یک موردی را پیدا کردید که اسلام پیش از قضاوتِ قاضی، هرکسی را اجازه داده باشد تا هرچه می خواهد بکند، من به اشتباه خویش اقرار می کنم.

6-اینهمه به کنار، شما اگر در یک جایی پیدا کردید که سزای سوختاندن قرآن را کشتن گفته بود، بازهم من باکمال میل از گفته های خویش دست می بردارم و سخن شما را قبول می کنم.

باور دارم که چیزی برای گفتن ندارید، فقط به عنوان برادر مسلمان، می خواهم که از فتواهای سرکوچه ای دست بکشید که از شما چنین توقعی نمی رود.

دکتور محمد صالح مصلح


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   جناب دکتورباخواندن مطلب شیرین و مدلل تان خیلی بهره بردم خوشا به دانشمندان واقعی ما. من یک انجنیرجندان معلوماتی درمواردندارم اما همینقدرمیدانم اگردین اسلام دین وحشت و آدمکشی میبودطی چهارده قرن اینقدرمردم پیرواین دین نمیشد. اماحال که بعضی ... ملاها پیداشده دین جدیدوهایبیت وامثال آنراپیشکش کرده مردم راگمراه و خشونت رارایج ساختندکه دربعضی موارداسلام بنام تروریست نام کشید. من به دانشمندواقعی افنخارنموده ... وهابیت رامزدوربیگانه میدانم.
وطندار

>>>   نوسنده محترم.
بنظر می رسد شما هیچ اگاهی از گفته های داکتر نیازی ندارید که ایشان در روز جمعه قبل از نماز چه گفتند...تمام افغان ها و همه مردم دنیا از این حادثه ناراحت شده اند و استاد نیازی همچنین. من صحبت خانواده فرخنده شید را دیدم که از استاد نیازی پشتیبانی کردند ام ...

>>>   نیازی دکتر نیست تازه اگر هم باشد فقیه نیست!دکتران هر روز خطاهای زیاد میکند،این ملاهای ...تنها چیزیکه برایش مهم نیست جان انسانهاست که اشرف مخلوقات هستند،مردم افغانستان هرچه مصیبت میکشند از همین ملاهای پول پرست وشکمبه ای هست،دولت باید جلوی بعضی ملاها...را بگیرد که دیگر با فتوأهای شکمبه ای اش جان انسانها را با آن حالت شنیع نگیرند!
نادرشاه

>>>   با تشکر از جناب دکتر مصلح که از حقوق ضعفا و مظلومین دفاع کرده و فتواهای دروغین و برخاسته از هوای نفس و نسبت دادن ان به شریعت الهی اسلام را محکوم می کنید. اجرکم عندالله.
سیدمحمدعلی عادلی ماسترفقه و معارف اسلامی

>>>   چرا کاری کند عاقل که بار آرد پشیمانی۰ عالم واقعی این کار را نمیکند۰هیچ عالمی محکمه صحرائی و حشیانه را تائید نمیکند۰ عالم چه کاری چه؟ عالم نباید از احساسات کار بگیرد و عمل نادرست و وحشیانه را به عجله تائید کند۰ گیرم فرخنده گناه کار بوده اول باید به قضا و محکمه عادلانه سپرده میشد، بعد مطابق قانون کشور جزا داده میشد۰

>>>   در مورد زلمی زابلی عضو مجلس سنا اگر انتصابی باشد باید هرچه زودتر برکنار گردد۰ ولی اگر انتخابی است پس همان جمله ، یعنی اگر شرافت میداشت بعد از این رسوائی باید خودش استعفا میکرد۰

>>>   استاد محترم وبزرگوارم دوکتور محمد صالح مصلح !!!! بسیار تشکر از اینکه در رابطه به این قضیه وگفته های استاد نیازی موضوعات مهم را اشاره فرموديد ..... من واقعا متاسف است به وجود این چنین اشخاص که خودرا متخصص و تحصیل کرده های افغانستان میدانند و آنهم استاد فاکولته شرعیات ..... واقعا جای تاسف است ..
آرزو

>>>   مـــــلا اياز راه گــــم شــــــده !

>>>   ...داکتر ایاز دوباره ازبرداشتهای ناسالم ازسحنش حرف زد, بخانه فامیل فرخنده رفت....بهر صورت داکتر ایاز اگر اشتباه کرده بود ویا ازسخنانش تعبیر سوء شده بود دوباره ابهامات را رفع کرد...هیچ فرصت طلب نمیتواند ارفرصت استفاده کرده به علماء, قران ودین هجوم کند ویا عده عالم نماهای کینه توز از روی حسادت بر وی حمله کنند...
تشکر منصور از ترکیه

>>>   چنین افرادی جاهلی که خود را دانشمند اسلامی میداند، اسلام را با جهالتش نابود خواهد کرد... از این شخص گیله نیست؛ چون جهالت محصولش همین فتواهای سری کوچه و شکمبه ای است...
ضیایی

>>>   داستان را که شما نوشته اید درست است ولی اګر مرد کسی دیګری را همرایی همسری خود ببیند انرا بقتل برساند خداوند قاتل را جزا نمیدهد چون خداوند خود شاهد قضیه است و اګر تهمت کرده و مرد را بقتل برساند دوزخ جایش خواهد بود. وشما از فلسفه های ناقص دیګران پیروی نکنید ...و داکتری تان را در رشته خود پیش ببرید یک نیم میلیون کشته دادیم شما کجا بودید که حالا از حق وحقوق اسلام صدا بر پا کرده اید

>>>   خدمت جناب دکتور محمد صالح صاحب
السلام علیکم ورحمة الله وبرکاته. وبعد . معروضات چندی در رابطه به حادثه دلخراش شهادت دختر مسلمان افغان که به دست اوباشان ناعاقبت اندیش رقم زده شد در ذهنم حلقه میزند وپرسش های در فکرم خطور میکند و تا هنوز توجیه یقینی ازآن مُهر تأیید نخرده است. اما رسانه های مقامی هریک به طریقه خویش نغمه سرای کرده و برای عامه گوشزد نموده اند به قرار ذیل:
1- این دختر نسخه قرآن شریف را آتش زده و مجاور زیارت به دیدن ان به مردم صدا زده است که هله قرآن را سوزانده است.
2- این دختر از یک ملای تعویذ نویس قبلا تعویذی گرفته بود و بعد از اینکه تعویذش کاری نکرده نزد ملا آمده تا پول پرداخته اش را باز پس گیرد و ملا این بهانه را ساخته و تهمتی برآن زده است.
3- دختر برای زیارت آمده بود و مسجد را جاروب زده بعدا اوراقی را که از زمین جمع کرده بود شامل اوراق قرآنی نیز بوده به غرض اینکه زیر پای مردم نه افتد در اتش انداخته است اما ملای تعویذ نویس این عمل آنرا خلاف شریعت دانسته صدا بلندکرده است.
4- از جمله ای قاتلان یک جوانی که دختر را تعقیب میکرده است وقتی که به مقصدش ناکام مانده و اتهام قران سوزی را بر وی وارد کرده و اوباشان را فرا خوانده است.
5- دختر شانزده سال است که تکلیف روانی داشته و نا دانسته قرآن را به آتش کشیده است.
همین سوال پنجمین جنجال آفرین بوده که ابتداء ازطرف فرماندهی پولیس به پدر و مادر دختر شهید شده تلقین گردیده است و رسانه های شیطان منطقه بآن طنین انداخته و به سمع عامه رسانیده اند همین بود که بلا وقفه دکتور نیازی صاحب نیز نقل قول نموده به محضر عام این مسئله را موضوع خطاب خویش قرار داده اند و اینک شما نیز در رابطه به آن ...قلمطرازی نموده اید. حالا پرسش اینجا است که کدام یک ازین اقوال منقوله واقعیت دارد که سبب اطمینان خاطر همه انانیکه فقیر آسا در اذهان شان سوال های خطور میکند گردد.
6- فرخنده یک دختر دعوتگر بود همیشه مردم را از منکرات باز میداشت و به همین مقصد به زیارت شاه دوشمشیره آمده بود تا اینکه ملاهای تعویذ نویس را تبلیغ کندکه ازین عمل نامشروع توبه کنند وتعویذ تویسی را بند کنند اما ملای تعویذ نویس بر خلاف او اتهام سوزاندن قران را بسته و مردم را فرا خوانده است.
هاشمی

>>>   نیازی ملای سیاسی است . که از طرف حزب جمیعت حمایه میشود.
مجاهد

>>>   اغای دکتور مصلح، راجع به فتواهای نیازی چیز نمیګویم، چون نمیدانم ، ولی اینرا میدانم که همه اعمال بستګی به نیات دارد و بس. اینکه اګر یک کسی قرآن سوزی میکند نیتش مهم است، یک پزشک یا دکتور دامن همسرم را بخاطر تشخیص مریضی بالا میکشد و یک پروفیسور فزیک بخاطر اقدام فحاشانه دامن همسرم را بالا میکشد، عمل هر دو تا یکی ولی انګیزه تا زمین و آسمان فرق دار..

>>>   نیازی قتل انسان میستاید
هجوم گرگ و خوکان میستاید
ز شیطان پیشه دارد نی زیزدان
که مرگ دخت افغان میستاید

>>>   دوست عزیزم صالح محمد خان یک چیزره متوجه باش دراینجه صحبت من ربط به واقعه قتل فرخنده ندارد چون خاهر عزیزمان فرخنده را یک تعداد مردم که ازدین از اسلام ازاجتماع از کرامت انسانیت هیچ خبرومعلومات نداشتن که آن را به شهادت رساندن عاملین آن باید به جزای اعمالشان برسد درین دنیااز طرف دولت دردنیای دیگر خداوند (ج)خودش میداند... انکه داکتر عیاز نیازی اعتراف کرد که اشتباح کردم ویا رسانه ها ایدید کردن صدایم را به حرحال ...همش توهین به یک عالم دین کنیم امروز مردم مسلمان افغانستان به داکترعیاز نیازی باری شخصیت نیاز جدی دارن چون یک عالم برجسته درکشورمان هست دوست عزیز.

>>>   جناب دوکتور مصلح
به عنوان یک مسلمان روشنفکر اینقدر میدانم کشتن دوشیزه فرخنده واقعا یک عمل زشت ،غیر انسانی و غیر اسلامی بود،وبه ضم شما من هم با فتوای سرچوک دوکتور نیازی کاملا موافق نیستم و کار خردمندانه ای نکردند و عمل شانرا به خود شان گذاشت. اما سوال من از جناب شما اینست که چرا ... بازار دشنام را چنان گرم‌ نمودند که گروهی از افراد فرومایه با تشدید اختلافات مسایل مذهبی عقده کشایی از دین و ملا نمودند و در این بازار دشنام یکتعداد از جوانان کم دانش و کاسبین کشور با چنان اشتیاق تمام به این کارهرزه مصروف شدند که همه هنجار های خوب اجتماعی کشور را یکسره از یاد بردند. درست است هر کس از حق‌شهروندی خویش باید استفاده نمود و به علت و معلول این نوع رویدادهای اجتماعی کشور با خرد اجتماعی و با متانت و شهامت به تحلیل و تفسیر پرداخت و همیشه پاس‌ حرمت دین ،فرهنگ و کلچر را نگهداشت. و به مانند یکتعداد از جیره خوران جامعه مدنی وحقوق بشر سخن را به زشتی و ناپاکی نیالوده و به خوبی و خونسردی به علل و انگیزه های این حادثه پرداخت و افکار مردم را به کاوش گرفت تا بدینگونه در برداشت های دینی مردم نو اندیشی به میان اید. آیا ما با این نوع گفتار و بینش، به چیزی‌ دست خواهیم یافت ؟ درست است که طی بیست سال اخیر نسلی به صورت نیمه باسواد، خواندن و نوشتن را آموخته اند، تکنولوژی مدرن ارتباط بی‌کرانی را در اختیار آنها قرارداده است ، اما نباید فراموش کرد که اکثر این ...برای از هم پاشیدگی و دریدن لایه های فرهنگی و اسلامی کشور ماموریت خاصی را دنبال میکنند...
آیا این گونه رفتار ها تا کنون کدام حقی را اعاده نموده است یا خیر ؟ بلکه به نظرم رسیدن به آنرا دشوارتر نیز نموده است. ظاهرا دراین کشور قانونی وجود دارد که متولیان نهاد های امنیتی و حقوقی مسوولیت حفظ حقوق شهروندان کشور را دارند..دولت های استعماری با فر آورده های اقتصاد پیشتازو تکنالوژی مدرن، قضایا کشور مانرا در یک فضای ناامن و غیرقابل اعتماد در درون جامعه ما دامن میزنند. بنام نقد فضای فکری و فرهنگی ما را که بیشتر از طریق میدیا و رسانه های تصویری کشور با حمایت مالی جدی کشور های استعماری زمینه سازی میگردد ،خدشه دار میسازد. بهبود این اوضاع نه تنها در کشور ما بلکه در جهان اسلام مخصوصا در بعد همگرایی و امنیتی ترویج قرائت‌های خردگرایانه از دین را ضرورت دارد. دگم اندیشی و تعصب فراتاریخی را باید کنار گذاشت وبه دین‌ورزی و دین پروری توجه جدی گردد. تا زمانیکه ثبات فرهنگ اسلامی و توسعه دینی و اخلاقی در کشور رونما نگردد ، ادامه این ناسزا گویی ها و اختلاف در مورد هم دیگر،دوره های جدیدی از بحران‌های اجتماعی را به میان خواهد آورد. گفتگوی بین الافغانی را با سنت‌‌های فکری مختلف با فروتنی در برابر یک‌دیگر فرا گرفت، و نباید هر کدام خود را کامل و برتر و دیگری را ناقص و ابتر تلقی کنیم و تصور از خویش و دیگری را همواره بایددر حال اصلاح و تکمیل شدن پنداشت. اگر داعیه خودخواهی و تیوری حذف دیگران را کنار گذاشت، در ان صورت ما به یک افغانستان مستقل ،مرفه و شگوفا خواهیم رسید.
محمد شاه بارز شهر اکلند، نیوزیلاند

>>>   تشکر از دکتر صالح واقعا بیانات زیبای ارائه کردید امید که کج فهمان ازدین متوجه اشتباه شان بشود.گرچند من ارادت خاص به جناب نیازی دارم وخودم هم تعجب می کنم که ایشان چرا در پرونده فرخنده دچار اشتباه شد وایشان عالم معقول وتا جای که من صحبت های ایشان را گوش کردم انسان با درگ بالا به نظر می رسد.امید که متوجه اشتباه خود گردد.

>>>   برادر عزیز کدام دوکتور و کدام مولوی این نیازی خود را کم است که خود را امام قرار بدهد در حالیکه یک شخص بسیار ...کم علم و بی منطق است این فتوا هارا برای فامیل ات بگو ترا مردم خوب می شناسند
شغنانی کابل

>>>   اینها نمیخواهن که مردم ازدین اگاه باشن وجلوی پیشرفت مردم راگرفتن تابه مردم حکومت کنن وازاحساسات مردم استفاده نادرست میکنن...

>>>   شما به ناخن نیازی صاحب هم نمیرسید جناب پس خود را ضایع مگردانید.

>>>   دوستان محترم مردم افغانستان همیشه هرچیررا زود تاید وردمیکنند بدو اینکه کمی تحلیل کنند همیشه هرچیز را ناچشیده نباید تلخ ویا شرین خواند احساسات مان بالا ی عقلان مان غلبه میکند وبعد ندامت میکشیم ....

>>>   عاملی که دین و اجتماع را به مخاطره می اندازد بدون شک وجود طالب،داعش و حامیان آنها نیست بلکه نگرش ها و باورهای داعشی و طالبانی منحل در خون ملت است، و چنان تبدیل به یک پتانسیل مخفی شده که فرصت هایی مانند قضیه ‫#‏فرخنده‬ کافیست تا این همه، جوشش پیدا کند و فاجعه بار گردد بعد آن وقت است که پی می بریم با چه قاتلین بالفطره ی طرف هستیم این خشونت ها از دین نه بلکه از کج قالب بندی بعضی علمای قشری سرچشمه می گیرد کسانی که از دین نان میخورند و دین را خدا را وسیله ساخته، زیر چتر آن به هر عمل و کار خود جنبه فرا انسانی و خداوندی میدهند از این منبر فتوا صادر میکنند، حکم میدهند و در ادامه هم جماعت انجماد مغز تکبیر گوی پای منبر نشین هم که خدا را شکر زیاد داریم ناگفته نماند که این نوع بشر با مکانیزم های دفاعی و عملی و عکس العملی زیادی آشنا هستند در بدترین شرایط ممکن هم با متوصل شدن به راه کارها و داخل شدن به یک پوسته ی محکم دینی از پس شاهکار های زیادی به خوبی بر می آیند به طور مثال توانایی آن را دارند که حتی با خانواده مقتولی که قتلش را توجیه کرده اند هم با وقاحت تمام عکس یادگاری بگیرند و در عکس هم پوزخند معنی داری را روانه ریش کشر و مشر و خاص و عام کنند.
کاوه رادمنش

>>>   دوکتورصالح هیچ متوجه نشده که اگر داکترنیازی صاحب سخنی گفته نه به فرموده یک نفربلکه بیشتررسانه ها وحتی بیشماری مردم گفتند که فرخنده تکلیف روانی دارد وقرآن را سوزانده است دوم خداوند اگرکسی را که گناهی بکند وتوبه بکند می بخشد وحتی داکترنیازی گناهی هم نکرده بلکه ازخانواده فرخنده معذرت خواسته است سوم اگرامامی سخنی درمنبر می گوید آیا آن فتوا است درحالیکه فرموده داکترایازنیازی نقل قول ازدیگران بود چهارم داکترایازنیازی سخنی بعدازواقعه را گفته است نه بعد ازواقعه را خداوند فرخنده را شهادت نصیب فرموده بوده وتقدیرش چنین بوده پس ... جاهلان توهین به علما واسلام می کنید .این یک پروژه ای ازطرف رییس جمهور وامریکا است به خاطر گرفتن داکترایازنیازی چون شخصیتی است که هیچ وقت درمقابل دشمن این وطن سرخم نکرده است ما باید به عوض توهین کردن به علمای واقعی اسلام خواهان به دادگاه کشانیدن قاتلان فرخنده باشیم ونباید سخن چند کمونست را که برضد اسلام دسیسه چینی می کنند قبول بکنیم
سادات تخاری

>>>   برادر محترم نویسنده ! اولاء همگی اینها مانند نیازی ازدین معظم اسلام استفاده های سو ء مینمایند. اینها همه ملاهای درباطن انگلیسی اند که اسلام عزیز واین دین مقدس را به بیراهه وکجراه کشانده اند....اینها همه وابسته به شبکه های انگلیسی هستند .شما کمیته 300 وکتاب سیاستبازی ونیرنگ را مرورنمائید. دستگاهای انگریزی وآمریکائی همه فعال هستند وشب وروز در صدد ضععف ساختن اسلا عزیز دست اندر کارند. ثانیاء لفظ دکتور ازلسان لاتین مشتق شده است نه ازکدام لسان دیگر این موضوع صرف مربوط علوم ساینسی ریاضیات الجبر وطبابت است نه لقب ملا ها لطفا برای او هرگز داکتر نه خطاب ننمائید ونه بنویسید درجات علمی علوم مثبته مربوط ملاها نمیشود. این کارا آی اس آی و انگلیسها جهت فریب مسلمانان بکار میبرند تا ازعلوم مثبته ممالک جهان اسلامی بدور نگهداشته شوند ودر جهل مطلق باقی بمانند. موضوع را خلص نوشتم لطفا شما هم در زمینه تتبعات نمائید تا اسلم عزیزرا ازچنگ این دوکانداران دینی که همیشه استفاده ای ناجائز کرده اند.
بااحترام رسولزی

>>>   آقای دکتور صالح:
تشکر از نوشته مستدل تان. یک چیز را میخوام تذکر دهم که من بسیاری خانواده ها و ازانجمله خانواده خود را دیدم که شنونده تبلیغ اقای نیازی از طریق رادیو و تلویزون بودند ولی پس از فتوای شکمبه ای او وقتی موعظه های او از رادیو و تلویزیون پخش میشود رادیو و تلویزیون خود را خاموش میکنند یا چینل انرا تغیر میدهند. نیازی طاعات و عبادات چندین ساله خود را برباد داد.

>>>   كاش دو فيصد علمائ ما از دانش وارزش اجتماعي وحرمت انساني دين اسلام شموري هم معلومات ميداشتند بزرگترين افتخار أفغانستان ميبود محترم آقاي صالح مصلح كه اسم شان شاهد كفتار پر آرزش وافتخار دكتورا رادارد وأزدين اإسلامي معلومات مكمل دارند سپاس گذاريم انگشت انتقاد اينجاست كه آقاي نيازي رأ به غلت ودكتور ميگويند از كجا داكترى دارد از سورين فرانسه ويا مسوچوست أمريكا ويا ازكدام اكادمي شناخته شده ديگر . به اغلب گمان از قرطاسية فروشي پشاور آقاي كه إظهار خلوصيت از نيزيلاند به كفتار غلت قدم برداشته أند پرسان شود كه در ملك كه يك في ده هزار مسلمان ندارد چه ميكند برود زير علم جهالت نيازي براحت زندگي كند

>>>   خداوند شرماندش وبه غضب خداوند گرفتار شود . خواهش ما از شورای علما اینست که ملا نیازی را دیگر اجازه ندهند تا مردم را ازنام خداوند متعال بازی دهد!
فرید

>>>   تفکر وهابیت منشا تمام مشکلات از طالبان و القاعده و داعش و بوکوحرام و... است.

>>>   این ملای نقاب پوش که شاید یک یهودی باشد در لباس اسلام مسچد وزیر اگبر خان برایش اجاره داده شده و هر غلطی که بخواهد از همان منبر در مواقع اساس و خاص انجام میدهد. این انسان... باید هر چه زود تر از این جایگاه بر طرف گردد. و یک هیت تحقیق با صلاحیت تمام کیف و کان این جاسوس را پیدا و به کیفر اعمالش رسانیده شود. یک عده خوش باور و نافهم که صرف روی احساسات دینی و به نام عالم دین به چشم احترام می نگرند و میخواهند دیگران ها مثل ایشان تحت تاثیر احساسات بی مورد دینی قرار بگیرند و اعمال و رفتار این به اصطلاح عالم دین را نا دیده بگیرند. که به خطا رفته اند.مردم حالا با عقل و منطق برخورد میکنند نه بر روی احساسات. طالب وزیر اگبر خانی خطر ناکتر از طالب پاکستانی و پنجابی است. بنآ این...را گم کنید...یک ملای با خدا و شریف را به جای ان بگمارند تا دیگر مردم گمراه و ار دین خدا بیزار گردندنمردم این رویداد را تعقیب میکنند و نتیجه گیری میکنند.

>>>   با عرض سلام!
برادران عزیز ، جناب داکتر صاخب مصلح بالای تمام مسائل برویت احکام روشن کتاب آسمانی روشنی انداخته و باز هم نسبت تقوی و تواضع ایکه دارد در را با طرح سوالات خیلی ها مزین به تعالیم دین مقدس اسلام باز ګذاشته است تا در صورتی که اګر خدا نا خواسته درست نباشد آماده پذیرش حقیقت است. حال نوبت به شما میرسد تا به نمایندګی از ملا نیازی به سئوالات محترم مصلح صاخب جواب بدهید و اګر صلاخیت علمی آنرا ندارید با ملا نیازی در تماس شوید که به ای سئوالات طرح شـده جواب دهد. میخواهم این را اضافه نمایم که انتقاد از ملا نیازی و یا هم و در هر خالت تعریف نمودن از او به معنی اسلام ستیزی و یاهم حدمت به اسلام نمیباشد. اما جانب داری ازانچه حق نیست دشمنی با دین میباشد. بهتر است پیرو ارشادات خداوندی بوده از انسان بابت روابط انسانی که بنای آن نفرت و یا محبت بی اساس باشد نمرود و یا معبود نباید ساخت.
خلیل - غمګین

>>>   محترم دکتور صالح :به فکر من درد دلی دارید .آرزومندم خداوند درد دلت را با نور معرفتش منور گرداند .اینکه با اسلام ستیزان در پیوند قرار گرفته اید خداوند هدایتت کند .با این کفتار های بی مورد فکر نمیکنم قدر ومنزلت محترم نیازی کم شود .نیازی صاحب عالم محبوب ومتدین مردم افغانسان بوده همه مسلمان ها شایق شنیدن موعظه های ایشان میباشد .

>>>   به تمام هموطنان سلام تقدیم میدارم: جناب مصلح صاحب ممنون از مکتوب حقیقی شما که تحریر نمودید من درسال 1389 به این نتیجه رسیده بودم وبا دوستان خویش اینرا صحبت نموده ام وحال هم میگویم که ملا ایاز نیازی یک شخص مغرور ومتکبر است خداوند ج متکبرین را دوست ندارد.خداوند اورا به تکبر اش ذلیل ساخت.وبرای مردم افشا اش نمود.
قادری

>>>   یاهو
دین مبین اسلام دین عقل است وعفو ومحبت.هر کس غیر ازاینهاگپ میزند جاهل است.متاسفانه علمای ما تعداد بیشترشان خودشان را از این نعمات خداوند با رفتاروکردارشان محروم کرده اند.واسلام.
بچه نهنه

>>>   با تصریح قرآن کریم همه چیز برای انسان آفریده شده است، حتی قرآن کریم برای هدایت و راهنمایی انسان آمده است و اگر انسان نبود قرآنی در کار نبود. و این که حرمت جان انسان از همه چیز بالاتر است. لذا حتی اگر کسی قرآن را بسوزاند توهین به قرآن نموده نه این که مرتد یا کافر شده است و جزایش کشتن نیست و دیگر این که این گونه اشخاص را باید به دست قانون سپرد تا قاضی و حاکم در موردش حکم صادر و اجرا کند نه این که خود مردم، و اگر چنین باشد که در هر مورد عامه مردم حکم را جرا نماید هرج و مرج در جامعه به وجود می آید که با صریح دین اسلام سازگاری ندارد. برای مثال اگر کسی دزدی را در حال دزدی گیر بیاورد و یا کسی را که به زن و دخترانش خدای نخواسته تجاوز نموده در همان حال ببیند و آن را به قتل برساند حاکم شرع آن را قصاص می نماید و حتا اگر در حال دفاع از خود کسی را به قتل برساند باید قصاص شود. لذا کسی نمی تواند دیگری را بدون حکم قاضی به قتل برساند!!!

>>>   سلام خدمت همه دوستان عزیز
بااستفاده ازسخنان جناب دوکتور صاحب ایازنیازی بعضی مردم های گوم نام درصحنه ها پید شده اند که خودر مفتیح وفقیح و... پس اگر سوختاندن قرآن کریم جرم نیست وگناه ندارد ودرکتاب هم نیامده پس کدام گناه جرم است؟ نقاط منفی یک مسلمان را این قدر وسعت دادن گناه نیست ؟... داکتر صاحب ایاز یک عالم است نه تنها ملت افغان که بلکه تمام امت مسلمان به وجود چنین شخصیت درجهان اسلام فخر میکنند
بدخشی

>>>   سلام واحترام به همه!
دوستان هموطنم بعدازمرگ یخن دریدن رسم ما شده است.ایکاش همان لحظه ای که جسم یک انسان بهر عنوانی بود لگد مال میشد یک مردی، یک دانشمند ویا ادیبی ویا داکترووووپیدا میشد که حد اقل خودش رابالای آن دخترمظلوم می انداخت ومانع این جنایت وحشت انگیز میگردید.مرده پرستی درکلچرما نهادینه شده حال به عوض تاختن به این وان درفکر غیرت خود باشیم که درهمان لحظه چرا همه سیل بین بودیم؟ آیا درجمع انهمه تماشاگر یک نفرهم ازجامعه ای مدنی نبود که خودش را مانند حالا فدایی میساخت ودرمقابل خشم مردم نا دان میانداخت؟ درجامعه ای که دین همه دار وندار شان است وتبلغ های ( دین درخطر است ) مانند لالای مادران شان درگوشهای شان حک شده آغازگر چی گلهای راکه به آب نمیدهد. ازهمه اولترآغازگرودرقدم دوم پولیس که وظیفه ای اصلی وشرعی اش بود چی کردکه حالا دست به جنایات ببرنیازی وخانم سمین میتازید. بخود بی اندیشید که همان زرگتر دیگری میزنیدوزمینه ساز بحرانهای دیگری میشوید. بگویدلحظه ای که خبر شدید چی کردید.....؟؟؟؟؟؟ تاخت وتاز وبیادبی براین وان حق فرخنده را ادا نمیکند بی تفاوتی را کنارگذاشته کمی ازخودگذری رافراگیردکه جلو همچو حادثات رادرهنگام وقوع آن بگیرید نه اینکه نخست سیل بین باشد وقتی کار ازکارگذشت از روده ای پرتان براین وان بتازید وماجرا را گسترده تر بسازید.آیا شبه این حادثات درکشورما کم رخ میدهد لطفاً مردانه درهنگام حادثه عمل کنید بعدش چی فایده... درزمان طالبان پیش روی شما مردان زن لت میخورد کدام تان فداکاری کردید وجلوش راگرفتیتد فقط پنهان شدید وخودرا حفظ کردید.......

>>>   عجیب تر از همه اینکه آنهمه نیازی دوستانیکه از اسلام و قرآن دفاع میکردند اکثریت شان بیسواد مطلق که حتی خواندن قرآن عظیم الشان را یاد نداشتند.

>>>   پول است پول ل ل ل که چشم ها را کور و گوش ها را کر میکند

>>>   جناب مصلح! آقای نیازی واقعا سلیقوی وجوفی فتواء داده است وباید ازمردم افغانسات معذرت بخواهد.

>>>   شورای علما ... که تبلیغ محو خرافات را نمیکنند باید این کار را شورای علما انجام میدادند نه فرخنده چون باید تحلیل مشخص در یک اوصاع مشخص داشت تغییر فکر و عقیده از خرافات راه یک شبه نیست بلکه مدت زمان طولانی میخواهد این مسئله مثل اینست که در سال 1357 فرمان سواد اموزی برای زنان صادر شد که از ان به بعد شورش مردم بلند شد چون مردم امادگی پزیرش چنین حالت را نداشتند که زنان شان برود و سواد بیاموزد مگر به مرور زمان با آنها کار شد اکنون خود فامیل ها کوشش میکنند تا زنان شان رفته و سواد بیاموزند بنا فرخنده شهید بی تجربه بود نباید مستقیم مداخله میکرد بلکه بمرور زمان از چینل های مختلف برای تغییر عقیده مردم کار میکرد که اینهم مدت زمان زیادی بکار است انکشاف در یک روز صورت نمی گیرد روحش شاد باد
آرزو

>>>   هیچ جاهل در جهان مفتی نگشته‌ست از لباس
هیچ گنگ اندر جهان شاعر نگشته‌ست از شعار
قاضی و مفتی و اهل احتساب
مکرها ورزند جمله بی‌حساب

>>>   برای اینکه ملا هایی همانند ایاز نیازی را در افغانستان خوبتر بشناسیم که آیا اینها واقعا افراد عالم و دانشمند و و ارث دین پیامبر اند و یا اینکه ماسکی از اسلام بر چهره دارند و از دین استفاده ابزاری میکنند؟ بهترین محک و معیار برای اهلیت و علمیت و فداکاری آنها اینست که بدانیم؟ آیا اینها در مقابل جنایات طالبان که سر بریدند و انگشت بریدند و انفجار و انتحار دادند و کودکان معصوم و بیگناه را به جوقه اعدام سپردند و مسجد و مدرسه و مکتب و خانقاه و محراب و منبر را با تعبیه کردن بمب ها و به خاک و خون کشیدند و نه به قرآن احترامی روا داشتند و نه بر کودک و پیر و برنا و خورد وبزرگ بخشیدند و همه را از دم تیغ خونبار خویش کشیدند- سکوت کردند و هرگز حرفی بر زبان نیاوردند و یا با غیرت و همیت اسلامی و رسالت شکوهمندی که بر عهده داشتند چهره های دشمنان دین و جواسیس بیگانگان را که در زیر نام اسلام و دین الهی ،جنایات هولناک مرتکب میشوند افشاء و برملا نمودند؟ آیا اینها فقط حتی برای یک بار هم در مورد جنایات وجدان سوز طالبان حرفی زده اند؟ اگر نیازی و امثال آن که خودشان را وارث بلا متنازعه دین پیامبر میدانند در این راستا رسالت شان را به نحو احسن ادا کرده باشند و از عزایم و جنایات طالبان که تاریخ و سرنوشت و دین و قرآن و ایمان مردم ما را به مضحکه و ملعبه گرفته و در نابودی آن کوشان هستند و آنرا سیاه و تار ساخته اند - هوشدار داده باشند بدون تردید وارث دین پیامبر اند و احترام آنها واجب برای همه مومنین و بشریت میباشد و برعکس اگر در مقابل اینهمه فجایع طالبان سکوت کرده اند و حرفی بمیان نیاورده اند، اینها دین دین پیامبر و منافقین ... بیگانگان بوده که در زیر ماسک اسلام برای اغراض شخصی و دشمنان افغانستان مصدر خدمت هستند.
پروانه

>>>   هنوز هم آقای نیازی جوان و کم تجربه و کم معلومات است یک سهوی بنا بر همین دلیل کرده است باید اران عذر خواهی کند و ملت با حوصله کشور ببخشند . جناب شان باید بیشتر و در سایر علوم به آموختن و مطالعه بپردازند . یک شخص که دعوی عالم بودن و شوق فتوی دادن را در خود دارد باید به تمام علوم عصری هم خود را وارد سازد امروز درین دنیای ۱۶ شانزده قرن بعد میخواهد پیشرو باشد وقتی می تواند کامیاب باشد و خوب به تحلیل -توجیه -ترحمه تآویل و تفسیر بپردازد که به علوم دیگر دسترسی همچنانی داشته باشد مثلآ در جرم شناسی و حقوق جزاء تا علی الحساب از منبر رای نه دهد که کسی برادر کسی را کشت برادر او فورآ او را بکشد یا... ودستگاهای قضایی نمیتوانند مداخله کنند
مولوی محمد حنیف هرات

>>>   ایا قوانین حاکم بر محاکم ما اسلامی است؟ایا واقعا بدنبال اینکه گفته میشود جمهوری اسلامی افغانستان ما یک کشور اسلامی هستیم،اگر اسلامی هستیم پس قوانین ما که در محاکم فرد مجرم را محاکمه میکند اسلامی است .حال سوال اینست اگر ما محاکم قضایی وحقوقی داریم کدام ملاباید در اینگونه امور مداخلت کند؟مگر ما در جنگل هستیم که هر کس دخالت کند ؟پس قوماندان امنیه وپولیس چکاره است؟اینگونه رفتار از ملا ها باعث هرج ومرج میشود که نتیجه اش سرافکندگی ما مردم است .
سالنگی از جاغوری

>>>   در شهر کابل مدتهاست که یک تیم از ملا های وابسته،جاسوس... به دین و میهن و ناموس و فوق العاده محیل و مزور آورده شده اند و در مساجد بزرگ و فاخر به حیث خطیب و پیشوا گماشته شده اند- این ملا ها در دوران مقدس جهاد و پرخاش علیه تجاوز روسها نه تنها مهر سکوت بر لب زده بودند بلکه علیه قیام برحق و رزم مقدس مردم سلحشور ما نیز بودند- بدون تردید استعمار پیر و نفرت انگیز، اینها را برای روز مبادا تربیه و آماده کرده بودند- این ملا ها به اسامی ایاز نیازی، عبدالسلام عابد، ظاهر داعی ، مفلح و چند تای دیگر، فقط در زمان کرزی نامهای شان بر سر زبانها افتید و به عباره دیگر- این عناصر را آوردند تا بوسیله شان فاکتور های نفرت و نفرین و انزجار مردم را از طالبان تروریست و خدای نشناس و انتحاری و انفجاری به سوی دیگری نشانه بروند و منحرف کنند. این تیم ملا ها برای اولین بار بوسیله اشرف غنی احمد زی که زمانی بوسیله کرزی رئیس دانشگاه کابل شده بود ، به جامعه معرفی گردیدند و با زبان چرب و نرمی که داشتند و با طمطراقهایی که از خود بروز میدادند و با سرمایه های هنگفتی که در اختیار شان قرار داده بودند و با رکلامی که از ایشان در وسایل ارتباط جمعی بگونه حساب شده انجام میگرفت توانستند بزودترین فرصت در میان مردم خوش قلب و دین دوست کابل جای پایی برای خود باز کنند- مردم متدین کابل به هرکدام از اینها به دیده اسکالر های اسلامی و دانشمندان و علما و فضلا نگاه میکردند و هرگز متوجه توطئه ها و دسایس محیلانه آنها و دست های پشت پرده نبودند- این تیم از ملا ها انگشت روی موضوعاتی میگذاشتند که مردم را به نفرت و انزجار از مجاهدین و از یهود و نصاری وا دارند و به صد ها سایت ها و فیس بک ها را بوسیله جنود خویش تاسیس کردند و با رویه کشیدن اسلام خواسته و ناخواسته هوا داران شانرا وا میداشتند که به گونه غیر مستقیم از طالبان و پاکستان و آی اس آی پشتیبانی و سپورت شانرا ابراز بدارند و از این چهره های منفور و مشمئیز کننده اولیاء الله عصر و زمانه در ذهن مردم به تصویر بکشند و هر کدام را قد وه والگو ترسیم نمایند- این ملا ها از یکسو بخاطر اینکه اعضای حزب اسلامی حکمتیار بودند و از جهتی هم با نژاد پشتونی قرابتی بهم میرساندند و علاوه برآن با ادعای اینکه در کشور های عربی و هم پاکستان تحصیل کرده اند و عربی سلمبه قلمبه ای هم بلد بودند و ادعا داشتند که دکتورا و ماستری هم در اسلام دارند- بوسیله اشرف غنی احمد زی به دانشگاه کابل نصب شدند و فعالینتهای شانرا نه در راستای کوبیدن اعمال غیر اسلامی و غیر انسانی طالبان بلکه در کوبیدن قشر مظلوم و مطرود اناث و زنان بخت برگشته افغانستان، در کوبیدن بی مهابای نشرات رادیو تلویزیونها، در کوبیدن برنامه ستاره افغان و سریالهای خارجی و مسایل متفرقه و متنازعه دیگری به استعاره گرفته وقف کردند و هرگز و حتی برای لمحه ای هم اعمال کافرانه و انتحاری طالبان کافرو بیدین را تقبیح نکردند و از سوزاندن مدرسه و مکاتب و بنگاه های تعلیمی و علمی و آتش زدن به قران بزرگ بوسیله آنها هیچگونه سخنی و حدیثی به میان نیاوردند و اگر به اجبار هم خواستند چیزی بگویند به گونه گنگ و مبهم از کنار آن جنایات هستی سوز گریختند و این اعمال وجدان برانداز را بر گردن یهود و نصارا و عمال آن انداختند ! و بعد با پررویی و سماجت بر دشمنان اسلام لعنت فرستادند! و هرگز بر طالبان خونریز و کافرو خاین و شرف باخته انگشت انتقاد بلند نکردند - اینها در خلال صد ها بیانیه بی محتوی و بیهوده شان حتی برای یک لحظه ای بر اعمال جنایت کارانه طالبان مکث نکردند و هرگز نگفتند که وقتی انگشتان مردم را طالبان بخاطر رای دهی بریدند به اساس کدام فقه و احکام شریعت غرای محمدی و حدیث پیامبر بزرگوار اسلام و نص صریح قرآن بزرگ بود؟- وقتی طالبان کودکان معصوم را در مقابل دیدگان مادران شان در هوتل سرینا و جا های دیگر به ضرب گلوله های آتشین بشهادت میرساندند به اساس کدام وجهه و فقه اسلامی بود؟ وقتی طالبان در درون مساجد و اماکن مقدس اسلامی انفجار میداند و در میان قرآن بمب منفجر میکردند و نماز گذاران مظلوم و بیگناه را بشهادت میرسانیدند- اینها با کمال حیرت در مورد اتحاد و اتفاق و همبستگی و یکپارچگی حرف میزدند! وقتی طالبان رهبران دینی و بزرگان قومی و جهاد گران و غازیان این میهن را با جا سازی بمب ها در درون مفعد های شان و در میان لنگی ها و عمامه هایشان، با حملات مدهش انتحاری بیرحمانه و ظالمانه از بین میبردند - اینها بر سریالهای ترکی و فیلمهای مبتذل هندی و نشرات تلویزیون ها انگشت انتقاد میگذاشتند و از فاسد شدن اخلاق جامعه خون میگرئیدند!! و همینگونه صد ها واقعه دیگر که این ملا های نامنهاد و وابسته هرگز روی آن مکث نمیکردند و نمیخواستند چهره های کریه و و بد منظر طالبان و آی اس آی و آن دشمنان دین و میهن و مردم را افشاء بسازند بلکه هنوز هم با طمطرقها و بزرگ کردن رگهای گردن های شان مردم را به خوردن بول تشویق و ترغیب میکردند. قسم به ذات خدایی که جان ما در ید قدرت اوست که اینها با این چهره های ظاهرا حق به جانب و ریشها و لنگی ها و چشمهای سرمه کشیده هرگز بر ضد اعمال کافرانه طالبان خوارج نیستند و نبودند و نخواهند بود بلکه با کمال پررویی آن اعمال شیطانی طالبان و گماشتگان آی اس آی را و انتحار و انفجار های آنها را از دل و جان تأئید میکنند و فقط بگونه کاذبانه خودشان را دشمن یهود و نصاری جا میزنند در حالیکه این حقیقت اظهر من الشمس است که طالبان و جنود این شیاطین خودشان زائیده یهود و نصاری و فرزندان نامشروع اسرائیل هستند- اینها با پر رویی و گستاخی چشمهای شانرا ازین حقیقت می بندند، در حالیکه میفهمند که کشور ما را طالبان به آتش کشیده اند و همین طالبان بیدین و کافر بودند که شرایط سرازیر شدن قشون یهود و نصاری را در میهن ما حادث گردیدند- اینها با وقاحت و بیشرمی در زیر سیطره همین یهود و نصاری، استادان دانشگاه شده اند! و در زیر ریش همین یهود و نصاری دارند بهترین دوره اقتدار شانرا به تجربه می نشینند و از خیرات معاشهای دالری همین یهود و نصاری به زندگانی آرام و پر زرق و برقی نایل امده اند و در زیر ریش همین یهود و نصاری بر منابر مساجد دست یافته اند ولی باز هم خائینانه و منافقانه بر ضد یهود و نصاری میرزمند، نه بر ضد طالبانی که ننگ و ناموس و میهن شانرا برای پاکستانی های کثیف و نامسلمان و خدای نشناس حراج کرده اند. اینها خوب میدانند که طالبان عزم را جزم کرده اند که ایدیالوژی جهاد را به ترورو انفجار مبدل نمایند و شهادت و قربانی و ایثار صادقانه را در راه اعتلای کلمته الله به خودکشی و انتحار مبدل بسازند و این ارزشهای والای الهی را در ذهن افراد خام و نارسا مسخ و کج و معوج بسازند- لطفا به چهره های این ملا های نامنهاد و وابسته و یهودی مشرب به دقت نگاه کنید و بر عملکرد ها و گفتار ها و لکچر های آنها در طول مدت زمانی که ایشان را میشناسید عمیق شوید، به وضوح مشائده خواهید کرد که به جز کوبیدن تلویزیون ها و انتقاد بر زنان و جایز شمردن ازدواج مردان با دختران نابالغ و سکوت در مقابل عملکرد هستی سوز طالبان و آی اس آی، هرگز انگشت انتقاد بروی فاجعه ای نگذاشته اند که مردم از آن رنج میبرند و زندگی و تاریخ و سرنوشت خود و کودکان خود را در مظان یک خطر ملموس میبننند- بدون تردید این ملا ها برای اغفال آمده اند نه برای روشن ساختن ذهنیت های مردم مومن افغانستان- آری دراین پس منظر اگر دیده شود به وضوح درک خواهید کرد که چرا نیازی و امثال او از آتش زدن دختر معصوم و بیگناهی اینقدر لذت وافر میبرند. فاعتبروا یا اولا ابصار
سارا صحرایی

>>>   شیخ عطار (رح) در تذکرۀ الاولیا مینویسد : نقل است که روزی [امام ابو حنیفه] از راهی می‌گذشت. کودکی را دید که در گِل مانده بود. گفت: »هوش‌دار تا نیفتی!« کودک گفت: » افتادن من سهل است. اگر بیفتم٬ تنها باشم؛ اما توهوش‌دار٬ که اگر پای تو بلغزد٬ همه مسلمانان که از پس تو در آیند٬ بلغزند٬ و برخاستن همه دشوار بود.« امام را از حذاقت آن کودک عجب آمد و در حال٬ بگریست و با اصحاب گفت: «زینهار! اگر شما را در مسئله‌یی چیزی ظاهر شود٬ و دلیلی روشن‌تر نماید٬ در آن مطابعت من مکنید.« و این نشانِ کمالِ انصاف است. حالا شما خود قضاوت کنید که عملکرد این تیکه داران نامنهاد و وارثان قلابی دین که جماعتی ... به سرمنزل نامعلومی میکشانند چقدر با دین اصیل و گرامی پیامبر و علمای واقعی اسلام فاصله دارد. نیازی اگر استعفاء ندهد گناه هزاران پیرو ساده انگار خوش باور خودش را نیز بر عهده خواهد گرفت و جرمش را مضاعف خواهد کرد.
نیکنام

>>>   حضرت علامه اقبال لاهوری چه زیبا فرموده اند:
زما بر صوفی و ملا سلامی
که احکام خدا گفتند ما را
ولی تأویل شان در حیرت انداخت
خدا و جبرئیل و مصطفی را !
(-_-)

>>>   فـــــــرخنده با سرخروئي مرد وملا اياز شخصيت تقلبي اش مرد وحالا ظاهر اصلي اش هويداشده ماحالا ميدانيم او چگونه عالم ديني است تاحال اشتباه كرده بوديم

>>>   تنها استعفا واز مردم معذرت بخواهد،درغیر آن این ملای تجارت پیشه ازنام اسلام ودین سر مردم را گیچ میسازد.

>>>   آیا ما واقعا به آنچه میخوانیم ومی شنویم هیچ فکر می کنیم اونی که به اصطلاح خودشه دوکتور میدانه وکشتن دختر بی گناره جایز می شماره به یک کاری خلاف شریعت وقانون نظر میده خوب او خودش گناه کاره.اما این آقای دکتور محمد صالح مصلح هم که بی گناه نیسته. ای دوکتور مصلح چرا قبح و زشتی گناه سوزاندن قران ره از بین میبری.طوری حرف میزنی که انگار بی حرمتی به قران گناه نیست.ای مردم این ها ره بشناسید حرفای دیروزشانه هم بخوانید کاری که پاس ترگ هم انجام میدهند ببینید.کدامشان واقعا مسلمان است.برید دنبال سر چشمه بگردید.نه اولی ره تشویق کنید ونه اینه . برید دنباله اسلام واقعی نه اونی که اینا میگه.
محصل انجینیری

>>>   به اسم جهادواسلام خون هزارن نفردرافغانستان ریخته میشودماهمه مسلمانیم ماراچندبارمسلمان میکنیدکه هرکی یخ سازمیزند چراهمه علما حرفشان یکی نیست ؟؟؟؟چرادریک کشوراسلامی جنگ باشد؟؟ای ملت ای علما جواب منوبدید؟؟؟؟؟هرروزجان انسانها بیگناه گرفته میشودایاانهامسلمان نیست؟؟؟؟ابروی اسلام رابردیددیگرنگوییدبرای اسلام میجنگیم بگوییدبرای پاکستان وعربستان وامریکامیجنگین کشورماراخراب کردیدب...؟؟؟؟؟؟...

>>>   هرانسانی اشتباه میکندواقای نیازی بایدمعذرت خواهی کندودیگر مردم رااگاه سازدوبه جان انسانها ارزش قایل باشن

>>>   جریان های بعد از قتل فرخنده چند مطلب را برای مردم ما روشن ساخت:
1- ما در یک سرزمینی زنده گی می کنیم که در آن قانون جنگل حکمفرمااست و از قوانین انسانی و مدنی اصلاً خبری نیست .
2- ما با نسلی روبرو هستیم که یک تعداد زیاد آن ها معتاد به خشونت شده و در هیج موردی و لو به مرگ و زنده گی یک انسان هم اگر مربوط باشد به عوض اینکه به عقل و وجدان انسانی خود مراجعه کنند ، به خشونت دست می زنند .
3- یک تعداد زیاد ملاهای ما مانند ملا نیازی به عوض اینکه فکر کنند و حقیقت را جستجو کنند غیر مسولانه خشم همان جوانان معتاد به خشونت و نا آگاه از دین را به قتل تشویق می کنند که باید دولت جداً پیشروی آن ها را بگیرد .
4-دولت نه تنها وظیفه اش را اجرا نکرده است بل که مرتکب ببزرگترین گناه نیز شده است . و آن اینستت که هیج نوع اعلامیه ای به خاطر آگاهی مردم و مرز صلاحیت ها و وجایب آن ها صادر نکرده است .
5- اگر ما در جنگل نه ، بلکه در یک جامعه زنده گی می کنیم که در آن یک دولت با ارگان های امنیتی و عدلی و جود دارد < پس هیچ کس زیر هیچ نام و بهانه ای ولو عقیده تی هم باشد و به خدا و قرآن هم ارتباط داشته باشد حق ندارد دیگری را متهم به کدام گناه و یا جرم نمود ه خود ش جزایش را تعیین نماید . این وظیفه ای ارگان های عدلی است نه کار مردم یا ملاهای مساحد .
6- شما به بینید که مردم ما چقدر وابسته به اشخاص هستند ، با وجودی که میدانند که آقای نیازی یک اشتباه بزرگ و یک گناه نابخشودنی را مرتکب شده ولی بازهم نامردانه و نا منصفانه از وی دفاع می نمایند .
بیائید سرخود را در گریبان نموده حق را حق و باطل را باطل بگوییم فرق نمی کند که در کجا است و به کی ارتباط دارد .
روشن ضمیر

>>>   دوستان عزیز وگرانقدر سلام علیکم ورحمت الله وبرکاته
ایا شما دوستان ازین عالیم دینی چه انتظار دارید او هم آقای نیازی باشد ؟
آیا یک عالیم دینی به این مهبوبیت باشد عذرخواهی ازین شخص پزیرفتی است یا خیر ؟
آیا هم چو عالمین دینی اگر جاسوز کدام کشور به عنوان یک عالیم آمده باشد چه میگید ؟

>>>   به نظر بنده خانم فرخنده نیز یکی از اجنت های خارجی بوده و یاهم بنابر تخلل در عقیده اسلامی میخواست موضوع را برپا کند تا ذریعه آن بتواند پناهندگی یکی از کشورهای اروپایی منجمله فرانسه دریافت نماید. ولی اینکه نتیجه اش چه شد شما شاهد حال هستید. این هم یکی از مخربین دین مانند عبدالرحمن ... زلمی کافر بود که یکی با شریک گرفتن با خداوند و دومی اش با تحریف قرآن کفر خودرا به مردم افغانستان اظهار داشت و در نتیجه توسط همین حکومت مردود بری الذمه اعلام شدند که عبدالرحمن کافر فعلاً در ایتالیا بسر میبرد. حالا برمیگردیم به اینکه این فرخنده نام چه کاره بود تا ملا تعویذ نویس را از نوشتن تعویذ باز میداشت؟ آیا از همین حکومت که حالا در دفاع از وی فغان بر پا کرده است نمیتوانست کمک بخواهد و با پیشکش دلایل با آن با بحث بپردازد؟ سزای قروت آب گرم است.

>>>   لطف نموده از سخنان بی جا خوداری نمایید اگر کسی مسلمان باشد پشت علما تبلیغ نمی کند ما وشما به یک تار موی داکتر نیازی رسیده نمی توانیم
فرهاد از جلال اباد

>>>   هی هی : قربان شما مردم شوم اگر درطول تاریخ اسلام ای ملا...تبیینی اگر فتوای شان ازروی اغراض وکورکورانه نمیبود ومطابق به اصل اساس شریعت اسلام میبود خو امروز دیگه این مشکلات بکش وبکن وبخور دردنیای اسلام حاکم نمیبود . وشما مردم چقدر ساده هستید. وای چه کنم ازدست شما.
ح."شفق"

>>>   تاکه ما خطابه های داکتر نیازی را شنیدیم وی در حالت وعظ به ګریان می آید و از مظالم امریکایی ها که بر مردم افغانستان کرده شکایت میکند که البته ظلم امریکایی ها هرجا که کرده باشد قابل تقبیح است. ظالم هرجا ظالم است و باید دست ظلمش را قطع نمود. ولی مانند دیګر ملاها ازهمین داکتر نیازی نشنیدم که بګوید که جرا طالب ظالم مردم مسلمان را ذبح میکند ویا چرا ملاهای ګمراه بچه های خورد، زنان و دیګر مردم را تشویق به انتحار میکند. بالای حکومت و امریکایی ها تهمت کردن یا اعتراض کردن برای ملاها بسیار آسان است چون از طرف اینها خطر نمیبیند ولی بالای طالب و ملای ګمراه اعتراض نمیکند چراکه زندګی اش در خطر می افتد وګرنه هرکس میداند که طالب ظالم است و ملای ګمراه که مردم را به انتحار تشویق میکند ګمراه است. مولوی عنایت الله بلیغ خطیب مسجد پل خشتی کابل چیغ میزند که چرا سپیشل فورس یکنفر را در میدان وردک شهید کرد ولی نمیګوید که چرا ملاهای و طالبان ګمراه بمب را در قرآن شریف مانده بود و ارسلا جمال والی لوګر و دیګر مسلمانان را در مسجر شهید کردند. این ملا ها جرا محکمه های صحرایی طالبان را تقبیح نمیکنند.... موضو سوختن قرآن شریف وظیفه حکومت بود که فیصله میکرد نه وظیفه ملانیازی. اګر ملا نیازی عقل میداشت و به راستی علم با عمل میداشت با شنیدن خبر از طریق تیلفون میګفت که ما به فضل خداوند حکومت اسلامی داریم که این موضوع را حل وفصل میکند و مرتکب را به سزای اعمالش میرساند. خلاصه بګویم که خداوند از شر ...ماوشما را نګاه کند این ها تاپه میزند و از خداوند نمیترسند. به پنجصد افغانی مزدوری که ازطرف آی آیس آی پاکستان برایش پرداخته میشود یک تعمیر مکتب را میسوزاند خداوند اینها را به سزای اعمالشان برساند.
خسرو ایوبی

>>>   سارا جان
داکتر صاحب ایاز دردوران جهاد درمکاتب ومدارس مجاهدین مصروف درس های دینی شان بودند ضرب المثل است که می گویند بی خریطه فیر نکن اما خدت بدون خریطه فیر می کنی اول معلومات کافی جمع آوری کن بعداً اظهار نظر ...
بدخشی

>>>   (0به نظر بنده خانم فرخنده نیز یکی از ))
به نظر بنده تو هم يكي از اجنت هاي داخلي هستي كه به يك دختر معصوم محجبه چنين ... بدون دليل بدون اسناد طوطي وار اجنت اجنت مي گوئي يك سند معتبر درين صفحه بگذار تا همه قبول كنند ...

>>>   باورکنیداگرعلمای ماحقیقت رابیان کننددرکشورماجنگ خاموش میشود ومردم مافریب علما راخوردن ماهم میتوانیم قران رابخوانیم ومهم معنی ان است وعمل کردن به قران ولی متاسفانه هیشکی به قران عمل نمیکنه ...

>>>   سارا جان ، کامنت زیبا و مشرح شمارا خواندم ، حقایقی را که بیان کرده بودید، در آن سوز دل خویش را نیز منعکس دیدم و از آن لذت بردم - میخواستم بگویم که اینگونه ملا ها همانند نیازی که به قول شما مساجد فاخر افغانستان را تحت سیطره خود در آورده اند و از بلند گو های ان بجای اینکه حقایق را بر مردم افغانستان بیان کنند متاسفانه با سخنان ضد و نقیض شان احساس صادق مسلمانان افغانستان را اشباع کاذب میکنند. اینکه چرا اینها از این بلند گوها از جنایات طالبان پرده بر نمیدارند و محیلانه از موضوع طفره میروند برای همه واضح و آشکاراست- زیرا اینها بیشتر از طالبان میترسند تا از خدای واحد و منتقم- به عقیده من اشکهای آنها همه اشکهای تمساح است و چیزی نیست جز فریب دادن و کانفیوز کردن مسلمانان خوش قلب و ساده اندیش.
مسلم از سر نبی بیگانه شد
باز این بیت الحرام بتخانه شد
از منات و لات و عزی و هبل
هر یکی دارد بتی اندر بغل
شیخ ما از برهمن کافر تر است
زانکه اورا سومنات اندر سر است!
اقبال

>>>   دانش آقای نیازی در مورد علوم دینی سطحی است و در علوم عصری و بشری ( که قرآن حکیم آنرا تآیید میکند ) هیچ است در چند موارد او را از گفتار تا کردار سنجیده ام بسیار عقب است چون مردم ما اکثرآ حتی بی سواد اند به قلقله های او بازی خورده اند . این آقا باید بر دانش خود بصورت پایه ای بیفزاید
دکتور علوم اجتماعی نصیر بابک کانادا

>>>   بدخشی جان خودت بی خریطه فیر میکنی یکبار دیگر نقد سارا را بخوان .
وطنخوا

>>>   بدخشی جان خوب گفتی که آقای نیازی در دوران جهاد مصروف درس های دینی شان بودند ، و به زعم شما در مکاتب و مدارس مجاهدین درس میخواندند و یا هم تدریس میکردند ولی همانگونه که مطلع هستید ، در آنزمان فاروق وردک، حامد کرزی ، ملا های طالبان و هزاران جاسوس دیگر نیز از سوی همان باداران یهود و نصاری شان شستشوی مغزی شدند و وقتی مجاهدین پیروز شدند ، آمدند و علنا به جاسوسی برای بیگانگان پرداختند- و همه آنانیکه در کنار جنایات طالبان ایستادند و از پاکستان و از مقاصد پلید او حمایت کردند - آنها جاسوس آی اس ای و بیگانه ها بودند- همانگونه که دوستان دیگری نیز در کامنت های شان مبرهن کرده اند - نیازی و امثال آن هرگز از جنایات وحشتناک طالبان انتقاد نکردند و همیشه در کنار طالبان جاسوس و کافر ... ایستادند و فقط کاذبانه بر ضد امریکا و حواریون ان ژاژ خایی کردند... بر آنانی باد که در مقابل جنایات طالبان سکوت کردند ولی در مقابل مظلوم ترین دختر بیگناهی همچون فرخنده خائینانه و نامردانه سنگر گرفتند - نیازی اگر شهامت دارد فقط پنج دقیقه در مورد جنایات طالبان حرف بزند تا همه بدانیم که او واقعا جاسوس بیگانه ها نیست! زیرا بزعم نیازی هر جنایتی را که طالبان مرتکب میشوند ، عین دین و ایمان است و هرکه بر ضد اعمال... طالبان سخنی به میان بیاورد او بایستی همانند فرخنده نابود و سوختانده شود.
سارا صحرایی

>>>   جناب دوکتورایازنیازی بسیاریک عالم برجسته بزرگ است یک طبقه مردم به خاطر شهرت که داشت میخواستن بت نام بسازند این قدرسرصداراه اانداختن بخاطرفرخنده چراعبدالرحمان کافرشد این مردم ودولت آنرابه جزای اعمالش نرساندن امروزهمه ازعدالت صحبت میکند
احترام تنها

>>>   تذکرات مخترم مصلح را مطالعه نمودم برای یک عالم هیګاهی لازم نیست که موضوعاتیکه با عث ناهنجاری های اجتماعی میګردد و سبب توهین همچو شما و دین شما از طرف عاملین دین ستیز میشود توجه نمود بهتر بود تا شما شخصا با محترم داکتر صاحب نیازی نشست مینمودید و نظر ایشان را جویا میګر دیدید

>>>   سارا جان کدام وقت شده باشد وقتت صرف شنیدن تقریر های داکتر صاحب ایاز کرده باشی ما عادت همیشه انتقاد کردن را بلد هستیم عادت درک کردن فکر کردن را بلد نیستیم درهمه خطبه های جمعه داکتر صاحب ایاز راجع به مسائیل روز موضع گیری های مشخص داشته اند ازنظر شما جتپنایات طالبان جنایت است وهرکس درباره امریکائیها چیزی بگوید کاذبانه است ما به عنوان مسلمان میگوئیم که هرکس جنایت می کند جنایت کار است چه طالب باشد وچه امریکائیها و... بازهم اسلام قوی است خداوند این دین که برحق است خودش آن را نگاه میکند علما ورثه انبیا هستند نه ورثه اوبا برای آنها خداوند به وسیله علم شان درجات قایل شده چنانچه قرآن کریم می فرماید که عزت وذلت ازطرف پروردگار است
بدخشی

>>>   ههههههه

>>>   به عقیده ملا صاحب نیازی:
نوروز حرام است!
در ماه محرم شوله شیرین پخته کردن حرام است!
هفت میوه جور کردن حرام است!
سمنک پخته کردن حرام است!
شاید این حرام نباشد که : یک دختر بیگناه را اول لتش کو باز بیگی زیر موتر کو باز از سر دیوار پایان پرتو باز اوره آتش بزن!
مردی با قلم طنز

>>>   اولا بسم الله
خواهر وبرادر هموطن السلام وعلیکم بلی جنایت وظلمی که بحق این بانوی پاکدامن شد کلماتی در هیچ لسانی در مذمت این عمل وجود ندارد که بیان نمود به هر حال . خداوند همیشه مهربان بوده وهست وبندگان خودرا تنها نمیگذارد اما اینکه خدا ما را فراموش نموده باید گفت که فراموشی صفت آدم است نه خداوند اما ما هر عملی را که انجام میدهیم برای توجیه آن به دوش این وآن می اندازیم هر کسی مسئول عمل خویش میباشد نمیشود که ع یا غ را مسئول این دانست مگر خود مردم عقل ندارند کجا ع یا غ امر به انجام این چنین جرمی را داده اند ای مردم به خود آید به همدیگر رحم کنید عوض انتقام بخشش . عوض خرابی . آبادی عوض دروغ راستگویی را وبالاخره عوض همه کار های بد کار های نیک را امتحان کنید ببنید اگر نتیجه بد داد دوباره همان کار های را که عادت دارید انجام دهید . بس است بیش از سی وشش سال واندی میشود که ما مردم دست به کشتار هم زدیم ولی نتیجه ای نداد. این سخننان را ازین بنده ناتوان بشنوید انشالله که خیر همه ما در دنیا وآخرت است اگرهرعزیزی مخالف این پیشنهاد میباشد بفرماید . ومن الله التوفیق
حلاج

>>>   واي بحــــال بـــخــــت بـــد مــــا !
فـكر ميكردم اقلا يك ملا داريم كه هم مسلمان وعالم ديني است وضمنـــــــا غم وطن راهم دارد اما اين خواب وخيال بود واي بحال ملا اياز

>>>   چرا ملا نیازی در باره جنایات طالبان -جنایات تکفیری ها و داعشی ها یک حرفی نه زده است .
م . افضل منصور

>>>   جهل دو قسم است یکی جهل بسیط و دیگری جهل مرکب عمل و موقف اقای نیازی جهل مرکب است که به تقصیر خود با وصف روشن شدن شدن حقیقت توسط موظفین وکمیته حقیقت یاب قانع نه شده و عذر نه میخواهد بلکه سرچپه از مردم عذر خواهی می طلبد. بیایید یک صلح میکنیم تا صلاح باشد. ما از او عذز میخواهیم تا لطفآ به لحاظ تسلیم به حق ار خطابت و موعظه دست بکشد و بیش ازین سبب گمراهی زیاد تر مردم ... بی سواد نه شود. ودر مدت خاموشی خود به توصیه علوم متعدده بپردازد . زیرا درین عصر تآویل و تفسیر به دانش زیاد علوم ضرورت دارد. ایمان داریم که قرآن حکیم اساس علم زمانه ها است .
الحاج م . حکیم شاه عالمی

>>>   اقای نیازی یک ملای افراطی و مغرور است که می ګوید که عمل انتحاری طالبان یک مقاومت ملی است که در ان سر بریدن مردمان بی ګناه و قتل انسان های بی دفاع بصورت غیر مستقیم روا است واین عالم بی علم زن ستیز است و می ګوید که اګر زن تابع نبود باید او راشوهر اش بزند اما استخوانش را نشکند یعنی بصورت غیر مستقیم خفه اش کند که بمیرد روا است زیرا استخوان هایش به جا می ماند وهم کشتن فرخنده را تاید می کند و می ګوید اګر کسی را حکومت بندی کند مردم قیام می کند این است دشمنی یک ملای... با زنان و هنوز از ګفتار خود در مقابل فرخنده بی دفاع عفو نخواسته و ګفته که کسانیکه برخلاف من هستند انها را عفو می کنیم ... و نتیجه ان جوانانی است که فرخنده ستمدیده را کشتند موجودیت این ملا ها با عث کشتن مردمان بی ګناه دیګر هم خواهد شد ...
بصیر نظری

>>>   سلام به همه ملت عزیزم .بجواب کسانیکه درباره داکترصاحب ایاز(نیازی)گپ ها ی منفی ودورازمطق میگویند....من ازهمه شمامپرسم اگربرای شمارایک نفرآمدگفت که یک زن یایک مردقرآن رابه آتش کشیده است شمابی ایمان به فکرم آرام می نشینید.اگرمسلمان باشیدبایدازجای خودبرخاسته لااقل دیگرکاری کرده نتوانیدیک دادبکشیدیالااقل گریان بایدکنید.وداکترصاحب عالیقدرنیازی صاحب راکه درباره دین مسولین بیشترازیک آدم عادی دارد.همه گفتندکه یک زن قرآن شریف رابه آتش کشیده است.خبرنگارهم بی حوصله ودوراز
منطق خبرراشنیده است عاجل آمده نزدداکترصاحب چنین گفته که یک زن قران شریف رابه آتش کشیده است وتعدادازمردم همین زن رالت وکوب کرده است ویااینکه شایداوراکشته باشند.اگردراین شرایط به شنیدن این گپ که اگروقعیت میداشت داکترصاحب نیازی خاموش می ماند همه شمامردم فرصت طلب میگفتیدکه به داکترایازگفتندکه یک زن قرآن شریف رابه آتش کشیده برایش گفتیم اصلآیک گپ هم نگفت بکلی خاموش ماند.وهمین گپ تاسف باربه داکترصاحب که غیرواقعیت بوده برایش رساندند.مسولیت داشت بایدمسولیت خودراادامیکرد.یک چیزی میگفت.ودیگرکدام گپ بسیارنامعقول وغیرقانونی هم نگفته است فقط به فکرم گفته که کدام نفری که قرآن به آتش کشیده است .کسانیکه دراین باره احساساتی شده است وعامل این کاررالت وکوب کرده است یابه قتل رسانده است .بایددولت این مردم رادستگیروشکنجه نمیکردکه خداناخواسته احساسات مردم بیشترنشودکه درآنوقت جلواین مردم راگرفتن مشکل خواهدبود.اگربرای هرمسلمان این گپ راکه برسانندکه یک زن یایک مردقرآن شریف رابه آتش کشیده است اگرمسلمان باشدیک احساساتی میشودویک واکنشی نشان میدهد.داکترصاحب درمقابل گپ اشتباه شنیده چنین گفته است هیچ کدام مشکلی ندارد.داکترصاحب گپی راکه شنیده غیرواقعیت بوده است.وحالاواقعیت چیزی دیگری بوده است.حالاگپ گپ های داکترصاحب هم چیزی دیگری شایدباشد.اگربه داکترصاحب ایازچنین گپ واقعیت گفته میشدکه یک زن مسلمانراچندنفراوباش سرکوکچه به همراه دوسه نفرملافرصت طلب به بهانه اینکه قرآن شریف راسوزانده است.ظلم وجبرکرده است وحتابه شهادت رسانیده اند.داکترصاحب ایاز(نیازی )هم حتمی میگفت که اشتباه کرده اندبه بهانه گپ های بیهوده وتهمت چرامردم راجبروظلم میکنند.حالامی آیم بالای گپ اصلی که گپ واقعیت نداشته است وهمه دراین گپ دلخراش متاثرشدند.وخداشاهداست که من دریکی ازمرزهاوظیفه دارهستم دراردوی قهرماشماملت عزیزمنحیث فرزندمادی شماسرسختانه ایفای وظیفه مینمایم خدای بزرگ شاهداست که ده هامرتبه که ازشبکه های خبری همین گپ های مربوط به فرخنده شهیدمیشدمیشنیدم گریان میکردم بخاطرمظلومیت این بانوی عزیز.ولاکن ملت عزیزماهمه دنبال چندنفرفرصت طلب ملااست یاغیرملااست دنبال نکنندکه شایددرعقب این جنبش بسیارخطرناک گپ های بسیارکلان باشدکه هیچ کدام ماوشماندانیم که فرصت برای اوکسانیکه دقیقه شماری میکردندبرابرشده است وقت ماهی گیری تعدادمحدودی شده است ماهی رایک فیصدمردم ماجراجوودشمن شمامیگیرندشمادراین مسله که بسیارمهیم شده است احساسات رادوربگذاریم وبه عوض اینقدرگپ های بیهوده که به نفع چندنفردشمن ماوشمااست.میچرخد.خودداری نموده قل هوالله شریف راخوانده به روح شهیدعزیزفرخندجان دعای خیرکنیم بهتراست.ای ملت عزیزم نشنویدازسربازعزیزخودکه ده هاوصدهارابه چشم خوددیدیم که سربازعزیزشمادرسنگریادرعرض راتوسط برادران ناراضی کرزی صاحب ومخالفین سیاسی احمدزی صاحب سرشان ازتن شان جدامیشوند.سربازعزیزماوشمابعدازشش مایایک سال به فرزندعزیزش مادرعزیزش ودوستان عزیزش تماس میگیردکه من رخت گرفتم صبح پنجشنبه معلخیربه طرف شماحرکت میکنم.سربازعزیزمادرموترشخصی است درعرض راه بدخشان هرات قندهارویاننگرهارازموترپیاده کرده میشودسرش به بسیاربیرحمی بریده میشود.فرزندعزیزش به امیدکه پدرم می آید.به عوض زنه پدرش مرده پدرش سرش ازتن جدبخانه آورده میشود.ملت عزیزم چراعلیه این نوکران isiوملافضل پاکستانی به پانمخیزیدکه روزانه ده طفل همراه مادروپدرخودبه صحرامیروندیااینکه به محفل عروسی دوستانشان میروندویااینکه به دیدن دوستان شان میرونددرعرض راه موترشان به ماین برابرمیشودازیک خانواده ده نفر12نفر7نفرویا6نفریکجابه ماین نازدانه های کرزی صاحب واحمدزی صاحب برابرمیشود.همه پارچه پارچه میشوند.همه شاهداین گونه حواث ناگوارهستیم.ویک گپ بسیارمهیم دیگرکه درچندگوشه کشورصدهاقریه وولسوالی هابه آتش کشیده شدتوسط همین نازدانه های احمدزی صاحب وکرزی صاحب درهرخانه مردم مسلمان افغانستان یک جلدیادووسه جلدقرآن شریف موجوداست همه به قصدتوسط نازدانه هابه آتش کشیده میشود.شماچندبچه اوباش که همراه چندملای جادوگرکه فرخنده راشهیدمیسازیدبه یک گپ غیزمعقول چرادرمقابل این وحشی های قاتل ملت به پانمیخیزیدکه سروصدای خودرابلندکنید.من خودم شاهدهستم که درولسوالی هزارباغ ولایت تخارصدخانه به آتش کشیده شدکه درهرخانه یک الی چهارجلدقرآن شریف موجودبود.به چشم سردیدیم که همه خانه های مردم باقرآن شریف ودارائی شان حریق شد.دربازارخواجه غارعین شکل شاهدهستم که هزاران جلدکه قرآن شریف به آتش کشیده شد.پنجددوکان بیشتربه آتش کشیده شده که همه دوکان دارهابخاطرتلاوت قرآن شریف داشتدوچندین دوکان کتاب فروشی که درهردوکان کتاب فروشی صدهاقرآن شریف موجودبودهمه حریق شد.ازگوشه های کشورهمه میدانیم که ولسوالی هاوصدهاقریه هابه آتش کشیده شد.شایدبه ملیون هاجلدقرآن شریف رانازدانه های کرزی صاحب واحمدزی صاحب به دست خوددیده به دانسته به آتش کشیدندکه درهرولسوالی ده هاهزارجلدقرآن شریف موجودبوده است.حالامردم افغانستان دزدرامانه پی دزدراگرفته اند.دیکرکاهارامردم فرصت طلب تمام کردندکه یک داکترصاحب ایاز(نیازی )بود.بجان این شخصیت عزیزماشروع کردند.دیگرگپ نمانده است تمام کردیم .احترام به همه ملت عزیزم وکارمندان محترم شبکه afghanpapet.
سیدهادی ازتخاروفعلآمسکونه کابل عزیزمیباشم

>>>   هرآنچه داغتر مضرتر. نیازی چند مدتی باید در خانه بنشیند
نبی آسوده قندز

>>>   خودت میدانی که چه قدر به اسلام توهین کرده اید؟

>>>   گپ مهم: از كجا معلوم است كه اوباشي و آدم كشي قاتلان فرخنده و هزاران بيچاره ديگر، حاصل سخنراني ها و فتواهاي گمراه كننده آقاي نيازي و امثال او بلكه حاصل افكار كج و معوج آنها نباشد؟ قطعا چنين است: عالم ...عالمي را به فساد مي كشد. هر آدمي ميتواند ادعاكند كه ديگري قرآن را سوزانده يا دزدي كرده يا رفتار خلاف عفت داشته. اما آيا درست است با صرف ادعاي يك مدعي، آدم مسلمان و كلمه‌گوي اسلام را زنده در آتش اندازند يا دستش را قطع كنند....؟ علاوه: طالبان كه در هر فرصتي در مسجد بمب گذاري مي‌كنند، مگر قرآن بلكه قرآن ها نمي‌سوزد يا پاره و به خون آلوده نميشود؟ پس چرا اين اوباشان و شاگردان و هواداران اين استاد و اين دكتر تا حالا كدام غيرتي از خود نشان نداده اند؟‌و هيچ طالبي را به سزاي عملش نرسانده اند.
مصطفي

>>>   طالبان در لوگر در مابین اوراق قرآن مقدس مواد انفجاری گذاشتند تعداد زیاد نماز گزاران و والی آنجا در جمله شهید شدند. چرا... امثال او صدای خود را بالا نه کردند آیاخاموشی شان دلیل تائید ان نیست ؟ و چرا به اینقدر به جان یک دختر آنهم که بی گناهی اش ثابت شد افتادند ...
حاجی نصرالدین مولوی زاده سمنگان


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است